Side 1 af 1

Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 29. jan 2020, 15:06
af jbh
Hej med jer.

Har altid kørt Peugeot men nu har jeg anskaffet en godt brugt SAAB fra 2003. Kørt 250t km. Der er nogle ting der skal laves men det bliver som et projekt. Går til og fra og det må tage den tid det tager. Den stod til skrot men det syntes jeg var synd. Jeg er ret blank i SAAB men har skruet en del i andre biler.

Den første fejl er den jeg tror er sværest : Den starter helt normalt. Når man så kører ud af vejen går den i nødprogram og trækker intet. Ved at stoppe og starte igen kan dette gentages. Der er ingen fejlkoder og både
tændrør og tændkassette er skiftet af tidligere ejer da han havde læst at det kunne være disse ting der var årsagen.

Min mekanikerven tror nu det kan være benzindyser men han ville ikke skifte dem da en enkelt koster ca. 4000 kr.

Håber I kan hjælpe lidt da jeg tror i har erfaringer , hvor kan jeg starte, hvad kan jeg gøre ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 29. jan 2020, 16:27
af Esbenw
Hej Jens og velkommen til

Er det en tech2 tester der ikke kan finde fejl? Lyder lidt mærkeligt at den ikke melder fejl hvis den går i nødprogram.

Du kan helt sikker finder billigere dyser end dette men her er et bud:
https://www.maptunparts.dk/braendstof-s ... 3-9-5.html

Hvor kommer du fra i landet, der findes nogle mekaniker rundt omkring som har ret godt styr på saab. Det kunne jo overvejes

Mvh Esben

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 29. jan 2020, 19:10
af Jensen
Hej Jens
Tillykke med projektet :roll: godt at du har valgt at redde bilen :D
Som Esben skriver er det svært at fejlsøge noget uden fejlkoder så en live udlæsning kunne være en mulighed.
Som du beskriver det kan de være en alvorlig vacuum-/tryk-lækage. Måske en revnet intercooler. Jeg havde et "uheld" med min intercooler og bilen kunne faktisk fint starte første gang jeg prøvede men derefter blev den dum og ville ikke rigtigt.
Det er dog bare en mulighed ud af cirka 1000.
Jeg ville også starte med at forny krumtapsudluftningssystemet og alle gummislanger/ventiler. Det kan måske også løse dårlig motorgang.
Hvis den går i nødprogram/limp-home som du beskriver skal spjældhuset resettes, så kig på den også.
Kommer der noget ud af udstødningen når den er dum? En sammenfalden katalysator kan blokere fuldstendig så bilen næsten ikke kan køre.
Jeg tror ikke på den med dyserne. Så er det snarere benzintrykregulatoren eller benzinpumpen. Evt. benzinfiltret. Så prøv evt. at måle tryk/flow.
Held og lykke med den, den fortjener som sagt at blive reddet.

MVH Mads

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 29. jan 2020, 20:56
af plankan
jbh skrev:
29. jan 2020, 15:06
Min mekanikerven tror nu det kan være benzindyser men han ville ikke skifte dem da en enkelt koster ca. 4000 kr.

Mvh Jens
:shock: Hvor handeler din mekanikerven dyser henne da :roll:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. jan 2020, 06:52
af SAAB97
Hej Jens
Tillykke med bilen, flot at du vil redde den :D en 2,3 aero godt nok noget af en raket.
Hvor bor du ilandet så vi her på siden kan hjælpe dig med et værksted med kendskab til SAAB, jeg synes du skal droppe din nuværende værksted, hvis et værksted begynder med at fejl finde ved at skifte dele og så til en pris gange 10 i forhold til org. SAAB dele så SKAL man droppe dem :twisted: Jeg vil kalde sådanne mekanikkere for nogle sindsforvirede ubefarende olie og filter skiftere GLEM dem.
Boy

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. jan 2020, 13:19
af jbh
Tak for jeres svar. Det er virkelig hurtigt der kom hjælp. Kan forstå at den er værd at redde. :D
jeg vil se på det hele i ro og mag. Tænkte nok at dyser kan fås billigere, men mekaniker havde kun søgt i DK. Ved hans normale leverandør.
Ang tester har han en aut. HELLA tester som han bruger til alle hans biler på værkestedet. Så vil tro den også kan læse en SAAB. Ved ikke hvad man ellers bruger på Saab ?

