Side 1 af 1

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 12. mar 2020, 18:17
af Mortenvig
Download wis, her finder du de fleste svar.
Goggel forvirre bare.
Det er ikke en Hall giver men en induktiv giver
Skærmbillede 2020-03-12 18.08.09.png
Et scope er helt klart bedst at måle med, så kan du visuelt se hvad styringen ser.

MVh
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 26. mar 2020, 07:43
af jbh
Hej Igen.

Med hjælp fra Morten ved jeg nu at den er slammet til i sien og ventildæksel og bundkar skal ud og renses. Ventildæksel er pillet af og der er en tynd sort belægning nogle steder. Især den ende ved knastakselhjul.
(Har vedhæftet lidt billeder )


Men så mit ?. Nogle anbefaler en gang motorrens som motor kører med nogen tid for at løsne slammet andre steder i motor, nogle mener ikke det skal gøres. Hvad er fordele og hvad er ulemper.
Og hvad med oliesien, skal man lave lidt ekstra store huller i den som jeg også har læst om eller er det ikke en god ide. Såvidt jeg har forstået vil det ekstra slam der ryger igennem sien bare opfanges af olifilter. Og det kan jo nemt skiftes med mellemrum ifht. at pille bundkar af og rense sien.

Så hvad syntes SAAB forummet her om disse emner ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 27. mar 2020, 17:17
af Mortenvig
Olierens eller ej, det er en overbevisning.
Personligt bruger jeg det ved hvert olieskift, og man bliver overasket hvergang man hiver olie pinden efter at have brugt rensen,
Fra næsten helt klar olie til meget sort olie.
Den Danske hær har brug det i mange år på alle deres biler, og hvis dommedagsprofetierne om at det løsner store flager der kan tilstoppe olie sugesien, Så var de hurtigt holdt op med det, da det havde været særdeles kostbart at udbedre.
Kig i min projekt tråd der er et billede af et bundkar der er blevet udsat for 3 gange olierens inden for et år, jeg kan ikke se de dommedags flager !
Køb en ny olie sugesi den har et lidt grovere net.
Hvis man er paranoid så køb et grovere net og byg sien om.
Det er Nogo at bore huller i nettet, hvad sker der når oliepumpen æder et stykke metal ?
Man kan bruge en syl til at lave større huller, men der er stadig faren for at en stump metal havner i oliepumpen.
Kigger man lidt på systemet da er det sugesi, oliepumpe, en bypass overtryks ventil, og endelig oliefilter.
Hvad sker der når bypass overtryks ventilen bliver blokeret af en stump når den er i åben tilstand?

MVh
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 11:16
af jbh
Tak for dit grundige svar Morten. Som ny ejer af en SAAB er det dejligt med input fra erfarne folk. Man kan jo blive helt forpustet af alle de meninger om dette emne når man læser på nettet.
Også at du nævner at det med rens/ størrre huller i oiliesi osv. ender i forskellige meninger til sidst.

Da jeg også har erfaret som du skriver at oiliepumpe sidder lige efter oliesi skal jeg ikke have større huller i min si.
Havde oliefilter siddet lige efter sien ville jeg have gjort det. Er også i tvivl om det moterrens der findes kan opløse de sorte hårde belægninger, for de skal jo nærmest skrabes af med spartel før de løsner. Men du har jo haft gode erfaringer, og mon ikke man ville have hørt om mange motorskader hvis det var skadeligt.
Har dog læst at det som regel bare indeholder petroleum/terpentin men ved ikke om det passer. Ihvertfald skal der være en form for opløsningsmiddel i det for at opløse det kul/kuks belægning for det sidder godt fast.

Igår kom jeg videre med mit rense og bundkar projekt. Tømte det gamle olie ud, i med 3 liter olie og 1 liter diesel, start motor lidt tid og så hælde det hele ud igen. Og sjovt nok nu var den trælse lyd fra pumpen helt væk, altså blev der smurt mere end med den gamle "olie" (men den havde jo også kørt ca. 20000 km ifølge tidl. ejer)

Fik bundkarret ud og heldigvis var der ikke meget snask i oliesien. Faktisk kun på 1-2 %. Af hårdt sort materiale var der kun lidt og det sad som en meget tynd fin belægning op ad sider. Så nu skal det hele renses godt og så på igen. Håber SAABen så kan snurre fint uden mislyde.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 12:59
af nemssaab
Husk at skifte o-ringen på sugerøret, hvis du ikke allerede har gjort det.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 30. mar 2020, 14:21
af Peter
OK. Nu ta'r vi den lige forfra:

Trådstarter skriver:

"Jeg kører afsted stille og roligt. Op igennem gearne. Det går fint. Når jeg så vil give ekstra gas og presse den, begynder den at
trække og turbomåler går helt i max (eller næsten). Efter få sekunder taber den kraften og der lyder en meget høj blæserlyd,
somom masser luft bliver lukket ud et sted."

