Banner cycler

9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 136
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

1. feb 2020, 21:29

Hej folkens.

Jeg har de sidste mange år holdt mig til 900-modeller. Har haft tre forskellige OG 900 turbo og kører nu i en NG 900 cab. Havde også lige et par år med en 9000.

Men nu overvejer jeg at købe en 9-3'er eller 9-5'er som familiebil. Jeg skal bruge en stabil, sikker og rummelig bil, og vores kørselsbehov er ikke stort. Vi kører cirka 8.000 kilometer årligt og mindst halvdelen af de kilometre er langture til sommerhus eller svigerfamilie i den anden ende af kongeriget.

Min erfaring med mine 900'ere (og en enkelt 9000) er, at de har været meget stabile. De har altid startet, og jeg har måske været heldig, men jeg har haft meget få tvangsbesøg på værksted. Ikke-Saab-ejere siger altid til mig, om det ikke er meget dyrt i reperationer at køre Saab, men det har det aldrig været for mig.

Nu til spørgsmålene: Er 9-3 eller 9-5 et godt bud på en familiebil? Rummelig og rar at køre på motorvej i med unger?

Og i så fald: Hvad skal man kigge efter på de modeller? Jeg er ikke ude efter et glansbillede eller samlerobjekt, men bare en sund og velkørende bil. I 900-modellerne ved jeg efterhånden, hvad man skal kigge efter (rust i bunden af døre, hængende himmel, rust i tårne osv.), men med 9-3 og 9-5 er jeg helt blank på, hvor de typiske svagheder er. Jeg håber, at I vil komme med et par gode råd.

Vh Morten


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

1. feb 2020, 22:26

Hej Morten

Hvor mange unger? Ved kun to burde du måske overveje 9K fra før den grønne ejerafgift. Ellers er det vel helt urimeligt dyrt at have en SAAB, hvor man kun kører 8.000 km/år.

Men under alle omstændigheder held og lykke med det det -jeg håber, du finder en lækker løsning.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 136
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

1. feb 2020, 22:45

Hej NC og tak for svar.

Bilen skal bare kunne rumme to mindre børn. Jeg har faktisk også overvejet en 9000. Som skrevet havde jeg gode erfaringer med den, jeg havde for nogle år siden. Den kørte bare uden problemer dag efter dag. Der er ikke mange til salg derude, men måske skal jeg finde en fra 97 eller deromkring.

Men gør det virkelig så stor forskel for afgiften? En Saab 9000 fra før den grønne ejerafgift vejer 1375 kilo, og så er vægtafgiften vel på cirka 3000 halvårligt. Til sammenligning kiggede jeg lige på en 9-5 2,0 T fra 2002. Den koster 3.100 kroner halvårligt i grøn ejerafgift.

Vh Morten
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

1. feb 2020, 23:45

Hej Morten

Du har ret i, at vægtafgiften ligger på ca. 3.000/halvår (på min MY94 3.050/halvår p.t.). Det er så en CSE med det hele (incl. tomatkasse). Så hvis en 9-3/9-5 har et (urealistisk) lavt nominelt benzinforbrug (mellem 10,5 og 11,1 km/l), er den næsten lige så billig. Min automatic ville nok koste 4.650/halvår, hvis den var fra 2. halvår '97 eller senere.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12548
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

2. feb 2020, 09:02

Kik efter en NG 9-3 wagon/station car.

De kører rigtigt fint og har ikke olie koks problemer som OG9-3 og NG 9-5

Vægtafgiften er høj: Ja men værditabet er lavt :D

Lyt efter om motoren rasler, hvilket kan være knastkædestyr der er ved at gå til, og det "koster motoren ud" ...

Ellers kører 9-5 udemærket. Her skal du kikke på modeller efter 2004.
De bedste og dem der giver meget får problemer er dem med "silver top" motoren. dvs. ventildækslet er sølvfarvet ab fabrik

Hvis du kikker efter en bil du kan have i en del år, så gå efter en 9-5 griffin.
Fyldt med udstyr og sidste generation, hvor alle (næsten alle) drillerierne er luset ud.

Her er en rimelig 9-5 2,0 fra 07. Har rullet en hel del km, men prisen er vist ok
https://www.dba.dk/saab-9-5-20-t-linear/id-1063236794/

Her er en sen meget fin bil
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/saab/ ... 5d/4378382
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 136
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

3. feb 2020, 11:17

Tak for gode tips, viking.

