Banner cycler

Motorkode

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Motorkode

11. dec 2019, 14:26

Hej hvor kan man finde motorkoden på ens motor. 9-3 2008 2,0t (175 hk)
Hvilken svagheder har denne motor?


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorkode

11. dec 2019, 16:00

Generelt er de sene 9-3 motorer ret slid stærke, desværre har mange haft problemer med slidte knastkæde styr.
MY07 havde nogle udfordringer med at kunne brænde ventiler.

Heldigvis kan man købe helt nye Saab topstykker ret billigt.
Men generelt skal man ikke være bange for dem.
Det er ret gode og holder mange 100kkm.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Re: Motorkode

11. dec 2019, 22:47

Oki det er jeg glad for at høre🙂 grunden til jeg spøger er fordi min motor rasler i tomgang, men når jeg trykker koblingen ned så stopper det, den køre fint og den har raslet længe
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorkode

12. dec 2019, 13:27

Raslelyde i tomgang kan være knastkæden, men hvis det forsvinder når du træder koblingen ned, så er det nok indrykkerlejet til koblingen.

Stumperne er rimelige i pris men er "lidt" begravet.


Hvis koblingen virker fint, så er det vist bare at holde den kørende, da arbejdet, med at skifte lejet er lidt tidskrævende.

https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... vcylinder/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkode

15. dec 2019, 09:28

Motortypen finder du i stelnummeret.
Skærmbillede 2019-12-15 09.10.46.png
Først lokaliser lyden.
Dernæst. prøv at kontrollere gear oliestanden, hvis der er for lidt på så kan gearkassen rasle i frigear.
Hvis den stadig rasler, og lyden kan lokaliseres ved koblingshuset.
Så er der kun den hårde og dyre vej tilbage.
Af med gearkassen, og det i sig selv er et dagsprojekt Afmontering, og montering på en lift, hvis man ikke har prøvet det før.
Så det fornuftige er at skifte kobling og slavecylinder, når man alligevel er der inde.
Hvis den har et dobbeltmasse svinghjul. så skift det :!: Selvom det er dyrt.
1. lyden kan sagtens stamme derfra.
2. Anlægs fladen er med garanti fuld af varme pletter.
3. Svinghjulet er fyldt med støv, der får det til at køre varmt, og er umuligt at få ud, uden at sætte helbredet på spil.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"