Banner cycler

Motorlampe lyser p1110

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. sep 2021, 18:07

Jeg har ikke et ohmmeter der er nøjagtig nok og man er vel nød til at måle ved mange temperaturer, hvordan gør man lige det og hvad er så tolerancen for go/no go? og for øvrig er der 4 ledninger til sensoren. Så hvor skal man måle. Løsninger er ikke altid så simpel, så derfor har jeg købt og monteret en ny IAT sensor. Men desværre har det ikke hjulpet på fejlkoden P1110, så jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal nu. Men har det mon nogen praktisk betydning at motorlampen tænde ved fejlkode P1110? for jeg kan slet ikke mærke noget under kørselen. Men det er ikke sjovt.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

3. sep 2021, 16:12

Joee, jeg har ikke kendskab til GMSAAB. Jeg var fejlsøger på større trafikfly. Og jeg var god til mit job. Det handler mere om at måle for stedet at bruge tegnedrengen som fejlsøger.
Man skal have et el-diagram for at fejl i elsystemet. En service manual kan fortælle om tolerancer. Er sensoren helt skudt? Er der korrosion et elstik? Er der gennemgang i ledningerne osv.

Kør bare med tændt motorlampe. Temperatur bruges for afmåle brændstof til motoren.
Hehe, fruen havde en '93 Classic 900. Jeg var flytypeskole i Toulouse. Hun ringede: CHECK ENGINE lyser.
Jeg spurgte: Hvordan kører den? Hun svarede: Den kører fint. Jeg svarede: Bare kør, jeg kigger på den når jeg kommer hjem.
Senere ringede hun: Lampen er slukket. Jeg kom hjem, 2 måneder senere. Stadig slukket lampe. Jeg har ikke ledt efter gamle koder, jeg er sgu ligeglad. :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

4. sep 2021, 21:43

Jeg leder efter et el-diagram.
Hvilken årgang? Hvilken variant? Hvilket reg. nummer?

https://saabwisonline.com/c5/9-5/2002/3 ... -part-1-3/
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 01:02

Ja det ville være rart med et el diagram , for det kan jo være ledningsforbindelsen hen til IAT sensoren, men jeg ved ikke hvor de 4 ledninger går hen, de er umuligt at følge, da de efter ca. ½ meter er tapet samme med en masse andre ledninger.
Min saab er en SAAB 9-5 SE kombi fra 2001 Reg. nr VN 57.155
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 02:27

Der er 4 pins i føleren. Den føler temp. og tryk.
Pin 1 = Jord.
Pin 2 = Temp.
Pin 3 = 5 V. fødespænding. Den kommer fra ECU'en.
Pin 4 = Tryk.
Man Ohmer temp. mellem pin 1 og pin 2 på føleren.
Ledningen fra pin 1 går til pin 23(A) i ECU'en.
Ledningen fra pin 2 går til pin 53(A) i ECU'en.
Den rette måde er at Ohme på stikkene på ECU'en, dvs. mellem 23 og 53.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 03:19

Jajo, jeg ved ingenting om 9-5. Jeg har set et billede af bilen. Jeg har god viden om 96 totakt og V4, 99 og Classic 900 og lidt om 9000.
jeg har ledt efter ECU i 9-5, jeg googled: Saab 9-5 2001 ecu location.

https://www.youtube.com/watch?v=7YgHsA6-oFU
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 10:19

Tak for linket på youtube, nu ved jeg hvor tronic sidder. Det er meget besværligt at komme til.
Jeg fandt følgede diagram og skitse af IAT sensoren.
IAT sensor el diagram.jpg
IAT sensor styring trionic.jpg
Men de 2 tegninger stemmer ikke overens:
Det er ikke ABCD I følge nederste skitse er rækkefølgen CADB set ind på de 4 stikben fra venstre.
det er da mærkeligt? Jeg må vel regne med el-diagrammet?
Men hvad er ECU?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 13:39

