Banner cycler

SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

30. maj 2021, 20:23

Jeg har i et stykke tid kunne høre en dunk lyd, når jeg bremser. Det er lige meget om jeg bremser
når jeg køre stærk i 5. gear, eller når jeg kører langsomt i 1. gear. Det er også lige meget om jeg trykker hårdt eller blødt på pedalen. Jeg har undersøgt bremserne og også motor -og gearkasseophæng, men jeg kan ikke lige finde årsagen til denne dunklyd. Holder jeg stille i tomgang og træder på bremsen, så kommer lyden ikke. Heller ikke hvis jeg bakker. Bilen bremser fint og skiver og klodser er over minimums målene. Lyden kommer forfra, så jeg har også kontrolleret fjedrene foran, men de ser ud til at være ok. De er ikke knækket.
Hvad kan årsagen til denne dunk lyd være ?
Bilen skal være synet senest den 8. juni 2021 og den kan vel blive kasseret på denne lyd?


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

30. maj 2021, 22:52

Hej Gunnar

Få den synet hurtigst muligt, hvis du ikke får "det gyldne hint" her. Og se på, hvor syn+omsyn samlet koster mindst. Der er sikkert andet, der efter de nye EU-regler kræver omsyn -selv en nummerpladepære må man ikke længere stole på, at ejeren selv vil skifte :roll: . Man kan vel ikke nægte syn på en bil bare på grund af en lyd, hvis bremserne ellers fungerer? Det kan jo være, at synsmanden faktisk kan finde årsagen til lyden -så er det jo en ret billig fejlfinding :wink: .

Held og lykke med det!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

31. maj 2021, 22:58

Har du kontrolleret bøsninger i bærearme, krængningsstabilisatorer og hvad der ellers findes af gummi der får en på hatten ved acceleration og deceleration?

mvh
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

31. maj 2021, 23:57

Måske har jeg fundet fejlen. Når jeg rykker med stabilisatorstang/bolt så giver den sig og siger klik. Der må vel slet ikke være slør i disse led? Der er slør i begge siden. Jeg har bestilt 2. nye stabilisatorbolte, så håber jeg at lyden er væk, når jeg har monteret dem i morgen.
Støddæmper SAAB 9-5 2001.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

4. jun 2021, 01:06

Nej dunkelyden forsvandt ikke efter at jeg havde udskiftet stabiliseringsboltene, men de skulle alligevel skiftes.
Jeg ville prøve at sætte en video med lyd ind, men det kan man ikke her. Øv
så prøver jeg med et link: https://youtu.be/mOVUIN4fOHg

Og her kliklyden når jeg holder stille og træder på bremsen: https://youtu.be/SeymLTmpYAI
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

4. jun 2021, 12:06

Kommer lyden ikke fra drivled, PS: din fælg har en ordentlig bule indvendig.

Bremsen lyder som bolten er slidt, den der forbinder pedal med hovedcylinder.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

4. jun 2021, 13:24

Ja, der er en bule i fælget, men dækmander har monteret 4 helt nye dæk på og og afballanceret, så det skulle være i orden.
Støjen på den første video kommer fra drivakslen mv. Jeg har også prøvet at skubbe bilen frem og tilbage men her kommer lyden også
fra drivaksel mv.
Men jeg vil prøve at undersøge om der skulle være en slidt bolt ved bremsepedalen. Tak for et godt tips.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

5. jun 2021, 00:01

Ja der er slør i bremsepedalen, men jeg har svært ved at tro at det er derfra dunklyden kommer.
https://youtu.be/a4Bsj1XFJ4k
Hvis jeg giver gas i bakgear, så kommer dunklyden også. Nogen gange når jeg bakker og drejer samtidigt, så kan der komme en knagende lyd. Jeg mangler metoder til at finde årsagen til lydene.
Selv om fjederne i hjulophæng ikke er knækket, kan der vel godt være slør i ophængningslejerne? Men vil jeg ikke kunde mærke det under kørsel?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

5. jun 2021, 19:41

Jeg er måske nu kommet nærmer på dunklyden eller årsagen. Prøv at og lyt:
https://youtu.be/JCTnsdrGaMc
Er der nogen der kan fortælle mig hvad der er galt??
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

