Hej
Jeg spekulerer over hvad “SE” på min 9-5 fra 12/98 betyder (stelnr. YS3EF48CXX3036788)? Der står 2.0t på bagsmækken, så det er jo nok motorstørrelsen. Men hvad betyder “SE”? Jeg har virkelig prøvet at finde svaret på Google, men det meste jeg kan finde er amerikanere, der insisterer på, at det betyder, at der ligger en 3-liters V6’er, men det kan jeg ved selvsyn konstatere ikke er tilfældet.
Det skal siges, at jeg har fået at vide, at motoren er skiftet for en del km siden.
Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Special Edition
Der var en del larm fra Mercedes der mente de havde eneret på "SE" som de brugte meget i 60 / 70erne og frem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W112
Englænderne bruger også SE meget, som Special Edition.
I Saab termer betyder SE, den med det hele mht udstyr
Der var en del larm fra Mercedes der mente de havde eneret på "SE" som de brugte meget i 60 / 70erne og frem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W112
Englænderne bruger også SE meget, som Special Edition.
I Saab termer betyder SE, den med det hele mht udstyr
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Nogle bruger også betegnelsen SE som Special Equipment :
https://www.liveabout.com/glx-gls-se-si ... an-4083747
https://www.liveabout.com/glx-gls-se-si ... an-4083747
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Saab-Larsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Ok, tak. Det undrer mig, at jeg ikke rigtig kan finde noget nærmere om det, når jeg søger.
Ved I hvad det konkret indebærer af udstyr? Umiddelbart kan jeg kun lige komme i tanker om sædevarmen, men er der mon andet?
Ved I hvad det konkret indebærer af udstyr? Umiddelbart kan jeg kun lige komme i tanker om sædevarmen, men er der mon andet?
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Hej
Hvis det kun er sædevarmen, står SE for "Standard Edition", da det har været standard i SAAB siden halvfjerdserne . Det er nærmere noget med læderstue, el-indstillelige sæder, ACC, cruise control osv. I gamle test i Motor (adgang kræver medlemskab af FDM) klages over det lave standardudstyrsniveau -fx at der ikke engang er manuel AC, så det behøver ikke at være det helt vilde, der gør det til en SE.
Du har ret i, at det er svært at finde noget på nettet. Jeg har fundet dette: https://bilmagasinet.dk/andre-bilmaerke ... -se-estate, men der står ikke noget om udstyrspakken. Måske nogen har en gammel brochure eller andre test?
Mvh/NC
Hvis det kun er sædevarmen, står SE for "Standard Edition", da det har været standard i SAAB siden halvfjerdserne . Det er nærmere noget med læderstue, el-indstillelige sæder, ACC, cruise control osv. I gamle test i Motor (adgang kræver medlemskab af FDM) klages over det lave standardudstyrsniveau -fx at der ikke engang er manuel AC, så det behøver ikke at være det helt vilde, der gør det til en SE.
Du har ret i, at det er svært at finde noget på nettet. Jeg har fundet dette: https://bilmagasinet.dk/andre-bilmaerke ... -se-estate, men der står ikke noget om udstyrspakken. Måske nogen har en gammel brochure eller andre test?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Tast dit stelnummer ind her.
https://saabparts.com/us/mysaabcar-onli ... n-decoder/
Og du kan se hvad bilen var født med fra fabrikken, det kan være at din har yderligere udstyr, der er eftermonteret grundet de danske afgiftsregler.
Forskellen på en S SE eller aero, varierer meget fra land til land.
Og hvilke krydser der blev sat når bilen blev bestilt, tilvalgs listen var lang, og man kunne bygge sin egen bil alt efter økonomisk formåen, og hvilket udstyr man syntes var uundværligt.
MVh
Morten
https://saabparts.com/us/mysaabcar-onli ... n-decoder/
Og du kan se hvad bilen var født med fra fabrikken, det kan være at din har yderligere udstyr, der er eftermonteret grundet de danske afgiftsregler.
Forskellen på en S SE eller aero, varierer meget fra land til land.
Og hvilke krydser der blev sat når bilen blev bestilt, tilvalgs listen var lang, og man kunne bygge sin egen bil alt efter økonomisk formåen, og hvilket udstyr man syntes var uundværligt.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Saab-Larsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Tak for svarene. Den VIN decoder er med afstand den mest detaljerede, jeg har kunnet finde. Min konklusion på det hele er, at man ikke kan lægge noget som helst i “SE”-betegnelsen.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Ork jo. Du kan sagtens lægge noget i det, da det bestemt ikke er helt ligegyldigt! Tag et kig på det vedhæftede billede (ved ikke, om det går at forstørre op), så vil du kunne se forskellen ret tydeligt. Her taget fra den første salgbare årgang. Merprisen for det ekstra "E" var dengang hele 50.000,- DKK. (lidt det samme som med 9000 CS/CSE og 9000 CD/CDE)
Det mest bemærkelsesværdige er det fuldautomatiske klimaanlæg, ACC.
Brochuren dækker hjemmemarkedet
/Henrik
Det mest bemærkelsesværdige er det fuldautomatiske klimaanlæg, ACC.
Brochuren dækker hjemmemarkedet
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
De SE vogne jeg har set er bestemt at betegne som lux modeller, ekstra ting overalt.
Ekstra lækre velour sæder, hvis det ikke er læder.
Tåge-forlygter.
Modellen har noget ingen anden fabrikant har fattet, nemlig dobbelte solskærme...
Det er vild godt til vores nordiske lave sol..
Selv ikke "Rudi, skrallcedes, Sh-jag eller sle-M-W har set sikkerheden i det...
