Banner cycler

Drivaksel

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Baccara
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 134
Tilmeldt: 19. aug 2012, 21:04

Drivaksel

8. jan 2020, 12:06

Hej SKD,

Jeg skal have nyt lejeklods på i højre side og har ikke haft problemer før jeg skal slå drivskslen lidt ind. Jeg har forsøgt med en aftrækker samt varme, med den giver sig ikke en mm.
Selv den store møtrik gik af med slag-lufttryk uden problemer.

Kan den være så rusten?

Bilen er en 9-3 NG 2003


Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector

4291 Ruds Vedby
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Drivaksel

9. jan 2020, 09:00

Er den ikke bygget som denne her:

https://www.youtube.com/watch?v=HFN-n5Grf6Q

"Normal" kommer de af ved lidt massage. Nogle gange kan de være limet fast med gevind lim.

Det er sket at nogle få for taget fejl af limen og giver det aksel lim. Den der skal have 400°C før den slipper.

og så er det ikke sjovt, for så skal der så meget varme til at CV leddet skal skiftes. Desuden skal ABS føleren demonteres.

Hvis det er helt umuligt, må den komplette enhed afmonteres og akslen sætte fri inde ved gearkassen/ eller mellem lejet alt efter hvilken side du arbejder på. Derefter kan de adskildes i en presse.

Hvis du skal så langt ind, så skift gummimanchetten, for det er ikke sjovt at evt. åbne op der ind igen hvis manchetten revner.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Drivaksel

9. jan 2020, 09:21

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Baccara
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 134
Tilmeldt: 19. aug 2012, 21:04

Re: Drivaksel

10. jan 2020, 21:38

Jo, det er præcis som disse videoer, - forskellen er blot at jeg ikke kan presse/slå min ud.
Jeg forsøger i weekenden (hvis vejret tillader) at varme den mere op, ellers må jeg tage det hele ud og som du skriver ned til en med en presse.

Tak for svar.
Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector

4291 Ruds Vedby
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Drivaksel

10. jan 2020, 23:09

Hej Baccara
Jeg har aldrig rodet med ng9-3 men jeg har haft trækakslen afmonteret adskillige af mine biler gennem tiden og har aldrig haft problemer med at skubbe den ud af navet. Jeg har højest skulle slå på den med en plastikhammer eller skaftet af en hammer. Jeg har dog hørt om at den kan sidde fast så jeg har altid givet den lidt kobberfedt ved samling (ikke at det kan hjælpe dig her...)
Én ting jeg altid har praktiseret har dog været at jeg altid har spændt møtrikken helt utroligt hårdt. Jeg mener at nogle biler er det specificeret at den skal spændes med 20+ kg/m eller noget i den retning. (WIS siger 230Nm for ng9-3) Dette er mere end hvad mine momentnøgler kan indstilles til.
Jeg ved ikke om det vil gøre en forskel, men prøv at spænde den så hårdt du kan. Jeg har sommetider spændt den med en 3/4" topnøgle med et rør på. Jeg tror ikke det er let at overspænde den. Dette kan måske løsne den i noterne.
Som sagt er det ikke noget jeg har forsøgt så det er bare teori.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1162
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel

12. jan 2020, 08:13

Jeg har været udsat for trækaksler der først overgav sig med over 20 ton i pressen, og opvarmning med en skærebrænder.
Resultat, ny spindel, da den var bukket, nyt ydre led, og leje.
Hvis det ikke giver sig med 10 ton i pressen, så find en brugt spindel og aksel, det er nok det billigste, og mindst tidskrævende.
Rust kan holde på en trækaksel som man ikke tror det er muligt. :twisted:
Husk at give alt lidt fedt inden du samler igen.
Personligt bruger jeg kun kobberfedt til bolte på udstødningen, og bremseklodser.
Alt andet får en klat lejefedt, det sviner ikke så meget når det skal adskilles.
og man har ikke brug for en høj temperaturbestandighed.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Baccara
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 134
Tilmeldt: 19. aug 2012, 21:04

Re: Drivaksel

14. jan 2020, 09:22

Lige en slutbemærkning: Trækakslen kom af. Måtte investere i en større aftrækker med 3-arme, og med masser af rustløser, varme i ½.time så kunne jeg med en lang stang få den trukket løs.
Det viste sig at der intet - absolut intet - var smurt og alt var rust og tørt. De burde nok have givet den lidt fedt her og der :-)



Tak for hjælpen.
Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector

4291 Ruds Vedby
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12567
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Drivaksel

14. jan 2020, 10:17

Saab og Opel GM har været lidt vaklende på det punkt.

Nogle gange vil de have det smurt, andre gange skal det have lim.

Ideen med lim er at en løs møtrik kan give "farlige bevægelser af akslen" :(

Jeg giver altid mine drevled lidt fedt eller cu fedt.. og spænder møtrikken med momentnøgle...

Da jeg selv skal der ind når hjulleget skal skiftes mv...

Når man skal trykke så hårdt kan mån nemt ødelægge både nav og CV led. Og så billige er dele heller ikke...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"