Banner cycler

Motorlampe lyser p1110

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. mar 2023, 15:54

Ok tak Morten.
Jeg prøver at se om der er nogle synlige fejl på mit gasspjæld inden jeg bestiller et ny brugt.
Er det lige til at demontere?


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. mar 2023, 16:53

Gasspjældet er nemt, det store plast dæksel over motoren kan godt drille lidt, smid det i ovnen i 20 minutter ved 80 grader, det kan hjælpe en del.
Når dækslet er afmonteret så kig efter ledninger der er blevet møre i isoleringen.
Resten kan man ikke rigtigt gøre noget ved.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. mar 2023, 15:06

Nu har jeg demonteret gasspjældet og det sorte dæksel efter opvarmning, rigtig godt tips.
Men tilsyneladende ser det hele pænt ud. Men jeg undre mig over at de 2 yderste stikben på det 10 polet stik
har en anden farve. Skal det være sådan eller er det ir/tæring?
thumbnail_20230302_140558.jpg
thumbnail_20230302_140558.jpg (15.71 KiB) Vist 1935 gange
thumbnail_20230302_140626.jpg
thumbnail_20230302_140626.jpg (13.46 KiB) Vist 1935 gange
Når jeg drejer på den sorte arm hvor wieren er monteret, så følger gasspjældet ikke med når den er demonteret.
Først når jeg drejer på stålarmen med den grønne prik, så åbner gasspjældet. Jeg ved ikke om det skal være sådan.
Men jeg har læst i WIS under Throttie control følgende:
Toothed disc and reliased by the limp-home solenoid when the throttle goes into limp-home mode. The disc must be reset manually after repair and deletion og the dagnostic trouble code
Gasspjæld 03.jpg
Er der noget jeg skal nulstille/ reset når jeg montere det hele igen?
Gasspjæld 04.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. mar 2023, 19:11

My bad fjern de 2 skruer og træk motoren fri af akslen, så kan du se ledningerne.
Som akslen virker på påvirkning det mener jeg er helt normalt, hvis den går i limphome så følges de ad.
Og man er ikke i tvivl når det sker.
Hvis du er i tvivl om stikket så rens det.
Men de har mest sandsynligt sparet lidt penge.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. mar 2023, 20:23

Ok men der er 4 skruer ved motoren, men det kunne ikke ses på mit første billede.
Gasspjæld 05.jpg
Hvad med det 2 polet stik, som sidder med 2 skruer, skal jeg også demontere det?
Gasspjæld 06.jpg
Det er vel en føler? OHM=?
Fortsat god aften
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

3. mar 2023, 04:35

Det er mange år siden jeg var inde i en, så hukommelsen kan svigte noget.
Men ja fjern de 4 skruer, for at afmontere spolen.
Den med det to polede stik er limp home solenoiden, hvis du syntes den sidder i vejen så afmonter den.
Det du skal se efter er ledninger der ser ud som her https://www.saablink.net/threads/t7-9-5 ... ms.102873/

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

3. mar 2023, 12:57

puha de 2 af skruerne ville selvfølgelig ikke ud. TX25 løb bare rundt.
Men ved hjælpe af meget af mit værktøj som fil hammer dorn polygriptang fastnøgle og rørtang lykkedes det mig
lige før jeg var ved at opgive og samle det hele igen.
Men ledningerne er ikke tæret de ser meget fine ud.
Gasspjæld 07.jpg
Gasspjæld 08.jpg
Men om limp home solenoiden virker det ved jeg ikke.
Der sidder en arm som kun kan vippe fremad mod spiralfjederen.
Jeg målte 1,7 ohm på stikket og det ændrede sig ikke, når jeg påvirkede armen.
Gasspjæld limp home solenoiden.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

3. mar 2023, 17:26

Det ser fint ud, så det er bare at samle igen.
Modstanden på solenoiden passer med spec. Og når armen grå frit så virker den.
Du kan også sætte den til batteriet for at kontrollere at armen bevæger sig, hvis du vil være sikker.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

3. mar 2023, 18:15

Ok men nu har jeg samlet det hele igen. -Den startede fint så jeg kørte en tur. På vej ud ca. 9 km fornemmede jeg en ændring som om den steg voldsomt i omdregninger. På vej hjem gik det helt galt, den kørte med høje omdringer, selv om jeg havde sluppet speederen.
Kørte jeg omkring 60 km/h og trykkede koblingen ind, så steg omdrejningerne straks til 3000 - 4000 omdringer indtil jeg slap koblingen.
Da jeg kom hjem, så jeg efter wireren med den sad tilsyneladen rigtigt og når jeg drejede på den sorte plastikarm og slap igen, så vendte den tilbage til et stop. Hvad er der mon gået galt? Er der noget der skal nulstilles mekanisk? Gaspedalen virker også rigtigt, den fjedre tilbage når jeg slipper den. Fejlkoden P1110 kom igen som den plejer.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

4. mar 2023, 04:50

Der er vl kun at mistænke en ting en fejl 40 under samlingen, det sker for alle. så det er at starte med det der er nemmest at kontrollere, og arbejde sig bagud sidder alt på sin plads, er alt spændt.
Sad der nogen metalspåner på magneten.
Skiftede du pakningen imellem gasspjæld og manifold? for ved nærmere eftersyn då ser den meget brugt ud, var den stiv og hård?
Fejl kan ikke undgås desværre, det gælder bare om at tænke tilbage, og kontrollere alt hvad man har rørt ved.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. mar 2023, 13:58

