Det er jo nærmest en regulær spændingsroman med plot-twists og alting
Lige et par bemærkninger til de modifikationer du har foretaget og hvad du forventer af bilen.
Dette er mine personlige holdninger og erfaringer, så det er meget muligt at nogen er uenig med hvad jeg skriver her.
Først og fremmest er det super godt at du har fået fikset motoren og toppen.
Hvad angår motoren lyder det som om du planlægger at hive mange heste ud af den, hvilket jo også vil være muligt med de modifikationer du har fået lavet. Du skal dog være klar over at det er meget svært at få en og9-3 med hårdt tag til at køre som en sportsvogn, og med en tilsvarende med blødt tag er det endnu sværere.
Du har begået den fejl som mange har gjort med den model, inklusive mig selv i min ng900 5d. Jeg skiftede alle bøsninger til powerflex samt monterede justerbare koni dæmpere som naturligvis
ikke blev sat i den blødeste indstilling. Jeg havde også et sæt 40mm sænkningsfjedre som jeg dog afmonterede igen da bilen blev så lav at hjulet stort set ikke kunne være i skærmkasserne. Selvom det måske passer bedre på andre biler vil jeg stadig ikke anbefale sænkning på denne model. Dette kommer jeg ind på lidt senere.
Bilen kørte nogenlunde OK men da jeg købte et sæt fælge med halvslidte Michelin Pilot-sport dæk (tror jeg de hedder) kom bilen til at køre ganske forfærdeligt. Fint på jævn vej, men frygteligt dårligt på ujævn vej. Problemet var at den var meget følsom for ujævnheder og at den styrede helt uforudsigeligt selv ved de mindste spor eller huller i vejen.
Jeg kæmpede med at finde ud af hvad problemet var, men fandt aldrig nogen løsning. Da bilen selv gav op ved at smide tandremmen gik efterforskningen i stå. Jeg købte dog en og9-3 som fik transplanteret nogle af delene fra den "sårede" ng900. Her havde jeg tilfældigvis også et par pilot-sport på 9-3 fælge som jeg kørte med lidt. Denne havde samme sære tendenser så nu kunne efterforskningen fortsætte.
Da jeg havde lidt forskellige dæk at bytte rundt med kom jeg på at montere pilot-sport dækkene bagpå og et par Michelin Energy foran. Dette var nok den bedste modifikation jeg nogensinde har lavet. Bilen var stort set ikke sporfølsom og meget retningsstabil.
Forklaringen er at selve konstruktionen af forbroen er lavet alt for svagt så de dele hvor hjulophænget er monteret let kan flexe. Hvis man monterer stivere dæk, bøsninger og fjedre samt hårdere støddæmpere sørger du for at netop disse dele ikke optager stød fra vejen, men istedet sender dem videre til de "bløde" bærende dele i forbroen. Disse dele er netop ikke beregnet til at flexe, så derfor får hjulophænget en forkert geometri der resulterer i lidt tilfældig ændring af sporing ved kørsel på ujævnheder. Også kaldet "bump-steer". Dette vil være endnu værre på en cab som jo er blødere i konstruktionen.
Samtidig forstærkes bump-steer af at geometrien i forvejen kun er optimal i neutralstillingen af hjulophænget, grundet den lidt sære udformining af tandstang/sporstænger: Sporstangen og bærearmen bevæger sig ikke i parallelle kurver hvilket giver sporingsændring ved bump.
Angående sænkning, så er dette en dårlig ide selv med de originale bløde bøsninger og støddæmpere. Når du sænker bilen flytter du hjulophænget ud af den beregnede neutralstilling og bump-steer forværres samt der er større tendens til vibrationer fra drivlinen.
Clamp/brace på tandstangen vil jeg mene er spild af penge med mindre du synes det ser smart ud. Måske den giver en lille forbedring på en cab, men det er nok marginalt.
Denne anordning er oprindelig udviklet i England til højrestyrede biler hvor der let kom en revne mellem monteringshuller til bremseforstærker og tandstang. Denne del er meget kraftigere på venstrestyrede biler og i min årelange internet research har jeg aldrig fundet noget om at en venstrestyret bil er revnet her.
Brug hellere pengene på at købe en 6-point subframe-brace. Den er desværre ikke let bare at købe. Jeg mener kun den er til salg i USA lige for tiden, så bedste alternativ er at få en smed eller lignende til at bygge den for dig.
Nick Taliaferro har den og har været så flink at lægge billeder og installationsvejledning ud af den:
https://genuinesaab.com/catalog/product ... ucts_id=35
Jeg har selv planlagt at lave en og har haft noget 20x20 mm profilrør liggende i min garage de sidste par år men har ikke lige fået taget mig sammen. Jeg har en pose riv-nuts købt til formålet, du kan godt få en håndfuld hvis du mangler
Bemærk at den kan være svær at få plads til hvis du har 3" donwnpipe, men det er nok bare et spørgsmål og at ændre konstruktionen lidt og leve med den forringede frihøjde.
Dette er som sagt mine egne holdninger som nogen måske vil være uenige i, så tag det som du vil. Jeg vil dog næsten garantere at B8 dæmpere bare vil få bilen til at køre endnu dårligere med mindre du monterer meget bløde dæk. Så det korte af det lange er: Løs fabrikantens konstruktionsfejl først. Bilen er en blød balje hvilket stivere fjedre, dæmpere og dæk ikke kan ændre på og jeg er sikker på at mange af dine vibrationer skyldes at du har angrebet problemet "bagfra".
Angående den venstre medbringer kan den vist godt skaffes fra SAAB til en mindre formue:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... t/1014444/
Men som tidligere skrevet er jeg i tvivl om at de originale er så slidt at nye vil løse problemerne.
MVH Mads