Trionic er SAABs eget navn for ECU = Electronic Control Unit. Nogle ECU's kaldes osse ECM, Electronic Control Module.
WIS er en syndig rodebutik. Nogle steder bruger de numre på pins, andre steder bruges bogstaver på pins.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 14:10

Jeg kan desværre ikke vise billeder. Jeg havde 2 billedehoteller, de er begge døde. Der er ikke en "Cloud" for mig.
En sky er på himlen. Om lidt er den væk.. :twisted: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 18:20

Nåm, jeg har kigget på tingene igen. Jeg har skrevet noget sludder, beklager. Jeg fik mine informationer fra nettet. Jeg har nu hentet WIS hjem. Stol diagrammet. Vi kigger føleren:
A = Jord (Minus)
B = Tryk.
C = 5 V. ind.
D = Temp.
Man Ohmer pins 70 og 35 på stikket på ECU'en. Fort SAAB holder ca. 24 grader, jeg ville forvente en snæver omegn 2000-2100 Ohm på et sundt system. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. sep 2021, 23:06

Man Ohmer pins 70 og 35 på stikket på ECU'en. Fort SAAB holder ca. 24 grader, jeg ville forvente en snæver omegn 2000-2100 Ohm på et sundt system.
Skal jeg måle på stikket, som jeg demontere på ECU én, eller skal jeg måle på selve stikbenen på ECUén, når jeg har fjernet stikket?
Afhængig af metoden og målingen hvad kan jeg så konkluderer?
Jeg kan vel også ohme om der er gennemgang i alle fire ledninger ned til IAT sensoren?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

6. sep 2021, 00:23

Du skal ikke Ohme ECU'en, det kan ødelægge computeren. Du skal ikke berøre stikbenene på ECU'en. Statisk strøm kan osse skade den. Koden taler om short/open til ledningerne og/eller tempføleren. Vi må antage at tryk er god. Du skal Ohme stikket til ECU'en.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

6. sep 2021, 01:08

Et Ohmmeter kan vise I (Infinity) eller OL (Open Line), når der er ikke nogen forbindelse. :ugeek
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

14. sep 2021, 09:20

Ja, jeg har ikke haft tid til at kigge på SAAB´en, men motorlampen tænder hver dag.
Jeg er i gang med at skifte toppakning på vores Berlingo, og det har jeg aldrig prøvet før. Det er meget større arbejde, en jeg havde regnet med. Jeg skifter samtidig udstødningsmanifold, den gamle var utæt og så skifter jeg tandrem, vandpumpe, termostat+ diverse pakninger.
Det sværreste er at skilde tinge ad, fordi der ikke er meget plads, men jeg håber på at det hele kommer til at virke.
thumbnail_20210912_125158.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

30. apr 2022, 14:58

Nu har jeg kør ca. 10.000 km med motorlampen tændt og fejlkode P1110. Bilen har kørt uden problemer, men det genere mig, at jeg skal se på den tændte kontrollampen.
Jeg har ikke haft tid til at se på det før nu, da min kone desværre er gået bort i november, men Berlingoen er repareret og solgt.
Det er nu lykkedes at komme ind til trionic og pille stikket af, så jeg kan måle på det. Men der er 70 stikben på stikket og der er ingen numre på stikket eller på tronic, så hvordan finder jeg de 4 ledninger i stikket nr. 46, 70, 35, 15 så jeg kan måle modstande og om der er gennemgang i alle 4 ledninger? Jeg kan ikke finde noget på EPC.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