Min første tanke:

Har nogen tjekket at den ikke bare har skudt et rør eller slange af mellem turbo og indsugning?? Eller at intercooleren ikke er blæst i stykker?

Forestil dig at et spændebånd nede ved intercooleren er rustet i stykker. Dvs. den er nogenlunde tæt for vakuum (altså når man kører normalt og der er undertryk i indsugningen), men ved let overtryk lukker den en masse luft ud. Oven i købet luft der er målt af LMM'en men "forsvinder" på vejen til indsugningen. Det forvirrer motorstyringen, og turbomåleren svajer uhæmmet frem og tilbage.

Det giver præcis de beskrevne symptomer med PFFFFF-lyden, blafrende turbomåler osv. Og så ville det jo ikke ligefrem være første gang i verdenshistorien at en Saab blæser et rør af eller en IC i stykker.

Har nogen undersøgt det? Det er et cheap fix hvis du er heldig - og afgjort det allerførste der skal tjekkes, inden man begynder på alt muligt andet.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. apr 2020, 14:55
af jbh
Og du har ret. For det viste sig at en slange fra magnetventil (der sidder 3 slanger på den) faktisk var revnet
næsten midt over. Slangen hedder R /-return går ind i indsugningen så den fik masser af falsk luft.

Det stemmer fint med at tidligere ejer fortalte at den fejl med motoren havde stået på i flere måneder og startede med en ganske lidt dårlig motorgang som så blev værre og værre.

Da jeg fik en ny slange på kørte den helt perfekt, trak fint går perfekt i tomgang osv. Desværre begyndte den så med den berømte lyd fra olipumpen lidt efter opstart. Men efter hjælp fra Morten og vejledning har ventildæksel og bundkar nu været ude for rensning. Der var kun lidt olieslam i sien men det hele er renset nu. Så nu mangler jeg bare at samle det igen. Jeg tager det som et godt tegn at sien var stort set ren for det må betyde at den har kunnet holde sig ren indtil nu. Men den gamle olie havde også kørt måske 20000 km ifølge tidligere ejer.

Det sværeste med bundkarret (med hjælp fra youtube og en SAAB værkstedsmanual var ikke at få lirket bundkarret ud men at få de 3 bolte ud der er over forbroen, hold da kaje for et bøvl. Havde donkraft under gearkasse men der er ikke meget plads ifht. resten af boltene.


Inden jeg skilte det ad, hældte jeg noget billig frisk olie på med lidt diesel i lod den køre nogle minutter. Der var nu ingen lyd fra oliepumpen og det hele kom ud igen. Så når den er samlet får den så ny filter og den rigtige tynde olie på. Og så krydser jeg fingre for at den lyder sund igen.

Tak for svar iøvrigt

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. apr 2020, 17:02
af viking
Tror vi skal have opfundet et dæksel der kan skrues ud af bundkaret så bundsi og bunden i karret kan "slamsuges" ved hvert olieskift, for det er det eneste væmmelige problem med den motor. Eller har den en meget behagelig motorgang og er stabil....Desuden er motor og topstykke optimeret i forhold til tidl. Saab motorer.

Ps. godt du har fået fred med motoren og en ren bundsi.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 10:34
af jbh
Hej igen.

Lige en opdatering fordi I har været flinke til at hjælpe mig som ny Saab ejer. Den fik ny olie og filter og der er INGEN mislyde. Tak for det. Fik også renset de envejsventiler der sidder på de forskellige slanger i motorrum.

Den sidste ting jeg skal kigge på er klimaanlægget, specielt A/C. Har brugt selvtesten ved at trykke på OFF og AUTO og den siger 0 i venstre side af display. Og det 0 kommer straks jeg trykker de 2 knapper. Lige efter tryk kan man høre blæseren kører op og ned i hastighed og et spjæld der snurrer lidt. Er dette normalt for der står i mit papir at det tager ca. 30 sekunder for den test at køre igennem ?