Det der med at gå efter stationcar-udgaver af 9-3'eren handler det bare om, at der er mere plads i dem, eller er det særligt stabile udgaver?

Vh Morten
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

3. feb 2020, 11:37

Havde stort set samme behov for dig. Kørselsbehov ca 10.000 km/året, automatgear og min. stor mellemklassebil.
Endte med en 9-3 2008-model fra 2010.

Mine erfaringer:
- Nyere Saab (fra 2003) har vist ikke oil sludge-problemer som dem lige før havde. Sikkert nogen på forum, der kender det præcise skelnen.
- Det koster på vægtafgiften at køre flot.
- Regn med 10 km/l.
- Tjek, at olie er skiftet hvert år eller for hver 10.000 km.
- Hvis automatgear, så tjek at gearolie er skiftet pr 100.000 km eller oftere.
- Tjek for rust i bagskærme. Koster 6.000 kr. pr side at få smede nyt jern på og malet.
- Servorør ruster, koster 5.500 kr for nyt på værksted. Regn med, at det skal skiftes ved 200.000 km.
- Få tjekket bilen inden køb hos FDM eller allerhelst hos dedikeret Saab-værksted: AutoAnders, Verninge, GEPA, Højer osv.
m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 136
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

3. feb 2020, 11:52

Endnu flere gode og anvendelig råd. Tak!

En mere overordnet ting: Når jeg har købt OG 900 og 9000 har jeg groft sagt været næsten ligeglad med kilometerstand, men fokuseret på andre ting. Jeg har haft en 900, som havde gået mere end 500.000 kilometer, og den døde på grund af rust, mens den originale motor og gearkasse stadig fungerede upåklageligt. Derfor har jeg fokuseret mere på rustproblemer i bærende del, hyppig olieskift og den slags, end om bilen havde kørt 300.000, og med 900'ere og en enkelt 9000 har den strategi virket. De har alle startet og kørt hver dag uden problemer og uden store værkstedsregninger.

Men kan man regne med det samme med 9-3 og 9-5? Er de på samme måde lavet til at køre rigtigt langt, hvis altså ikke rusten tager livet af dem?

Vh Morten
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

3. feb 2020, 17:43

Nej du kan ikke regne med det samme i en 9-3 eller 9-5.
De blev langt bedre til at beregne levetiden, på komponenterne.
Gearkasserne holder fint i riktigt mange km uden problemer, hvis vi taler manuel gearkasser.
Motorene begynder at kræve ekstra kærlighed efter ca. 200.000 km.
Hvilket er den beregnede levetid.
Og det at de er overvågede af motorstyringen.
Så ved den mindste elektriske fejl så lyser motorlampen.
Og der en del mekaniske komponenter der begynder at vise tegn på slid.
Så du har ikke samme luksus at bare den kan køre og starte så er alt ok.
Hvilket det ikke behøver at være, det har jeg oplevet for mange gange med forskellige bilmærker.
Dette er min erfaring som bilmekaniker igennem mange år.

Jeg ville helt klart vælge en 9-5 estate. med en fuld service historie.
Den længere aksel afstand er guld værd for benpladsen til bagsæde passagerene.
Og beting dig inden købet at den bliver gennemgået af et værksted med speciale i SAAB.
For bilen kan have mange småfejl, som kun kan afsløres med tester, elle viden om mærket.
Hvis den grønne ejerafgift ikke afskrækker dig så find en med en 2,3 l motor den kører bare langt bedre.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6462
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

4. feb 2020, 18:57

Jeg kan godt tilslutte mig Mortens konklusion selvom jeg nok ikke kom frem til den af helt samme vej som ham. Mit kendskab til nyere biler er begrænset men alt hvad Morten skriver giver god mening.
Hvis ikke du gider læse hele teksten er min konklusion: Køb en 9-5 da du får meget mere for pengene :mrgreen:

