Banner cycler

OG93 Olieslam

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

9. okt 2019, 21:31

Gode biler er bygget til 200kkm og 5 års problemfri kørsel, så er det ud og ind med en ny.
Så er de gamle og nye modeller er det der har interessen og sælger.
Biler er bygget til forhold i udlandet ikke bil u-lands Danmark..

Kan de holde længere: Ja men så begynder vedligeholdet og så har de ingen interesse til firma brug....

Ps. bundsi og krumtapsudluftnings systemet er også problematisk på gummimotorerne.

Men de kan ombygges til en super motor med rigtige stumper....

Hvorfor gjorde Saab fejlen med B2x5 ?

Da man kom med 9-5 steg bilens vægt i forhold til 9K og man kan ikke komme med en ny model der sluger mere brændstof end den gamle. !

Desuden kom der nye krav til udstødning og olie emmision.
Løsningen blev lavere vægt og mindre modstand i motoren.
Så alle var glade 😒
Undtagen alle dem der blev ram af oil sludge😡

Skaden var sket og Saabs kunder løb væk..
Finanskrisen kom og stoppede grundlaget for fabrikken .

Ærgeligt..

Meen B235 kan reddes, bare inden motoren er snasket til.

Men OK, 9-5 er gammel nu og er ved at forsvinde fra gadebilledet.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

12. okt 2019, 18:19

En lille opdatering.

Motoren kører stadig. Problemet har været nye kul partikler der samler sig i sien.
Dette skete i starten efter ~100Km.

Ved løbende at rense sien har jeg kunne stoppe den hvinende oliepumpe lyd når den opstår.
Desuden har jeg skyllet gennem med diesel olie, her ses også disse kul partikler tydeligt der skylles med ud.
Jeg begyndte også at blæse/skylle med diesel via olie pinden og bundproppen med en hulrumssonde, effektivt.

Olien og dieselolien er blevet filteret med klude og ikke udskiftet hver gang.
Da olien stadig klar i kanten og man hælder den direkte i karret er jeg ikke bange for denne proces...
det er stadigt renere end det der kom ud. :-)

Siden sidst har jeg også skiftet piberenserne ud med mere effektivt tool til at rense sien gennem bundproppen.
Jeg startede med en alm. tandbørste, der kan kunne ind mellem bundkarret og sien ved at slibe den så tynd som muligt uden at børste stråene mister taget i plastikken.

Efterfølgende også købt tandbørster og flaske børste hos en dyrehandler, der gør det lettere at komme ind.
Desværre er det ikke let at rense meget mere end halvdelen af sien med tandbørsten pga. støbningen der bruges til at spænde sien fast i bundkarret.
Her hjælper flaske børsten der kan vinkles mere.
Jeg har også overvejet at varme tandbørsten op og bøje den lidt, men er bange for at den måske brækker af derinde i… stedet for.
DSCN5501.JPG
Efter et par rensning af sien var stadig partikler, prøvede jeg en olie rens i 30 minutter:
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... 495911206/
Ny olie på og filer på.

Efter 300Km en ny rensning. Desuden har jeg skiftet den lille PCV check valve der var knækket.

Siden der har jeg nu rundet 550Km…og pumpen hyler ikke endnu.

I løbet af næste uge modtager jeg en ”liqui moly OIL SLUDGE FLUSH 5200”
https://products.liqui-moly.com/oil-sludge-flush-2.html
som man kører med ca 200km og skifter olie og filter igen.


Det tager ikke mere end 5 minutter lige at børste tænderne på sien når olien alligevel er af og bliver nok en fast rutine for mig frem over ved olieskift… måske andre også kan bruge denne ide.
Børsterne kan miste nogle børste strå, disse bør skylles ud med evt. diesel.
Jeg benytter et USB endoskop for at efter kontrollere. (man kan stadig ikke se olie si nettet)


Håber så på en mere normalt forløb fremover…
Vedhæftede filer
DSCN5503.JPG
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

14. okt 2019, 20:04

Der er mange der har lavet større huller i bundsien, så partikler tager en tur i oliepumpen og fanges i filtret..