6. jun 2021, 06:40

Defekte tårnlejer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

6. jun 2021, 06:45

Mortenvig skrev:
6. jun 2021, 06:40
Defekte tårnlejer det er din knage lyd.
lyden fra pedalen det er noget der er slidt eller løst i forbindelse med din bremsepedal/ hovedcylinder.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

6. jun 2021, 10:24

Tusind tak Morten
Vil den kunne gå igennem syn med de 2 fejl?
Jeg kan slet ikke mærke noget unormalt, når jeg kører.
Hvad koster det ca. af få skiftet tårnlejer ( vel begge sider) ?? hos en mekaniker eller timer.
Tror ikke jeg selv tør/ kan.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

17. jun 2021, 11:42

Så er bilen synet, men skal til omsyn pga. følgende 3 fejl senest 19 juli.

1. for stort slid i styrebolt og/eller bøsninger eller i affjedringsled - bøsning højre, svingarm
2. fjederkomponent er beskadiget eller har brud - foran venstre
3. for kraftig tæring, som påvirker samlingernes styrke - højre panel det er ved højre bagskærm

Så er dunklyden måske fundet, det vil vise sig når nr. 1 og 2 er skiftet.
Vil det være fornuftigt at skifte begge forfjedre samtidig?
Jeg var ikke selv i stand til at se at den venstre fjeder var knække, selv om jeg havde forsøgt inden syn.
Hvad med tårlejer de er ikke nævnt, så dem behøver jeg vel ikke at skifte?
Det undre mig at højre bøsning er slidt, for jeg skiftede bærearmen og bøsninger mv. i maj 2017 i begge sider

Jeg har lige betalt en regning på 14.900.85 kr hos mekanikeren og det blev faktisk ca. dobbelt så dyrt som jeg havde regne med
Den var utæt med olie i motor og gearkassen og det var det vi havde aftal, men da jeg hentede bilen havde de også skiftet koblingen
fordi den var nedslidt.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

17. jun 2021, 17:33

Fjedre skiftes altid parvis for at være sikker på at fjedrene er ens, i længde antal vindinger og tykkelse!!!!!
Bedømt ud fra din video så er tårnlejerne slidte, men lad en professionel vurdere det live.
Jeg ville nok kontakte værkstedet, for man fordobler ikke bare lige prisen , uden at orienterer kunden.
Og 7000 kr ekstra for en kobling og slavecylinder det lyder noget dyrt, da der for 4000 kr i originaldele, og alt er adskilt. for at udbedre olielækken.
Jeg siger ikke duer blevet snydt. Operationen har bare taget længere tid en beregnet!!
Men at værkstedet bare er meget dårligt til at give et tilbud, og holde kunden orienteret, når tilbuddet ikke holder .
Som et minimum burde du have fået to tilbud, et med og et uden et koblings skift.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

17. jun 2021, 21:48

Ja, Morten jeg er helt enig med dig .
Jeg havde ikke fået et tilbud på at tætne motoren, men da jeg spurgte om prisen, sagde han at der nok ville gå en dags tid, så mit gæt var arbejdsløn 8 time x 500 + 1,25 = 5000 kr + 1500 i materialer = 6500 kr (hans timepris er 473 kr + moms)
Han burde i det mindste have ringet til mig og sige at koblingen + udrykker også skulle skiftes, for han brugte + 2,5 time
Men jeg betalte med det samme, selv om jeg var lidt røstet, og det var først da jeg kom hjem at jeg tænkte over hele forløbet.
Det er helt forkert at han ikke ringede og informerede mig om at koblingen skulle skiftes.
Jeg har ikke brokket mig til mekanikeren, for jeg burde nok have bedt om et skriftelidt tilbud på utætheden.
Det er første gang jeg har brugt denne mekaniker, fordi han reklamere med at han er specialist i bl.a SAAB.
Jeg ringede til ham i dag p.g.a Radio Code, men det forstod han ikke noget af, men jeg kunne kigge forbi i næste uge. ??? SAAB specialist
Øv jeg har altid min radio åben.
Jeg tror at jeg vil nævne, at jeg ikke var helt tilfreds med forløbet sidst.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

17. jun 2021, 23:59

Hej Gunnar

Det var godt nok en træls omgang :( . Jeg håber, du kan opnå noget kulance i forhold til udbedring af de øvrige fejl -det skylder din "SAAB specialist" da som et minimum. Du burde selvfølgelig have været mere klar i mælet mht. at bede om et overslag eller tilbud, meeen enhver god mekaniker bør da lige slå på tråden, hvis der viser sig yderligere fejl.

