Banner cycler

Saab 9-3 2003 b207E p1681 og p2135

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
soekris
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. okt 2020, 15:14

Saab 9-3 2003 b207E p1681 og p2135

12. okt 2020, 16:06

Hejsa folkens..

jeg er ny i dette forum.


jeg har en Ys3F fra 2003 og den har generelt kørt fint de 4 år vi har haft den.

men nu er den begyndt på at lave denne noget irriterende P1681 og p2135 fejl.

p2135 kom først men de er der begge nu.

har prøvet en del ting, fx kontrollere ledningerne mellem tb og ecu uden held, renset stikkene, det hjalp heller ikke.
undersøgt om stibenene klemmer hårdt nok og ja de holder fint fast i ecu og tb.

har self også haft min tester på og der kan jeg se at der af og til er støj på pot meter 2 i tb.. da jeg næsten var sikker på det var tb der drillede købte jeg et nyt.. de er ikke så dyre igen.. men ak nej samme fejl opstår.

nå men idag så gik jeg noget mere grundigt til værks.. rensede alle stik jeg kunne finde i motorrummet, også stelforbindelserne på karosseri og motorophæng, det på ophænget var grønt af misundelse så det blev renset af og spændt fast igen.

jeg satte batteriet på igen og startede på for testeren.. og nu var alle fejlene væk.. og kørte der efter en tur på 10 km ca hvor den kørte som den skulle, men pludselig så kommer p1681 og kort efter p2135.. slettede dem mens jeg kørte og de kom igen når speederen blev trykket helt ibund.

kan så se på testeren at de to potmetere viser en rimelig ens bane lige indtil fejlene kommer igen hvor pot 2 er ustabilt. men pot 1 ser fint ud.

nu er jeg sgu ved at være lost for hvad hulen kan der være galt..

er det en fejl man har set tit her på forummet ?

det skal siges at jeg selv er mekaniker og har rodet meget med elektronok.

testeren jeg bruger er en delphi ds150e og har wis installeret også til at kunne finde rundt i ledninger og stik.


nå men håber nogle her kan komme med lidt input.


Mvh Rasmus.


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 2003 b207E p1681 og p2135

12. okt 2020, 17:27

Du skulle nok have søgt fejlkoder på wis.
Her står at P1681 er en intern fejl i motorstyringen.
Og ja det er før set at hjernen står af, grundet en tåbelig placering!
Varme og rystelser er ikke godt for lodninger, eller elektroniske komponenter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
soekris
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. okt 2020, 15:14

Re: Saab 9-3 2003 b207E p1681 og p2135

13. okt 2020, 14:46

Hejsa Morten.

Ja det skal siges at ram fejlen kom først et stykke tid efter jeg skiftede spjældet..

Har også prøvet at skifte om men uden held..

Men ECU'en er iøvrigt også chippet ved abbot racing, men det er så før vi købte den.

Ved du om hvor meget der skal til for at få en anden ecu til at virke på den.. ?
Kan se at de skal jo helst parres med bilen..

Det ville være træls at skulle købe en anden bil, da vi nu er ret glade for den.

Mvh Rasmus
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 2003 b207E p1681 og p2135

13. okt 2020, 17:26

Den nye ecu skal kodes til bilen.
Og det kræve en saab specialist med en tester.
Og tuningen vil højst sandsynligt gå tabt
Men der findes andre muligheder hvis man har en bærbar PC og lidt gåpåmod.
https://txsuite.org/
Her har du mulighed for at lave en klon af din gamle ecu og flytte at over på en nye ecu.

Og jeg understreger en ny ecu, ikke en bedre brugt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"