30. apr 2022, 15:35

Kondolerer
Skærmbillede (16).png
Du skal søge i WIS og ikke EPC

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

30. apr 2022, 21:35

Tak.
og tak for skitsen Morten.
Jeg har nu målt på de 4 ledninger og i de 3 ledninger 70 35 og 15 er der forbindelse igennem.
Men nr. 46 tilgang 5v kunne jeg ikke måle nogen forbindelse fra trionic stik og til IAT sensor stik.
Jeg stark derfor en tynd nål tværs igennem ledningen oppe ved IAT sensor stikket og så kunne jeg måle gennemgang i ledningen, når jeg målte fra nålen.
Så der er sikkert en dårlig forbindelse i IAT stikket. Hvor kan man købe et nyt stik?
Jeg roede lidt med stikforbindelsen og stak nålen op langs ledningen og også ind i selve klemmen.
Herefter kunne jeg så måle gennemgang på normal vis på nr. 46. Herefter samlede jeg det hele igen og da jeg startede
kunne jeg se at motorlampen slukkede. Jeg kørte en tur på 11,5 km uden at motorlampen tændte. Men så stoppede jeg motoren i 5-10 min
og da jeg startede igen så tændte motorlampen igen. Så jeg vil tro at det er IAT stikket det er galt med, men det er ikke så lige til at pille ledningen ud.
Jeg målte også modstanden imellem stel 70 og Temp. 35 og den var 56,5 OHM ved 18,6 grader.
Ledningen nr. 46 er sort og ikke sort/hvid som vist på skitsen. Nr. 15 tryk er sort/hvid.
Måske kan jeg prøve at lave en tynd "lus" fra sort ledning 46 til klemmen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. maj 2022, 06:33

Ikke noget med at lave lus imellem ledninger, blot fordi farven ikke stemmer !!!!!!!!
Stik numre og placering er gud, og ikke en underlig farve på ledningen.
Du kan riste en motorstyring hvis du laver noget forkert.
Hvor kan man købe dele til en SAAB :roll:
Jeg ville prøve hos SAAB :wink:
Skærmbillede (17).png
Hvis du ser på billet så skal du ind og udløse den lille tunge på undersiden af stikbenet.
Hvorefter ledningen kan hives bagud af selve huset.
Men det kræver en special tang for at montere det nye stikben.
Det nemmeste er at klippe stikket af en skrot bil, og lodde ledningerne sammen.
Ps. du har målt tryksensoren, og ikke temperatur sensoren, der ligger på pin 15.
Og her skal du nok ligge på 3-4 K Ohm, med de temperaturer vi har i dag.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. maj 2022, 10:50

ok men jeg havde nu ikke tænk mig at lave lus imellem ledningerne.
Jeg ville lave en forbindelse fra sort ledning nr. 46 5v og om til den tilhørende klemme på stikket.
Men nu har jeg lige målt spændingen på ledning 46 med stikket demonteret når bilen kører,
og her kunne jeg nu måle 4,98 Volt, så nu er jeg lidt tvivl om det er denne ledningsforbindelse. Men motorlampen
lyste stadigvæk efter at jeg havde monteret stikket igen. Jeg prøver at nulstille fejlen og seer hvor langt jeg kan kører.
Ja der er byttet om på tryk og temperatur.
Men på den sort/hvide ledning nr. 15 temp. har jeg målt 2,62 Kohm.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. maj 2022, 16:08

Hvis dit multimeter viser et spændingsfald på 0,02 volt, så er der ingen problemer med ledninger eller multimeter.
Men for at være helt sikker så skal du måle på bagsiden af stikket, med sensoren tilsluttet.
En såkaldt belastnings måling, eller spændingsfalds måling.
Men det du måler er spændings forsyningen til tryksensor delen af sensoren, og ikke temperatur delen.
Ohm målingen på temperatur delen gør vel at den maks viser en 2-3 grader for meget.
Har du fået verificeret fejlkoden med en original tester???
For der er en meget stor forskel på en kode der starter med P0. som der er regler for.
Og noget der starter med et P (indsæt et tal), da det kan producenten selv bestemme!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. maj 2022, 07:40

Der findes en hurtigere måde at kontrollere om fejlen er væk.
Skærmbillede (18).png
Hvis du er i tvivl om indsugnings temperaturen, så kig på live data.
Og sammenlign med den virkelige udetemperatur, og når bilen kører, så må der ikke være pludselige hop i temperaturen.
Blot for at udelukke at det ikke er mobilscan der snyder dig.
Ps har du prøvet at rense føleren?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. maj 2022, 15:09

