Side 1 af 1

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 12. aug 2019, 20:51
af Jensen
Jeg synes det lyder som om du mangler strøm. Har du tjekket at batteriet er OK? Det kan også være en dårlig stelforbindelse eller batteriterminal.
Sommetider kan man godt have strøm nok til at tørne motoren men diverse elektroniske dimser kræver mindst 12v+ for at fungere rigtigt...
MVH Mads

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 12. aug 2019, 22:12
af NC_Ribe
Hej Gunnar

Hvis Mads' løsning er den rigtige, er det jo rent winwin, men jeg hælder nu mere til Mortens diagnose (og priser mig lykkelig for min gammeldags 9K uden dice og andet gøjl). Jeg har heller ikke noget dårligt at sige om Kim i Verninge -har handlet med ham en enkelt gang, og det var OK som aftalt og til en efter alles mening rimelig pris. Så selvom du har mod på at lave alverdens ting selv (min dybe respekt for det :D ), så ville jeg i dette tilfælde overlade guldklumpen i hans varetægt og fremover have ham i baghånden som livslinjen, man kunne ringe til (og købe nye og brugte reservedele igennem).

Mvh/NC

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 01:24
af GBNielsen
Jeg tror ikke på at den magler strøm, for batteriet er under 2 år gammelt og det meste af tiden mens jeg har arbejdet med bilen har jeg haft lader på så spændingen har været ca. 12,8 V. Om det er Dice modulet der er stået af, har jeg ingen mulighed for at fastslå, da jeg ikke har en Tech2 tester, så jeg må nok få sleb den ned til Verninge med Falck. Jeg skal dog først lige have skiftet koblingskabel på vores Berlingo i morgen, for den blev slæbt hjem af Falck i onsdags. På Saab´en kan det måske også være TWICE control modulet det er galt med. Det sidder under forsædet.
Når jeg ser på WIS så dækker TWICE måske bedre en del af de ting som ikke virker. Men jeg har jo ingen fejlkoder bortset fra når jeg sætter tænding på så starter radioen og kort tid efter slukker den og kommer med meddelelsen Radio blockt. Jeg har fundet ud af Dice sidder oppe over relæboksen, men den brummende lyd der komme når jeg sætter tænding på synes jeg kommer længere til højre på den anden side af ratstammen. Men hvor det kommer fra har jeg meget svært ved at lokalisere.

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 08:16
af Mortenvig
Jensen kan have fat i noget.
Kontroller, og rens alle stelforbindelser inden du sender bilen afsted.
Skærmbillede 2019-08-13 08.00.31.png
Klik lyden kan stamme fra en aktuator i varmeapparatet.
Prøv at kalibrere skidtet, søg på google, om hvordan man gør.
Og du vil også finde hvad fejlkoderne betyder. i displayet.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 09:41
af GBNielsen
Ok, tak for oplysningerne om stelforbindelser og mulig lyde fra varmeapparat, det vil jeg gå igang med at undersøge.
Kan jeg måle på en stelforbindelse med et multimeter ( OHM) om forbindelsen er for dårlig før jeg skiller den ad? Max ohm?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 10:08
af Mortenvig
En ohm måling på en kreds der trækker over ganske få mili ampere er værdiløs.
Den eneste måde at måle på er spændingsfald. fra - til minus, eller fra + til +.
Over 0,6 volt til 1,2 volt og du har problemer, alt efter hvilken komponent du måler på, og der skal måles med belastning på systemet.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 20:47
af GBNielsen
Jeg er igang med at undsøge alle jordforbindelses punkterne G, der er mange og alle er ikke lige lette at finde eller komme til. I første omgang måler jeg spændingen fra + plus på batteriet og til G punkterne og sammenligner spændingen med batterispændingen, som er 12,48 V.
Indtil videre ser det fornuftigt ud, da det viser samme spænding som på batteriet. Men jeg mangler lidt over halvdelene endnu.

