Banner cycler

OG93 Olieslam

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1639
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

OG93 Olieslam

28. sep 2019, 11:30

Min 93 fra 2002 er ramt med olie slam (igen)

Bilen blev købt i 2013 med 230.000 km.
Dengang fik jeg forhandleren til at opgradere til nyeste version af krumtapudluftning kit (PVC kit ver.7 tror jeg)
Dengang fik den også en olierens, uden at jeg havde den mistænkt for Slam.

Siden har jeg skiftet olie hver 10.000km Castrol FST 0W-40.
Sidste oile skift ved 340.000km havde jeg lige et lille endoskop camera inde via bundproppen for at se tilstanden.
Det var svært at få et overblik vis dette lille hul, jeg kunne se lidt koks op af siderne på bundkarret men det virkede ikke alarmerende.

Jeg benyttede denne gang i stedet for Mobil 3000 (5w-40) ikke fordi jeg tror det har haft indflydelse.

For ca 2500km siden begyndte hylende lyd at opstå efter en nats parkering.
Lyden kom ca. 2-3 sec efter motorstart og aftog hurtigt og forsvandt helt efter et par minutter.
Jeg har lagt et lille videoklip her:
https://youtu.be/JihvMAl_yOs
Lyden høres ved 0:30

Jeg kontaktede Saab Højer, og da de hørte bilen var de ikke i tvivl.
De rensede bundkarret og sendte mig et par billeder af svineriet:
untitled.png
Der ses tydeligt den kegle der har lagt under sien.
Der ses også at der hvor jeg kunne komme til med mit Endoskop næste var umuligt af se disse koks kager pga. sien og denne forhøjning ved bundproppen.


Dette er nu ca. 2000km siden men problemet er nu at denne hylende lyd nu er kommet igen når man koldstarter motoren.
Olie lampen har på intet tidspunkt tændt.

Højer mener at det er kommet slam i sien igen, fra f.eks forkammeret der nu har løsnet sig.

Nogen der har erfaringer med at rense sien på nogen måde uden at pille bundkarret af ?
Jeg har prøvet at flushe bundkarret med diesel olie uden succes.

Kan man blæse med trykluft via olie indgangen ved at afmontere olie filteret ?
Kan man komme ind med noget under sien via bundproppen ?
....eller andet ?

Det skal nævnes at det ikke er en billig omgang at få afmonteret bundkarret igen :-(
...hvor jeg nu også kan forstå at det måske ikke kan gøre der da der stadig kan komme nyt snask.


900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 07:31

Først og fremmest skal du måle dit olietryk.
Det ville være dumt at ødelægge lejerne grundet for lavt olietryk.
Hvis det er rimeligt så skal vi have opløst de faste partikler, der delvist blokere olie suge sien.
Dvs. hælde olie rens på motoren.
Og dette produkt kan jeg anbefale.
https://landberg.dk/bell-add-servicerens-3-p545
Køb 3
Kør en tur på en time med 2500 omdrejninger ca.
Skift olie og filter.
Kontroller olietrykket. hvis ok så
Kør ca 500 km.
Så er det samme procedure igen.
Efter 3 behandlinger så burde olietrykket stige.
Hvis det ikke gør det så er det af med bundkarret igen.
Og det er ikke særligt besværligt, en lørdag på ryggen under bilen, og man har sparet en del penge.

Personlig så bruger jeg altid olierens ved olieskift.
grundet olien efter ca 8000 km ser således ud efter en time på en køkkenrulle.
2019-07-07 12.15.32.jpg
Mørk i midten, og næsten ren olie i kanterne, efter olierens så er den helt ensartet mørk.
Hvilket i min verden betyder at rensen virker og opløser de faste store partikler.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 789
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 14:30

Mortenvig skrev:
29. sep 2019, 07:31

Personlig så bruger jeg altid olierens ved olieskift.
grundet olien efter ca 8000 km ser således ud efter en time på en køkkenrulle.
2019-07-07 12.15.32.jpg
Mørk i midten, og næsten ren olie i kanterne, efter olierens så er den helt ensartet mørk.
Nu ville det have været pædagogisk rigtigt om du også havde indsat et lignende foto med brug af motorrens :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1639
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 17:45

Jeg prøvede så igen i dag... med lidt mere held

Jeg var for stædig og har ikke løfte højden til at pille bundkarret af.
Jeg prøvede inspektion med endoskopet igen, og her var det tydeligt at se masse små sorte partikler i bunden af karret.