Nu har jeg målt på bagsiden af IAT stikket når der er monteret og bilen er startet. (En aflang gummiprop på bagsiden kunne pilles ud og så var der adgang til alle 4 klemmer bagfra.
Fra tilgang nr. 46 5v til nr. 70 stel var spændingen også her 4,98-4,99 V
Fra klemme nr. 15 temp. til nr. 70 stel var spændingen 2,3 volt
Fra klemme nr. 35 tryk til nr. 70 stel var spændingen 2,1 volt
Jeg måle også modstand fra bagsiden af klemmerne til forsiden at stikbene, men der var fuld gennemgang i alle 4 forbindelser, så jeg tror ikke nu at det er selve IAT stikket
der er defekt. IAT sensoren er næsten helt ny (10.000 km) og jeg har den gamle liggende endnu.
Mit multimeter er helt nyt. Og jeg har 2 forskellige Mobilscan tester som begge viser den samme fejl P1110.
BOV og diverse vaccum slanger er skiftet og jeg kører stadigvæk uden om en sikkerhedsventil.
Jeg har ingen original tester, men det bliver måske snart nødvendig at få en rigtig tester på.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

2. maj 2022, 21:10

Hej Gunnar
Der er træf i Svendborg st.bededag, så hvis du har tid og (kan vente så længe) er der måske én der kan tage en Tech 2 tester med.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

3. maj 2022, 00:37

Det er da en god mulighed, men jeg kender igen, som kommer med en tech 2 tester til Svendborg træf.
Jeg venter gerne til fredag den 13. maj. Jeg skal nemlig også have parret radioen igen, da strømmen har været afbrudt.

Hvor kan jeg se information om træffet i Svendborg og evt. tilmelding?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

3. maj 2022, 04:51

Gunnar.
de tal lyder meget fornuftige, men jeg ville have foretrukket at måle denne sensor.
Efter bilen har stået stille natten over, og kun med tilsluttet tænding, for at fjerne de ubekendte.
Det gør det mere enkelt at sammenligne tallene, med DMI's officielle tal for dit område.
Det at multimeteret er nyt siger intet om kvaliteten, og dermed fejlvisningen.
Det samme er gældende for fejlkode udlæsningen, vi aner intet om hvor god softwaren er til at oversætte SAAB fejlkoder.
Når man slår fejlkode op så er det en fejl, og den stemmer ikke overens med hvad softwaren beskriver. Så den er nok ikke særlig god.
Ved du om dit indsugnings system er helt tæt?
En enkelt metode at kontrollere det på er at, afmontere slangen før luftmassemåleren, start motoren og blokere luftmassemåleren med en stump træ, motoren skal gå i stå stort set med det samme.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

3. maj 2022, 08:07

Hej Gunnar.
Link til træfkalenderen , kan også findes øverst på siden og til venstre på forsiden.
Der er vist flere muligheder for at nogen har en tester. Jeg skriver lige en PM til dig.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

3. maj 2022, 17:16

En enkelt metode at kontrollere det på er at, afmontere slangen før luftmassemåleren, start motoren og blokere luftmassemåleren med en stump.
Hvor er det lige at luftmassemåleren sidder?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

4. maj 2022, 04:53

Den sidder bag højre forlygte, på slangen imellem indsugningen og luftfilter.
Og når du alligevel næsten har afmonteret den så rens den med det samme

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. maj 2022, 13:02

Nu har jeg prøvet at spærre for luftmasseføleren dels med et stykke pap og del med et bræt og også begge dele på en gang.
Men jeg kan ikke få motoren til at gå helt i stå.
Luftfilteret skiftede jeg sidste sommer også i forbindelse samme fejlkode P1110.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. maj 2022, 05:10

Hvis du har blokeret den der hvor jeg har markeret med blåt, og motoren ikke går i stå så har du en utæthed i dit indsugnings system.
Skærmbillede (19).png
Med den fejlkode du har ville jeg først kontrollere systemet imellem turbo og gasspjæld.
MVH

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. maj 2022, 06:22

dobbelt post

MVH
Morten
Senest rettet af Mortenvig 5. maj 2022, 06:27, rettet i alt 2 gange.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. maj 2022, 06:22

Ps. hvis du stadig kører rundt med et løst tankdæksel så er metoden ubrugelig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. maj 2022, 10:35

Jeg har blokeret ved den blå streg. Jeg kører ikke længere rundt med et løst benzindæksel.

