Banner cycler

Lidt emsig synsmand

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
vibjan
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 234
Tilmeldt: 3. maj 2010, 20:25

Lidt emsig synsmand

9. maj 2020, 20:58

Har været til periodesyn med min 9-5, og for første gang har jeg været ude for en synsmand der bed mærke i min udstødning.
Det er en 3" fra Abbott, fin og hel i rustfri.

Den kære synsmand mumlede noget om smedearbejde, og spurgte til E-mærkning, hvorefter han bare bemærker at han ikke kan se nogen mærkning, og bliver informeret om at den Skal være E-mærket. Både potter og kat, vel at mærke.

Nu er mit spørgsmål så, hvornår trådte denne regel i kraft?

Og, er der nogen andre der har været ude for det samme?

Mvh Jan.


PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Lidt emsig synsmand

9. maj 2020, 21:37

Hej,

Mener han CE mærkning? men det skal udstødningen være som jeg forstår det, hvis den skal sælges/bruges indenfor EU.

Det tror jeg også delene er, da Abbott er som jeg kan finde ud af fra UK, men det er ikke sikkert det lige kan findes synlig på delene.

e-mærke er det ikke noget med Internet?

Fik du bilen kasseret?
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Lidt emsig synsmand

10. maj 2020, 05:57

Reglen trådte i kraft i 1998

7.05.001 Generelle bestemmelser
E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog
1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem.

Så du har været heldig ikke at møde en emsig synsmand før nu.
Eller uheldig at møde en, da det er sjældent at de går op i det, sålænge den ikke støjer unødigt.
Desværre er det på med original udstødningen for at få den godkendt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 97
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Lidt emsig synsmand

10. maj 2020, 15:38

Hvis man skal ha synes noget som ikke er “helt” efter bogen, men dog således at den opfylder lovens krav Om støj mv. så skal man gå langt uden om A plus bil syn.
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3694
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: Lidt emsig synsmand

10. maj 2020, 19:43

Generelt bruger jeg ikke Applaus, det gamle SB, de har vist glemt at de ikke længere er ene om at syne biler.

Nu behøver man ikke længere komme med hatten i hånden og forsigtigt spørge om det var sådan at de havde tid til at kigge på bilen.

Sådan er det/har det været her i byen, jeg skal ikke kunne sige om det har ændret sig, sætter ikke mine ben dér :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, til hverdags-bil
SAAB 9-5 2.3 Estate MY99 in the making, BSR steg 2.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
vibjan
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 234
Tilmeldt: 3. maj 2010, 20:25

Re: Lidt emsig synsmand

10. maj 2020, 19:58

Det bliver aldrig mere Applus bilsyn, det er da helt sikkert.. Eneste grund til at det blev dem, var at jeg var lige i nabolaget i andet ærinde.
Den blev selvfølgelig kasseret.
Hvad dækker E-mærkningen, er det støj? Eller er der flere ting?
Tænker at skrive til Abbott, om de har E-mærkning på udstødningen.
Ellers er det jo ud og finde en original..
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Lidt emsig synsmand

10. maj 2020, 20:27

Hej Jan

Træls nok, at du var uheldig at møde en så emsig synsmand. Og træls, at din udstødning var rustfri, så han kunne se de manglende CE-mærker :roll: .

Det er Abbott, der sidder med aben: Deres produkt skal selvfølgelig være CE-mærket, når de sælger i EU. Så det må de bare levere.

Og så er min erfaring bare, at det er en virkelig god ting at få synet sine gamle biler ved samme synsmand/synssted -så kan man langt hen ad vejen nøjes med formaninger og aftaler, hvis noget ikke er helt i top (og mine erfaringer gælder et top-rated synssted).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Lidt emsig synsmand

11. maj 2020, 06:45

Nc
Der er en stor forskel på en E godkendelse og en CE godkendelse.
En E godkendt sports udstødning er nok umulig at finde til en SAAB.
Og det er helt lovligt at sælge en vare uden E godkendelsen.