Er der succes med det ???
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

15. okt 2019, 21:54

Nogle har god succes med de større huller i sien... Andre får vist smadret oliepumpen.
Umiddelbart vil jeg mene at oliepumpen sagtens kan knuse disse forholdsvise bløde partikler.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 10:15

En lille opdatering på Slam Motoren:

Problemet er at disse hårde kulpartikler bliver ved med at komme fra forkammer / topstykke (og hvor de ellers gemmer sig)

Metoden med at bruge den lille flaskebørste har vist sig at være bedst, de min tandbørste brækkede inde i bundkarret.
Den var åbenbart blevet slidt og mør... en time tog det at få stumpen ud gennem olie proppen igen... men det lykkes :roll:

Det tager ca. 1-2 timer at skylle bundkarret rent og processen ser således ud:

- Motor olien tappes af og filtres gennem en klud
- 3L diesel skyller kul partikel "kagen under sien" ud gennem bundproppen via olie påfyldnings hullet.
- 1L diesel spules med en undervogns med slange (Bodypistol) via bundproppen.
- 1L diesel spules med en undervogns med slange (Bodypistol) via olie påfyldnings hullet.
- De 5 Liter diesel filtres gennem en klude til en tur mere.
- Dieselen skylles gennem for at få de resterende partikler ud olie påfyldnings hullet.
- Inspektion med USB endoskop kamera.
- Motor olien på fyldes igen.

Forrige omgang holdt 1600 Km så kom olie pumpe hylen tilbage, nu har jeg passeret 1700km efter sidste omgang og der er ingen tegn på forstoppet si p.t.
Jeg har en forventning at problemet aftager og jeg håber at køre 500-1000 km længere mellem hver si rensningen.

At ende med at kunne køre så længe jeg kan nøjes med at rense sien når olien alligevel skal skiftes. (7500km) er målet :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 14:15

Kunne man forestille sig, at opstarte motoren med 4 liter diesel i bundkaret og lade den køre et par minutter?
Jeg mener, at have hørt nogen fra DTU praktisere dette ved stoppet si, men er ikke sikker :shock:
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

14. dec 2019, 16:55

I 4t skibsmotorer kommer man nogle gange 25% diesel i motorolien for at udskylle motoren.

Ren diesel i Saab kan være lidt "farligt" da den er tyndt og kan suges ind gennem krumtapsudluftningen og begynde at brænde med....

Desuden er "moderne" øko diesel meget tyndt og har ringe smørreevne, så ren diesel er nok lige at strække den.


Old school skibsdiesler tilsætters ca. 1-2% SAE 30 motorolie til diesel brændstoffet, da olien i dag ikke smørrer nok i indsprøjtningpumper mv.
(Den slags motorer er bygget til Solarolie eller "råolie" dvs. en råoliemotor.)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

15. dec 2019, 08:57

Ren diesel som erstatning for motorolie selv efter få minutter i tomgang har du en stor chance for smadre lejerne i motoren.
Og jeg tvivler stærkt på at det har nogen indvirkning på koksen i motoren.
Egr rens er det eneste jeg kender til der kan opløse denne type koks effektivt.
Men det kræver at man splitter motoren ad, og renser de enkelte del for sig.
Hvorfor Op ikke har taget ventildækslet af motoren, og fjernet det koks der sidder i topstykke, og forkammer dæksel.
Det forstår jeg ikke helt.
Det er nemt at afmontere, og en ny pakning koster ikke alverden.