Ok først kontrol af utæthed fra nr. 4 via nr. 5. til nr. 8. Men hvordan opdager jeg, hvor der er en utæthed?
nr. 6 er det BOV som jeg har udskiftet?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. maj 2022, 10:42

Det nemmeste er med en røgmaskine, men det er de færreste der sådan en.
Ellers er der en visuel kontrol, kig efter oliespild ved rør og slanger, og så er der at føle efter revner i slanger, og defekte spændebånd.
Ja det er bov ventilen

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

9. maj 2022, 13:34

Så er jeg tilbage efter jeg har haft gæster i 3 dage.
Jeg har prøvet at søge efter utætheder ved indsugningen, men jeg har ikke direkte kunne finde nogle huller.
Det eneste sted, hvor jeg kan være i tvivl er fra turbo til køler på grund af olie.
Prøv at se.
ny.jpg
nyny.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

9. maj 2022, 14:36

Lige umiddelbart ser det ud til at spændebåndet er løst, og trænger til en efterspænding.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

10. maj 2022, 00:19

Ja, nu har jeg prøvet at efterspænde spændebåndet, men skruen gik meget løst. Det var meget
svært at komme til. Det virkede som om jeg overspændte skruen og motorlampen tændte også igen efter ca. 8 km kørsel.
Jeg tror jeg vil prøve at udskifte spændebåndet.
Jeg har et som kan spænde fra 44 - 60 mm, måske kan det passe?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

10. maj 2022, 06:02

Spændebåndet burde passe, da en tilsvarende slange i silikone har en ydre diameter på 61 mm, på dette sted.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

10. maj 2022, 16:31

Nu har jeg skiftet spændebåndet, men det hjalp ikke, motorlampen tændte igen efter ca. 10 km.
Det er svært at se oppe fra hvor den tykke slange går hen. Der er vel også et spændebånd i den anden ende.

Man kan vel ikke på en eller anden måde bruge en røgpatron til at finde utætheden?
https://kloakshop.dk/shop/82-roegpatron ... MuEALw_wcB
Men hvordan skal røgen opsamles og hvorhenne skal lukkes ind i systemet?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

11. maj 2022, 03:57

Spænde bånd nr 2 sidder på intercooleren.
Prøv at google "evap leak detection smoke machine" for inspiration.
Ild i motorrummet en noget man bør undgå

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

11. maj 2022, 06:56

Her er en beskrivelse på hvordan man laver en meget enkel maskine.
https://www.youtube.com/watch?v=L9CDZ9lu6Rs

MVH
>Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

12. maj 2022, 00:37

ok tak der er mange muligheder på youtube.
Jeg har funden en som jeg synes viser meget tydeligt hvordan man gør:
https://www.youtube.com/watch?v=U8MMCD1s3w4
Jeg må se om det bliver nødvendigt at lave en simpel røgmaskine.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

12. maj 2022, 05:08

Hvis man har en kompressor så er denne langt mere anvendelig, Det er meget tæt på hvad man kan købe færdiglavet.
Og den afgiver nok luft og røg til at kunne teste hele systemet på en gang.
https://www.youtube.com/watch?v=Np_duzsaZxI

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

14. maj 2022, 15:11

Så er SAABén testet med røgudstyr, som Mads havde med til træf i Svendborg.
Det viste sig at der var utætheder 3 forskellige steder og også der hvor jeg ellers havde udskiftet spændebåndet.
thumbnail_20220514_134312.jpg
Så var der utæthed ved bypass røret.
20220514_134039 (5).jpg
Det sidste sted var ved slangen fra udluftning af krumtap huset og ind i ventildækslet.
20220514_134446.jpg
Det er godt nok effektivt med sådan en rørdetekter.
Jeg har nu bestilt nye o-ring og pakninger hos MapParts Tun, det kostede ikke meget,
så derfor bestilte jeg også et nyt oliepåfyldningsdæksel.
Mads testede også fejlkoden med en rigtig Tech 2 tester, men den viste samme fejlkode som
min Mobilscan P1110.
Tech 2.jpg

og ikke at forglemme, så blev radioen parret (married) med bilen igen.