Mvh/NC

PS: "SAAB specialist" kan enhver jo kalde sig -det er vel ikke én, som vi ellers går og anbefaler her på sitet? (ikke, at du skal hænge ham ud, men jeg vil da nødigt anbefale en mekaniker med så dårlige vaner).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

18. jun 2021, 00:30

Nej, jeg tror ikke at det er en som SKD har anbefalet her på Fyn.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

18. jun 2021, 08:50

Man må også være realistisk, når en så gammel bil åbnes.

så er koblingen næsten altid "semi død"

Det giver meget lidt fornuft ikke at tage koblingen, leje og hydraulisk udrykker med når der er åbnet.

Man bliver heller ikke glad hvis koblingen går 3 måneder senere, så er det ind igen.... og 10-12 kkr skal brændes af.


Tilgengæld har du intet værditab på din bil :-)

og ja man skal ringe og fortælle det og spørge om godkendelse...


Man skal altid have en økonomisk buffer, når man bruger biler der er +20 år gamle i daglig drift.

En god ide er at sætte 2-3kkr til side hver måned til div. for der kommer div. med gamle biler.

Vi har brugt praksis med at købe en billig bil og så sætte det beløb til side pr. md. en afbetaling vil koste. Så efter 5 år er der råd til en udskiftning til en næsten ny.... Sparet renter, gebyre og tinglysning er meget betydelig...

Så hold den gæve Saab SE i drift og gå sommeren i møde med gode friske stumper og frisk kobling. Skift olie tit og de er velkørend..

Nye biler koster 5-6KKr. pr. måned, så de gamle Saab er stadig billige i drift totalt set...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

18. jun 2021, 10:52

Ja viking alt det du skriver er jeg helt enig i, og også at koblingen skulle skiftes, men de skulle have ringet og fortalt mig at den skulle skiftes og oplyse merprisen. Jeg ringede endda om formiddag den 16/6 for at høre hvor lang de var nået. De forventede at blive færdig i dag, men de ville ringe når den var klar. Der ringede kl. 15:30 og de lukker kl. 16, men der blev ikke nævnt noget om koblingen. Vi havde mindst en ½ times kørsler og kom da også først 16:10.

Jeg har haft Saab´en siden oktober 2016 og det er kun anden gang at jeg har sendt den på værksted, da jeg altid forsøger at lave det selv.
Men denne opgave lige før Syn syntes jeg ikke jeg kunne klarer ude på fliserne i carporten.
Jeg har helt styr på alle rep. udgifter siden jeg fik bilen (nu 4,64 år) i mit regneark, som var på 550 kr/ mdr. men nu stiger den til forventet 820 kr/ mdr. et stykke tid. Men det er stadigvæk billigt da afskrivningerne er = 0 kr Vores Berlingo 1,6i er udgifterne 349 kr/mdr i 6,36 år incl. anskaffelsespris på 19800 kr Den har også kun været ved mekaniker 2 gang , ny bagbro og ny kobling.
Men da mekanikeren her slet ikke kendte mig, var det jo ikke sikker at jeg lige kunne betale med det samme.
På regningen står der betalingsbetingelser kontant - forfald 16.06.2021 altså nu og her, plejer man ikke at have 8 dages betalingstid?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

18. jun 2021, 15:27

Hej Gunnar

Mit værksted siger netto 15 dage, hvilket vist er standardbetingelserne -også selvom man ikke er så kendt på stedet, som jeg er... :roll:

Tidligere var det løbende måned +15 dage, og jeg har nu aldrig oplevet at skulle betale kontant ved levering. Jeg har sågar oplevet at få udleveret en "Ny" (brugt) bil af en forhandler mod at love, at jeg ville bankoverføre købesummen, når jeg kom hjem. Nå, det var så også i Jylland :D .

