Side 1 af 1

Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 31. jul 2020, 12:55
af clausfk
Hej rødder

Kan man uden videre skifte fra 5 til 6-trins manuel gearkasse på en 9-3 NG (benzin) fra 2008?

Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 31. jul 2020, 16:01
af Mortenvig
Ja men det kræver en donor bil til alle de dele der ikke passer, ellers er det ikke økonomisk forsvarligt.
Og en omprogrammering af motorstyringen.

MVH
Morten

Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 31. jul 2020, 18:01
af nemssaab
Jeg går ud fra, at vi taler manuel. For mig er 3. gearet i en 5-trins gearkasse bare det bedste i en Saab :D - langbenet og ideelt til hurtige overhalinger.
Jeg har både og9-5 og ng9-3 med 5-trin og 210 HK, og jeg ville aldrig drømme om at skifte. Hvad vil du også opnå, Claus? Bedre benzinøkonomi?

Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 1. aug 2020, 14:57
af clausfk
Hej

Jeg giver dig ret i, at 3. gear er perfekt. Jeg tænker netop på benzinøkonomien - men fornemmer, det er en større operation :)

Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 2. aug 2020, 07:49
af Mortenvig
Du var nok blevet skuffet hvis du havde forventet en bedre økonomi med en 6 trins gearkasse
Gearene ligger tættere på hinanden, men totalgearingen er stort set den samme.
En 5 trins kører 47,8 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
En 6 trins kører 48,1 km/t ved 1000 omdr/min i højeste gear
At de satte den på en 2 benzinmotor har nok mest med marketing at gøre.
Hvis man ikke havde en 6 trins gearkasse på programmet så var man bagud i teknologi racet.

MVH
Morten

Re: Opgradering til 6-trins gearkasse 9-3 NG

: 2. aug 2020, 19:18
af viking
6 trins man. gear var noget der kom med eksotiske ital sportsvogne i sen 70erne / start 80 erne, inkl. "Pårse" i RS.

Det kommer fra en momentsvag sugemotor der skulle holdes i kog konstant, især mindre 4-5 ventilede motorer der kræver omdr. og mangler bundtræk

Det giver ikke rigtigt mening i en turbomotor med en bredspektret mølle ala Mizu. SAAB 900, 9000, 9-5/9-3 osv.

Lidt mere brugbart for en stor mølle der skal trækkes op.

Noget andet er det mht. diesel.
De har kun brugbare omdr. 1500-4000 og det kræver mange tætte gear...

En moderne turbobil, benzin, med brugbare omdr fra 1500-7500 rpm. er 6 gear bare "træls" og man skal skifte mere uden en med en 5 gears .

Desuden ændre 6 gear ikke slutudvekslen, så det hjælper ikke på lydniveauet eller økonomien...


Til min. OG900 var planen egentligt at bruge en 4 gears "krokile" og så en Mitz. mølle.

Langt færre skift og længere gear.....