Banner cycler

"Klare" pærer til klare baglygteglas

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

"Klare" pærer til klare baglygteglas

10. jul 2019, 12:00

Jeg kan ikke forestille mig at være den første til at overveje dette, men jeg fandt ikke umiddelbart noget ved at søge.

Jeg har lige været til syn, og fik en anmærkning pga. "forkert farve" på tågebaglygten. Desuden bemærkede synsmanden, at et par af de andre røde lamper så småt var begyndt at lyse mere orange end rødt og burde skiftes.
Når nu jeg alligevel skal skifte næsten alle lamperne tænkte jeg på, hvor grimt det egentlig ser ud med farvede pærer inde bag de hvide lygteglas, og tænkte med det samme på LED - jeg har dog læst, at det ikke er bare lige at skifte glødepærer ud med LED (men det er der måske i mellemtiden kommet en løsning på??) Jeg fandt også nogle sølvfarvede pærer, som kaldes "diadem pærer", men de virker uforholdsmæssigt dyre ift. røde pærer! Nogen som anvender dem?

Andre gode løsninger til at bevare det "klare" look på lygterne, når nu bilen er designet sådan?


2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: "Klare" pærer til klare baglygteglas

10. jul 2019, 12:29

Hej Jakob.
Er det ikke bare CAN-Bus LED du skal have fat i? I realiteten er “CAN-bus" delen vist bare en effektmodstand parallelt med dioden , så du sparer ikke noget strøm på at bruge dem. Køb en håndfuld af hver farve i Kina eller på EBay eller køb dem af et anerkendt mærke til ca. 10x prisen. Efter min erfaring er fejlraten på de billige mindst 50% så det giver nok det samme i sidste ende.
For øvrigt kan du risikere at bilen ikke kan synes med dem da bilen/lygten vist skal være typegodkendt til LED men det kommer nok an på synsmanden.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: "Klare" pærer til klare baglygteglas

11. jul 2019, 17:36

Efter monterede led pærer, er no go, de de ikke er godkendte til lygten !!!
Diadem pærer er vejen frem hvis man ønsker det klare look, og det skal være lovligt.
De er noget dyrere, men farven holder længere da den ikke skaller/brænder af som en almindelig farvet pære.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"