I instruktionbogen har jeg fundet en forklaring på at radioen meddeler "RADIO LOCKED" . Hver gang audiosystemet kobles til, kontrolleres det, at koden er korrekt. Hvis koden ikke stemmer, så viser displayet RADIO LOCKED. Men hvorfor er koden ikke længere rigtig? Der må være noget som har ødelagt eller afbrudt koden. Hvor sendens koden fra? Er det fra eletronik øverst ved tændingsnøglen? Kan det også være årsag til alle de andre fejl?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 13. aug 2019, 21:58
af GBNielsen
Jeg tror jeg har fundet ud af hvor støjen kommer fra. Prøv at se:
20190813_210618.jpg
Jeg har lavet en video, hvor man tydeligt kan høre larmen og den bliver kraftigere når jeg tænder for varme/ventilationsanlægget.
Jeg ved ikke om man kan lægge en video ind her?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 00:44
af GBNielsen
Så prøver jeg med en video:
øv nej det går ikke her med mp4 filer.

Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0

Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 00:46
af GBNielsen
Så prøver jeg med en video:
øv nej det går ikke her med mp4 filer.

Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0

Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 07:40
af Mortenvig
Selv test af klimaanlæg, og fejlkoder.
http://saabworld.net/showthread.php?t=28199

En enkelt måde at kontrollere om de enkelte styrebokse er diagnose egnet, eller koblet på bussen. og får + og stel.
Skærmbillede 2019-08-14 06.42.01.png
Skærmbillede 2019-08-14 06.42.55.png
Start spærre funktion, som jeg har forstået det.
Twice får nøgle koden fra antenne enheden, ved tændings låsen.
Nøgle koden kontrolleres af Miu, og er den rigtig så åbner twice for starter aktivering.
Og sender en besked ud på nettet at nøglen er rigtig, og startspærren er slået fra.
Beskeden bruges til at låse motorstyring, og radio op.
Som en ekstra tyveri sikring af radioen, så sender Dice stelnummeret til radioen, således den ved at den er monteret i den rigtige bil.
Mht. ingen spænding til benzinpumpe, og ingen kommunikation med motorstyring.
Så prøve at rense og kontrollere multistikket ved bremseforstærkeren.
Skærmbillede 2019-08-14 06.22.12.png
Stikket i min fars gamle fars gamle 9-5 var angrebet af ir, og skidt.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 13:07
af GBNielsen
1. Multistikket ser fint ud og det er børste og renset med kontaktrens + 15 min tørretid.
2. Selv om multistikket ikke er monteret kommer den samme brummende lyd, når jeg sætter tænding på, men starteren går ikke igang når jeg prøver at starte.
3. Radioen kan jeg tænde uden at der er tænding på, men den slukker hurtigt og meddeler RADIO LOCKED.
4. Der står at motoren skal være startet når man udfører ACC- kalibrering og fejlkoder, men det ser ud til at jeg godt kan få fejlkoderne vist, som er V =1 - H= 22 og V=2 - H= 8 Hvor 22= AAC-software og 8= Trinmotor, luftblandingsklap, LH ingen mekanisk kontakt med klaffen? (google oversættelse)
Mine spørgsmål:
A. Kan det være en stepmotor/spjæld, hvor tænderne på tandhjul er slidt eller defekte?
B. Hvor sidder disse stemmotorer?
C. Kan varmessystemet virkelig bevirke at jeg ikke for strøm til benzinpumpen + alle de andre ting som ikke virker???

Kan man demontere den næst nederste del af instumentbrættet, som sidder lige under ratstammen og går rundt og om til sikringerne, hvor det ser ud til at være samlet skråt, for så vil jeg bedre kunne se hvad der foregår? (stykket med Diagnostic connector har jeg fjernet.)