En rigtig god og hyggelig dag med SAAB KLUB DANMARK træf i Svendborg,
og mange tak til arrangørerne.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

14. maj 2022, 18:51

Hej Gunnar
Jeg håber vi kom lidt tættere på at finde årsagen til din motorfejl.
Der var dog en ting som nogle var inde på i går og som jeg først kom til at tænke på her til morgen: Der bør ikke være gennemgang så man kan presse røg gennem fra mainfoldsiden til krumtapsudluftningen. Altså burde der ikke komme røg ud af oliepåfyldningen hvis man piller påfyldningslåget af. Årsagen er at der skal være en én-vejs-ventil der sørger for at der ikke kommer ladetryk over i krumtaphuset. Jeg vil gætte på at denne er defekt på din bil også.
Jeg ved at du har skiftet nogle slanger, men sikkert ikke alle slanger ved krumtapsudluftningen.
Det er denne dims som skal sidde mellem den lille studs på ventildækslet og et udtag på manifolden eller spjældhuset så vidt jeg husker.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... ion-4.html
Jeg tror det er nr#1 på mortens diagram over indsugningssystemet.
Man kan faktisk se den lige ved siden af påfyldningsdækslet på dit billede. Hvis man puste gennem i begge retninger er den defekt.

Derudover kunne dette sæt være en god ide at skifte hvis ikke du har gjort det for nylig. Der sidder nemlig også et par envejsventiler:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 31200.html
De er dog kraftigere end den anden lille ventil, så hvis bare slangerne ikke er revnet mv. så er det nok ikke nødvendigt.

Men lad os håbe at et par nye gummiringe kan løse dine problemer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

15. maj 2022, 05:56

Krumtapshus udluftning skal faktisk fyldes med røg, Da det bliver presset igennem røret der er monteret før turboen.
Slangerne og ventilerne i systemet har det med at blive defekte med alderen.
Har den den nyeste udgave af systemet?

Håber på at det løser problemet med fejlkoden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

15. maj 2022, 11:08

I oktober 2018 udskiftede jeg til et opgraderingssæt til krumptaphusventilation.
Jeg har også senere skiftet den lille hvide envejsventil og slangerne.
Men jeg har lige tjekket den igen for at være sikker på at den virker. Den ser ud til at virke som den skal. Den spærre
for gennemgang op til ventildækslet, men i modsat retning er der fuld gennemgang.
Håber at den vender rigtigt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

16. maj 2022, 06:34

Så burde systemet være ok, specielt da det ikke er utæt, og ja ventilen sidder rigtigt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

18. maj 2022, 17:52

Morten har selvfølgelig ret ang. indsugningssystemet. Sugesiden af turboen har fri adgang til krumtapshuset, så hvis du får tætnet alle de steder vi kunne se røgen burde dine problemer være løst :shock: forhåbentlig.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

19. maj 2022, 11:46

Nu har jeg tætnet de 3 steder så godt jeg kunne med nye dele. Men om det er tæt, det kan jeg ikke se.
Men sagen er motorlampen stadigvæk tænder efter 8-10 km kørsel.
Jeg har nu tjekket indsugningstemperaturen ved opstart og den var ens for udetemperaturen og indsugningstemperaturen nemlig 22 grader.
Jeg har nulstillet fejlen og kørt en tur på 6,7 km, motorlampen tændte ikke , men min Mobilscan meldt fejl P1110. Den plejer at melde fejl før motorlampen.
Jeg kunne se at indsugningstemperaturen var steget til 48 grader og senere i tomgang 50 grader.
Prøv at se testene:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 340d9da894
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 0220af28d5
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 501e85a9af
Jeg ved ikke om indsugningstemperaturen skal stige efter hånden som motoren bliver varmere?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"