Banner cycler

Skab eller Opel dele i 9-3 ?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Skab eller Opel dele i 9-3 ?

25. maj 2020, 14:33

Min kammerat bikser med en 9-3 wagon my08 hvor den melder fejl i nummerpladelyset.

Og så kommer det gode spørgsmål: Er det en Saab-bil eller en Opel-bil ?

Tja el dele, motor, undervogn osv. osv. er ren Opel.
Hvor meget er egentligt Saab ?

Lidt øv for Opel delene driller..

Gær selv på vedlagte foto.
Den ene del er fra en Opel 9-3 , den anden er fra en Opel Astra.

Inde i boksen er der et dobbel sammenlagt print der er fejl på.
Hvor komplekst kan man da lave nummerpladelyset på en bil ?
Vedhæftede filer
20200525_114412.jpg
20200525_114434.jpg
20200525_114742.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skab eller Opel dele i 9-3 ?

26. maj 2020, 18:23

Hvad er en ægte SAAB ???
Findes den ?
Og ja jeg er delvis enig i at det er kompliceret med en sikringsboks men et to lags print og en microprocessor.
Men fordelene er store man sparere over 50% i vægt på ledningsnettet, og man har ikke mange meter ledning, eller mange stik at fejlsøge.
Hvilket betyder at man ikke skal splitte hele kabinen ad for at f eks, finde et lednings brud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 267
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Skab eller Opel dele i 9-3 ?

26. maj 2020, 23:20

Formoder du har set denne fra top gear https://m.youtube.com/watch?v=Bk5CTRu_Pzw

I følge dem er der da en del der er Saab i en Saab... og Hvad fanden... alle andre bilmærker låner jo også komponenter på kryds og tværs... Er Audi en Skoda eller Skoda en Audi...? Eller Nissan en Renault eller omvendt...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Skab eller Opel dele i 9-3 ?

27. maj 2020, 14:40

Det er ok at bruge kvalitets komponenter til kvalitets biler. :D

Men det er et problem af forsøge at sælge Saab som Skandinavisk kvalitet og så de blev fyldt op med Opel/GM std. stumper af billig kvalitet.

En Saab 9-3 turbo blev solgt til 400-450 kkr. en Saab 9-5 kostede 400-600 kkr , og så fyldt med 95% std. Opel stumper.

Nissan og Renault ejer vist hinanden og er std. billige biler, med standard billige stumper.
En Renault koster 150-250 kkr. Bygget af stumper i samme ”kvalitet” som Opel bruger.

Så forventningen om bedre biler der var bygget solidt, fordampede med GM desværre.

Hvad er en ægte Saab ?

Det kan være rigtigt svært at afgøre, men det er vel noget med at en ægte Saab er designet og bygget af Saab i en kvalitet der matcher det man vil med bilerne.

Mange mener at de sidste ægte Saab var OG900 Serien.

Hvor Saab selv byggede motoren ( det gjorde de så ikke, den blev bygget af Scania 😊 ), men det var da deres egen motor ( nej det var en videreudviklet Triumph motor ), og alligevel, Triumph motor er en del anderledes end Saab B201/202 motoren. Men bunden af motoren er ens og passer gearkasser med triumpg motorren.

Ingen tvivl om at karossen til OG900 er Svensk hemsløjd, på godt og på ”mindre” godt.

Godt for de var som ingen andre, og robust bygget. Mindre godt, da motorrummet var bygget til en 2,0 karb. motor, hvor der tilkom turbo, ABS, klima osv. osv. , så indretning i motorrummet blev presset og kogte batteriet.

Bygget med opretstående og meget buet forrude. Super for udsynet.

Sært at de aldrig byggede en wagon/stationcar OG900. De mistede meget salg til Volvo og andre ved den manglende manøvre.

Da GM (med dermed Opel) kom på banen fortyndede de mærket med std. løsninger og std. stumper. Dog med egen B205 motor, der gav voldsomme problemer. Rigtigt ærgerligt for i grundkonstruktion er blokken ok og med opdateret topstykke mv.


Er løsningen med printkort i dobbeltlag og alt muligt andet bag i Saab 9-3 en god ide og en forbedring ?

Det er i hvert tilfælde en kompleks og besværlig ide, hvor komponenterne kan fejle, med høje omkostninger til følge.
Hvis modulet dør ( og det gør det ), så skal det skiftes med en kostbart enhed og parres sammen via can bus systemet med Tec2,for at det kan virke igen…. (unødig komplekst og besværlig) , uden det egentligt løser nogle problemer.

Så en egentlig forbedring og høj kvalitets løsning er det vist ikke.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skab eller Opel dele i 9-3 ?

30. maj 2020, 10:39

Jeg kan godt forstå hvor du kommer fra.
Men skulle en SAAB udelukkende bygges med egne kvalitets dele, så var bilen blevet umuligt dyr.
Og umulig at sælge !
intelligente sikrings bokse fra bmw, vag og mercedes har samme problemer, som gm.
Når de bliver ældre !
Og de er meget dyre at erstatte.
I bund og grund er der meget få producenter af sikrings bokse, som bilproducenterne kan vælge udfra.
Og hvis de garantere at en boks til 100 kr holder i 10 år, hvorfor så købe en boks til 200 kr der kan holde i 15 år ?
Gud ved hvordan en bently ejer vil reagere hvis han viste at han deler sikringsboks med en skoda :lol:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12569
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Skab eller Opel dele i 9-3 ?

30. maj 2020, 22:07

Saab var tidl. lavet at stumper fabrikeret i Skandinavien.
Danmark lavede en del stumper til dem.

Så kom GM på bane og fyldte vognen med billige std. stumper fra "pøbel biler", dog uden at sænke prisen på dele eller bilen.

Der "hoppede kæden af"
Billig kvalitet til kostbar pris...

Den bil vi hentede har kørt 180kkm. Og er fra 08.
Følgende er / skal skiftes:
Forhjulslejer, fjedre, dæmpere, bøsninger, ESP/ABS modul sikringsbox, bagpanel på bagklappen, udstødning, turbo osv. osv.

Ikke særlig holdbar kvalitet.

Det er langt dårligere end min Renault pøbel bil...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"