Hvis du gider læse hele indlægget starter det lidt med en omvej, men jeg lover at komme til pointen på et tidspunkt...
Jeg plejede at sige om japanerbiler at de havde indbygget en holdbarhed på 10 år hvorefter alting begyndte at gå i stykker cirka samtidig. Det er nok sat lidt på spidsen og jeg tror godt man kan købe en nyere japaner der er lidt ældre og stadig have en god bil i flere år, men stadig efter x antal år vil mange ting være opslidt cirka samtidig. Det lyder som negativ omtale af japaneren. Indbygget begrænset levetid, programmed obsolution og alt det der, men det skal mere forstås som at japanerne, langt tidligere end i vesten, forstod at bruge materialer, tolerencer og produktionsformer der gjorde det muligt at forudse levetiden på en bestemt del.
For at tage en gammel 900 som eksempel, så er der visse dele der kan holde mindst 1 million km og andre dele der måske højst holder 50.000 km.
De fleste biler skrottes når de er mellem 10 og 20 år gamle, så der er ingen grund til at lave delene så de holder længere, derfor er det dårlig økonomi i at lave en del der kun er 20% opslidt når bilen skrottes. Denne del kan selvfølgelig genbruges på en anden bil, men der vil sandsynligvis aldrig blive brug for den af indlysende årsager.
For at vende tilbage til ng9-3 så passer det fint at vi omkring år 2000 i vesten nåede samme grad af materiele-/metodekendskab som japanerne har haft siden slutningen af 80'erne, hvorfor denne model er at sammenligne med en japanerbil.
Men hvorfor er det så bedre at købe en 9-5 på samme alder? 9-5 eren er i teknik og produktionsform nok mest at sammenligne med ng900 som jeg har 150.000 km erfaring med. (fra 250.000-400.000km) Jeg var så heldig at mange af de "dyre" reparationer på min allerede var foretaget, så den var meget billig og krævede stort set kun almindeligt vedligehold at holde kørende. Der var dog småting som jeg var nødt til at lave hen ad vejen, men ikke noget katastrofalt mekanisk nedbrud der efterlod mig strandet mange km hjemmefra. (bortset fra noget med en tandrem, men det er en anden historie :oops: )

Konklusionen er at mange af disse ældre gammeldags biler holdes kørende da reparationerne kommer klit-klat tilfældigt, hvor de i en mere moderne bil har større tendens til at komme omtrent samtidig. Vi er mange der har en grim tendens til at smide gode penge efter dårlige, ment på den måde at man efter at have foretaget én dyr reparation gerne vil holde bilen kørende lidt længere. Hvis alle fejl kommer samtidig er det lettere bare at afhænde eller skrotte inden man bygynder at poste penge i. Derfor vil jeg heller ikke være så bange for at købe en 9-5 fremfor en 9-3 med 250.000+ km på tælleren.

Så som Morten siger vil jeg også anbefale en velholdt 9-5. Det komme selvfølgelig an på dit budget, men kig på vedligeholdelsesstand og originalitet før du kigger på alder og kilometerstand. Årgang 98-99 havde nogle børnesygdomme, så dem ville jeg nok anbefale at du undgår med mindre du bedst kan li designet af den gamle model. Afsæt også nogle tusind til bøsninger, motorophæng, trækaksler osv. Disse dele trænger som regel til en udskiftning på stort set alle og9-5 og kan gøre den ubehagelig at køre længere ture i grundet vibrationer ved motorvejshastighed.
Sidst men ikke mindst får du langt mere for pengene i en 9-5 fremfor en 9-3. Den koster lidt mere i afgift og benzin, men jeg tror det tjener sig hjem i køreglæde og bedre kvalitet.
Håber ikke det var for langt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
m-skjoldager
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 136
Tilmeldt: 9. okt 2007, 16:16

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

4. feb 2020, 20:54

Hej Morten og Mads.

Det er slet ikke for langt. Jeg er blot taknemmelig for, at I har taget jer tid til at komme med gode råd og analyser. Jeg begynder at se efter en velholdt 9-5 estate. Hvis altså ikke der pludselig dukker en super 9000 eller en rustfri OG 900 t-16 frem på markedet. Sidstnævnte har altid været min favorit, men de er sgu efterhånden ved at være rustet op de fleste.

Tak for hjælpen.

Vh Morten
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

5. feb 2020, 10:26

Du kan også se mod Sverige. Prisen inkl. import og afgifter vil nok lande cirka på, hvad den ville koste i DK, men du har et langt større udvalg. Se evt på blocket.se.
Brugeravatar
Gissel
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 141
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

9. feb 2020, 12:15

Hej Morten.