Min egen B205 motor har ikke været angrebet af koks problemet, nævneværdigt.
Og for at undgå fremtidige problemer.
Så bliver olien skiftet en gang om året eller 10.000 +- 2000 km
Først bliver der hældt en gang olierens på motoren, hvorefter den får lov til at køre 15 km hjem.
Næste dag bliver motoren varmet op i tomgang, olien og filter skiftes.
Efter 5 olieskift så får den kun lov til at køre 2000 km til næste skift.
Da man altid har en lille liter gammel nedbrudt olie i oliekanaler og oliekøler.
Efter 10 år eller 100.000 km så afmonteres budkarret for inspektion, og rens, hvis jeg stadig har bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

16. dec 2019, 17:22

Mortenvig det var også mit spørgsmål efter første omgang hos Svend Wind.
Det er åbenbart ikke noget de gør, da det sikkert er vanvittigt tidskrævende.

Derfor holder jeg mig også til at rense sien.
Jeg har ingen idé om om jeg gør det hele være ved at rode rundt i den koks der sidder der og muligvis forstopper en oliekanal.
...eller kan starte helt forfra med at rense for hver 200km eller det der er værre.
Som det er nu er der ingen problemer med olietrykket før den giver mig den "hylende" advarsel.
Motoren lyder sund , kører fint... og bruges hverdag.

Hvis det var mig der havde en b2x5 ville jeg fremover bruge min erfaring og lige give sien en tur med en børste gennem bundproppen ved hvert olieskift. Det er let og tager ikke 10 minutter efter.

Hyppige olieskift er forebyggende men koks der allerede er samlet under sien kommer overhovedet ikke væk når olien tappes af

De olierens produkter man køber dur ikke til koks partikler, det er simpelthen spild af penge...been there...done that:-)
.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG93 Olieslam

18. dec 2019, 19:17

Man kan argumentere for at du har fået stillet en diagnose baseret på erfaringen.
Rensning af bundkar plejer at virke :!:
Afmontering af ventildæksel og montering af dette med en ny pakning tager en halv time.
Rensningen af topstykke tager nok væsentligt længer.
Men hvor lang tid har du ikke bruge efterfølgende for at rense oliesi, gentagende gange ?
At sige olierens ikke virker, det er nok noget overdrevet.
Den har aldrig haft en chance, da motoren er fuld af koks.
Jeg kan helt klart se en forskel på olien før. og efter en olieren i maskineriet.
Den er klar og fin på luden inden rensen, og sort og beskidt efter rensen, prøven er taget på olie pinden.
Og nej du får ikke koks i olie kanalerne, det tager filtret, inden den kommer ind til de mere vitale dele.

Håber den bliver stabil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: OG93 Olieslam

18. dec 2019, 21:17

Mortenvig jeg siger ikke at motorrens ikke virker... de har mange gange vist sig at opløse olie slam, ingen tvivl om det.
Men disse koks partikler der tilbage nu er bare meget genstridige.

Jeg har brugt Lindemann Oil System Cleaner (20minutter forhøjet omdrejniner) og senere LIQUI MOLY OLIE SLAM RENS (400Km)
Hvergang jeg har brugt disse af var der stadig lige så mange koks partikler tilbage efter aftapning af olien.
De opløses bare ikke.
Jeg tænker at produkterne opløser tyggummi agtigt slam men at dette samtidlig indeholder de fastere kulpartikler.
Disse kulpartikler bliver nu ført rundt i motoren efterfølgende.

Jeg tror hvis jeg skal problemet helt til livs er det nok af komplet adskillelse af motoren.
Jeg tænker det er fordelt mange steder i motoren ikke kun topstykke, men forkammer, PVC systemet ...

