Hej, dette er sikkert oppe en gang i mellem, men jeg kan ikke finde noget om det. Min Sport Sedan 93 fra 2005 bruger 1 liter olie på 350 km på motorvejen (110-130 km/t). Det er ikke helt indlysende hvorfor. Ingen blå røg eller noget i den retning. Nogen der ved hvad man kan gøre?
På forhånd tak
Olieforbrug 9-3 anno 2005
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Hvilken motor.
Benzin eller diesel, med eller uden turbo.
Hvor langt har den kørt.
Mit umiddelbare gæt er stempelringe der er kokset fast i stemplerne,
MVH
Morten
Benzin eller diesel, med eller uden turbo.
Hvor langt har den kørt.
Mit umiddelbare gæt er stempelringe der er kokset fast i stemplerne,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Ja, ikke megen info, men iflg. brugernavnet kunne noget tyde på en vanlig 1,8i - benziner med 122 pruheste at gøre godt med
Uanset - der er noget rivende galt med den med det nævnte olieforbrug og kan ligge ved en række ting, herunder de allerede nævnte
Nu er det vel ikke sådan, at den "taber" olie i stedet for at forbruge? Jeg formoder, at det ville du velsagtens have bemærket for længst, hvor bilen så vil markere sit territorium, hvor den kommer frem!?
/Henrik
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Hvilken motor.
Ja, ikke megen info, men iflg. brugernavnet kunne noget tyde på en vanlig 1,8i - benziner med 122 pruheste at gøre godt med
Uanset - der er noget rivende galt med den med det nævnte olieforbrug og kan ligge ved en række ting, herunder de allerede nævnte
Nu er det vel ikke sådan, at den "taber" olie i stedet for at forbruge? Jeg formoder, at det ville du velsagtens have bemærket for længst, hvor bilen så vil markere sit territorium, hvor den kommer frem!?
/Henrik
- Sport Sedan 1.8 i
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Tak for svar,
ja, det er en benzin 1.8i. Der er ingen lækage og man kan heller ikke se på udstødningen at den brænder olien. Den har kørt 230.000 km.
ja, det er en benzin 1.8i. Der er ingen lækage og man kan heller ikke se på udstødningen at den brænder olien. Den har kørt 230.000 km.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Det kan også være et falsk højt olieforbrug.
F.eks.. hvis man udelukket kører småture i det daglige, hvor olien aldrig når at blive riktig varm.
Og det f.eks. er 9000 km siden man har fået skiftet olie.
Så bliver den forbrugte olie erstattet af benzin, og vand i bundkarret.
Og man får et pludseligt højt olieforbrug når man kører en lang tur, og olien bliver så varm at benzin, og vand fordamper.
MVH
Morten
F.eks.. hvis man udelukket kører småture i det daglige, hvor olien aldrig når at blive riktig varm.
Og det f.eks. er 9000 km siden man har fået skiftet olie.
Så bliver den forbrugte olie erstattet af benzin, og vand i bundkarret.
Og man får et pludseligt højt olieforbrug når man kører en lang tur, og olien bliver så varm at benzin, og vand fordamper.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Sport Sedan 1.8 i
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Tak for det bud Morten, men den har sådan set været sådan i det år jeg har haft bilen. Så snart jeg kommer over 100 eller 110 begynder den at konsumere olie, også selv om det er lige efter et olieskift. Har nu bestilt tid til en fejlfinding på et Saab-værksted eftersom det ikke lader til der er mange der har det her problem.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Det er helt unormalt høj olieforbrug.
Et normalt olieforbrug hvis der skiftes olie hver 10.000 km er 1-1,5 liter over perioden.
Selv ikke defekte ventilstamme pakninger i topstykket kan generere et så højt forbrug.
Hvad med toppakningen, kan den være utæt og trykke olie ind ??
Hvordan ser dens tændrør ud ?
Et normalt olieforbrug hvis der skiftes olie hver 10.000 km er 1-1,5 liter over perioden.
Selv ikke defekte ventilstamme pakninger i topstykket kan generere et så højt forbrug.
Hvad med toppakningen, kan den være utæt og trykke olie ind ??
Hvordan ser dens tændrør ud ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Sport Sedan 1.8 i
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Motoren ser normal ud, og ingen mekanikere har sagt noget om den. Selv om jeg har skfiftet olie et par gange, skiftet benzinpumpe, osv.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Grunden til at du nok ikke kan finde den samme fejl, er at det er en sjælden bil !
En moderne SAAB uden turbo.
Men kigger man lidt på div. opel forums, så har samme motor problemer med fastsiddene stempelringe, og slidte olie deflektor pakninger.
Hvis du har købt den privat, så ville jeg undersøge købeloven meget nøje.
Da ejeren har kendt til problemet, og solgt en bil med en skjult fejl.
Ellers vil jeg håbe at du har købt den ekstremt billigt, og selv kan lave det.
For realistisk er bilen ikke det værd at få lavet på et værksted.
MVH
Morten
En moderne SAAB uden turbo.
Men kigger man lidt på div. opel forums, så har samme motor problemer med fastsiddene stempelringe, og slidte olie deflektor pakninger.
Hvis du har købt den privat, så ville jeg undersøge købeloven meget nøje.
Da ejeren har kendt til problemet, og solgt en bil med en skjult fejl.
Ellers vil jeg håbe at du har købt den ekstremt billigt, og selv kan lave det.
For realistisk er bilen ikke det værd at få lavet på et værksted.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Olieforbrug 9-3 anno 2005
Det er korrekt. Salg mellem private betyder ikke, at sælger ikke har et ansvar. Jeg er to gange blevet snydt i forbindelse med køb af veteranbiler (bilens identitet). I begge tilfælde hyrede jeg den samme advokat, som med afsæt i den såkaldte Golf-sag, sørgede for forlig med sælgerne.
I din sag er opgaven, at kunne sandsynliggøre over for en dommer, at sælger ikke kunne være ubekendt med fejlen - altså olieforbruget.
Glem i øvrigt alt om at kontakte FDM - de afviste mig med oplysningen, at der ikke var noget at gøre. Men det var der altså.
Jeg føler med dig,
Niels-Erik
I din sag er opgaven, at kunne sandsynliggøre over for en dommer, at sælger ikke kunne være ubekendt med fejlen - altså olieforbruget.
Glem i øvrigt alt om at kontakte FDM - de afviste mig med oplysningen, at der ikke var noget at gøre. Men det var der altså.
Jeg føler med dig,
Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.