Der er kommet en interessant tråd ud af dine spørgsmål.
Hvilken model og hvilken motor skal du vælge?
Årgang?
Hvad med slitage og dermed pris på vedligehold?
Hvad er behovet?

Du skriver ca. 8000 km om året, kørt her i Danmark og med plads til 2 børn.
Den skal fungere.

Og det er der kommet mange gode forslag ud af.
Naturligvis præget af vore egne præferencer og holdninger.

Når jeg skriver, er det for at komme med et forslag, som har udgangspunkt i mine erfaringer:
OG 9-3, 2,0i. 5 dørs. A/C. Kørt 545.000 km. Indregistreret 1. gang dec. 98. Købt af os april 99.
Vi kører nu ca. 20.000 km om året og næsten hvert år en lang udlandstur til enten Italien, England eller Norge/Sverige.

Motoren er fortræffelig, lydsvag og driftssikker. Klarer let hjemlige forhold men i bjerge og fuldt lastet går det adstadigt: Kasselbakkernes højeste toppe på Autobahn A7 nås i 4. gear og med 80 km/t.
Gennemsnitligt benzinforbrug i 2019: 12,75 km/l.
Gennem så mange år er sliddele naturligvis skiftet og bilen løbende vedligeholdt efter forskrifter: bremser, lejer, fjedre etc.. Smårust ordnet.
Så da vi for 5 måneder siden skulle tage stilling til første større rustangreb i alle hjulkasser og bageste skærmkanter, så vi tilbage på de mange år og kunne se, at der nok går mange år før større sliddele igen skal skiftes, idet følgende blev skiftet/repareret: A/C kompressor ved 292.000 km, vandpumpe ved 310.000 km, toppakning ved 314.000 km, benzinpumpe ved 334.000 km (Lofoten!), generator ved 414.000 km, katalysator ved 449.000 km og servopumpe ved 540.000 km.
Altså: teknisk kan den gamle SAAB blive ved.
Så vi betalte henved 40.000 kr for rustarbejdet og ser frem til at have afskrevet denne store udgift på 4 år.
Til den tid har bilen kørt ca. 630.000 km, og det er det tidspunkt, hvor vi forventer skift af større/dyrere sliddele igen.
Det ser vi på til den tid.
SAAB´en er blevet et veteranbilprojekt.

Der kommer af og til en SAAB som vores til salg, men med væsentligt færre kørte kilometer og til en meget overkommelig pris.
Bliver en sådan gennemgået af en SAAB mekaniker og fundet OK, kan det være en god idé til næste SAAB.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 100
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

9. feb 2020, 14:22

Fantastisk beretning, Søren. Flot at I lod hende leve videre :D

Af hensyn til Morten, skal vi nok lige minde om, at og9-3 i sin levetid har været udstyret med både B204 og B205-motorer, hvor sidstnævnte må anses som mindre holdbar.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Conv.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
Brugeravatar
Gissel
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 141
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 og 9-5 - hvad skal man kigge efter?

9. feb 2020, 17:19

nemssaab skrev:
9. feb 2020, 14:22
Fantastisk beretning, Søren. Flot at I lod hende leve videre :D

Af hensyn til Morten, skal vi nok lige minde om, at og9-3 i sin levetid har været udstyret med både B204 og B205-motorer, hvor sidstnævnte må anses som mindre holdbar.
Du har ret.
Vores første SAAB var en NG900 2,3i fra 1993. B234.
Fantastisk motor, der af mange blev betragtet som én af tidens bedste motorer overhovedet.
Vi måtte desværre sige farvel til bilen i 99 grundet for mange problemer med undervognen.
Købte så i stedet vores nuværende med en B204 motor.
Denne motor fortjener samme ros som sin storebror, synes jeg. :D

Og det at leve videre med sin gamle SAAB?
Det er svært, grænsende til det umulige at skille sig af med en SAAB, som vi har så mange års oplevelser med.
Vi kender i hvert tilfælde ikke andre biler, der beviseligt er blevet skubbet rundt på en engelsk P-plads mellem London og Birmingham af 6 svedende Bobby´s! :wink:
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"

Tilbage til "Modern Forum"