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 13:34
af Mortenvig
Prøv at fjerne stelpolen fra batteriet natten over.
Monter stelpolen, og start bilen med ekstra nøglen.
Hvis det ikke virker, så er der efter min mening kun en original tester tilbage, der kan udlæse fejlene på hele bilen.
Og i dit tilfælde er det Verninge.

Og nej varmeapparatet er ikke grunden til at bilen ikke kan starte.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 19:04
af GBNielsen
Ok, jeg prøver at fjerne stelforbindelsen nu i aften, så må jeg se om den vil starte i morgen med den anden nøgle.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt? Da jeg monterede gear og motor sammen igen kunne jeg stadigvæk ikke dreje akselen med hånden?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder i display.

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 14. aug 2019, 19:04
af GBNielsen
Ok, jeg prøver at fjerne stelforbindelsen nu i aften, så må jeg se om den vil starte i morgen med den anden nøgle.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder.

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 15. aug 2019, 13:47
af GBNielsen
Desværre hjalp det ikke med stelforbindelsen afbrudt i nat og start med nøgle 2.
Jeg giver ikke helt op endnu. Jeg vil først undersøge larmen i venstre side, selv om det ikke har noget med startproblemerne at gøre, men det er meget svært at komme til her under instrumentbrættet. Vores bil nr. 2 kører heldigvis ingen,så jeg vil godt lige give Saab´en nogle flere dag, for jeg bliver også noget klogere på bilen pga. SKB forum og diverse bøger og WIS.

Jeg ved ikke hvorfor mig forrige indlæg bliver vist 2 gange her (næsten enslydende)? Det er sket for mig tidligere, men det er ikke meningen og jeg kan ikke finde ud af at slette det ene?

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 15. aug 2019, 15:35
af Mortenvig
Man kan kun håbe på at ihærdighed belønnes :)
Jeg støde på et tilsvarende problem på et andet forum.
Og der var en der havde haft mange problemer med twice modulet og vandindtrængen, og dermed ir på printet.
Han havde reddet en del moduler ved at rense og tørre printet.
Måske en løsning.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 15. aug 2019, 16:38
af GBNielsen
Ja, jeg er åben for alle forslag. Jeg har beslutte at give det tid til på mandag.
Men nu har jeg fundet årsagen til brummen. En stepmotor i venstre side, som næsten var umulig at demontere uden at brække ryggen, men det lykkedes til sidst. Her er den:
stepmotor venstre varmespjæld.jpg
Arm spjæl stepmotor venstre.jpg
Det er ikke selv stempmotoren der er defekt, men jeg tro det er det gule leje, som stepmotorakslen er monteret i, som er defekt, for jeg kan godt dreje den hvide arm frem og tilbage og jeg kan så høre at klappen åbner og lukker.
Jeg er ikke klar over om man kan købe reservedele til varmesystemet. Enten både arm og gult leje, eller kun leje?
På EPC kan jeg kun se det gule leje og ikke armen, men jeg er ikke sikker på at det er nr. 15 ?
EPC Parts List varmeanlæg.pdf
(150.94 KiB) Downloadet 91 gange

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 15. aug 2019, 17:10
af Mortenvig

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 28. aug 2019, 15:35
af GBNielsen
Lige en tilbagemelding om startproblemerne.
Efter en uge måtte jeg give op og mandag den 19 august om formiddagen sendte jeg bilen med Falck til Verninge Auto.
Onsdag eftermiddag vendte Kim tilbage og var meget forundret, for de havde opdaget at der manglede en sikring ved instrumentpanelet. Når de satte den i, så kunne bilen starte og køre. Han kunne ikke lige huske hvilket sikringsnummer det var, men nu ville de prøve kører den varm og jeg forventede, at han så ville vende tilbage.

Men der er en ting der er sikker og det er at det kun er mig der har arbejdet med bil (foruden Falck), så jeg er 100 % sikker på, at jeg ikke har fjernet en sikring.

