Banner cycler

b 205 motor

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

hartung
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11. jul 2016, 07:19

b 205 motor

6. dec 2019, 09:19

Hej
endnu et spørsmål min saab 95 fra 2007 har en b 205e motor den er hirch tunet, er der nogle der kan huske om den årgang har en god krumtaps udluftning
den har kørt 148000 km, jeg tænker ang. slam i bundkaret


Leif H.
saab 9 3 sport 18t hirch 2006
saab 9 5 2,0 2002 solgt
2 stk 93 solgt
9000 og 2 stk 900 solgt
900 commandor turbo 6 fra 1986 solgt
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: b 205 motor

6. dec 2019, 10:59

Der er ingen af OG9-5 modellerne der har et godt krumtapsudluftnings system, de er alle sammen drilske.

Men 2007 har den seneste version.

De blev ændret fra 2004...

Selv om det er en Silvertop motor med seneste version af udluftningen, skal man tjekke det.

Alle slanger skal være ok. Ingen huller eller sprøde slanger.

Kontraventiler bør skiftes jævntligt...(koster meget lidt).

De stive plastik rør/slanger knækker rigtigt nemt, så tjek dem, især dem rundt om indsugningsmanifolden, de er trods alt ca. 12 år gamle nu...

Din bil har ikke kørt så mange km/år, så det er lidt kritisk med det.

Hvis man vil have sikkerhed: Af med bundkarret og få det renses og skiftet oliesugesien til en model med store huller/ala Saab 9000.
Så fanges koks i olie filtret.

Skift olie tit. Skift olie tit. Skift olie tit. Skift olie tit. Skift olie tit. Skift olie tit. Skift olie tit. :ugeek

Ikke over 10.000 km/skift.
Optimalt 5.000 km/skift...

Man kan skifte olie 100-150 gange, for samme pris som en monteret ny motor !!!!!

Hvis man holder af sin bil og gerne vil beholde den lang tid, så skift olie inden vinter perioden og skift olie efter vinterperioden.
ALTID nyt filter hver gang.

Olie og filter er meget billigt
Ny motor er vildt kostbart.

B205 motoren er rigtig fin og kører rigtigt godt, den skal dog passe med olie osv....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: b 205 motor

7. dec 2019, 06:21

Viking du rammer virkeligt "sømmet lige på hovedet" Men jeg mener at det gælder for alle biler. Hustuens Skoda Fabia får skiftet olie hver 15000Km eller årligt selv om Båtnakkerne hos Skoda nærmest påstod at det kunne skade motoren med så mange olie skift!!!!!!! Båt båt nakke
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: b 205 motor

8. dec 2019, 08:45

Ned med bundkarret og inspicer, og rens.
Derefter gentages øvelsen for hver 100.000 km.
Designet på stempler og ringe gør det nødvendigt. der dannes koks i bundkarret grundet forbrændings rester i motorolien.
Et sugerør fra en gl 9000 kan umiddelbart lyde attraktivt, da den ikke bliver blokeret af koksen.
Men jeg ville kun bruge denne løsning med andre stempler og ringe.
Da koksen stadig dannes med standart stemplerne.
Ja det ender ultimativt i oliefiltret, men skalførst tygges af oliepumpen, og en del af olien går igennem overtryksventilen.
Som i værste fald kan sætte sig fast i åben stilling, og så er der ingen olie tryk til at smøre lejerne.
30.000 km imellem olieskift, det kan vi kun takke motorpressen for, da de begyndte at inkludere service omkostningerne. I deres artikler.
10-15.000 km eller en gang om året lyder mere fornuftigt i mine øre.
Personligt skifter jeg olie når sommer dækkene kommer på.
Olieskift ved 5000 km og 2 gange om året :o
Det er overkill og spild af penge efter min mening.
Medmindre man har en veteran bil der kører hele året, og skal have en singlegrade olie.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: b 205 motor

8. dec 2019, 11:19

Man kan "stemme" med fødderne eller "stemme" med checkhæftet/bankkontoen,
når man servicerer Saabs fejlbyggede motor.

Olieskift hver 5000 km matcher et kørselsbehov på 10.000 km/år.
Ruller man 20kkm pr. år kan det godt strækkes til 10kkm pr. skift.
Friskolie på når efteråret begynder. Gennem vinteren dannes der meget kondens i motoren og meget kold kørsel sviner olien.

Når foråret er varmt drænes olien væk og der er frik olie til sommerens kørsel med hed motorolie.
Hård varme nedbryder olien og det udskiftes ved efteråres olieskift.

Men man bestemmer selv, da man selv kommer til at betale for kostbar mekanisk arbejde hvis der spares på olieskift. Dermed kan man "stemme" med fødderne 😏

I Sverige har de haft stor succes med bundsi ala Saab 9000 i 9-3 og 9-5 gummimotoren.

Men det kræver hyppige olie og filter skift..

Slides oliepumpen af koks ? Nej
(En tandhjulspumpe med hård overflade)

Tilstopes filteret totalt af koks ? Nej
Ikke med hyppige skift.
(Hvis det er så slemt at filteret bliver totalt tilstoppet åbner bypass ventilen i filtret, så var bundsien nok fuldstændig tilstoppet helt, længe før. Overtryksventilen, der regulerer olietrykket med et glidestempel "ser" normalt aldrig koks da denne sidder efter oliefiltret).

En god indikation for motorens stand er om turboen er skiftet tidligt.
Turboen er nemlig den første der går når motoren har "oil sludge" sygdommen.


