Banner cycler

Oliefyr

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Katzbalger
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 7. jul 2012, 20:00

Oliefyr

16. feb 2020, 19:22

Hej saabklub brugere.
Jeg er den heldige ejer af en 9-5 estate fra 2000. Den er monteret med et defekt? Eberspacher oliefyr det er en tysk importbil
Der er monteret en meget lille knap inde i bilen der lyser når man trykker på den, og et klistermærke i motorrummet. Det er derfor jeg ved
Det er et eberspacher.
1. Hvor på bilen er det monteret, jeg kan ikke umiddelbart finde selve fyret.
2. Når /hvis jeg finder det, er det værd at beholde, jeg parkerer stort set kun i garage
3. Kan det være noget så dumt som en sikring jeg ikke kan finde.
På forhånd tak


Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Oliefyr

17. feb 2020, 13:23

1: Prøv at lede i "hulrummet" foran venstre forhjul. Eller var det højre?
2: Op til dig.... Det er en stor luksus når det virker.
3: Næppe. Fyr holder ikke evigt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Katzbalger
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 7. jul 2012, 20:00

Re: Oliefyr

17. feb 2020, 17:36

Tak jeg kontrollerer det imorgen.
Hvis jeg skal have det repareret skal jeg så ikke gå direkte til eberspacher frem for en saab ekspert ?
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Oliefyr

17. feb 2020, 19:45

Jeg mener det sidder foran batteriet, altså i førersiden. Sikkert gemt godt væk, men måske slangerne kan lede dig på rette spor.
Knappen med lampen tror jeg ikke har noget med fyret at gøre. På 9-5 bør det hele kunne styres gennem SID hvis det er originalt. Der kan dog være monteret en uoriginal kontakt til at tænde fyret manuelt.
Du skriver oliefyr. Mener du ikke benzinfyr? Jeg mener først SAAB 9-5 kom som diesel i 2001 eller senere?
På Eberspächer af denne årgang kan man udlæse fejlkoder hvis ikke det vil starte. Jeg mener også at det låser efter x antal ikke-successfulde startforsøg, og herefter kan det først starte igen når der har været en tester på. Det er muligt at diagnosebenet fra fyret er ført ud i bilens diagnosestik, men det er nok tvivlsomt. Man bør kunne bruge en billig VW OBD tester + Eberspächer software som kan findes online. K-line eller KKL skal testeren vist hedder.
Men som Peter skriver trænger det nok til en renovering, eller også er styringen stået af. Det er ikke usædvanligt.
Der er vist en tråd herinde om et par stykker der med success har repareret deres styring. Dette er klart den dyreste del af fyret som Eberspächer selv påstår ikke kan repareres.
Hvis ellers styringen er OK og fyret bare er "slidt op" kan det godt renoveres, også hjemme i hobbyværkstedet. Jeg vil tro man kan købe komplette renoveringsæt over nettet. Jeg søgte for nogle år siden efter dele til mit Webasto fyr, og her var der et par tyske sider der solgte alle delene.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Katzbalger
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 15
Tilmeldt: 7. jul 2012, 20:00

Re: Oliefyr

18. feb 2020, 13:28

Jo oliefyr er forkert (gammel vane) det drejer sig om en 2.3 turbo 170 hk .
Jeg har alligevel gang i et andet projekt, så der vil jeg have muligheden for at få sid kontrolleret etc.
Tak for det Mads

Christian

Tilbage til "Modern Forum"