Side 1 af 1

Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!

: 12. sep 2019, 16:33
af vincula
Hej igen,

Jeg er den stolte ejer af en 95 2.3t SE SW fra 2001, den med 185 Hk. Ikke chiptunet eller noget. Er 2. ejer og købte bilen i 2004 med 92.000 kms på tælleren. Nu står den på 260000. I løbe af den tid, jeg har ejet den, har jeg skiftet benzinpumpen (under garanti, da den gik af kun 3 dage efter, jeg havde købt bilen), alle 4 støddæmpere ved 120000, kobling ved 140000, turbo'en ved 180.000. Ellers ganske almindelig vedligholdelse.

Som den står nu, så trænger den til:

- 4 friske støddæmpere. Forslag? Sidste gang fik jeg nogle Monroe på, som jeg aldrig har været helt glad for.
- Bremseskiver hele vejen rundt, især foran.

Så "opdateringer":

- Det PCV system, der sidder i den er det gamle. Har læst mig til at det burde skiftes ud (?), selv om jeg har renset bundkaret....
- Andre ting, jeg må kigge på?

Bliver nødt til at lægge en plan med min mekaniker. Bilen har affektionsværdi, men hustruen synes ikke det samme om den :D

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen,

Vincula

Re: Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!

: 13. sep 2019, 11:44
af Mortenvig
Du ved selv hvordan bilen ser ud rent rustmæssigt, og om der er noget der ikke virker, eller har underlige lyde.
Rent mekanisk,
Så er der rådne vakuumslanger, rådne kølerslanger, specielt til varmeapparatet.
Beskidt gasspjæld, og luftmassemåler, de kan renses.
Dårlige envejsventiler til benzinudluftning, og krumtaphusventilation.
Slidte lambdasonder, de holder generelt kun 120000 km
Stort olieforbrug, grundet slidte ventil styr, eller fastgroede stempelringe.
Slidt knastkæde, osv.
Olie lækage fra motoren, men det kan ventilations kittet, måske afhjælpe.
Men det er en gammel bil, så man må påregne at der kommer nogle uventede ekstra omkostninger.
Hvis det hele skal spille 100%

Under vognen hvad er du utilfreds med dine nuværende støddæmpere ?
Og hvad er din plan ?
Helt standart.
Lettere opgraderet med fjedre og dæmpere fra en Aero.
De dele kan man stadig købe originalt, fra f eks. speedparts.
Mindre komfort, men bedre egenskaber.
Fjedre fra en areo, og et sæt gule Koni dæmpere, eller et sæt Bilstein b6.
Sænkningssæt for synets skyld Og et sæt Bilstein b8, men så forsvinder den sidste komfort.

Og der er sikkert en masse ting jeg har udeladt, eller glemt.

MVH
Morten

Re: Saab 9-5 opdateringer og reparationer. Hjælp med at lave en liste!

: 14. sep 2019, 16:58
af vincula
Tusind tak, Mortenvig. Det er lige præcis sådan et svar, jeg ledte efter. En hel del ting, jeg slet ikke havde tænk over... Nogle dele fra varmeapparatet blev skiftet ud på et tidspunkt, såsom oliepumpen. Jeg må kigge på slangerne osv.

Mht til affjedring, så synes jeg, at de Monroe jeg fik på virker både for bløde og alligevel ikke så behagelige, som dem fra fabrikken. Fjedre og dæmpere fra en Aero kunne være en løsning. Helt "sport bananas" går jeg ikke. Der sidder 3 børn bagi. Så må jeg måske skifte fra 16" til 17" fælge også. Dækkene tror jeg faktisk er billigere og udvalget større.

Stof til eftertanke... Måske nogle julegaver til farmand :D

mvh

Vincula