Så fik jeg endelig taget mig sammen til at skifte gearkasseolie på min 9-3'er
Den har været lidt træg i 1. og 2. gear - specielt i koldt vejr, og med 212.000km på tælleren er det nok ikke helt dumt at skifte.
Det gik forholdsvis let. Ud med batteriet og batteriholderen og med et godt vrid var der adgang til på fyldningshullet i toppen af gearkassen.
Nedenunder sidder den helt i bunden og var ikke svær at få ud.
Jeg overvejede original olie, men gik til sidst efter en Red Line MTL 70W80 GL-4 olie. Det har virkelig hjulpet. Selv i det gode vejr lige nu mærker jeg tydelig forskel.
/Jannek
Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
Til den liter pris så skal der være en stor forskel.
Jeg havde nok prøvet den billeger GM olie først, da gearolier bliver slidte.
Men dejligt at det virker.
MVH
Morten
Jeg havde nok prøvet den billeger GM olie først, da gearolier bliver slidte.
Men dejligt at det virker.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Vet
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
Så vidt jeg husker, så anbefaler Redline skift af MTL olien for hver 60.000 km eller hvert 4. år afhængigt af, hvad der kommer først. Dette var ihvertfald anbefalingen fra Redline Sverige til min egen 9-3 F40 6 gear manuelle gearkasse fra 2008.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
Hej Jannek
Lavede du en "full flush" eller var det bare en aftapning/påfyldning?
Jeg har læst at MTF0063 ikke har det så godt hvis den blandes med andre olier, i hvert fald hvis man går den anden vej i forhold til hvad du har gjort. Måske nogen kan be/afkræfte?
MVH Mads
Lavede du en "full flush" eller var det bare en aftapning/påfyldning?
Jeg har læst at MTF0063 ikke har det så godt hvis den blandes med andre olier, i hvert fald hvis man går den anden vej i forhold til hvad du har gjort. Måske nogen kan be/afkræfte?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Skift af gearkasse olie på MY12 9-3
Til Jannek
Der findes et service tip i Wis, om Besværlig gearskift op og ned til anden gear. når den er kold.
Løsningen skulle være en grundjustering af gearkablerne.
Jensen
Det kan være en af årsagerne, eller deres åndssvage fittet for life, ift. skift ved hver 60.000 km.
Da jeg kiggede efter en mtf 0063 olie erstatning, Hvilket kan oversættes til en helt almindelig gear olie fra GM.
Så kunne jeg ikke finde nogle direkte erstatninger, eller noget der var anbefalet som en erstatnings olie.
Og da Gm olien var billig så faldt valget på den.
Med en tilsvarende oplevelse som Jannek, bedre gearskift når den er kold.
HVilket ikke er unormalt en ny frisk olie er altid bedre end en gammel og slidt.
MVH
Morten
Der findes et service tip i Wis, om Besværlig gearskift op og ned til anden gear. når den er kold.
Løsningen skulle være en grundjustering af gearkablerne.
Jensen
Det kan være en af årsagerne, eller deres åndssvage fittet for life, ift. skift ved hver 60.000 km.
Da jeg kiggede efter en mtf 0063 olie erstatning, Hvilket kan oversættes til en helt almindelig gear olie fra GM.
Så kunne jeg ikke finde nogle direkte erstatninger, eller noget der var anbefalet som en erstatnings olie.
Og da Gm olien var billig så faldt valget på den.
Med en tilsvarende oplevelse som Jannek, bedre gearskift når den er kold.
HVilket ikke er unormalt en ny frisk olie er altid bedre end en gammel og slidt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk