Hej SKD. Har kig på en saab 95 SC. men har aldrig set en motor med 149 heste som std? Er det en god eller dårlig motor? Den skulle være hirschet og have 210hk?
mvh.
Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Hej
Hvis du lægger en enkelt til og siger 150 heste, så er det standardydelsen på SAAB's 2,0 lettryksturbomotor helt tilbage fra da ruder konge var knægt. Og de 210 hk Hirsch er også rimeligt standard for typen.
SAAB's egen B204 vurderes af mange til at være den bedste, de nogensinde har lavet. Den GM'ificerede B205 havde seriøse problemer med krumtaphusudluftningen, som førte til oliesnask og deraf følgende havari. Det er dog løst på din årgang, og med hyppige olieskift (hyppigere end foreskrevet) og brug af korrekt olie skulle der være rigtig mange kilometer i den. Så servicehistorikken er alfa og omega ved køb af brugt. Man skal passe på eksemplarer, der de sidste par år har været kørt på lavbudget mht. vedligeholdelse (ved jeg af erfaring).
Hvis du har mod på engelsk, er der denne tråd om de hyppigste problemer med 9-5: https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/.
Mvh/NC
Hvis du lægger en enkelt til og siger 150 heste, så er det standardydelsen på SAAB's 2,0 lettryksturbomotor helt tilbage fra da ruder konge var knægt. Og de 210 hk Hirsch er også rimeligt standard for typen.
SAAB's egen B204 vurderes af mange til at være den bedste, de nogensinde har lavet. Den GM'ificerede B205 havde seriøse problemer med krumtaphusudluftningen, som førte til oliesnask og deraf følgende havari. Det er dog løst på din årgang, og med hyppige olieskift (hyppigere end foreskrevet) og brug af korrekt olie skulle der være rigtig mange kilometer i den. Så servicehistorikken er alfa og omega ved køb af brugt. Man skal passe på eksemplarer, der de sidste par år har været kørt på lavbudget mht. vedligeholdelse (ved jeg af erfaring).
Hvis du har mod på engelsk, er der denne tråd om de hyppigste problemer med 9-5: https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
kunne det ikke være fordi det er opgivet i bhp eller sådan noget? hirsch version af 2,0t har i hvert fald 210 hk.
Det kommer lidt an på hvilken årgang det er, de første versioner havde problemer med PCV systemet som kunne resultere i at motoren blev ødelagt, så man skal sørge for at PCV systemet er den nyeste version. Og så skal man være sikker på den har fået skiftet olie tit (hver 10.000 km). hvis man er i tvivl om motoren kan man rense bundkaret på bilen, hvilket vidst altid er en god ide på disse motor. Desuden er det ikke verdens mest holdbare turbo der sidder på dem
hvis man ser bort fra dette syntes jeg motoren kører rigtig godt og er virkelig harmonisk.
det er samme motor der sidder i saab 9-3 1998 - 2002
mvh
Esben
Det kommer lidt an på hvilken årgang det er, de første versioner havde problemer med PCV systemet som kunne resultere i at motoren blev ødelagt, så man skal sørge for at PCV systemet er den nyeste version. Og så skal man være sikker på den har fået skiftet olie tit (hver 10.000 km). hvis man er i tvivl om motoren kan man rense bundkaret på bilen, hvilket vidst altid er en god ide på disse motor. Desuden er det ikke verdens mest holdbare turbo der sidder på dem
hvis man ser bort fra dette syntes jeg motoren kører rigtig godt og er virkelig harmonisk.
det er samme motor der sidder i saab 9-3 1998 - 2002
mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Service historien er meget viktig.
Bundkarret skal ned ved 150-200.000 km. for at rense og inspicere sien til olie pumpen.
Hvis det ikke er gjort så skal bundkarret ned, og renses!!!!
Inden man tager bilen i brug.
Oliekvaliteten er viktig, den skal overholde dexos 2 eller overstige kravet.
Skifte intervallet maks. 1 år eller 10-15.000 km, hvad du finder bedst.
Ved olieskift nr 3, så skift olie og filter igen efter 1000 km, da man altid har ca. 1 liter gammel nedbrudt olie i oliekanalerne, og oliekøleren.
Og køb en med en 2,3 l motor, den passer bedre til bilen.
Når turboen dør så opgrader til en AERO turbo, de er mere holdbare.
Og få opdateret softwaren, så den passer til turboen.
MVH
Morten
Bundkarret skal ned ved 150-200.000 km. for at rense og inspicere sien til olie pumpen.
Hvis det ikke er gjort så skal bundkarret ned, og renses!!!!
Inden man tager bilen i brug.
Oliekvaliteten er viktig, den skal overholde dexos 2 eller overstige kravet.
Skifte intervallet maks. 1 år eller 10-15.000 km, hvad du finder bedst.