Ned med bundkarret: Ja
Rigtig god ide...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: b 205 motor

8. dec 2019, 14:55

Viking se venligst på beskrivelsen af oliens vej igennem motoren.
Skærmbillede 2019-12-08 13.14.00.png
Ja selve pumpe delen er i stål, men huset den sidder i er i aluminium, så der rigeligt med muligheder for slid grundet koks.
Og at overtryksventilen sætter sig fast grundet fremmedlegemer i oliesumpen.
Jeg foretrækker generelt at stemme med hovedet.
Og jeg kører ca. 10.000 km om året, at skifte olie 2 gange om året giver ingen mening.
Først og fremmest så skifter du en olie der er langt fra enden af dens levetid, den er beregnet til at kunne holde i et år eller 30.000 km
Det næste hvad koster et ekstra olieskift over 10 år ?
Det bliver ca 6000 kr og 5 timer.
Hvis jeg kan spare 6000 kr og bruge 5 timer efter 10 år på at rense bundkarret.
Så er regnestykket meget svært.
Levetiden på turboen og sod mængden i bundkarret, det bliver svært at bedømme.
En ikke Aero, der er alt over 150.000 km bonus km.

Internettet er fantastisk til at hente oplysninger fra, men man skal have sin kildekritik i højeste beredskab.
Er den pålidelig, eller er det bare en murer der har gentaget en ombygning, som han har læst på nettet.

Det er ikke nemt at finde riktige oplysninger på nettet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: b 205 motor

8. dec 2019, 20:36

Olie koster ca.399 kr og et filter koster ca, 90 kr. Samt en kop kaffe !

Saab 9-5 er ved at være så gammel at rigtig mange selv skifter olie.

Det er billigt og det er nemt.



Ja olien er er beregnet til lang levetid, men ikke til motorer der kan svine så meget som gummimotoren gør det.

Så der er frit valg.


Tilbage til emnet; Er en MY2007 med seneste version af udluftnings sættet ?
Ja, men tjek det, det er gammelt og slangerne bliver skrøbelige af varme og ælde.

Friske slanger koster ikke så meget og montage ( hvis man ikke vil selv ) er ikke kostbar.

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 9-5-04-10/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
hartung
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11. jul 2016, 07:19

Re: b 205 motor

9. dec 2019, 10:23

Hej Alle sammen
Tak for de forskellige svar. det lyder som om at det er en dårlig motor :oops: , men i services bogen står at den har fået lavet services for hver 10000 km på et saab værksted, nyt olie og filter, det var jeg selvfølgelig glad for der jeg læste bogen igennem , så også de betalte regninger der fulgte med da jeg købte bilen. men jeg skal jo nok gå vacumslangerne igennem.
Leif H.
saab 9 3 sport 18t hirch 2006
saab 9 5 2,0 2002 solgt
2 stk 93 solgt
9000 og 2 stk 900 solgt
900 commandor turbo 6 fra 1986 solgt
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: b 205 motor

9. dec 2019, 14:02

hvis den er blevet passet på den måde er der nok ingen grund til de store bekymringer.
har selv haft en 9-3 med samme motor og den kørte ca. 250 kkm med de 150 kkm hvor jeg var bag rette uden selve motoren lavede ballade (det var der så mange andre ting der gjorde... :cry: )

hvis du bare skifter olie hver 10.000 så tror jeg ikke du behøver at ligge søvnløs over den motor.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: b 205 motor

9. dec 2019, 19:00

Motoren er fin nok, og har en lang række forbedringer ift. de tidligere motorer.
Svageste motor, det var den 4 cylindrede motor SAAB hev mest effekt ud af, med fuld garanti :shock:
Problemet er stempler de holder ikke til mere en 300 hk ca.
Og svage tynde stempelringe.
Der gør at bundkarret kokser til, og det kræver lidt mere vedligehold.
Min b205 motor har pt overlevet 350.000 km, de sidste par år med + 100 hk.
Ja den bruger lidt olie, og ja den har krævet lidt ekstra vedligehold.
Men den har ikke været ude 2 gange for at blive renoveret, som Vikings højt besungne ikke gummi motor.
Af med bundkarret , og du kan danne dig et overblik, om hvornår du skal have det ned igen, med 10.000 km olieskift, og en ordentlig olie.
Det ville jeg gøre !
Og det kan laves hjemme på parkerings pladsen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: b 205 motor

9. dec 2019, 19:52

B205/B235 gummimotoren er den motor Saab har flest problemer over hoved, .

Bare søg Saab oil sludge på nettet, eller søg her på SKD eller spørg rundt i Saab kredse eller tal med Saab venner.

Saab 2.0 and 2.3 L – Saab engines with nasty oil sludge problem
https://www.saabplanet.com/saab-2-0-and ... e-problem/

The poorly thought-out service recommendation for 16,000-km oil changes, using conventional motor oil or semi-synthetics, has ruined many four-cylinder Saab motors. Sludge and coke (carbon) buildup on the very fine oil pickup screen in the oil sump can starve the engine of oil, resulting in complete engine failure.

Bør nok ikke kun kalde den gummimotoren, den burde fejl koks motoren..

Netop denne motor fik rigtig mange til at forlade Saab mærket....

Alt for sent indførte Saab forlænget garanti på motorerne, kunderne blev væk.... Dårlig kvalitet, dårlig behandling, vilde priser på motor skift.

Så gummimotoren er navne på fejl produktet med gummistempler....

Især motoren der kun bruges til korte turer lider at sludge og til koksning....

Kan motoren reddes ?
Jeps: Find bil uden koks, og hiv rigtige stempler i den, og et udluftnings system der virker... mv.

Har desværre set mange 9-3er der tidl. har fået hevet bundkarret mv. som stadig afgår ved koks døden...... Øv.....
og lander man en 69 kkr regning
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"