Indtil videre håber jeg stadig at kunne køre motoren så ren at jeg kan nøjes med at rense sien ved hvert olieskift.
Hvis problemet bliver ved med at opstå efter ~2000 km så vil jeg nok også følge dit råd at kigge ned på topstykket.
Men så er vi forhåbentlig også henne i foråret hvor jeg ikke er nær så afhængig af at bruge min 93 dagligt :-)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: OG93 Olieslam

19. dec 2019, 09:07

Hej

jeg havde toppen af min den gamle 9-3 fordi jeg troede pakningen var utæt. Det viste sig så at det bare var fordi 2 af skruerne var gået løs, dummen mig, nå men da jeg havde købt pakningen kunne jeg lige så godt skifte den så af kom toppen. Det er faktisk en nem operation, og jeg er på ingen måder mekaniker. Jeg havde to problemer. Plastik stykket til PVC systemet til topstykket knækkede da jeg skulle have det ud, og det var svært at holde pakningen da jeg skulle have toppen på igen, der brugte jeg en smule flydende pakning til at holde den på plads.
IMG_20151205_155507.jpg
det ser ud som om alt snasket samler sig omkring kæden som kan ses på det billede jeg har vedhæftet fra min, så der kan man nok få meget af det ud der er samlet inde i motoren på en gang. plus du kan se hvordan kæden ser ud.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

26. dec 2019, 22:00

Her kan man se forskellen på 9-3 og OG900

Min 87 OG900 Silver Aero har nu kørt knap 90kkm efter at motoren blev skiftet i bilen. (Den fik en 9000 Taladega 2,0 HTT motor der havde kørt 110 kkm.
Topstykken blev afmonteret og let skyllet med diesel for at fjerne evt. støv. Men IKKE afrenset kemisk eller mekansik.
Ny kæde og tandhjul.

Billederne viser demed et topstykke der har kørt ca. 200 kkm, det kan sammenlignes med 9-3 topen. Ingen "brun lak" slam eller kondens i dækselt, topstykke mv.

Ventildækslet blev afmonteret i dag for at skifte pakning. Den begyndte at savle da pakningen bliver flad og hård over tid...

Ingen koks indvendigt på motorgavlen..

Olieskift hver 5000 km, vinter og kulde og fugt kørsel..

Det viser desværre hvor meget 9-3 sviner motoren indvendigt..

OG900 sviner udvendigt pga. olie savl, men det skader ikke motoren...
Vedhæftede filer
20191226_183716_HDR.jpg
20191226_183751_HDR.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: OG93 Olieslam

26. dec 2019, 23:08

Jeg gider ikke at forsvare b205 motoren. De yngste er efterhånden 12 år gamle, så de er næsten historie som hverdagsbiler nu... Billedet af min var taget efter ca. 24x kkm hvor jeg havde den de sidste 140 kkm med olieskift hver 10 kkm. De første 100kkm havde den blot overholdt service på 20kkm, kunne jeg se på service bogen den gang. Havde den fortsat med 20 kkm var den sikkert død. Vi sammenligner to motor med helt forskelligt service historik. Ja din ligner et slikket bolche indvendig men det kunne jo være sjovt at se en b204 der havde fået skiftet olie med 20kkm interval eller en b205 med 5 kkm interval for at vi reelt kunne sammenligne dem.

Jeg syntes at den eneste konklusion man med sikkerhed kan lave er at service gør en forskel, hvad end bil producenterne prøver at overbevise os om.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG93 Olieslam

27. dec 2019, 06:46

Helt enig, en OG900 motor vil også lide noget lange olie skift, dog kokser den ikke som 9-3 motoren.(Har skiftet ventildækselpakning på nin tidl. 9000. Den gik 15kkm pr. olie skift og var ikke kokset til)

Jeg viste billederne for at sammenligne mellem en alm. brugt motor med olieskift 2 gamge årligt.

Ikke for at "håne" B205.

OG900 har en stærk motor, der så er særdeles svær at holde olie tæt i motorgavle og ventildæksel... Den er en savlegris 😞

Det vigtiske billederne viser er: Service er vigtig.
Men motoren B205 sviner sig selv indvendigt...
Nogle B205/B235 er værre end andre.
Meget tyder på manglende olieskift, men forklarer ikke alt...

(B205 kan gøres til en fantastisk motor, med nogle nye dele, hvis det fixes i tide. Så kan den blive langt bedre en de "gamle" motorer.)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"