Det er nemlig super med en skærm i døren og en i ruden når solen kommer skråt forfra, lavt på himlen.
Ekstra lækre velour sæder, hvis det ikke er læder.
Tåge-forlygter.
Modellen har noget ingen anden fabrikant har fattet, nemlig dobbelte solskærme...
Det er vild godt til vores nordiske lave sol..
Selv ikke "Rudi, skrallcedes, Sh-jag eller sle-M-W har set sikkerheden i det...
Det er nemlig super med en skærm i døren og en i ruden når solen kommer skråt forfra, lavt på himlen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Saab-Larsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Arh så blev jeg klogere! Tak for billedet, Henrik.
Umiddelbart syntes jeg ikke, den virkede super veludstyret, men jeg kan godt se, at den i 1998 nok har været rimelig fancy, og at jeg har taget en hel del funktioner, som er standard på enhver nogenlunde udstyret bil i dag, for givet. Enig i at de dobbelte solskærme kan være handy, men dem ville jeg nok gerne have byttet for traction control/stabilitetskontrol, men træerne vokser jo ikke ind i himlen. Alt i alt er jeg dog meget glad for bilen, som ikke har stået mig i noget nævneværdigt beløb.
Umiddelbart syntes jeg ikke, den virkede super veludstyret, men jeg kan godt se, at den i 1998 nok har været rimelig fancy, og at jeg har taget en hel del funktioner, som er standard på enhver nogenlunde udstyret bil i dag, for givet. Enig i at de dobbelte solskærme kan være handy, men dem ville jeg nok gerne have byttet for traction control/stabilitetskontrol, men træerne vokser jo ikke ind i himlen. Alt i alt er jeg dog meget glad for bilen, som ikke har stået mig i noget nævneværdigt beløb.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Hvis du syntes en SE har lidt udstyr, så skulle du prøve en ”std” vogn fra EU.
Ingen sædevarme ( for biler leveret til B,NL,E,I og flere )
2,0 sultetryk
Igen tågelygter
Igen dobbelt solskærm
Simple kludesæder
”Lige før” sidespejle skal drejes med en pind.
Ingen klima, kun std. varme - A/C.
Stålfælge
Kun std. justering af pass. Sæde
Nul armlæn , manglende kopholder
Meget simpelt info system
Plastikbeklædt rat og gearknob
Sådan ret gennemført tarvelige…
Ja biler i 90erne, især de lidt kostbare vogne havde meget lidt udstyr.
Ingen sædevarme ( for biler leveret til B,NL,E,I og flere )
2,0 sultetryk
Igen tågelygter
Igen dobbelt solskærm
Simple kludesæder
”Lige før” sidespejle skal drejes med en pind.
Ingen klima, kun std. varme - A/C.
Stålfælge
Kun std. justering af pass. Sæde
Nul armlæn , manglende kopholder
Meget simpelt info system
Plastikbeklædt rat og gearknob
Sådan ret gennemført tarvelige…
Ja biler i 90erne, især de lidt kostbare vogne havde meget lidt udstyr.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 SE - hvad betyder det?
Hej Larsen
Vær du glad for, at din tractioncontrol/ESC sidder mellem ørerne på dig. Og at din bil forhåbentlig (som min 9K) er i fin balance, og kan møve sig igennem det meste, hvis ellers din speederfod og dit hoved er vågen(t).
Jeg har selv oplevet en lånebil slå vildt ud med bagenden i en sjapglat rundkørsel (det lykkedes mig dog at rette op), så efter den oplevelse har jeg ingen tillid til ESC i glat føre -det der med at bremse ét eller flere hjul i glat føre er i mine øjne en rigtig dårlig ide!
At det så kan redde situationen, hvis man som uerfaren bilist kommer ud i rabatten (eller som min bror overser en rundkørsel), er en anden sag. Men jeg vil til enhver tid forlade mig på, at min SAAB på sikker vis kan møve sig op af en blød rabat. Og overser jeg en rundkørsel, er det måske på tide at droppe pappet .
Så tillykke med din lækre bil med ACC, luksusindtræk og -polstring og hvad der ellers er! Min kones ret nye Micra har også alt det udstyr -på papiret Men små, hårde sæder, ukomfortabel affjedring, støj osv. gør, at det alligevel er min gamle, dyre dame, der må holde for til længere ture.
Mvh/NC
Vær du glad for, at din tractioncontrol/ESC sidder mellem ørerne på dig. Og at din bil forhåbentlig (som min 9K) er i fin balance, og kan møve sig igennem det meste, hvis ellers din speederfod og dit hoved er vågen(t).
Jeg har selv oplevet en lånebil slå vildt ud med bagenden i en sjapglat rundkørsel (det lykkedes mig dog at rette op), så efter den oplevelse har jeg ingen tillid til ESC i glat føre -det der med at bremse ét eller flere hjul i glat føre er i mine øjne en rigtig dårlig ide!
At det så kan redde situationen, hvis man som uerfaren bilist kommer ud i rabatten (eller som min bror overser en rundkørsel), er en anden sag. Men jeg vil til enhver tid forlade mig på, at min SAAB på sikker vis kan møve sig op af en blød rabat. Og overser jeg en rundkørsel, er det måske på tide at droppe pappet .
Så tillykke med din lækre bil med ACC, luksusindtræk og -polstring og hvad der ellers er! Min kones ret nye Micra har også alt det udstyr -på papiret Men små, hårde sæder, ukomfortabel affjedring, støj osv. gør, at det alligevel er min gamle, dyre dame, der må holde for til længere ture.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66