Det med at tjekke slanger og ventiler lyder som et enkelt tjek at gøre.

Mht KAT plejer bilen selv at vise fejl på den hvis den ikke virker, men det kræver en ekstra kontrol lambdasonde efter KATten. Så vil en udlæsning vise fejl på KAT. Ved ikke om bilen har denne kontrolsonde da jeg ikke har fået den hjem endnu. Ellers kan en gasmåler måle co2 før og efter KAT.

Jeg vender tilbage med nyt når jeg ved mere.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. jan 2020, 16:12
af Jensen
Hej igen Jens
Jeg tror du misforstår hvad jeg mener med katalysatoren. Med "sammenfalden" mener jeg at strukturen indeni er delvist kollapset så den ikke kan flowe nok. Den ekstra lambdasonde måler bare om iltindholdet er indenfor de foruddefinerede grænseværdier. Hvis katalysatoren "renser" tilstrækkeligt vil dette ikke give check engine.
Derudover mener jeg kun lambda systemet er aktivt i closed loop, så hvis ikke motoren er nået op i nærheden af drifttemperatur vil den også være ligeglad.
Jeg kender ikke Hella testeren, men hvis den er nogenlunde moderne kan den sikkert lave en "optagelse" af værdier under en køretur. Det kræver så dog noget analyse samt kendskab til systemet at vide om de målte værdier ser realistiske ud.
MVH Mads

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 31. jan 2020, 07:37
af jbh
Hej Mads.

Nå på den måde med KAT. Har kun haft def. KAT hvor de ikke virker mere,altså ingen virkning, men OK flow.

Ang gasspjældhus og nødprogram:

Vil motor kunne starte og ikke være i nødprogram hvis spjældhus IKKE er resat. eller hvordan opfører den sig hvis spjældhus IKKE er resat. ?

( Jeg har set på youtube hvordan det resettes. og tror ikke det er blevet tjekket)

GEPA auto I Hinnerup er næsten min nabo, men han kører på meget begrænset arbejdstid ifølge hans hjemmeside.

Vh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 31. jan 2020, 14:16
af NC_Ribe
Hej Jens

Tillykke med fundet -jeg håber, du finder fejlen.

Prøv at sende en besked til GEPA med beskrivelse af fejlen -det kunne jo være, at han finder problemet interessant, og gerne vil hjælpe med lidt specialistviden, når I nu er næsten naboer (og da du har mod på at klare alt det kedelige selv).

Mvh/NC

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 10. mar 2020, 09:02
af jbh
Opdatering.

Nu kom bilen endelig hjem og jeg kunne selv køre en tur for at teste den. Det andet info kom fra værkstedet som jeg kun har talt lidt med.

Her er hvad den gør som jeg har oplevet. Skal siges at motorlyd i sig selv er meget fin. Ingen hylen, raslen, eller mislyde overhovedet. Den er så lydløs som en ny symaskine.

1.) Den starter fint, går så enten helt jævnt i tomgang ELLER går op og ned i tomgang, meget urolig, for så at falde til ro kort tid efter.

Jeg kører afsted stille og roligt. Op igennem gearne. Det går fint. Når jeg så vil give ekstra gas og presse den, begynder den at
trække og turbomåler går helt i max (eller næsten). Efter få sekunder taber den kraften og der lyder en meget høj blæserlyd,
somom masser luft bliver lukket ud et sted.

2.) En anden træls ting er at når man har kørt lidt i den, og man skal standse, så dør motoren istedet for at falde til tomgang. Så starter
man den igen og så står den i tomgang.

Så jeg har trækkraft problemer og en periodisk svigtende tomgang, Har dette hjulpet jer og kan I give nogle tip ang. fejlsøgning.

