Banner cycler

Saab eller opel

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Saab eller opel

17. jan 2020, 18:11

Jeg jeg vil lige tage et emne op som der nok er mange delte meninger om, men når folk spøger mig tit hvilken bil jeg har, hvor jeg så svare en saab, så siger de mener du ikke en opel :oops:
Jeg har godt bemærket at der står GM på nogle af delene i bilen, men hvor meget opel er der endeligt over en saab???
Nu tænker jeg på modellerne fra 2000 og til 2014.


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab eller opel

17. jan 2020, 21:26

Helt klart Opel stempler i motoren :lol:

Fra B207 motoren og V6 er det Opel.

Bremser, gearkasser, sædeskum og læder (har talt med chef indkøberen fra sæder og kabine ting hos Saab T-Hattan)
Rudehejs, kabineplast kvalitet, undervogn, fjedre mv.
CAN bus system, viskere, instrument kvalitet osv...
Oliefiltre, motorolie..


Men generelt skal men ikke tude over det, for Opel stumperne er rimelig i kvalitet....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Andréoestberg
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 151
Tilmeldt: 6. nov 2019, 22:11

Re: Saab eller opel

17. jan 2020, 21:41

Oki, så der er faktisk ikke ret meget saab tilbage, ud over emblemet på køleren :cry:
kleinsmeden
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 9. jan 2007, 18:39

Re: Saab eller opel

20. jan 2020, 17:05

De er så meget kønnere at se på, end en opel.
Den sidste ægte SAAB , kørte af samlebåndet i 1993.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab eller opel

20. jan 2020, 21:57

De sidste ægte Saab kørte af samlebåndet som en 1994 MY ( Hos Valmet ) :-)

http://www.saabce.com/Media/PDF/1994CE.pdf
http://www.saabce.com/1994CE.htm

Bygget i sep 1993 i Uusikaupunki, Finland :mrgreen:

Meeeeeeen de sene årgange af OG900 blev også forpæstet af GM
Bl.a. gik de i gang med at spare..... Væk med olie pinden til gearkassen, Væk med aftappe proppen til gearolie i gearkasse

Væk med håndbremsen på de trækkende hjul...osv...

Væk med lædersæder med Svensk læder. Det blev til skotsk læder (Bridge of Weir) for at spare. GM Prøvede med Brasiliansk læder til Saab, men det blev kasseret.

Har talt med chef indkøberen for kabine og sæde dele til Saab. GM blev ved med at presse for at spare på læder skum og ramme kvaliteten,

Han sagde at det Svenske lædder var af meget høj kvalitet og havde næsten ingen huller fra hegn mv. med så skulle det være det skotske.
Ikke så høj kvalitet og mere flere huller fra bl.a. pigtråd fra hegn.

Helt galt var det med Brasiliansk læder, der blev kasseret alt for store mængder pga. huller fra pigtåd mv.

GM er gode til at nedbringe kvaliteten år efter år......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab eller opel

20. jan 2020, 23:46

Hej Viking

GM skal nu ikke have skylden for at flytte håndbremsen til baghjulene på OG900 -det gjorde SAAB selv på facelift-modellen i 1988 (hvor man samkørte dele af undervognen med 9K). Og det kan vel diskuteres, om sikkerhedsgevinsten ved håndbremse på forhjulene stod mål med ulemperne ved kompleksitet, dårligere køling m.v. af forbremserne -specielt på turboudgaverne. Jeg har først helt nyligt (her på stedet) læst om et tilfælde, hvor SAAB's udmærkede tokredsbremsesystem har svigtet totalt (og dermed givet en god begrundelse for håndbremse på forhjulene).

