Banner cycler

Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

29. jan 2020, 15:06

Hej med jer.

Har altid kørt Peugeot men nu har jeg anskaffet en godt brugt SAAB fra 2003. Kørt 250t km. Der er nogle ting der skal laves men det bliver som et projekt. Går til og fra og det må tage den tid det tager. Den stod til skrot men det syntes jeg var synd. Jeg er ret blank i SAAB men har skruet en del i andre biler.

Den første fejl er den jeg tror er sværest : Den starter helt normalt. Når man så kører ud af vejen går den i nødprogram og trækker intet. Ved at stoppe og starte igen kan dette gentages. Der er ingen fejlkoder og både
tændrør og tændkassette er skiftet af tidligere ejer da han havde læst at det kunne være disse ting der var årsagen.

Min mekanikerven tror nu det kan være benzindyser men han ville ikke skifte dem da en enkelt koster ca. 4000 kr.

Håber I kan hjælpe lidt da jeg tror i har erfaringer , hvor kan jeg starte, hvad kan jeg gøre ?

Mvh Jens


Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 260
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

29. jan 2020, 16:27

Hej Jens og velkommen til

Er det en tech2 tester der ikke kan finde fejl? Lyder lidt mærkeligt at den ikke melder fejl hvis den går i nødprogram.

Du kan helt sikker finder billigere dyser end dette men her er et bud:
https://www.maptunparts.dk/braendstof-s ... 3-9-5.html

Hvor kommer du fra i landet, der findes nogle mekaniker rundt omkring som har ret godt styr på saab. Det kunne jo overvejes

Mvh Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6458
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

29. jan 2020, 19:10

Hej Jens
Tillykke med projektet :roll: godt at du har valgt at redde bilen :D
Som Esben skriver er det svært at fejlsøge noget uden fejlkoder så en live udlæsning kunne være en mulighed.
Som du beskriver det kan de være en alvorlig vacuum-/tryk-lækage. Måske en revnet intercooler. Jeg havde et "uheld" med min intercooler og bilen kunne faktisk fint starte første gang jeg prøvede men derefter blev den dum og ville ikke rigtigt.
Det er dog bare en mulighed ud af cirka 1000.
Jeg ville også starte med at forny krumtapsudluftningssystemet og alle gummislanger/ventiler. Det kan måske også løse dårlig motorgang.
Hvis den går i nødprogram/limp-home som du beskriver skal spjældhuset resettes, så kig på den også.
Kommer der noget ud af udstødningen når den er dum? En sammenfalden katalysator kan blokere fuldstendig så bilen næsten ikke kan køre.
Jeg tror ikke på den med dyserne. Så er det snarere benzintrykregulatoren eller benzinpumpen. Evt. benzinfiltret. Så prøv evt. at måle tryk/flow.
Held og lykke med den, den fortjener som sagt at blive reddet.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

29. jan 2020, 20:56

jbh skrev:
29. jan 2020, 15:06
Min mekanikerven tror nu det kan være benzindyser men han ville ikke skifte dem da en enkelt koster ca. 4000 kr.

Mvh Jens
:shock: Hvor handeler din mekanikerven dyser henne da :roll:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901
SAAB97
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 184
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

30. jan 2020, 06:52

Hej Jens
Tillykke med bilen, flot at du vil redde den :D en 2,3 aero godt nok noget af en raket.
Hvor bor du ilandet så vi her på siden kan hjælpe dig med et værksted med kendskab til SAAB, jeg synes du skal droppe din nuværende værksted, hvis et værksted begynder med at fejl finde ved at skifte dele og så til en pris gange 10 i forhold til org. SAAB dele så SKAL man droppe dem :twisted: Jeg vil kalde sådanne mekanikkere for nogle sindsforvirede ubefarende olie og filter skiftere GLEM dem.
Boy
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

30. jan 2020, 13:19

Tak for jeres svar. Det er virkelig hurtigt der kom hjælp. Kan forstå at den er værd at redde. :D
jeg vil se på det hele i ro og mag. Tænkte nok at dyser kan fås billigere, men mekaniker havde kun søgt i DK. Ved hans normale leverandør.
Ang tester har han en aut. HELLA tester som han bruger til alle hans biler på værkestedet. Så vil tro den også kan læse en SAAB. Ved ikke hvad man ellers bruger på Saab ?

Det med at tjekke slanger og ventiler lyder som et enkelt tjek at gøre.

Mht KAT plejer bilen selv at vise fejl på den hvis den ikke virker, men det kræver en ekstra kontrol lambdasonde efter KATten. Så vil en udlæsning vise fejl på KAT. Ved ikke om bilen har denne kontrolsonde da jeg ikke har fået den hjem endnu. Ellers kan en gasmåler måle co2 før og efter KAT.

Jeg vender tilbage med nyt når jeg ved mere.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6458
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

30. jan 2020, 16:12

Hej igen Jens
Jeg tror du misforstår hvad jeg mener med katalysatoren. Med "sammenfalden" mener jeg at strukturen indeni er delvist kollapset så den ikke kan flowe nok. Den ekstra lambdasonde måler bare om iltindholdet er indenfor de foruddefinerede grænseværdier. Hvis katalysatoren "renser" tilstrækkeligt vil dette ikke give check engine.
Derudover mener jeg kun lambda systemet er aktivt i closed loop, så hvis ikke motoren er nået op i nærheden af drifttemperatur vil den også være ligeglad.
Jeg kender ikke Hella testeren, men hvis den er nogenlunde moderne kan den sikkert lave en "optagelse" af værdier under en køretur. Det kræver så dog noget analyse samt kendskab til systemet at vide om de målte værdier ser realistiske ud.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

31. jan 2020, 07:37

Hej Mads.