Jeg benyttede sammen flettede piberenser for at kunne nå ind under sien og rense den.
Ved at dreje og føle sig frem kan det lade sig gøre at komme ind under, og det er faktisk ikke så svært.
Det har hjulpet via endoskop kameraet at have en ide om hvorledes det ser ud derinde.

Det kunne også lykkes at have både endoskop kameraet og piberenser samtidlig, så men kunne se hvor man var henne.
Ikke helt let, men muligt. Desværre glemte jeg at tage billeder.
Desværre er det ikke muligt af se selve maskerne i sien da der ikke er plads nok, så her måtte jeg bruge "The Force" for hvornår det var renset nok.

For at skylle alle "frikadeller" og sorte "cornflakes" flager ud, fandt jeg ud at at det kom mest med ud, når jeg havde bundproppen ude og skylle / flushe med diesel i rigelige mængder.

Efter opstart af motoren er lyden ny væk igen :-)
Jeg må nu prøve at finde ud af om der kan være andet galt, siden slammet allerede er tilbage igen.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 18:22

Prøv at afmontere ventildækslet, der finder du nok dit svar.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 20:38

Oil sludge problemet standser ikke kun i bundkaret.

Der er snask i topstykket ved knastakslerne og endegavle mv.

Se det positivt: Du fik 340 kkm ud af motoren, det er rigtig godt gået...

Når motoren bliver ved med at snaske alt til hjælper det ikke at "bare" rense" sumpen.

Turboen har det hårdt pga. af manglende olie flow og motoren lider at tilstopning...
Stempelringe er slidt og sender snask i sumper.

Hvad kan gøres ???

Prøve med rens, men begynd at søge efter en anden blok...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 23:03

Hej

Nu bliver jeg lidt nysgerrig (og bekymret). Gælder dette problem kun Opel-motorer? Det eneste problematiske, jeg har hørt om B2x4 motorer, er, at moderne, syntetisk olie kunne rense så meget, at ventiltrykkerne blev slappe. Og intet om sludge, hverken på på B-, H- eller ældre versioner.

Så kan man som 9K-ejer føle sig home safe? Og kan man få en god forklaring (Morten) på, hvorfor sludge og koks bliver et problem? Er det motoren, kørselsmønstret, lidt hård trimning eller hvad?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 789
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: OG93 Olieslam

29. sep 2019, 23:16

NC_Ribe skrev:
29. sep 2019, 23:03
Gælder dette problem kun Opel-motorer?
Det gælder ihvertfald Saab motorer med Opel stempler :wink:
Sætter man 9000 stempler i en nyere Saab motor er problemet løst.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 06:42

Hoved problemet er tynde stempelringe, der giver flere forbrændings rester inde i motoren.
Kombineret med et længere service interval.
Det kan så yderligt forværres ved småture, forkert olie, og man ikke overholder sine service.
Så skaden kan være sket inden man købte bilen.
Min var ikke særlig slem efter 330.000 km.
2017-07-08 12.10.30.jpg
2017-08-08 11.45.55.jpg
Men min fars 9-5 købte vi med en smadret motor, og 220.000 km. grundet tilstopning, og meget koks inde i motoren.
Hvorfor den ene er bedre end den anden han man kun gisne om, men min fars havde ikke overholdt alle service intervaller.

For at forhindre koks opbygningen, så bruger jeg den riktige olie, og den får altid en gang olierens ved olie skift.
Olien bliver skiftet en gang om året da jeg kun når at køre 8.000 km på et år.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 14:43

Nordiske biler med 10-15 km/tur i vinter kulde lider kraftigt.
Forbrændingen bliver ikke rigtig optimal før bilen er stoppet igen og så bliver bundkaret kontamineret af snask og koks.
Hvis bilen ruller på motorvej langt det meste af livet og med hyppige olieskift med 5000-10000 km/skift, så kan motoren nemt holde 300-500 kkm.

Jeg skiftede en B235L motor i en 9-5 MY 98 med autogear. Den havde ikke tegn på oil sludge overhoved.
Den havde bare fået Saab turbo olie hver 15kkm. Automatgearet havde holdt motoren varm, med hurtig opvarmning.
Motoren blev skiftet pga. et skævt topstykke og andre fejl: En fabriksny blok kunne købes for 14kkr leveret så var det den optimale vej.

