Banner cycler

Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

14. nov 2019, 12:06

Jeg opdagede pludseligt at jeg ikke kunne låse bilen og radioen slukkede heller ikke når jeg trak startnøgle op. Hvis jeg slog forsigtig på låsen, så sprang låsen op og radioen slukkede og jeg kunne nu låse bilen med fjernbetjeningen/nøgle. Det samme problem havde jeg for ca. 3 år siden og dengang demonterede jeg låsen med en unbrako nøgle. Jeg fjernede plastkappen fjederen og skiven og så rensede jeg den med en klud og siden har den virket, men nu er det galt igen.
20191114_091159.jpg
20191114_091159.jpg (14.43 KiB) Vist 2570 gange
Denne gang rensede jeg også låsen uden at skille den totalt ad. Jeg gav den forsigtigt lidt WD-40, som man vist ikke skal gøre. Men bedst som jeg sad og dreje på låsen med nøglen så kunne jeg ikke dreje med nøglen længere og den sidder nu i låst position hvor nøglen kan tages ud og sætte i igen, men det er mig umuligt at dreje nøglen og helle ikke reservenøglen kan dreje låsen. Tappen/øvre delen er sprunget op som den skal i låst position, men dreje nøglen kan jeg ikke. Jeg fandt en fantastisk video på YouTube, som viser hvordan man splitter låsen af totalt og renser den.
www.youtube.com/watch?v=KrejkaVKKvk
Men desværre kan jeg ikke skille min lås totalt ad, da jeg ikke kan dreje nøglen.
I stedet for prøvede jeg at bade hele låsen uden plasthætte, fjeder og skive i mineralsk terpentin og derefter tørre den grundigt. Men desværre kan jeg stadigvæk ikke dreje nøglen. Jeg kan ikke rigtigt se, hvad det er der låser nøglen. Det er ikke den tværgående fjederbelastet pal forneden som låser, for den kan jeg meget let trykke ind og alligevel kan jeg ikke dreje nøglen.
20191114_091501.jpg
Hvad gør jeg for at få den låst op? Findes der mon en snittegning et sted af låsecylinderen? Jeg tør ikke montere den i bilen så længe jeg ikke kan dreje nøglen og det kan jeg for øvrigt heller ikke for den skal stå i ulåst position for at den kan monteres. Kan man købe en ny cylinderlås som passer til min bil? Hvor kan man købe den? Håber ikke det bliver nødvendigt.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

14. nov 2019, 18:56

Hej
Du har nu sikkert fundet ud af hvorfor man ikke sprøjter rustløsner ned i en næsten fungerende lås.
Jeg har skrevet et indlæg herinde tidligere om hvordan man på billigste vis kan fikse en slidt lås. Det kræver dog at den kan adskilles.
Kan du ikke få den til at virke ved at vrikke med nøglen i låsen :?:
Hvis du kan få cylinderen ud skal palene bare slibes lidt ned. Jeg har selv gjort det på flere biler. Min egen 9-5 skal også have turen ved lejlighed. Det gør dog låsen ca. 10% lettere at lirke op for en god indbrudstyv, men han skal jo stadig forbi startspærren hvis han vil stjæle bilen.
Hvis det er helt håbløst kan du købe en låsecylinder med nøgle fra en ophugger. Så skal fjernbetjening/transponder bare flyttes over fra den gamle nøgle. Du har så to forskellige nøgler til døre og tænding, men det tror jeg der er mange der godt kan leve med.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

14. nov 2019, 23:32

Ved at vrikke helt vildt frem og tilbage med nøgle, når låsen sad i skruestikken så kunne jeg pludselig dreje nøglen om så jeg kunne demontere cylinderen.

Jeg har herefter renset alle delene i terpentin.
20191114_192735.jpg
Jeg havde en flex honer, som jeg kørte igennem cylinderhuset for jeg synes der var en kant der hvor lamellerne rammer.
Jeg har samlet alle lamellerne og monteret cylinderen i huset igen. Jeg har ikke monteret den tværgående stift for neden og heller ikke den øverste fjerende lås. Men jeg kan stadigvæk ikke dreje nøglen, så hvordan og hvor skal jeg slibe lamellerne? Jeg har ikke givet lamellerne smørrelse.

Et andet lille/stort problem er, at jeg ikke kan finde den ene af de ialt 11 fjedre, selv om jeg har ledt som en vanvittig med lygte og magnet uden held. Øv Hvor kan jeg købe sådan en lille fjeder? Det er nu den til den øverste låsetap der mangler, så den kan jeg vel godt undvære indtil jeg for tilpasset alle låselamellerne.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 06:17

Med nøglen i cylinderen så skal låsepalerne ligge i samme plan som den indvendige cylinder.
Du sliber på palerne der hvor de stikker ud.
Husk at kontrollere med alle nøgler til bilen, inden du samler låsen.