Ved olieskift nr 3, så skift olie og filter igen efter 1000 km, da man altid har ca. 1 liter gammel nedbrudt olie i oliekanalerne, og oliekøleren.
Og køb en med en 2,3 l motor, den passer bedre til bilen.
Når turboen dør så opgrader til en AERO turbo, de er mere holdbare.
Og få opdateret softwaren, så den passer til turboen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Olie skif og mange olie skift skal bilen have haft.
Hvis den "kun" har aut. Saab stempler har den kørt for langt pr. skift.
Gå efter en 2,3 den har dejligt bundtræk, 2,0 er omdr. villig. Men en cruiser som 9-5 skal have et solidt bundtræk.
150 hk er næste 100 HK for lidt for en så tung vogn.
Med en 2,3 kan du gå mod Aero opgradering.... Så motor, vogn og gearkasse passer sammen.
Hvis den "kun" har aut. Saab stempler har den kørt for langt pr. skift.
Gå efter en 2,3 den har dejligt bundtræk, 2,0 er omdr. villig. Men en cruiser som 9-5 skal have et solidt bundtræk.
150 hk er næste 100 HK for lidt for en så tung vogn.
Med en 2,3 kan du gå mod Aero opgradering.... Så motor, vogn og gearkasse passer sammen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- trichome
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Jeg siger mange tak! i og med det er en familie bil. så tror jeg at jeg ''nøjes'' med 2.0t. Det løber nok også op i sidste ende med færre km/l, dyre vægtafgift og dyre forsikring
Jeg har kig på en 2.0t Hirsch aut med 22xxxx på klokken. olie skift hver 15tkm~. alle service skulle være overholdt. 60000kr hvad tænker i om det?
Jeg har kig på en 2.0t Hirsch aut med 22xxxx på klokken. olie skift hver 15tkm~. alle service skulle være overholdt. 60000kr hvad tænker i om det?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Har du kontrolleret den grønne afgift, de er ens for en 2,0 og en 2,3l motor.
2,3l gør den ikke til en racerbil bare en meget mere homogen bil.
Læs den har moment i bunden, og kræver ikke så mange omdrejninger for at kunne flytte sig.
I praksis kører den længere på en liter benzin.
Om det er et fornuftigt køb.
Km tallet om året lyder fornuftigt, og med en fuld service historie, så lyder prisen ok.
Men få lavet en komplet fejlkode udlæsning inden køb, hvis der ikke er garanti på bilen.
Elektriske komponenter kan hurtigt blive dyre at udskifte!
Og det er umuligt at kontrollere alle systemer, ved en fysisk gennemgang af bilen.
Og ned med bundkarret efter køb for kontrol, medmindre der er en regning på at det er gjort for nyligt.
MVH
Morten
2,3l gør den ikke til en racerbil bare en meget mere homogen bil.
Læs den har moment i bunden, og kræver ikke så mange omdrejninger for at kunne flytte sig.
I praksis kører den længere på en liter benzin.
Om det er et fornuftigt køb.
Km tallet om året lyder fornuftigt, og med en fuld service historie, så lyder prisen ok.
Men få lavet en komplet fejlkode udlæsning inden køb, hvis der ikke er garanti på bilen.
Elektriske komponenter kan hurtigt blive dyre at udskifte!
Og det er umuligt at kontrollere alle systemer, ved en fysisk gennemgang af bilen.
Og ned med bundkarret efter køb for kontrol, medmindre der er en regning på at det er gjort for nyligt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- trichome
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
okay mange tak for de fine svar.
2.0t jeg har kigget på koster 6000kr årligt. hvor imod 2.3 koster 8000.
når du snakker om 2.3t er det så den med 220hk eller? Er den mere holdbar?
2.0t jeg har kigget på koster 6000kr årligt. hvor imod 2.3 koster 8000.
når du snakker om 2.3t er det så den med 220hk eller? Er den mere holdbar?
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Hej igen
Jeg kan ikke se nogen fordel ved 2,3'eren i forhold til en chippet 2,0, hvis du går efter en familiebil. Min chippede (også 210 heste) 9K 2,0 var i hvert fald langt mere sprød og kvik end min nuværende 200 hestes 2,3 (der er så også en automatgearkasse til forskel -det er nok en stor del af forklaringen). Og den manglede heller ikke moment. Det var simpelthen den mest velafbalancerede og harmoniske SAAB-cruiser, jeg har haft til dato, både i sving og på autobahn (og sommer og vinter).
Holdbarheden: Den holdt over 400.000 km, inden der blev læsset en palle belægningssten i bagagerummet (uden at åbne klappen). De sidste 100.000 km bar reparationsudgifterne måske præg af, at motoren var spændt lidt hårdere for (og blev kørt lidt hårdere), end en standard-2,3 lægger op til.