Den kan varme, og kan regulere temp i begge sider, virker somom det hele er OK men den køler ikke og jeg kan ikke høre at A/C kompressor starter. (ved at A/C køleluft skal være iskold)

Kan dette skyldes manglende kølemiddel ?
Vil selvtesten afsløre manglende kølemiddel ?

Vh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 10:50
af Peter
Selvtesten kører helt normalt, lyder det til.

Ja, det KAN skyldes manglende kølemiddel.
Nej, fravær af kølemiddel dukker ikke op som en fejl i selvtesten, hvis jeg ellers husker korrekt.

God, gammeldags mekanisk fejlsøgning på anlægget er hvad der skal til.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 23. apr 2020, 13:10
af jbh
Tak for det, jeg blev klogere og det er jo altid godt. Læste på et andet forum at man kan måle om der der kommer 12 v til komp. ifht. stel. Og at der skal være ca 5 ohm mellem tilledning og stel. Dette skulle teste om spolen er OK i komp. Så jeg må igang med lidt testning.
Hvis der mangler kølemiddel starter den ikke men med en +12 v ledning kan man manuelt så teste komp.

På min Peu. 406 startede komp. selvom der kun var lidt kølemiddel tilbage, og samtidig startede køleblæser på halv kraft når man tændte for A/C. På SAABen starter ingen blæser.

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 24. apr 2020, 06:29
af Mortenvig
Jeg vil men at grunden til at A)C ikke virker er i 9 ud af 10 tilfælde grundet manglende køle middel.
Så start med at kontroller sikringer, og spolen.
Derefter få kontrolleret systemet for tæthed, og genopfyldt kølesystemet.
Hvis det så stadig ikke virker så skal der en tester på, for at kontrollere at alle sensorer giver den riktige værdi.
Skærmbillede 2020-04-24 06.00.28.png
Klima styringen flipper fuldstændigt ud på auto, når A/C ikke virker.

MVH
Morten

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 24. apr 2020, 20:43
af NC_Ribe
Hej Jens

Med den sølle servicehistorik den seneste tid ville jeg starte med en almindelig ACC-service. Hjælper det ikke, kan du gå i gang med de mere finurlige fejlmuligheder. Jeg kender ikke præcis din model, men på min kunne det være defekt udvendig temperatursensor, defekt motor-do., defekt indvendig do., defekt forbindelse fra trykvagt til ventilatorblæser samt defekt ACC-kontrolpanel. Udover sikringer og relæer. Så det...

Mvh/NC

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. maj 2020, 11:38
af jbh
Takker igen for jeres svar. Tror også at det nok skyldes manglende kølemiddel så der må jeg finde en tester på et værksted til at tjekke det.

Ellers var bilen til syn og det gik næsten godt. Alt var OK meeen til sidst fandt manden at de 2 langsliggende bremserør under bunden var rustne. Og det var de, så fair nok. Det var lige i den sidste plastholder der sidder bagerst ud mod bagenden.


De 2 rør går desværre op over tanken så hvis de skal følge samme vej igen skal udstødning, tank og håndbremsekabler pilles af.

Kan man ikke være kreativ og føre dem en anden vej og stadig få det godkendt. Jeg læste at sålænge de er fastgjort ordentlig behøver de ikke gå en bestemt vej ?

Eller kan de listes over tanken hvor de gamle sidder ?

Mvh Jens

Re: Ny ejer af en SAAB 9-5 Aero årgang 2003 2,3

: 1. maj 2020, 12:18
af Jensen
Hej Jens
Jeg skiftede et af de langsgående bremserør sidste år på en 2000 Estate. Det var heldigvis det rør som ikke går over tanken, så det lykkedes mig at lirke det igennem uden at skulle skille for meget ad.
Du kan sagtens rute det anderledes, bare der er ordentligt fastgjort og der ikke er mulighed for at det kan gribe fat i noget eller komme i klemme. Jeg købte et komplet sæt rør ved THansen da jeg ikke er ret god til at lave udkravningerne, men hvis du har værktøj/evner til dette kan det gøres lidt billigere, og du kan selv bestemme længden på røret og hvilken vej det skal gå.
MVH Mads