E godkendelsen dækker støj krav på udstødningen, og emissions krav på katalysatoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Lidt emsig synsmand

11. maj 2020, 14:04

Hej Morten

Tak for info -så blev jeg så klog :oops: . Så vil jeg bare glæde mig over, at min bil er gammel nok til at få en uoriginal, rustfri udstødning (som skal være som originalen -bare uden rust).

Ved du, hvad det kræver at få en E-mærkning? Er det, som du skriver, i praksis umuligt at finde en E-mærket sportsudstødning, eller er det bare for dyrt for producenterne?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Lidt emsig synsmand

11. maj 2020, 17:58

Hej NC.
Jeg kender ikke kravene til testene.
Men de må koste en hel del penge at få udført.
F Eks. et 3" tommer forrør med en race kat er 1000 kr billigere end et med en Eu godkendt katalysator.
Der er næsten samme prisforskel på et udstødnings system fra Walker, fra kat og bagud.
Og et sportssystem fra maptun, der er lavet af væsentligt bedre materialer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12546
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Lidt emsig synsmand

11. maj 2020, 18:03

Hvis det skal E-mærkes skal det bare overholde samtlige krav der er til udstødninger til den pågældende bil.

Det der er problemet med rustfri udstødning er støj og lydspektraet, dvs. det vægtede frekvensbånd enheden afgiver i drift.
De fleste rustfrie og sportssystemer har full flow potter og de giver alt for kraftig dyb lyd..
Det er især lyden 1m direkte bag afgangsrøret den er gal med.

Selv biler fra før kravet om CE mv. skal overholde lovkrav fra da bilen blev 1.gang reg.
Og der kan rustfri sportsudstødning også blive et problem.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Lidt emsig synsmand

12. maj 2020, 11:12

Hej

Det med støjen: Gælder det også standardpotter i rustfri? Jeg har kig på et system fra Rakarør til min 9K, der skulle være standard (bortset fra standardrust), og er ikke interesseret i unødig støj.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Lidt emsig synsmand

12. maj 2020, 17:52

Hvis de har kopieret standart systemet , og bare har lavet det i rustfrit, så burde der ikke være øget støj.
Men hvis de sparer for meget i tykkelsen på røret, så vil du få mere støj i kabinen, en mere hård ringende lyd, der kan være meget irriterende.
Og jeg ved ikke om netop det mærke har de problemer.
Ferrita kan være et alternativ til et rustfrit standart system.
Eller et sports system fra BSR. Maptun, eller Simons, alle tre produceret af sidstnævnte.
Giver ikke alverden i øget støj.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 100
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Lidt emsig synsmand

12. maj 2020, 20:07

Viking og jeg hentede 3 sæt til tre forskellige modeller hos Raka rör, og pasformen har ikke været god. Ingen anbefaling herfra. Og når det først sidder der, er der en dyb bas at høre udefra på trods af standard diametre. På lyden i kabinen er forskellen ikke stor, men den er der.
Set i bakspejlet, ville jeg nok hellere købe et alm. sæt til halv pris hos eks. Speedparts eller måske Biltema?
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Conv.
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12546
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Lidt emsig synsmand

13. maj 2020, 10:06

Til NC:

Ja standart potter fra Raka i rustfri (AISI 304) støjer mere direkte bagud. Derfor kan de ikke E-mærkes til bilen.

I kabinen er der ikke mere støj.
Raka bruger full flow, gennemstrømningspotter, hvor Saab bruge "vende potter" der dæmper mere men æder flere HK.

og Ja RAKA var tidl. rigtig fin kvalitet. Men de er blevet slappe og laver sære løsninger der ikke rigtig passe mere, ærgeligt.

Både til Saab OG900, 9-5 og 9-3 fra dem har NEMSSAAB og jeg set kvalitets nedgangen.

Hvis man skifter og vil have stål potter, vil jeg anbefale Saab eget system, det holder ca. 5-10 år.


Har tidl. bl.a. montetet Raka på en Saab 9000 2,3HTT, det virkede fint.
Men nu er måden 9000 systemet er samlet på også super god med påsvejste konusstykker, så montage er virkelig nemt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"