Banner cycler

OG93 Olieslam

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12283
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

9. okt 2019, 21:31

Gode biler er bygget til 200kkm og 5 års problemfri kørsel, så er det ud og ind med en ny.
Så er de gamle og nye modeller er det der har interessen og sælger.
Biler er bygget til forhold i udlandet ikke bil u-lands Danmark..

Kan de holde længere: Ja men så begynder vedligeholdet og så har de ingen interesse til firma brug....

Ps. bundsi og krumtapsudluftnings systemet er også problematisk på gummimotorerne.

Men de kan ombygges til en super motor med rigtige stumper....

Hvorfor gjorde Saab fejlen med B2x5 ?

Da man kom med 9-5 steg bilens vægt i forhold til 9K og man kan ikke komme med en ny model der sluger mere brændstof end den gamle. !

Desuden kom der nye krav til udstødning og olie emmision.
Løsningen blev lavere vægt og mindre modstand i motoren.
Så alle var glade 😒
Undtagen alle dem der blev ram af oil sludge😡

Skaden var sket og Saabs kunder løb væk..
Finanskrisen kom og stoppede grundlaget for fabrikken .

Ærgeligt..

Meen B235 kan reddes, bare inden motoren er snasket til.

Men OK, 9-5 er gammel nu og er ved at forsvinde fra gadebilledet.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

12. okt 2019, 18:19

En lille opdatering.

Motoren kører stadig. Problemet har været nye kul partikler der samler sig i sien.
Dette skete i starten efter ~100Km.

Ved løbende at rense sien har jeg kunne stoppe den hvinende oliepumpe lyd når den opstår.
Desuden har jeg skyllet gennem med diesel olie, her ses også disse kul partikler tydeligt der skylles med ud.
Jeg begyndte også at blæse/skylle med diesel via olie pinden og bundproppen med en hulrumssonde, effektivt.

Olien og dieselolien er blevet filteret med klude og ikke udskiftet hver gang.
Da olien stadig klar i kanten og man hælder den direkte i karret er jeg ikke bange for denne proces...
det er stadigt renere end det der kom ud. :-)

Siden sidst har jeg også skiftet piberenserne ud med mere effektivt tool til at rense sien gennem bundproppen.
Jeg startede med en alm. tandbørste, der kan kunne ind mellem bundkarret og sien ved at slibe den så tynd som muligt uden at børste stråene mister taget i plastikken.

Efterfølgende også købt tandbørster og flaske børste hos en dyrehandler, der gør det lettere at komme ind.
Desværre er det ikke let at rense meget mere end halvdelen af sien med tandbørsten pga. støbningen der bruges til at spænde sien fast i bundkarret.
Her hjælper flaske børsten der kan vinkles mere.
Jeg har også overvejet at varme tandbørsten op og bøje den lidt, men er bange for at den måske brækker af derinde i… stedet for.
DSCN5501.JPG
Efter et par rensning af sien var stadig partikler, prøvede jeg en olie rens i 30 minutter:
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 495911206/
Ny olie på og filer på.

Efter 300Km en ny rensning. Desuden har jeg skiftet den lille PCV check valve der var knækket.

Siden der har jeg nu rundet 550Km…og pumpen hyler ikke endnu.

I løbet af næste uge modtager jeg en ”liqui moly OIL SLUDGE FLUSH 5200”
https://products.liqui-moly.com/oil-sludge-flush-2.html
som man kører med ca 200km og skifter olie og filter igen.


Det tager ikke mere end 5 minutter lige at børste tænderne på sien når olien alligevel er af og bliver nok en fast rutine for mig frem over ved olieskift… måske andre også kan bruge denne ide.
Børsterne kan miste nogle børste strå, disse bør skylles ud med evt. diesel.
Jeg benytter et USB endoskop for at efter kontrollere. (man kan stadig ikke se olie si nettet)


Håber så på en mere normalt forløb fremover…
Vedhæftede filer
DSCN5503.JPG
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12283
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

14. okt 2019, 20:04

Der er mange der har lavet større huller i bundsien, så partikler tager en tur i oliepumpen og fanges i filtret..

Er der succes med det ???
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

15. okt 2019, 21:54

Nogle har god succes med de større huller i sien... Andre får vist smadret oliepumpen.
Umiddelbart vil jeg mene at oliepumpen sagtens kan knuse disse forholdsvise bløde partikler.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002

Tilbage til "Modern Forum"