Men det var så endnu en god grund for mekanikeren til at orientere dig om prisstigningen -sæt nu, du ikke kunne eller ville betale.

Men jeg håber da, at det lykkes dig at få radioen til at spille og få bilen synet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

19. jun 2021, 08:48

Hej GB håber vognen ruller fint.

Er enig det er ALDRIG sjovt at skulle hente bilen og regningen er vokset næsten 3 gange.. lige gyldigt hvad...

Man skal høres inden...

Det kunne jo være der var 5000-10000 km tilbage i koblingen evt. med nyt leje og slave.

Man skal blive orienteret om så store ændringer.

Det kan være man ikke vil/kan bruge så meget, det kan være man ikke vil beholde vognen osv osv


Jeg har også prøvet det et par gange, og man løber er der fra glad !!

9-5 er heldigvis velbygget og relativ nem at fixe selv..

Kobling og gearkasse er lidt noget andet.

God sommer med bilerne :-)

Viking
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

21. jun 2021, 00:58

Jeg har beslutte selv at udbedre fejlene som er påvist ved syn.
Jeg vil evt. skifte forfjedre i begge sider og tårnlejer + støddæmperkonsolejer og måske støddæmpermanchetter
+ bærearmsbøsning venstre side.
Men jeg har ikke nogen erfaring med at skifte fjeder og tårnlejer, men jeg kan se at jeg skal anskaffe mig et fjederstrammeværktøj.
Men hvor langt skal gribeområdet være? Kræves der andet specialværktøj?
Her en forskellige muligheder: biltema med gribeområde 230 mm eller 280 mm
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000017004
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000038106
Hvad skal jeg vælge?
Med hensyn til fjedrene så kan jeg se i EPC parts at der finde forskellige farvekoder yellow/red og red/white og white/white og white/orange
som vel fortæller noget om hårdheden, men hvad skal jeg vælge??
Jeg har tænk mig at købe delene hos www.Speedparts.se men de viser ikke alle disse muligheder, så hvad er standart for min Saab 9-5 SE?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/inte ... fjadrar/3/
Hvis jeg vælger at udskifter alle disse dele + bærearmsbøsning foran i venstre side, så løber det hele op i 2186 dkr. + fjederværktøj og måske kan jeg nøjes med at skifte 2 fjedre og bærearmsbøsningen til ialt 1.008 kr + fjederværktøj for godkendelse i omsyn.
Jeg forventer/håber på at have Saab´en mindst 4-6 år endnu og køre ca. 70000 km. Den har nu kørt 269000 km, giver det mening at skifte det hele?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

21. jun 2021, 07:02

Om det giver mening, det bestemmes af hvor rusten bilen er.
Hvad koster det at udbedre rusten, og hvad bør der ellers udbedres af rust.
Få lavet en grundig gennem gang af bilen.
Før du smider gode penge efter dårlige !!!!!!!
Koden på fjedrene finder du på typepladen.
Skærmbillede 2021-06-21 05.06.33.png
Men mange gange bliver de forskellige erstattet med en type, specielt når det er uoriginale fjedre.

Personligt så havde jeg valgt 2 komplette fjederben til 3000 kr, hvis bilen skal holde i 4-6 år mere.
Men hvem kan spå om hvad fremtiden bringer??

