Hej.
Jeg har et problem med min højre bagbremse, som gennem de sidste 3 år har haft det med at løbe varm.
Jeg har selvfølgelig skiftet kaliber, 3 gange! Slanger skiftet for 3 år siden. Holder (bremseåg) er netop skiftet. Hovedcylinder skiftet for 2,5 år siden. Glidebøsninger netop skiftet.
Og den bliver stadig varm ved ca. halvdelen af turene; altså sådan at hjulboltene er brandvarme på kun det hjul. Bremsen hænger dog ikke nok til at man kan mærke det under kørslen.
Bremseklodserne på højre baghjul har desuden en tendens til at slides kileformede, men der er ingen skævheder at konstatere ved selve kaliberen eller holderen.
Da jeg lavede bremser her i efteråret, bemærkede jeg, at venstre forbremseklodser (samme kreds) var slidt i bund (2 mm), mens højre forklodser havde ca. 8 mm tilbage - så måske er det noget med kredsen? Kan det være EPS'en som er defekt?
Jeg har ikke skiftet håndbremsekabel endnu, men det må være næste emne på listen.
Nogen bud i øvrigt?
Jeg er ved at være temmelig irriteret over problemet, kan I sikkert godt gætte :-]
Hilsener
Lars Munkedal
2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Redaktør: Bestyrelsen
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Det lyder helt som hængende bremser
Da kaliber mv. er skiftet, så må mistanken klart være kablerne..
Ruller dæk helt frie når bagakslen er hejst op ?
Der skal ikke meget håndbremse hængeri til før bremsen bliver varm...
Hvordan er kablerne justeret ?
Trækker de lige meget, er der lige meget slup..
Nogle bremsekabler holder 5år andre er livstid...
Hvis den er helt umulig må den på den bremsestand, den kan evt vise skavbrensning på håndbremsen.
Da kaliber mv. er skiftet, så må mistanken klart være kablerne..
Ruller dæk helt frie når bagakslen er hejst op ?
Der skal ikke meget håndbremse hængeri til før bremsen bliver varm...
Hvordan er kablerne justeret ?
Trækker de lige meget, er der lige meget slup..
Nogle bremsekabler holder 5år andre er livstid...
Hvis den er helt umulig må den på den bremsestand, den kan evt vise skavbrensning på håndbremsen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Dav!
Det er noget hø, og jeg forstår dine frustrationer.
Jeg mener at have hørt om et lignende tilfælde for noget tid siden, og da var det tilsyneladende denne del, der var synderen:
Article : Huvudcylinder
PartNo : 93172089
Usage : LHD
- altså hele ABS-blokken, på svensk "hydraulikaggregat".
Er denne blevet skiftet som alt det andet?
Det kan vel næppe være kablerne, da du også oplever abnorm slitage på venstre foraksel
/Henrik
P.S.: Hvis køretøjet er forsynet med ESP, skal partnummeret være: 93185682
Det er noget hø, og jeg forstår dine frustrationer.
Jeg mener at have hørt om et lignende tilfælde for noget tid siden, og da var det tilsyneladende denne del, der var synderen:
Article : Huvudcylinder
PartNo : 93172089
Usage : LHD
- altså hele ABS-blokken, på svensk "hydraulikaggregat".
Er denne blevet skiftet som alt det andet?

Det kan vel næppe være kablerne, da du også oplever abnorm slitage på venstre foraksel

/Henrik
P.S.: Hvis køretøjet er forsynet med ESP, skal partnummeret være: 93185682
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Hov havde ikke set det med venstre forhjul...
Så er det hydraulikkredsen et eller andet sted..
Ja der er flere der har skiftet blokken og en del der har haft problemer med elektronik delen...
Det kan snart ikke være andet..
Heldigvis kan de skaffes og er ikke vildt svære at skifte..
Ps. skal de tech2 til at udlufte ?
Dvs. tænde så pumpen tvangskøre ABS modulet til udluftning, det skal nogle typer...
Så er det hydraulikkredsen et eller andet sted..
Ja der er flere der har skiftet blokken og en del der har haft problemer med elektronik delen...
Det kan snart ikke være andet..
Heldigvis kan de skaffes og er ikke vildt svære at skifte..
Ps. skal de tech2 til at udlufte ?
Dvs. tænde så pumpen tvangskøre ABS modulet til udluftning, det skal nogle typer...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Jeg har lige været igennem det samme. Bogstavelig talt i sidste uge.
Det var ABS-blokken. + Alt det, der nåede at blive ødelagt.
Det var alle skiver/klodser + 3 ud af 4 calibre.
ABS dimsen koster knap 4000 kr.
9-3 årg 2006
Anden er solgt for at betale regningen. Vi skal have havregrød og tvebakker juleaften...

Det var ABS-blokken. + Alt det, der nåede at blive ødelagt.
Det var alle skiver/klodser + 3 ud af 4 calibre.



ABS dimsen koster knap 4000 kr.
9-3 årg 2006
Anden er solgt for at betale regningen. Vi skal have havregrød og tvebakker juleaften...

Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Det lyder meget som en intern fejl i ABS/ESp blokken.
Wis har en fin beskrivelse af hvordan man kontrollere blokken for intern lækage.
Ellers er der kun den hårde vej tilbage, løft baghjulet, aktiver bremsen, indtil bremsen begynder at hænge.
Løsn et bremserør af gangen begynd ved hoved cylinderen, og arbejd dig bagud igennem systemet.
MVH
Morten
Wis har en fin beskrivelse af hvordan man kontrollere blokken for intern lækage.
Ellers er der kun den hårde vej tilbage, løft baghjulet, aktiver bremsen, indtil bremsen begynder at hænge.
Løsn et bremserør af gangen begynd ved hoved cylinderen, og arbejd dig bagud igennem systemet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Hej.
Tak for svar - ja, det anede mig nok, at det muligvis var ABS eller EPS´en der var problemet...
Er det sådan en fætter her:
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-g ... c-unit-esp
Henrik, dit reservedelsnummer er så vidt jeg kan se bremsehovedcylinderen...den har jeg skiftet

Hilsener
Lars Munkedal
Tak for svar - ja, det anede mig nok, at det muligvis var ABS eller EPS´en der var problemet...
Er det sådan en fætter her:
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-g ... c-unit-esp
Henrik, dit reservedelsnummer er så vidt jeg kan se bremsehovedcylinderen...den har jeg skiftet


Hilsener
Lars Munkedal
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Ups!!! Du har ganske ret
Der skulle retteligt have stået:
Article : Hydraulaggregat
PartNo : 93170632
Usage : 2006-2011, ABS
Order Quantity : 1
...i stedet. Uanset hvad, er det rigtige partnummer det, som nævnes under "P.S."
/Henrik
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Henrik, dit reservedelsnummer er så vidt jeg kan se bremsehovedcylinderen...den har jeg skiftet
Ups!!! Du har ganske ret

Article : Hydraulaggregat
PartNo : 93170632
Usage : 2006-2011, ABS
Order Quantity : 1
...i stedet. Uanset hvad, er det rigtige partnummer det, som nævnes under "P.S."
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Heldigvis kan de købes for rimelige penge selv om det er ærgerligt.
Enheden kan stadig købes hos Orio Saab...
Billigt i forhold til en ny hovedbremsecylinder til min Sonett. .
Enheden kan stadig købes hos Orio Saab...
Billigt i forhold til en ny hovedbremsecylinder til min Sonett. .
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
I stedet for at betale fragt ved at købe via Saab Webshop, så bestil den hos Speedparts, bare søg på OE-nummeret og så kommer den op til 5105 SEK og gratis fragt til DK. Og 5% rabat, hvis du er medlem af den svenske klub.
Held og lykke
Held og lykke

‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘05 9-3 2,0T Aero Conv. Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
‘05 9-3 2,0T Aero Conv. Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Conv.
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Hej igen.
Tak for jeres hjælp - jeg skal have mig en tester, så jeg kan udlufte ABS-blokken. En rigtig Tech2-tester er alt for dyr, men mindre burde også kunne gøre det, når jeg bare skal have aktiveret ABS'en manuelt.
Det er mildest talt en jungle...jeg har kigget på denne https://nic-tec.com/auto-tester/icarsof ... o-og-saab/, som skulle kunne køre en autobleed på ABS-systemet. Den koster ca. 1.200 kr.
Er der nogen af jer, der har gode erfaringer med et stykke værktøj som det, hvis man skal udlufte ABS på en 9-3'er fra 2006?
Hilsener
Lars
Tak for jeres hjælp - jeg skal have mig en tester, så jeg kan udlufte ABS-blokken. En rigtig Tech2-tester er alt for dyr, men mindre burde også kunne gøre det, når jeg bare skal have aktiveret ABS'en manuelt.
Det er mildest talt en jungle...jeg har kigget på denne https://nic-tec.com/auto-tester/icarsof ... o-og-saab/, som skulle kunne køre en autobleed på ABS-systemet. Den koster ca. 1.200 kr.
Er der nogen af jer, der har gode erfaringer med et stykke værktøj som det, hvis man skal udlufte ABS på en 9-3'er fra 2006?
Hilsener
Lars
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
Ifølge WIS skal der kun bruges tester hvis man udskifter styreenheden.
Hydraulikblokken udluftes helt konventionelt.
MVH
Morten
Hydraulikblokken udluftes helt konventionelt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- munkedal
- ULTRA SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 2006 9-3, den ene bremsekreds slides mere end den anden
...Det har du da ret i, hvor godt! Jeg regnede med, man altid skulle benytte tester for at udlufte en ABS-blok.
Anyways, jeg forsøgte mig med WIS test-proceduren for detektion af interne lækager i hydraulikblokken: de to små gummihætter, som sidder på toppen af blokken, afmonteres. I hver af de derved fremkomne huller sænker man et lille 6x50 mm (min. 50 mm) rundjern ned, hvorpå man har sat en O-ring i toppen til at sigte efter; når der trædes gentagne gange på bremsen, kan man evt. se en af stængerne løfte sig, hvilket så indikerer en intern lækage.
Desværre - eller heldigvis, alt efter humør - indikerede min test ingen interne lækager. Stængerne stod helt stille i hullerne.
Blokken er jo relativt overkommelig at skifte, specielt nu hvor jeg bare kan udlufte som normalt
, men jeg er selvfølgelig lidt tilbageholdende med bare at smide 4000 dask, for at se om det eventuelt hjælper på mit problem. Dvs. længere er jeg så ikke kommet... Jeg skal have arbejdet mig videre i de forslag, der står listet op i WIS. I hører selvfølgelig nærmere.
Hilsener
Lars
Anyways, jeg forsøgte mig med WIS test-proceduren for detektion af interne lækager i hydraulikblokken: de to små gummihætter, som sidder på toppen af blokken, afmonteres. I hver af de derved fremkomne huller sænker man et lille 6x50 mm (min. 50 mm) rundjern ned, hvorpå man har sat en O-ring i toppen til at sigte efter; når der trædes gentagne gange på bremsen, kan man evt. se en af stængerne løfte sig, hvilket så indikerer en intern lækage.
Desværre - eller heldigvis, alt efter humør - indikerede min test ingen interne lækager. Stængerne stod helt stille i hullerne.
Blokken er jo relativt overkommelig at skifte, specielt nu hvor jeg bare kan udlufte som normalt

Hilsener
Lars