Banner cycler

Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

25. maj 2021, 20:41

Dieselskruen får lige en stramning:

https://www.berlingske.dk/samfund/reger ... m=referral.

Dvs. personbiler uden DFP (partikkelfilter) forbydes i KBH og evt. andre større byer..

Er der Saab dieselbiler uden DFP ??

Vi skal IKKE debaterer om det er rimeligt eller ej. Det er politik..
Vi kan debattere om hvad man kan gøre hvis man har en Saab diesel uden DPF...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

26. maj 2021, 22:10

Vi havner alle i elbiler, før eller siden.

Jeg tror roligt vi kan sige, at: "sådan er det bare". :o

Der er nok ikke meget man kan gøre i det lange løb.

Hvis man for alt i verden vil undgå, at købe en elbil ser jeg følgende scenarie.

Køb en dieselgryde med filter.
Hvis veteranbiler er undtaget, så køb en gammel diesel Mercedes. :-)
Flyt til en mindre by hvor der ikke er krav om filter.
Drop diesel og køb en benzinbil.
Kør med bussen. :lol: :shock:

Når det ikke længere rækker:

Flyt til Polen.
Flyt til 3. verdens land.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

27. maj 2021, 10:05

Der er også super godt på både nord- og sydpolen :-)

Er selv ved at få ordnet det så der kommer DFP på min diesel.. (ikke det billigste i verden) 13-15 kkr + montage :roll:

Kravet til DFP kommer i større byer, men det skal nok sprede sig...

Der er diesler der holder rigtigt mange år og kun brude periodisk så som RV (Autocamper) mv. de bliver så ramt af DFP krav.


Tidlige 9-5 og 9-3 diesler må have samme problem...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

27. maj 2021, 11:42

Elbiler er ikke kun lykken:

https://ekstrabladet.dk/biler/tesla-doe ... re/8598381

Tesla er ved at lave ”Apple trixet”, med at sløve ældre produkter for gøre deres rækkevidde lavere.

Det er det modsatte vi laver med Saab.

Tuner så de bliver mere effektive og få dem til at gå længere på literen....:-)

Og så kan de ikke styres og overvåges via nette eller generes via nettet, YES !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

27. maj 2021, 22:09

Camperfolket. Det havde jeg ikke tænkt på. Det bliver dyrt for dem.

Dem med en gammel Pegøjt diesel må bare tage sig sammen og købe en rigitg bil. :lol:

Seriøst. Et filter kan forlænge livet, inden det bliver helt forbudt.
Sælges bilerne til Polen eller længere væk kommer røgen bare blæsende ind over os der fra. Bilerne skal effektivt køres ihjel og derefter smeltes om til coladåser.

I andre lande er det muligt, at bygge biler om til eldrift. Vi skal have en lovgivning der gør det muligt her også. Camperfolket er nok ikke hardcore dieselfreaks og vil sikkert gerne slippe for lyden af den motor. De er havnet med en diesel, fordi det er det "man" køber. De skal have mulighed for, at bygge deres dyrt indkøbte campere om.

Lige som ham hippiefyren her: https://www.youtube.com/watch?v=Kg1TLvYyG6Q

Omkring 11.30 vises elmoteren. 8)

Tesla er nogle banditter.
Jeg kigger lidt (også på youtube) på en, der køber skadede biler fra forsikringsauktioner. - Bla. teslaer.
Er en bil registreret som skadet, slår tesla funktioner fra, bla hurtigladning. Det er selvfølgelig på grund af "sikkerhed". Man kan ikke få dem til, at slå det til igen, med mindre man betaler tesla $$$$. Jeg hørte også om et tilfælde af en, der købte en brugt tesla med nogle options. Da han fik bilen manglede de options. Tesla forklarede, at de options er en softwarelicens man køber. Den er personlig og følger personen og ikke bilen. - Smart. - Lidt for smart efter min smag.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

28. maj 2021, 09:38

Autocamper på el skal nok komme og en prototype er på vej:


https://www.youtube.com/watch?v=brdJ_uJWHrI

Ombygning bliver nok svært, så skal man tillade mere vægt, da de fleste er lige ved 3500 kg. grænsen i dag og el vejer ekstra.

