Side 1 af 1

Affjedring...

: 2. jun 2021, 13:28
af hesten
Hej kloge mennesker

Jeg tygger på at købe en 9-3 sedan fra 2011. Fruen og børnene har desværre meget let til køresyge og deres erfaring er, at en relativt fast affjedring er det bedste for at undgå det, mens svampet/blød affjedring er sikker kvalme.

Mine spørgsmål:
1: Er der forskellige opsætninger fra fabrik - fx på de forskellige trim-niveauer? (Det er ikke en specifik bil jeg har i kikkerten, så jeg kan kigge efter den rette, hvis der er en model, der er mere fast end andre).

2: Er det dyrt at ændre opsætning, hvis den jeg finder ikke har den rette?

På forhånd tak for input!

Mvh Mattias

Re: Affjedring...

: 2. jun 2021, 14:54
af Esbenw
Hej Mattias.

Jeg har præcis samme oplevelse med bløde undervogn, af samme grund skal jeg nok aldrig have en Citroen, den er alt for blød(har intet imod design eller andet)

Hvis du kan finde en aero er den lidt sænket og mere fast i opsætningen, det burde være muligt.

Ellers tror jeg ikke det er en kæmpe udskrivning at skifte fjeder men det er der nok andre der er bedre til at svare på med mig.

Re: Affjedring...

: 4. jun 2021, 18:05
af SteenHansen
Problemstillingen er også kendt i min familie, men mest da børnene var små.
Vi har mest kørt brugte Saaber, og en godt slidt undervogn er ikke nogen fordel.
Med god effekt har vi på forskellige SAABer fået monteret en god sportsundervogn. En let sænkning og bilstein B8 støddæmpere. Fjedermærke kender jeg ikke, kunne være lesjöfors.
Den bliver sjovere at køre, og det reducerer køresyge, men også komfort. Som så meget andet et kompromis.
Mangler du en pris vil jeg anbefale at kontakte Per eller Dennis hos Saab i Højer, de kan helt sikkert hjælpe dig med det rette forslag.
Det er adskillige år siden jeg sidst har fået operarionen gennemført, men mener at prisen den gang var 8-10000 for fjedre og dæmpere mobteret.

Re: Affjedring...

: 5. jun 2021, 07:27
af viking
Opgradering fra std. undervogn til Aero hjælper rigtig meget, på en slidt 10 år gammel vogn.

Det er nok en ca. 10kkr operation..

Sænkning er effektivt, meeen gør den også noget "traktor agtig" og fjernet komforten ved bykørsel på nedslidte veje.

Her er stumperne:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... k5JTdEJTdE

Re: Affjedring...

: 8. jun 2021, 15:11
af hesten
Tusind tak for jeres gode svar! De er rigtig gode at komme videre på. Tak!

Re: Affjedring...

: 8. jun 2021, 18:35
af Seniorsergent
Jeg havde samme problem. Her var den løsning jeg valgte ( Min er en 9-3 Stationcar).

https://www.neobrothers.co.uk/saab-9-3- ... 2281/15708

Det virker bare. Den er mere fast, uden at blive meget hård, og den er nem at køre frisk med, hvis det har nogen interesse.
:D

Re: Affjedring...

: 9. jun 2021, 08:27
af Viggen
Jeg har den samme løsning på min SAAB 9-3 SC: Eibach Pro-kit fjedre og Bilstein B8 dæmpere. :idea:
Jeg oplever god komfort, men mere præcis styring. :D Efter min mening et rigtigt godt set up. :!: Og så ser den lidt frækkere ud med den lille sænkning. :wink:
Den bør ikke sænkes yderligere, da drivakslernes levetid så nedsættes væsentligt. :x Dette gælder i hvert tilfælde for biler med B284.

SAAB hilsen Ole

Re: Affjedring...

: 14. jun 2021, 06:39
af Mortenvig
Prøvekør et par biler med familien !
Generelt syntes jeg ikke at en SAAB har en blød undervogn, men støddæmpere er en sliddel.
Så et sæt original dæmpere kan give en stor forskel hvis de gamle er slidt op.
Hvis man ikke er til sænkede biler .
Så findes der alternativer.
Og det er et sæt sports støddæmpere, fra f.eks. Bilstein, eller Koni.
Den eneste forskel på en Bilstein B6 og en B8 støddæmper er længden på dæmperen.

MVH
Morten