Og dårligt skum (og polstring/læder) har SAAB nu også selv været leveringsdygtig i: Lige så fyrsteligt og lækkert, man kunne sidde i en turbo-stue med frottebetræk fra sluthalvfjerds/førstfirserne, lige så GM-sløjt kunne man sidde i standardstolene fra samme periode. Og selv i 9K i GM-tiden synes der at have været samme kvalitetsforskelle mellem standard- og premiumudgaverne. Om det til sidst er kommet til en total "standardificering/GM-ificering ved jeg ikke -så langt er jeg ikke kommet endnu...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 00:47

viking skrev:
20. jan 2020, 21:57
De sidste ægte Saab kørte af samlebåndet som en 1994 MY ( Hos Valmet ) :-)

http://www.saabce.com/Media/PDF/1994CE.pdf
http://www.saabce.com/1994CE.htm

Bygget i sep 1993 i Uusikaupunki, Finland :mrgreen:

Meeeeeeen de sene årgange af OG900 blev også forpæstet af GM
Bl.a. gik de i gang med at spare..... Væk med olie pinden til gearkassen, Væk med aftappe proppen til gearolie i gearkasse

Sant nok, meeeeeeen -
der blev da også ting til det bedre på just det med gearkassen.

Midten/sen årgang 1991 -
"Stålkuglen" i gearskifter samt et bedre "Gummi" ude ved gearskifter lænkage :D

Og just oliepind, ja den sidder jo faktisk i den anden "ende" af "møtrikken" :lol:

Og ikke at glemme de "skjulte" kontrollamper inde i instrumenthuset :)
(Den øvrige nye "design" inde i huset var ikke lige min stil)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 00:54

NC_Ribe skrev:
20. jan 2020, 23:46
Hej Viking

GM skal nu ikke have skylden for at flytte håndbremsen til baghjulene på OG900 -det gjorde SAAB selv på facelift-modellen i 1988 (hvor man samkørte dele af undervognen med 9K). Og det kan vel diskuteres, om sikkerhedsgevinsten ved håndbremse på forhjulene stod mål med ulemperne ved kompleksitet, dårligere køling m.v. af forbremserne -specielt på turboudgaverne. Jeg har først helt nyligt (her på stedet) læst om et tilfælde, hvor SAAB's udmærkede tokredsbremsesystem har svigtet totalt (og dermed givet en god begrundelse for håndbremse på forhjulene).

Mvh/NC
Facelift modellen kom 1987 men mange tror dog at den høre sammen med 4x108.

Men en anden sjov ting just med bremserne på 1987 -
den køre med den samme "hovedcyl" som ellers kom sammen med 4x108 systemet 1988 :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 14:34

Men der er noget der er helt Saab´s egen herlighed i disse biler:

https://www.saabplanet.com/saab-2-0-and ... e-problem/

uhhhh.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 15:06

Hej igen

Ja, SAAB har vist selv sørget for en del problemer igennem tiden -tag bare 1,7l Triumph-motoren. Og i mange tilfælde fik kunderne lov til at betale lærepengene. At man så efterfølgende rettede fejlene, og at der findes årgange uden problemer, er jo en anden sag, og det gælder vel også de seneste årgange. Jeg har fx ladet mig fortælle, at de seneste årgange (hvor GM havde opgivet SAAB) på mange måder er de bedste, fordi SAAB-teknikerne fik friere hænder. Så at kalde dem Opel med SAAB-emblemer er vel ikke helt retfædigt (hvis det kan trøste, André). Lige så lidt, som det er retfærdigt at kalde 9K for SAAB Croma eller Fiat 9000. De første CC'ere gjorde nok mere gavn for Fiats salg af Croma, end de gjorde godt for SAAB's overskud, men med tiden (specielt med CS-modellen) blev det da én af de bedste SAAB, der er bygget (bare min mening). At jeg selv fandt CC'en rædsomt japser-agtig i designet sammenlignet med OG900 (og egentlig fandt 9-5 ligeså japser-intetsigende set bagfra), er jo en smagssag.