Mvh/NC
Jeg kan ikke se nogen fordel ved 2,3'eren i forhold til en chippet 2,0, hvis du går efter en familiebil. Min chippede (også 210 heste) 9K 2,0 var i hvert fald langt mere sprød og kvik end min nuværende 200 hestes 2,3 (der er så også en automatgearkasse til forskel -det er nok en stor del af forklaringen). Og den manglede heller ikke moment. Det var simpelthen den mest velafbalancerede og harmoniske SAAB-cruiser, jeg har haft til dato, både i sving og på autobahn (og sommer og vinter).
Holdbarheden: Den holdt over 400.000 km, inden der blev læsset en palle belægningssten i bagagerummet (uden at åbne klappen). De sidste 100.000 km bar reparationsudgifterne måske præg af, at motoren var spændt lidt hårdere for (og blev kørt lidt hårdere), end en standard-2,3 lægger op til.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- vincula
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Undskyld hvis jeg "kaprer" tråden lidt. Jeg har en Saab 95 2.3t SW fra 2001. Har renset bundkaret en gang, men kan godt tænke mig at skifte PCV systemet. Er dette alt, jeg skal bruge?
Skal jeg bestille noget andet eller kender I et bedre sted at handle. Helst inden for EU. Så ved jeg i det mindste, hvad prisen er
TUSIND TAK TIL ALLE!
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Hej,Esbenw skrev: ↑5. sep 2019, 13:42
Det kommer lidt an på hvilken årgang det er, de første versioner havde problemer med PCV systemet som kunne resultere i at motoren blev ødelagt, så man skal sørge for at PCV systemet er den nyeste version. Og så skal man være sikker på den har fået skiftet olie tit (hver 10.000 km). hvis man er i tvivl om motoren kan man rense bundkaret på bilen, hvilket vidst altid er en god ide på disse motor. Desuden er det ikke verdens mest holdbare turbo der sidder på dem
Esben
Undskyld hvis jeg "kaprer" tråden lidt. Jeg har en Saab 95 2.3t SW fra 2001. Har renset bundkaret en gang, men kan godt tænke mig at skifte PCV systemet. Er dette alt, jeg skal bruge?
Skal jeg bestille noget andet eller kender I et bedre sted at handle. Helst inden for EU. Så ved jeg i det mindste, hvad prisen er
TUSIND TAK TIL ALLE!
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Jeg har handlet hos speedparts mange gange og har altid været tilfreds.
Hvis dine gamle slanger er møre, så skal du have dette tillægs kit
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 98-03.html
MVH
Morten
Hvis dine gamle slanger er møre, så skal du have dette tillægs kit
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 98-03.html
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- vincula
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Tusind tak for svaret
Så bestiller jeg det hele. Så dyrt er det heller ikke, især ift hvor store problemet kan blive...
Hilsen,
Vincula
Så bestiller jeg det hele. Så dyrt er det heller ikke, især ift hvor store problemet kan blive...
Hilsen,
Vincula
- vincula
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Så er det bestilt !
Ca. 570 DKK inkl. levering er slet ikke så ringe endda...
Hilsen,
Vincula
Ca. 570 DKK inkl. levering er slet ikke så ringe endda...
Hilsen,
Vincula
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Enig mht. Speedparts. Husk at der er fri fragt ved køb for over 1500 SEK, og man kan jo altid ‘fylde op’ med olie og filtre
Hvis du melder dig ind i Svenska Saabklubben - det koster 100 SEK, så kan du dels købe dele fra klubbens lager, dels får du 10 % hos Speedparts på ikke nedsatte varer. Husk også, at du kan bestille dele fra Orio - også dem, som du ikke kan finde på Orios egen hjemmeside. Bare hold øje med, at de ikke er på udsalg dér, for så får du lov at betale listeprisen via Speedparts. Bare lidt serviceinfo.
Mvh, Niels-Erik
Hvis du melder dig ind i Svenska Saabklubben - det koster 100 SEK, så kan du dels købe dele fra klubbens lager, dels får du 10 % hos Speedparts på ikke nedsatte varer. Husk også, at du kan bestille dele fra Orio - også dem, som du ikke kan finde på Orios egen hjemmeside. Bare hold øje med, at de ikke er på udsalg dér, for så får du lov at betale listeprisen via Speedparts. Bare lidt serviceinfo.
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Hvordan detnemssaab skrev: også dem, som du ikke kan finde på Orios egen hjemmeside.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 95 2008 149HK? Er denne motor holdbar?
Man skriver OEM nummeret på delen man skal bruge i feltet ‘SAAB Söket’ på Speedparts hjemmeside. På den måde kan du finde stumper, man ikke kan finde på webshop.saabparts.com
Prøv selv
Prøv selv
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.