Da de ikke vender tilbage, ringer jeg til dem mandag den 26 august, og de har ikke kunne fremprovoker startproblemer, så vi aftaler at jeg henter bilen i morgen tirsdag den 27 august.
Jeg spørger til hvilken sikring der manglede og hans medhjælper siger nr. 17 og jeg siger straks at det jo er motorsystem. Der er selvfølgelig en mulighed for at jeg ved kontrol af alle sikringer har sat sikring nr. 17 i ved siden af, som er 16B og som ikke bruges. Men det for vi aldrig opklaret.

Men bilen ville ikke starte om søndagen efter den lange tur og da havde jeg slet ikke rodet med sikringer. Så jeg er slemt bange for at fejlen måske er periodisk og kan vende tilbage. Det vil kun tiden vise og jeg blev 3200 kr. fattigere.

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 28. aug 2019, 22:40
af NC_Ribe
Hej Gunnar

Gad vide, om der er nogle arbejdsløse Trolls, der huserer i vores biler? :roll: Jeg har i hvert fald "hygget" mig i varmen med at skifte blæsermotor på min 9K, og efter blod, sved (og næsten tårer) var den endelig på plads. Og så lyste "Check engine"-lampen. Bilen kørte nu godt nok, men fejlen skulle da findes, så hen til SAAB og mekaniker Jørgen. I samme øjeblik, han satte sig i bilen, gik lampen ud :shock: . Nå, der var en fejlkode (P0105), som betyder en utæt slange til tryksensoren. Det var så den eneste slange, jeg ikke havde skiftet, da den var helt frisk (formentlig siliconegummi). Koden blev slettet, jeg slap med 500 dask for "håndspålæggelsen", og jeg håber det bedste i forhold til at undgå denne "ikke-fejl" i fremtiden.

Jeg håber det samme for dig -må disse trolls flytte til andre lande og lade vores kære biler køre i fred :wink: .

Mvh/NC

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 29. aug 2019, 12:50
af GBNielsen
Hej NC

Tak for indlægget, lige når jeg føler mig mest frustreret.
500 dask er jo ikke meget for dig. Men jeg tænker bare på at for ca. 500 dask, kunne du købe en Mobil Scan og så selv udlæse fejlen, og dermed måske også finde og udbedre fejlårsagen og slette fejlen igen. Så har du også Mobil Scan til næste gang når/hvis den væmmelige lampe tænder. Det har jeg gjort, og så har man/jeg rigtig god hjælp her på SKD.

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 29. aug 2019, 13:38
af Jensen
Jeg mener ikke at en mobilscan virker på en 9k da den er pre EOBD. Kun hvis den er importeret fra USA hvor det blev lovkrav i alle stater fra 97 mener jeg. I EU var det først 2001 så på min mors 9-5 virker den heller ikke :(
Jeg har dog engang købt en billig Kina kopi af en Delphi scanner (som normalt koster kr. 30.000+) Den er testet på både 9k og ng900 præ-EOBD og fungerer glimragende. Den understøtter dog ikke motorstyringen til ng900 V6, men vælger man i stedet en Opel Omega med samme motor kommunikerer den fint.
Dimsen kræver dog en windows PC og der fulgte en (pirat)kopi af programmet med på en CD som krævede lidt teknisk snilde at få til at fungere.
Den specifikke model jeg købte kan dog vist ikke købes længere (Delphi har måske slået ned på produktionen) men der kan købes noget tilsvarende som sikkert fungerer lige så godt eller bedre...

MVH Mads

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 29. aug 2019, 13:42
af NC_Ribe
Hej Gunnar

Mobilscan kan næppe erstatte Jørgens håndspålæggelse :D , men næste gang nøjes jeg med den -så slipper jeg nok med at give et lille bidrag til kaffen :wink: .

Men tak for tippet -hvor har du skaffet din?

Mvh/NC

Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur

: 29. aug 2019, 13:51
af GBNielsen
T-Hansen