Hvor mener I jeg skal starte ? PÅ forhånd tak.

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 10. mar 2020, 11:08
af jbh
Glemte at tilføje at den IKKE sætter fejlkode og motorlampe lyser heller ikke.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 10. mar 2020, 18:11
af Mortenvig
Kontrol, og udskiftning af vakumslanger.
Kontroller at ventilerne i Evap systemet virker.
Rensning af luftmassemåler og gasspjæld, kontrol eller udskiftning af lamdasonder.
Dette burde kunne løse tomgangsproblemerne.
Et andet problem lyder mere som et overboost problem.
Styringen lukker ganske simpelt ned for at beskytte motoren ved for højt ladetryk.
Lyden du hører er den luft der bliver ledt tilbage i luftfiltret, når gasspjældet lukkes, for at beskytte motoren.
Trin 1 er at kontrollere grundladetrykket. Det kan være at der er en der har justeret på wastegate armen :(
Er udstødning og indsugnings systemet intakt og originalt ?
Trin 2 er at kontroller de to tryksensorer der sidder på motoren de kan være blokerede af oliesnask.
Trin 3 få udlæst softwaren i motorstyringen, da det er billigt og nemt, hvis man har lidt computer forstand at ændre i softwaren.
Det komplicerede er at få det hele til at virke optimalt.

MVH
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 11. mar 2020, 09:13
af jbh
Hej Morten.

Tak for dit grundige svar. Og du har helt ret. Iaftes fandt jeg at den slange der går fra magnetventil og op i indsugningen er knækket 99 %. Den sad kun fast i en tynd tråd. Så nu er der noget konkret at udbedre. :) Jeg vil også tjekke/rense de andre ting du nævner. Det kan ikke skade :D

Udlæste også fejlkoder selvom der ikke var lys i motorlampe. P0336 er krumtapsensorfejl og så kølevandstemp. P0115. Den overrasker ikke for instrumentet for kølevand hopper nogle gange på 0 men virker så igen.

Ved du hvordan man tester/udmåler den sensor til krumtap ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 11. mar 2020, 17:57
af Mortenvig
Køb en dåse kontakt rens, og rens stikket til temperatursensoren, og krumtaps sensoren.
Det er yderst sjældent at den fejler periodisk, og den er meget viktig for motorstyringen.
Rens stelpunkterne ved termostathuset og indsugningsmanifolden lige i nærheden.
Slet fejlkoderne og kør et par hundrede km og udlæs fejkoder igen.
Modstanden i krumtaps sensoren skal være 860+-90 Ohm ved 20 grader.
Men da fejlen er periodisk, og muligvis en gammel fejl der ikke er slettet.
Så er målingen nærmest ubrugelig, det mest fornuftige vil være at skifte sensoren, hvis fejlkoden kommer igen, og tage den derfra.

MVH
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 12. mar 2020, 10:16
af jbh
Hvilke ben er der måles på ?

Kan kun finde krumtapsensor med 3 ben på. Google siger: et med 12 v, et med gnd, og det sidste er output. Pulser når krumtap kører rundt. Kan det signal måles med ac voltmeter eller skal der bruges et scop ? (har scop)

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 12. mar 2020, 18:17
af Mortenvig
Download wis, her finder du de fleste svar.
Goggel forvirre bare.
Det er ikke en Hall giver men en induktiv giver
Skærmbillede 2020-03-12 18.08.09.png
Et scope er helt klart bedst at måle med, så kan du visuelt se hvad styringen ser.

MVh
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 26. mar 2020, 07:43
af jbh
Hej Igen.