En brugt lås er det eneste alternativ til reservedele.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 09:54

Jahu, jeg har fundet fjederen. Med en 10W led projektør og ned på alle fire og undersøge hele tæppet hvor jeg sad. Fjederen lå selvfølgelig 3-4 meter uden for tæppet på vej ind under en sovesofa.

Vdr. slibning skal jeg bare bruge sandpapir til at slibe lamellerne med? de fjedre jo. Kan jeg spænde den op i en bormaskine og lade det hel roteret? Det vil gøre det nemmere. Jeg ved ikke hvor meget der skal slibes af, men jeg kan vel prøve mig frem ved at lade cylinderen glide ned i huset ved hjælp af tyngdekraften?
Jeg har ikke helt forstået teknikken i låsen, for når noget bliver slidt så plejer det at blive mindre, men her skal jeg slibe lamellerne mindre??
Ok, jeg tror jeg forstår nu. Det er hullerne i lamellerne der slides og dermed bliver større og giver længere vandring.
Skal lamellerne ikke smøres til sidst med låseolie? Hvilken slags?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 12:12

Det lyder som om du er vokset med opgaven :)
Det letteste er at jævne de pale der stikker ud på en båndsliber. Men hvis ikke du har sådan én kan du bruge en lille fil eller sandpapir som du foreslår, selvom det nok kommer til at tage noget tid.
Ang. smøring. Min erfaring siger mig at låseolie ikke er noget særligt godt produkt. Det smører måske fint nok, men når det tørrer ind giver det en klistret overflade og det har også tendens til at blive helt sejt og hårdt når der er koldt. Derudover tiltrækker det støv som sætter sig og bliver til beg.
Det anbefales at bruge grafitstøv, men jeg har god erfaring med teflon spray. Det kan også sprøjtes i mens låsen er monteret. Det flydende i sprayen er bare et opløsningsmiddel som fordamper efter få minutter. Tilbage er så et tyndt lag teflon. Men igen, brug det kun på en velfungerende lås. Bruges det på en gammel slidt og beskidt lås har det samme effekt som rustløsner og man kan ende med en lås der slet ikke virker.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 13:23

Nu har jeg slebet meget både først med en slibeklodt og også hvor jeg sliber mens den rotere i bormaskinen. Jeg har også prøvet med en stålfil. Men nu kan jeg godt tænde/ dreje nøglen den ene vej, men ikke slukke/den anden vej. Jeg har forsøgt at finde de padler som blokere ved at fjerne en efter en, men nu har jeg alle padler ude og så prøver jeg at slibe siderne på padlerne med meget fint sandpapir. Jeg håber det lykkedes.
Spørgsmål kan man undlade at montere nogle at padlerne og alligevel få det til at virke?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 16:07

Hej

Jeg sliber aldrig på den udvendige flade på palerne, gør man det er låsen lettere at bryde op!
Derimod kan man flytte rundt på palerne så man får noget der passer, evt. nogle der er for høje i forhold til nøglen og dem kan man så file af indvendigt hvor nøglen træder.

Hellere udelade et par paler end at fuske med dem alle!

Et tegn på at cylinder er ved at være slidt: nøglen kan ikke drejes andet end når den stikkes i cylinder.

PS: Jeg kan kode dig en cylinder ud fra det billede du har lagt op :wink:
Mvh
Søren
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 17:43

Søren de t er vist et mere teoretisk problem , end et praktisk problem.
Det med at slibe palerne i tændings låsen.
Da den potentielle tyv ikke aner noget om at låsen er blevet modificeret, eller er standart.
Generelt bliver der brugt en stjålen nøgle.
Eller hammer og mejsel, og en autotranport, eller en computer til at omgås nøgler og startspærren..
Låse systemer på biler er generelt elendige, og er meget nemme at omgås.
Med det riktige udstyr kunne jeg få en saab 9-5 til at forsviner uden en lyd.
PÅ under et kvarter.
Så en lille tændings lås der er modificeret, er ikke verdens undergang !!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

15. nov 2019, 18:30

Ja, jeg var lidt for forsigtig med at slibe i starten, men i anden omgang efter jeg havde samlet det hele igen, fik den en ekstra tur i boremaskinen og jeg trykkede hårdere med filen.
20191115_140814.jpg
Så nu virker det hele igen perfekt med begge nøgler og jeg har også været ude at køre uden problemer.
Jeg har slet ikke brugt nogen form for smørelse, så jeg håber på at det holder længe.
Tusind tak til Mads og Mortenvig for hjælpen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Tændningslås defekt på SAAB 9-5 SE eller rens

16. nov 2019, 12:31

Morten Vig, nu har jeg fortalt hvordan jeg renoverer låse cylindre, ved at skifte palerne ud så cylinder bliver som ny, det princip og håndværk skal der ikke stilles spørgsmålstegn ved, så ligger det fast!

At man så laver sin egen løsning som tidligere nævnt i denne tråd, står én frit for!

PS: Snak om dårlige låse, så har du vist aldrig ejet en og900...

Mvh
Søren
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t

Tilbage til "Modern Forum"