Det er B205 og B235 motoren der har problemet.
Opgraderings udluftningskit hjælper nogle gange, men det er ikke en garanti.
Det er en god ide at hive budkaret af og tjekke, samt rense det. Men har de først tilkoksningsproblemer så er det ofte overalt i motoren og så er en svagelige Saab-Opel B2x5 gummimotor klar til udskiftning.
Der var en grund til at Saab skiftede til Opel motorer med B207-B237.
Men selv de motorer har deres issues, så som ventilproblemer og kædestyr i plastik der bliver ødelagt af ælde mv.
Saab 9000 havde også en årgang med hærdning af knastkædehjulene der gav problemer, men generelt kunne 9K motoren holde omkring 300kkm, før kæderne skal skiftes.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 18:35

Det eneste der er svagt på B2x5 motor familien, er stempler og stempelringe.
Resten er faktisk en opgradering ift. jeres højt besungne tidligere motorer.
Opgraderer man stemplerne til smedede stempler og stempelringe fra en tidligere motor familie.
Så holder den til den samme effekt, men har fordele som i lavere roterende vægt, og længere plejlstænger, og et bedre smøresystem.
Ideen med at nedgraderet med stempler og plejlstænger fra en B2x4 var god hvis man kunne finde en brugt motor med et lavt km. tal, men det er nok umuligt idag, og det er så slidte stempler, der kræver nye ringe, at der skal monteres.
Ift. nye smedede stempler med nye ringe for ca. 4000 kr. Så kan man selv begynde at regne på udgiften på de forskellige løsninger.
Generet kan man sige at alt over 200.000 km, er glædes km. da motoren ikke er designet til at holde til mere.
Og realistisk, så står min overfor et skift af kæder, da de har strukket sig, minimum nye stempelringe, og en renovering af topstykket.
Men det er hvad man kan forvente efter 16 år og 330.000 km.
Og det er bilen realistisk ikke værd, så jeg kigger efter en Aero med samme karosse, bare rustfri, og med et mindre km. tal.
Da den bedre kan bære de ekstra udgifter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 20:18

Generation xx5 er i bund og grund en solid motor der kan bygges om til slider.

Topstykket er af forbedret type.

For at få en bund solid enhed skal der:
Nye smede stempler
9K krumtapshus udluftning
Væk med EGR system
9K sugesi i sumpen
Plejl tjekkes for korrekt ens vægt og krumtap, plejl, stempler, svinghjul og kobling ballanceres.

Om nødvendig bored blokken op.

Friske stumper overalt og "B237x RR" er klar til 300 hk
..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1639
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 20:33

Det er muligt at du har ret Viking, motoren kører måske på sidste vers.

Efter en tur på arbejde i dag var den galt igen da jeg startede for at køre hjem.
Jeg har igen skyllet bundkarret med diesel her til aften, samme tur som i går. Jeg må nu se om det hjælper igen.

Bilen har aldrig kørt kortere ture end 30km efter, de korter turer køres i Konens Fiat Panda.

Jeg er lidt undrende over at det kommer så meget koks lige pludselig.
Har det øgede olie tryk efter første rensning af sien mon skyllet/presset gammelt koks med rundt i motoren ?

Et motorskift er nok urealistisk at ofre på bilen, selvom den er pæn og nysynet, er den det næppe værd.

Nå der er sikkert nyt i morgen eller næste gang jeg orker at starte den :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12245
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 21:24

Ja den synger olie lyden på dit filmklip

Efter bunkar og oliesi rens har den fået flow igen og begynder at retunerer endnu mere koks fra motoren.
Du gør det bedste muligt med at skylle og rense, men bliver den ved skal du ikke kaste flere penge efter den 😳
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG93 Olieslam

30. sep 2019, 23:49

Hej Morten
Det eneste der er svagt på B2x5 motor familien, er stempler og stempelringe.
Resten er faktisk en opgradering ift. jeres højt besungne tidligere motorer.
Opgraderer man stemplerne til smedede stempler og stempelringe fra en tidligere motor familie.
Så holder den til den samme effekt, men har fordele som i lavere roterende vægt, og længere plejlstænger, og et bedre smøresystem.
Generet kan man sige at alt over 200.000 km, er glædes km. da motoren ikke er designet til at holde til mere.
Vores "højt besungne tidligere motorer" er vist designet til at holde væsentligt længere end 200.000 km. Også med lange olieskiftintervaller (jeg har ikke lige kunnet finde tilbage til, hvornår de blev forlænget til 20.000 km, men det var før 1992). Det har jeg selv "overholdt" uden at få problemer med slam. Jeg er helt med på, at mere moderne GM/Ecotec-stempler burde kunne give en brændstofbesparelse, men det kan jeg bare ikke se på de officielle specifikationer, og så er det jo ren loose/loose.

Nå, bare en bemærkning fra en sur gammel mand, der bliver en glad lille dreng, når han sidder i sin 9K :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"