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

21. jun 2021, 14:18

Der ikke meget rust i den så vidt jeg kan se. Det er første gang syn har fundet noget. Ved forrige syn sagde han "Der er jo slet ikke noget rust i den". Jeg holder også løben øje med rust og giver også løbende rustbeskyttelse. Den har lidt problemer ved de bagerste skærmkanter forneden ved samlingerne ved dørerne . Jeg forventer selv at ordne rusten, men jeg skal have pillet de lange plastafdækninger af (Moulding , sill panel 45 60306), for at se hvor slemt det er. Det ser ikke helt nemt ud at pille de paneler af. Boltene i siderne må sidde bag en lang gummiliste. Og i i bunden er den fastgjort med plastic Nut, og de knækker sikker og hvad så? Kan man få nye?
Plast sidepaneler mv..pdf
(316.15 KiB) Downloadet 78 gange
Når jeg har gennemgået rustangrebene vi jeg beslutte, hvor meget jeg skal udskifte ved forfjederne mv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

28. jun 2021, 21:32

Så har jeg demonteret plastsidepanelet af i højre side og det er kun ved bagerst skærm der er tæring som syn har påpeget. Men det er kun det udvendige lag som er tæret, det indvendige er lig så fint som nyt med grå overfladebehandling og tydelige punktsvejsninger.
20210623_184649 min.jpg
Jeg har svejst nye bukkede plader i de steder der var tæring, det var ikke nemt men resultatet blev vist meget godt.
20210624_152957 (2)min.jpg
20210624_152916 (3)min.jpg
Nu venter jeg kun på reservedele fra Speedparts.se. Jeg har valgt at købe 2 sæt komplet fjederben som Morten anbefalede.
Jeg har købt fjederværktøj, så nu må jeg se om jeg kan finde ud af at skifte de komplette fjederben.
I mellemtiden må jeg hellere klippe hæk.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

2. jul 2021, 16:52

Jeg har nu monteret de 2 komplette støddæmpere foran. Det gik jo meget let og jeg fik faktisk ikke brug for fjederværktøjet, da det hele jo er monteret sammen og lige til at montere i bilen.
Dog opdagede jeg at skruehullerne i tårnet ikke vedte rigtigt, og ved den første montage troede jeg at jeg skulle bruge fjederværktøjerne for at dreje flangen med de 3 skruehuller, men ved anden montage fandt jeg ud af at det ikke var nødvendigt at presse fjederen sammen for at dreje flangen.

Men når jeg undersøger de 2 gamle støddæmpere kp, så kan jeg altså ikke se at de fejler noget.
Men det var også kun den venstre fjeder, som ifølge syn havde fejl: Fjederkomponet er beskadiget eller har brud!
Der er slet ingen brud på den, men der er maling der er skaldet af nogle steder.
Men nu burde de kunne hold bilens levetid ud.
Tusind tak Morten fordi du anbefalede komplet støddæmper par, det gjorde montagen meget lettere, og ellers skulle jeg også havde investeret i diverse specialværktøjer til tårnbolten.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

8. jul 2021, 00:49

Så er SAAB´en godkendt ved omsyn, men dunklyden er der stadigvæk.
Da begge støddæmper kp. er helt nye, så kan dunklyde vel ikke komme derfra.
Der kommer også engang imellem en knæklyd, når jeg drejer under kørslen, hvad kan det skyldes?
Jeg føler at det komme fra forenden, men kan det måske snyde?
Jeg føler også en forandring under kørsel efter at støddæmperne er skiftet. Det er som om jeg kan mærke
ganske små viberationer i rettet, som jeg ikke har mærket med de gamle støddæmpere.
Kan det være rigtigt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

8. jul 2021, 20:17

Vibrationerne staammer med stor sikkerhed at den er kommet ud af sporing efter udskiftningen af komponenter.
Sporing bør kontrolleres hvergang man har rodet med undervognen.
Lydene kan stamme fra ratstammen hvir der sidder en samling der kan blive være tør lige ver hvor den går ud af karossen, skidtet skal adskilles ig smores med nyt fedt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

15. jul 2021, 23:31

Jeg har bestilt tid til sporring på mandag den 19. juli, så må jeg se om vibrationerne forsvinder hvis den er ude af sporing.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: SAAB 9-5 SE komme med en dunklyd når jeg bremser

19. jul 2021, 13:33

Så er SAABén sporet. Den skulle justeres ind i begge sider foran ved at skrue på styrestængerne.
Men jeg kan stadigvæk mærke vebrationerne i rettet. De bagerste er der ikke muglighed for at justere, selvom de hælder lidt.
Men det vigtigste er nok de forreste hjul.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"