Med hjælp fra Morten ved jeg nu at den er slammet til i sien og ventildæksel og bundkar skal ud og renses. Ventildæksel er pillet af og der er en tynd sort belægning nogle steder. Især den ende ved knastakselhjul.
(Har vedhæftet lidt billeder )


Men så mit ?. Nogle anbefaler en gang motorrens som motor kører med nogen tid for at løsne slammet andre steder i motor, nogle mener ikke det skal gøres. Hvad er fordele og hvad er ulemper.
Og hvad med oliesien, skal man lave lidt ekstra store huller i den som jeg også har læst om eller er det ikke en god ide. Såvidt jeg har forstået vil det ekstra slam der ryger igennem sien bare opfanges af olifilter. Og det kan jo nemt skiftes med mellemrum ifht. at pille bundkar af og rense sien.

Så hvad syntes SAAB forummet her om disse emner ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 27. mar 2020, 17:17
af Mortenvig
Olierens eller ej, det er en overbevisning.
Personligt bruger jeg det ved hvert olieskift, og man bliver overasket hvergang man hiver olie pinden efter at have brugt rensen,
Fra næsten helt klar olie til meget sort olie.
Den Danske hær har brug det i mange år på alle deres biler, og hvis dommedagsprofetierne om at det løsner store flager der kan tilstoppe olie sugesien, Så var de hurtigt holdt op med det, da det havde været særdeles kostbart at udbedre.
Kig i min projekt tråd der er et billede af et bundkar der er blevet udsat for 3 gange olierens inden for et år, jeg kan ikke se de dommedags flager !
Køb en ny olie sugesi den har et lidt grovere net.
Hvis man er paranoid så køb et grovere net og byg sien om.
Det er Nogo at bore huller i nettet, hvad sker der når oliepumpen æder et stykke metal ?
Man kan bruge en syl til at lave større huller, men der er stadig faren for at en stump metal havner i oliepumpen.
Kigger man lidt på systemet da er det sugesi, oliepumpe, en bypass overtryks ventil, og endelig oliefilter.
Hvad sker der når bypass overtryks ventilen bliver blokeret af en stump når den er i åben tilstand?

MVh
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 11:16
af jbh
Tak for dit grundige svar Morten. Som ny ejer af en SAAB er det dejligt med input fra erfarne folk. Man kan jo blive helt forpustet af alle de meninger om dette emne når man læser på nettet.
Også at du nævner at det med rens/ størrre huller i oiliesi osv. ender i forskellige meninger til sidst.

Da jeg også har erfaret som du skriver at oiliepumpe sidder lige efter oliesi skal jeg ikke have større huller i min si.
Havde oliefilter siddet lige efter sien ville jeg have gjort det. Er også i tvivl om det moterrens der findes kan opløse de sorte hårde belægninger, for de skal jo nærmest skrabes af med spartel før de løsner. Men du har jo haft gode erfaringer, og mon ikke man ville have hørt om mange motorskader hvis det var skadeligt.
Har dog læst at det som regel bare indeholder petroleum/terpentin men ved ikke om det passer. Ihvertfald skal der være en form for opløsningsmiddel i det for at opløse det kul/kuks belægning for det sidder godt fast.

Igår kom jeg videre med mit rense og bundkar projekt. Tømte det gamle olie ud, i med 3 liter olie og 1 liter diesel, start motor lidt tid og så hælde det hele ud igen. Og sjovt nok nu var den trælse lyd fra pumpen helt væk, altså blev der smurt mere end med den gamle "olie" (men den havde jo også kørt ca. 20000 km ifølge tidl. ejer)

Fik bundkarret ud og heldigvis var der ikke meget snask i oliesien. Faktisk kun på 1-2 %. Af hårdt sort materiale var der kun lidt og det sad som en meget tynd fin belægning op ad sider. Så nu skal det hele renses godt og så på igen. Håber SAABen så kan snurre fint uden mislyde.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 12:59
af nemssaab
Husk at skifte o-ringen på sugerøret, hvis du ikke allerede har gjort det.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 14:21
af Peter
OK. Nu ta'r vi den lige forfra:

Trådstarter skriver:

"Jeg kører afsted stille og roligt. Op igennem gearne. Det går fint. Når jeg så vil give ekstra gas og presse den, begynder den at
trække og turbomåler går helt i max (eller næsten). Efter få sekunder taber den kraften og der lyder en meget høj blæserlyd,
somom masser luft bliver lukket ud et sted."