Nå på den måde med KAT. Har kun haft def. KAT hvor de ikke virker mere,altså ingen virkning, men OK flow.

Ang gasspjældhus og nødprogram:

Vil motor kunne starte og ikke være i nødprogram hvis spjældhus IKKE er resat. eller hvordan opfører den sig hvis spjældhus IKKE er resat. ?

( Jeg har set på youtube hvordan det resettes. og tror ikke det er blevet tjekket)

GEPA auto I Hinnerup er næsten min nabo, men han kører på meget begrænset arbejdstid ifølge hans hjemmeside.

Vh Jens
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 469
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

31. jan 2020, 14:16

Hej Jens

Tillykke med fundet -jeg håber, du finder fejlen.

Prøv at sende en besked til GEPA med beskrivelse af fejlen -det kunne jo være, at han finder problemet interessant, og gerne vil hjælpe med lidt specialistviden, når I nu er næsten naboer (og da du har mod på at klare alt det kedelige selv).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

10. mar 2020, 09:02

Opdatering.

Nu kom bilen endelig hjem og jeg kunne selv køre en tur for at teste den. Det andet info kom fra værkstedet som jeg kun har talt lidt med.

Her er hvad den gør som jeg har oplevet. Skal siges at motorlyd i sig selv er meget fin. Ingen hylen, raslen, eller mislyde overhovedet. Den er så lydløs som en ny symaskine.

1.) Den starter fint, går så enten helt jævnt i tomgang ELLER går op og ned i tomgang, meget urolig, for så at falde til ro kort tid efter.

Jeg kører afsted stille og roligt. Op igennem gearne. Det går fint. Når jeg så vil give ekstra gas og presse den, begynder den at
trække og turbomåler går helt i max (eller næsten). Efter få sekunder taber den kraften og der lyder en meget høj blæserlyd,
somom masser luft bliver lukket ud et sted.

2.) En anden træls ting er at når man har kørt lidt i den, og man skal standse, så dør motoren istedet for at falde til tomgang. Så starter
man den igen og så står den i tomgang.

Så jeg har trækkraft problemer og en periodisk svigtende tomgang, Har dette hjulpet jer og kan I give nogle tip ang. fejlsøgning.

Hvor mener I jeg skal starte ? PÅ forhånd tak.

Mvh Jens
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

10. mar 2020, 11:08

Glemte at tilføje at den IKKE sætter fejlkode og motorlampe lyser heller ikke.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

10. mar 2020, 18:11

Kontrol, og udskiftning af vakumslanger.
Kontroller at ventilerne i Evap systemet virker.
Rensning af luftmassemåler og gasspjæld, kontrol eller udskiftning af lamdasonder.
Dette burde kunne løse tomgangsproblemerne.
Et andet problem lyder mere som et overboost problem.
Styringen lukker ganske simpelt ned for at beskytte motoren ved for højt ladetryk.
Lyden du hører er den luft der bliver ledt tilbage i luftfiltret, når gasspjældet lukkes, for at beskytte motoren.
Trin 1 er at kontrollere grundladetrykket. Det kan være at der er en der har justeret på wastegate armen :(
Er udstødning og indsugnings systemet intakt og originalt ?
Trin 2 er at kontroller de to tryksensorer der sidder på motoren de kan være blokerede af oliesnask.
Trin 3 få udlæst softwaren i motorstyringen, da det er billigt og nemt, hvis man har lidt computer forstand at ændre i softwaren.
Det komplicerede er at få det hele til at virke optimalt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

11. mar 2020, 09:13

Hej Morten.

Tak for dit grundige svar. Og du har helt ret. Iaftes fandt jeg at den slange der går fra magnetventil og op i indsugningen er knækket 99 %. Den sad kun fast i en tynd tråd. Så nu er der noget konkret at udbedre. :) Jeg vil også tjekke/rense de andre ting du nævner. Det kan ikke skade :D

Udlæste også fejlkoder selvom der ikke var lys i motorlampe. P0336 er krumtapsensorfejl og så kølevandstemp. P0115. Den overrasker ikke for instrumentet for kølevand hopper nogle gange på 0 men virker så igen.

Ved du hvordan man tester/udmåler den sensor til krumtap ?

Mvh Jens
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

11. mar 2020, 17:57

Køb en dåse kontakt rens, og rens stikket til temperatursensoren, og krumtaps sensoren.
Det er yderst sjældent at den fejler periodisk, og den er meget viktig for motorstyringen.
Rens stelpunkterne ved termostathuset og indsugningsmanifolden lige i nærheden.
Slet fejlkoderne og kør et par hundrede km og udlæs fejkoder igen.
Modstanden i krumtaps sensoren skal være 860+-90 Ohm ved 20 grader.
Men da fejlen er periodisk, og muligvis en gammel fejl der ikke er slettet.
Så er målingen nærmest ubrugelig, det mest fornuftige vil være at skifte sensoren, hvis fejlkoden kommer igen, og tage den derfra.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
jbh
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. jan 2020, 14:51

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

12. mar 2020, 10:16

Hvilke ben er der måles på ?

Kan kun finde krumtapsensor med 3 ben på. Google siger: et med 12 v, et med gnd, og det sidste er output. Pulser når krumtap kører rundt. Kan det signal måles med ac voltmeter eller skal der bruges et scop ? (har scop)

Tilbage til "Modern Forum"