Banner cycler

Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK

Re: Saab 9-5 SE motor er begyndt at sætte ud under kørsel

17. maj 2020, 11:22

Nu har jeg kørt med løst benzindæksel fra den 12. til den 15. maj (ca.120 km) og der har ikke været nogen problemer med at motoren sætter ud. Benzin lampen lyste nu og med benzin til 73 km endnu valgte jeg fylde benzin på ialt 68 Liter. Herefter har jeg valgt at fastspænde benzindækslet som det skal. Så nu må jeg se om problemet vender tilbage. Jeg har fikset en 2 W LED pære med en lang ledning, som jeg eventuelt kan koble på udluftningsventilen, men jeg skal lige have fundet en vej for ledningen fra motorrum og ind i kabinen.

Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK

22. maj 2020, 12:46

Nu har jeg kørt ca. 5 dage med en 2 w LED pære monteret parallelt over udluftningsventilen. Pæren blinker hel vildt kort tid efter at bilen er startet og det bliver den ved med under kørslen. En gang imellem slukke pærer helt i få sekunder, men ellers blinker den hele tiden og lyser kraftige når der gives mere gas. Det er åbenbaret en pulserende spænding der tilføres ventilen ( har målt med multimeter fra 2 volt til ca. 10 volt) . På den måde kan ventilen måske åbnes og lukkes trinløst? Men er det sådan den virker?
Jeg kan ikke afgøre om ventilen er defekt?
Men indtil nu har jeg ikke oplevet at motoren sætter ud efter jeg har flyt benzin på og kørt med fastspændt benzindæksel. Benzin til endnu ca. 650 km.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

22. maj 2020, 20:45

Hej,

Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg haft samme problemer som dig med en 2001 model 9-5, 2,3t som jeg løste ved at skifte en el styret tankudluftningsventil.
Det var meget periodisk, kunne være væk i nogle få uger men kom igen og jeg kunne ikke rigtig finde rundt i det, men hver gang der var fejl kunne jeg høre at der var undertryk i tanken, når jeg åbnede tankdækslet og så var problemet væk.
Men husk at det kan være et andet problem du har.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK

23. maj 2020, 11:30

Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er undertryk i tanken næste gang fejlen opstår, eller når jeg igen skal fylde benzin på.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg tidligere har bemærket, at der var undertryk, når jeg åbnede benzindækslet.
Jeg er ikke meget for at bare at skifte udluftningsventilen ( ca. 1400 kr. ) når jeg ikke er sikker på at den er defekt.
Mangler en graf over funktionen.
Jeg prøver at kører et stykke tid med LED pæren monteret indtil fejlen evt. opstår igen eller jeg skal have benzin på igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. maj 2020, 11:34

GB en udmærket beskrivelse af hvordan systemet virker, rent elektrisk.
Den bliver styret af en puls, med en fast frekvens på 18 Hz.
Men selve pulsen har en variabel tid, også kaldet PWM
Her er et eksempel.
Duty_Cycle_Examples.png
Kort åbnings tid lav belastning og lave omdrejninger, lang åbningstid høj belastning, og høje omdrejninger.
Ventilen er åben når pæren lyser, og lukket når pæren er slukket Pæren er bare ikke helt hurtigt nok, så den begynder at lyse konstant ved en stor pulsvidde.
Multimetret er totalt ubrugeligt til at måle denne type spænding, her skal der et scope til. for at se spndings ændringerne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK

24. maj 2020, 11:10

Tak Morten, en meget fin forklaring på hvordan det hele virker.
I følge den forklaring og det jeg kan se på kontrollampen, så tror jeg at det hele virker som det skal lige nu.
Lampen blinker hurtigt ved lave omdregninger . Giver jeg meget gas 3000-4000 omdr. så lyser lampen kraftigere og konstant.
Når jeg køre almindeligt ca. 60-70 km/h så blinker lampen konstant, men engang i mellem, så går lampen helt ud i ca. 2-4 sek, hvorefter den blinker igen. Det er vist når jeg slipper gaspedalen. Motoren har på intet tidspunkt sat ud under forsøget med lampen, så jeg vil køre videre med lampen og se hvad der sker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"