Min første tanke:

Har nogen tjekket at den ikke bare har skudt et rør eller slange af mellem turbo og indsugning?? Eller at intercooleren ikke er blæst i stykker?

Forestil dig at et spændebånd nede ved intercooleren er rustet i stykker. Dvs. den er nogenlunde tæt for vakuum (altså når man kører normalt og der er undertryk i indsugningen), men ved let overtryk lukker den en masse luft ud. Oven i købet luft der er målt af LMM'en men "forsvinder" på vejen til indsugningen. Det forvirrer motorstyringen, og turbomåleren svajer uhæmmet frem og tilbage.

Det giver præcis de beskrevne symptomer med PFFFFF-lyden, blafrende turbomåler osv. Og så ville det jo ikke ligefrem være første gang i verdenshistorien at en Saab blæser et rør af eller en IC i stykker.

Har nogen undersøgt det? Det er et cheap fix hvis du er heldig - og afgjort det allerførste der skal tjekkes, inden man begynder på alt muligt andet.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. apr 2020, 14:55
af jbh
Og du har ret. For det viste sig at en slange fra magnetventil (der sidder 3 slanger på den) faktisk var revnet
næsten midt over. Slangen hedder R /-return går ind i indsugningen så den fik masser af falsk luft.

Det stemmer fint med at tidligere ejer fortalte at den fejl med motoren havde stået på i flere måneder og startede med en ganske lidt dårlig motorgang som så blev værre og værre.

Da jeg fik en ny slange på kørte den helt perfekt, trak fint går perfekt i tomgang osv. Desværre begyndte den så med den berømte lyd fra olipumpen lidt efter opstart. Men efter hjælp fra Morten og vejledning har ventildæksel og bundkar nu været ude for rensning. Der var kun lidt olieslam i sien men det hele er renset nu. Så nu mangler jeg bare at samle det igen. Jeg tager det som et godt tegn at sien var stort set ren for det må betyde at den har kunnet holde sig ren indtil nu. Men den gamle olie havde også kørt måske 20000 km ifølge tidligere ejer.

Det sværeste med bundkarret (med hjælp fra youtube og en SAAB værkstedsmanual var ikke at få lirket bundkarret ud men at få de 3 bolte ud der er over forbroen, hold da kaje for et bøvl. Havde donkraft under gearkasse men der er ikke meget plads ifht. resten af boltene.


Inden jeg skilte det ad, hældte jeg noget billig frisk olie på med lidt diesel i lod den køre nogle minutter. Der var nu ingen lyd fra oliepumpen og det hele kom ud igen. Så når den er samlet får den så ny filter og den rigtige tynde olie på. Og så krydser jeg fingre for at den lyder sund igen.

Tak for svar iøvrigt

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. apr 2020, 17:02
af viking
Tror vi skal have opfundet et dæksel der kan skrues ud af bundkaret så bundsi og bunden i karret kan "slamsuges" ved hvert olieskift, for det er det eneste væmmelige problem med den motor. Eller har den en meget behagelig motorgang og er stabil....Desuden er motor og topstykke optimeret i forhold til tidl. Saab motorer.

Ps. godt du har fået fred med motoren og en ren bundsi.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 10:34
af jbh
Hej igen.

Lige en opdatering fordi I har været flinke til at hjælpe mig som ny Saab ejer. Den fik ny olie og filter og der er INGEN mislyde. Tak for det. Fik også renset de envejsventiler der sidder på de forskellige slanger i motorrum.

Den sidste ting jeg skal kigge på er klimaanlægget, specielt A/C. Har brugt selvtesten ved at trykke på OFF og AUTO og den siger 0 i venstre side af display. Og det 0 kommer straks jeg trykker de 2 knapper. Lige efter tryk kan man høre blæseren kører op og ned i hastighed og et spjæld der snurrer lidt. Er dette normalt for der står i mit papir at det tager ca. 30 sekunder for den test at køre igennem ?