Mvh/NC

PS: Det med læderets oprindelse er vist også for en stor del SAAB's eget ansvar: Jeg mener, der var irsk (måske skotsk) læder i min midtfirser-OG900, og erindrer også, at SAAB på et tidspunkt selvroste sig med at bruge dansk læder (netop pga. kvaliteten/de manglende skader fra hegn).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 15:37

PPS:
Men der er noget der er helt Saab´s egen herlighed i disse biler:

https://www.saabplanet.com/saab-2-0-and ... e-problem/

uhhhh.
Er der hold i påstanden om, at katalysatorens placering under bundkarret medvirker til oliekogning/oliekoks?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 18:07

En kogende varm katalysator lige under bundkaret og uden varmeskjold er ikke sagen. Det skal nok give påbrændinger, men forklarer ikke koks på endegavle og ved knaster.

Koks problemerne stammer fra forbrændingsgasser der passerer forbi stemplerne.

Den James Bond agtige "Self destroy" funktion er egenhændigt Saabs egen konstruktion..😞🏃

Mht. til Læder Så var der Svensk (tjekker lige navnet) og Mac nærrig Slotsk Bridge of Weir.
Begge med plast læder på ryg og side stykkerne.

De prøvede med andre bilige typer, men den gik ikke.
Dansk læder ?
Nej det er vist det lækre plastik læder der var/er på bagsiden af sæderne 🏃

Kan godt forstå at Saab prøvede en Triumph motor. Alt så godt ud, de glemte bare byggekvaliteten var Engelsk

Saabs bedste fremmede motor var vel V4 samt B207..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 19:58

Man kan lige så godt læse den ene bog som den anden. De indeholder jo alligevel bare de samme knap 30 bogstaver sammensat på forskellige måder...
Sagt på en anden måde: Hvis man afleverer en tilsvarende pose råvarer hos henholdsvis Kong Hans og den lokale shawarma biks vil man nok få 2 forskellige retter ud af det. Så kan man selvfølgelig argumentere at råvarekvalitet også spiller ind, men det er bare en af mange faktorer for det endelige produkt.

Desværre var den periode hvor GM gradvis overtog ejerskabet SAAB også perioden hvor der gik Jose Ignacio Lopez i store dele af den vestlige bilindustri med store kvalitetstab til følge. Nogen vil derimod argumentere at hvis ikke han havde haft så stor indflydelse ville den asiatiske bilindustri have overtaget hele markedet for mellemklassebiler. Det er et tveægget sværd. Man kan bygge efter Rolls Royce princip og få de bedste biler i verden som næsten ingen har råd til at købe, eller automatisere/rationalisere og få et produkt som på sigt er både bedre og billigere.

Uanset hvor godt man laver noget vil der altid være mindst én der laver det bedre. Uanset hvor billigt man laver noget vil der altid være mindst én der laver det billigere. Kunsten er at finde en plads i midten af dette og lave et produkt som flest muligt har lyst til at købe og samtidig råd til. Jeg mener at SAAB også efter 2000 har været i stand til at lave biler som er mere end bare en dynge tilfældige standard GM komponenter med SAAB logo udenpå. Oppe i skoven havde de en masse entusiastiske medarbejdere der forstod at lave et produkt der var mere end blot summen af deres dele.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Saab eller opel

21. jan 2020, 21:05

Hej igen

Vi er jo langt væk fra Andrés oprindelige spørgsmål -men det er jo en af de fede ting her: Vi kommer langt omkring og deler masser af viden. Viking: SAAB 96/95 er nok den bedste og mest harmoniske bil, en Ford-motor nogensinde har siddet i. Taunus'erne var helt elendige i sammenligning. Meeen: 96 med totaktsmotor var nu en langt mere harmonisk bil: Den var i total balance, og kunne virkelig møje rundt i sne og på dårlige veje (og ad autobahn til Holland). Som tidligere nævnt var det først min 9K drømmebil, der udviste samme vibrationsfri og helt afslappede opførsel på langtur. Som min kompis Roald sagde til ejeren af en Mercer, der sad fast syd for Flensborg (hvor vi bare "svævede forbi"): "Den er bygget til det". Det skal så ikke ændre på, at jeg har haft gode ture sydpå med mine forældres V4'ere -det var bare en anden og mere "doven" og cruiseragtig oplevelse end i totakteren.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"