En stor fordel må dog være ingen ejerafgift, som på autocampere er ca. 20.000 kr./år og kun meget lav reg. afgift.
Så vi kommer til at se dem i DK snart.

Benzin i autocamperen, er vist kun til VW rugbrød type / størrelsen. Eller eksplodere benzinforbruget hvis egenvægten er 2800 kg netto.

Det samme fænomen ser man når man hiver en stor trailer efter sin Saab turbo benzin. Benzinforbruget bliver helt vildt når turboen virkelig skal arbejde.
Hentede min Sonett "Nordenfjords" med vores 9K CDET , wow, den kunne æde igennem med en biltrailer + Sonetten på krogen.

Så en el RV (Autocamper) yes, den rigtige vej... og væk med de elendige gas køleskab der har en virkningsgrad der er super elendig...
(1kW gas bliver til ca. 300 watt køl, hvor imod med et 12V kompressorkøleskab bliver 1kW el til 3-4 kW køl :-) )
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

29. maj 2021, 09:34

Viking: Har din Clio ikke partikelfilter fra fabrikken?
Men uanset hvad, så er "the dark horse" i dette spil hvad politikerne finder på i fremtiden. Allerede nu må diesevarebiler ikke køre i de større byer uden DPF, så det giver kun mening at dette udvides til personbiler. Men filtret tager jo kun de største og mest synlige partikler og bytter dem i stor grad ud med NOx i stedet . Så det interessante vil være hvor man har tænkt at sætte grænsen om et par år.

Jeg overvejer stadig om min næste bil skal være en diesel. Jeg satser på at beholde den i 6 år, men hvis, men hvis man begrænses i dens brug om få år vil den være stort set værdiløs til den tid og værditabet vil være væsentligt større end for en tilsvarende benzinbil. Derudover er der tabet i brugsværdi som tvinger dig til at have 2 biler og vælge den rigtige hvis du regner med at skulle gennem en by :?

Jeg ser scenariet: Der er kø på motorvejen (Limfjordstunnellen) og man vælger at tage en genvej igennem byen. Men hovsa, din bil må slet ikke køre herinde, så du kan sidde og koge på motorvejen i 2 timer i stedet. Nej vel :evil:

Lidt samme argument som man hører for elbiler: Den vil opfylde 90% af dit kørselsbehov (og 99,9% til daglig). Problemet er at man i princippet er nødt til at have en ekstra bil hvis man ønsker sit behov fuldt opfyldt, og tager man den forkerte bil om morgenen og behovet ændrer sig i løbet af dagen er man begrænset i sine muligheder. Derfor vil bilens værdi være lavere.

For elbiler går det den rigtige vej. Stor udvikling i batteriteknologi, udvidelse af ladenetværk med flere hurtigladere (150KW eller mere). Indtil videre er det dog kun Tesla der har styr på ladenetværket. Derudover er elbiler over-hypede lige for tiden, så de er alt for dyre i forhold til brugsværdi. Så derfor vil det fornuftige være at vente mindst et par år med el.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Dieselskruen strammes, er der Saab uden DFP ?

29. maj 2021, 21:06

Jo min Clio eller mere korrekt Clio-er :-)

Vi har "his & hers" :-)

Fruen og jeg har en hver..
Hendes har kørt 230kkm og min har kørt 50kkm.

Begge Clio 4. TdCi .

Clio 4 kom med DPF som std. Den nye Clio 5 har også SCR/AddBlue tech.

Så vi er dækket ind. mht. moderne enheder der godt må køre i miljøzonerne...



Jeg købte en brugt RV til hende pga. rund fødselsdag her i foråret.
RV-en er baseret på en Transit 🥰
med TDDI 2.4 motor uden DPF.

Det filtet kom først std. med TdCi motoren, og jeg ville ikke købe en common Rail motor til det. De er for krævende og ikke robuste nok, til det slæbe arbejde der med en RV.
TDDI motoren har mekanisk indsprøjtning og er kendt for at gå 1/2 Mkm uden brok..
Samme robusthed som Merc. 300TD :-)

Så der skal partikkel filter på Transitten..der er vist ingen vej uden om det....
Men det vidste jeg godt da den blev købt...så det blev lagt i købsbudgettet.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"