Den kan varme, og kan regulere temp i begge sider, virker somom det hele er OK men den køler ikke og jeg kan ikke høre at A/C kompressor starter. (ved at A/C køleluft skal være iskold)

Kan dette skyldes manglende kølemiddel ?
Vil selvtesten afsløre manglende kølemiddel ?

Vh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 10:50
af Peter
Selvtesten kører helt normalt, lyder det til.

Ja, det KAN skyldes manglende kølemiddel.
Nej, fravær af kølemiddel dukker ikke op som en fejl i selvtesten, hvis jeg ellers husker korrekt.

God, gammeldags mekanisk fejlsøgning på anlægget er hvad der skal til.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 13:10
af jbh
Tak for det, jeg blev klogere og det er jo altid godt. Læste på et andet forum at man kan måle om der der kommer 12 v til komp. ifht. stel. Og at der skal være ca 5 ohm mellem tilledning og stel. Dette skulle teste om spolen er OK i komp. Så jeg må igang med lidt testning.
Hvis der mangler kølemiddel starter den ikke men med en +12 v ledning kan man manuelt så teste komp.

På min Peu. 406 startede komp. selvom der kun var lidt kølemiddel tilbage, og samtidig startede køleblæser på halv kraft når man tændte for A/C. På SAABen starter ingen blæser.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 24. apr 2020, 06:29
af Mortenvig
Jeg vil men at grunden til at A)C ikke virker er i 9 ud af 10 tilfælde grundet manglende køle middel.
Så start med at kontroller sikringer, og spolen.
Derefter få kontrolleret systemet for tæthed, og genopfyldt kølesystemet.
Hvis det så stadig ikke virker så skal der en tester på, for at kontrollere at alle sensorer giver den riktige værdi.
Skærmbillede 2020-04-24 06.00.28.png
Klima styringen flipper fuldstændigt ud på auto, når A/C ikke virker.

MVH
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 24. apr 2020, 20:43
af NC_Ribe
Hej Jens

Med den sølle servicehistorik den seneste tid ville jeg starte med en almindelig ACC-service. Hjælper det ikke, kan du gå i gang med de mere finurlige fejlmuligheder. Jeg kender ikke præcis din model, men på min kunne det være defekt udvendig temperatursensor, defekt motor-do., defekt indvendig do., defekt forbindelse fra trykvagt til ventilatorblæser samt defekt ACC-kontrolpanel. Udover sikringer og relæer. Så det...

Mvh/NC

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. maj 2020, 11:38
af jbh
Takker igen for jeres svar. Tror også at det nok skyldes manglende kølemiddel så der må jeg finde en tester på et værksted til at tjekke det.

Ellers var bilen til syn og det gik næsten godt. Alt var OK meeen til sidst fandt manden at de 2 langsliggende bremserør under bunden var rustne. Og det var de, så fair nok. Det var lige i den sidste plastholder der sidder bagerst ud mod bagenden.


De 2 rør går desværre op over tanken så hvis de skal følge samme vej igen skal udstødning, tank og håndbremsekabler pilles af.

Kan man ikke være kreativ og føre dem en anden vej og stadig få det godkendt. Jeg læste at sålænge de er fastgjort ordentlig behøver de ikke gå en bestemt vej ?

Eller kan de listes over tanken hvor de gamle sidder ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. maj 2020, 12:18
af Jensen
Hej Jens
Jeg skiftede et af de langsgående bremserør sidste år på en 2000 Estate. Det var heldigvis det rør som ikke går over tanken, så det lykkedes mig at lirke det igennem uden at skulle skille for meget ad.
Du kan sagtens rute det anderledes, bare der er ordentligt fastgjort og der ikke er mulighed for at det kan gribe fat i noget eller komme i klemme. Jeg købte et komplet sæt rør ved THansen da jeg ikke er ret god til at lave udkravningerne, men hvis du har værktøj/evner til dette kan det gøres lidt billigere, og du kan selv bestemme længden på røret og hvilken vej det skal gå.
MVH Mads