Side 1 af 1

Ny Saab ejer

: 24. feb 2021, 13:04
af Volsholt
Først og fremmest tak for medlemsskab!
Jeg er ved at bytte min Fiat Barchetta Cabriolet, til en Saab 9-3 2,8T Sports Combi, fra 2006.
Den skal bruges som "hygge" bil, så jeg kommer ikke til at køre så meget i den, derfor valgte jeg en med lidt kræfter ;-)
Er der noget jeg skal være speciel opmærksom på ved denne model?
Jeg tænker nok især på i forhold til turbo og motor.
Rust i bagskærmene er vel det mest kendte sted, hvor disse biler vil ruste?
Er der noget man skal være særlig opmærksom på i forbindelse med service, skal der for eksempel bruges en bestemt fabrikat olie?

Mvh Volsholt

Re: Ny Saab ejer

: 24. feb 2021, 21:16
af tknage
Hejsa og velkommen til.

Det eneste du skal tænke på mht motor og turbo er hvor ofte, der er skiftet olie. Det foreskrevne serviceinterval er lidt langt. Det har 2.0 motorerne i hvert fald lidt svært med og kan lide af olieslam. En bil, der er passet rigtig godt på har fået "mellemservice" olieskift.

Afhængigt af hvor langt den bil du har kik på har kørt, vil jeg tage det i betragtning. Det er en yndet sportsgren, at skrue bundkaret af og checke oliesien.

Det kunne også være en god ide, at checke turboen for slør i akslen eller bare kigge efter røg i udstødningen.

Afhængigt af egne evner og ro i sjælen kan det være en god ide, at lade en Saabkyndig mekaniker kigge den igennem.

Jeg har selv lige købt en 2006 sc. Dog en "1.8t" - reelt en 2.0 lavtryksturbo med hirsch, så der da lidt go-daw i den.

Jeg har indtryk af, at rust i bagskærmene er det egentlige svage punkt på de biler. Det er kun synsmæssigt og ikke strukturelt.

Kabinen er lidt "plast" agtigt i forhold til andre Saab. Det lægger man mærke til, hvis man kommer fra en 9000 fx. Man kan købe knapperne til klima-anlæget og andre plastdele, hvis det er slidt.

Der er ingen mangel på reservedele til de biler, så det skal ikke være det, der stopper dig.

Mht. olie, så er der flere "rigtige" svar. Jeg plejer, at gå efter det bilen plejer at få, hvis det er muligt. Hvis ikke, vil jeg være ekstra omhyggelig med, at få al den gamle olie ud. Ellers er der frit valg hvad mærke angår. 5W30 er det mest almindelige og det er også det, der er i Saab/GM oliedunkene. Det originale olie er ikke specielt dyr, så hvis man ikke har nogen specielle præferencer, der det et fint valg. Jeg selv har ingen skrupler med, at købe olie i biltema. Så er der råd til at skifte olie ofte, og det er min holdning, at det tæller mere, end dyr olie, der kun er 1% bedre.

Re: Ny Saab ejer

: 25. feb 2021, 13:18
af viking
Sikke et godt bytte 8)

9-3 V6 turbo, er en meget frisk vogn..

Den har ikke de samme issues som Saab 9-5 havde mht. oilsludge og som 9-3 også havde ind til den fik Opel B207 motor.

Men generelt skal 2,8 motoren passes med oile. Skift ofte, gerne hver 5000 km, især når du kun skal bruge den lidt.

Jeg gør det samme med min Jag V8

På den måde har du altid en ren motor og ingen ophobninger af slam, fugt og koks.

Olie er billig, motor rep er uhtre kostbart.

Tjek/skift vandpumpen, poly-v rem, rem hjul etc. De koster ikke meget hos Auto doc evt.
Mht. rem og remhjul: Her foreslår jeg "Gates" remme og remhjul. Det er verdens bedste kvalitet.
Har brugt Gates til kølekompressorer i 30år + samt remme til vans, og biler i lige så lang tid.

Skift glykol, bremsevæske med det samme.
Biler der ikke bliver brugt ret meget lider hård pga. stilstand.

Olie, Jeg bruger Castrol FST titanium , filtre Mann og eller Saab
Mon ikk det skal være en Castrol EDGE FST Professional OE 5W-30

GM har også deres "egen" olie, meeeeen. GM producerer ikke selv olie, og desuden er olien indkøbt gennem et selvskab der har været økonomisk på spanden siden 2008. Gad vide om de vælger den bedste løsning for kunderne, eller for dem selv ???

Andre ting med 9-3 2,8T:
Undervognen:
Den er hård belastet pga. motorydelsen og meget høj vægt, især i fronten.

Få tjekke alle bøsninger, eller forny dem.

Selv ville jeg købe poly bøsninger, så er der fred resten af bilens levetid, og dit ejerskab.
Bøsningerne har de bl.a. hos Speedparts.se

Re: Ny Saab ejer

: 25. feb 2021, 15:26
af Micky
Tillykke og velkommen i klubben
De sætter som regle ikke et ben forkert vores biler, men du skal dog være opmærksom på en ret høj årlige ejerafgift, ja den er lige høj nok synes jeg, men du få en lækker køremaskine. På YouTube , kan du finde mange fede clip med den bil, samt få lidt tip med service

Re: Ny Saab ejer

: 10. mar 2021, 21:59
af Volsholt
Jeg har nu fået min"nye" Saab. Jeg må sige den kører fantastisk, og er sindssyg hurtig. Forhandleren sagde den er Hirsch optimeret, og den har også Hirsch læder detaljer, men jeg kan ikke finde nogen form for dokumentation, for at den skulle være optimeret. Jeg har derfor kontaktet Hirsch, som kan bekræfte at den er optimeret til 275hk og 400Nm i moment. De tilbyder at sende certifikatet på mail for 20EUR, så det har jeg selvfølgelig bestilt :wink:
Jeg vil den nærmeste tid få lavet de fejl og mangler som der selvfølgelig er på en snart 15 år gammel bil, bla. skal jeg have repareret de bagerste skærmkanter.
Hvor er det bedst at købe stumper til sådan en bil? Jeg tænker både nye, men også brugte dele?

Re: Ny Saab ejer

: 11. mar 2021, 00:32
af nemssaab
Stort tillykke med at den er kommet ‘i stald’.
Dele kan du finde mange steder. Prøv f.eks. at ringe til Kim hos Verninge Auto eller Per hos Svend Wind. Hvis du vil bestille over nettet, så er der Speedparts, Saab Webshop og Maptun i SE, og i DE er der Skandix.
I UK er der Neo Bros, men der skal du lige overveje de ekstra udgifter til told og toldbehandling.
Hos Speedparts kan du også bestille varer fra Orio’s sortiment, og de sender gratis til DK, hvis du køber for mere end 1500 SEK.
Ovenstående er ikke udtømmende på nogen måde - men dem jeg har brugt. Andre vil foretrække nogle andre udbydere.
God fornøjelse.