Til morgen hvor motoren var helt kold, gemmengik jeg det hele visuelt og jeg efterspændte de 3 bolt som holder gasspjældet.
Men alt så helt rigtigt ud og det var monteret rigtigt. Så startede jeg og gav gas og det virkede helt normalt. Jeg gik også ud og gav gas
ude ved gasspjældet. Det hele virkede helt normalt og den gik fint i tomgang på lige under 1000 omdr.
Så kørte jeg min sædvanlige tur på 9,1 km uden problemer. Så stoppede jeg i ca. 5 min og kørte ingen ca. 2 km hvor jeg var inde og handle i ca. 15 min. Alt virkede som skulle og så ville jeg køre hjem ca. 8 km. Men da jeg havde kørt ca. 16 km ialt, så begyndte den at stige i omdreninger helt op til 5000 omdr. og efter jeg havde drejet af til de sidste 3 km hjem, så gik bilen simpelthen helt i stå. Om det var fordi at motortemperaturen steg over det tilladte, det ved jeg ikke, men motoren var brand varm. Jeg holdt en pause på ca. 10 min og så kunne jeg starte igen. Men jeg kørte kun 1 - 1,5 km så måtte jeg stoppe fordi omdregningerne steg helt vildt. Den eneste måde jeg kun stoppe omdregningerne på var ved at slukke for tændingen. Så holdt jeg igen med en brandvarm motor og ventilatorerne kørte selv om jeg havde slukket for motoren. Jeg nåede at læse motortemperatur til 107 grader. Men så gik det hel ud og jeg ventede ca. en halv time før jeg prøvede at starte, men det kunne jeg ikke, for der var ikke nok strøm på bilen. Så gik jeg hjem for at hente et reservebatteri.
Lige nu kl.14:45 Lø er jeg hjemme hvor jeg lige lader reservebatteriet op. Så håber jeg kan starte med reservebatteriet og køre de sidste ca. 1,5 km hjem.
Øv øv det ender med at jeg må tage toget mv. på onsdag til København, hvis jeg ikke finder fejlårsagen inden.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. mar 2023, 15:05

ok det hjalp med reservebatteriet, så kunne jeg starte og køre de sidste 1,3 km hjem. Bilen kørte fint hjem uden gasproblemer, men nu var motoren jo også blevet kold igen da jeg startede.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. mar 2023, 06:36

Hvor stod nålen på temperatur måleren, det røde felt rammes når motoren er 130 grader varm ?
Hvis motortemperaturen er over 107 grader og nøglen er fjernet så kan blæseren køre i op til 3 minutter, for at køle motoren ned, noget jeg kun har oplevet på en meget varm sommerdag
Du kan måle batteriets ladetilstand med et volt meter, men det er ikke helt nøjagtigt.
https://dck.dk/2018/05/13/pas-godt-paa- ... eretoejet/
Feks du har ladet på batteriet natten over, fjerner laderen, venter en halv time og måler spændingen, og sammen ligner med tabellen, det bør være som minimum være 90% opladt, eller meget tæt på.
Der noget der tyder på at du aflader selvom bilen kører.
Tag volt metret under armen åben motorhjælmen og mål spændingen på batteriet.
Start motoren og noter spændingen ved starter omdrejninger.
Giv et par gasstød, og lad motoren gå i tomgang i en 5-10 minutter, hold øje med motortemperatur, og batteri spænding batteri spændingen skal være over 13,5 volt ellers aflader batteriet.
Nu tænder du for alle de elektriske forbruger du kan komme i tanke om, hæver omdrejningerne til ca 2000 og aflæser spændingen.
Sluk dem igen, og sluk for varmeapparatet.
Lad motoren gå i tomgang og hold øje med temperatur spænding og omdrejninger, giv et par gasstød en gang imellem, for at se om omdrejningerne falder.
Hvis nej aflæs din batterispænding, og lukker gasspjældet igen indikeret ved den udvendige metalarm på spjældet.
Når motor temperaturen når de 90 grader så skal du meget gerne måle/ mærke en temperatur stigning på den øverste kølerslange, lad motoren køre videre ved omkring de 100 grader så skal den ene blæser starte, og i dette vejr så skulle det være nok til at køle motoren ned uden at blæser nr2 starter ved de 113 grader
Noter det hele ned på et stykke papir med omdrejninger, volt, og motortemperatur, og hvilke blæsere der kører.
Og afblæs projektet hvis temperaturen overstiger 125 grader, eller batteri spændingen falder til under 13,5 volt, eller omdrejningerne ikke vil falde.
Håber det giver mening.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. mar 2023, 13:26

Ok jeg vil forsøge at besvare alle spørgsmålene.
Jeg havde ladet på batteriet hele natten og da jeg fjernede laderen var spændingen 12,7 v og efter en ½ time var spændingen 12,6 v så ok.
Herefter motor tændt i ca. 10 min hvorefter motortemp 79 grader batteri 13,6 v omdr. 1087
Herefter tændte jeg for alt forbrug og hævede omdregningerne til 2000 omdr. Så var spændingen 13,2 v hvis varmeblæseren kørte på fulde omdregninger og slukkede jeg for varmeanlæget, så steg spændingen til 13,6 v.
Så slukkede jeg for alt forbrug incl. varmeanlæg kørte i tomgang. Spændinge 13,6 v og temp. 89 grader og omdregningerne var først 2216 omdr., men efter at have givet gas et par gange faldt omdregningerne til ca. 1670 omdr. Jeg havde motoren tændt i næsten en time og omdregningerne faldt ikke yderligere. Jeg kiggede herefter ud på gasspjældet, hvor det så ud som om at stål gasspjældarmen var helt tilbage,
Men jeg kunne dreje den yderlige lidt og så faldt omdregningerne. Det kunne tyde på at gasspjældet ikke var helt tilbage i tomgang.
Motortemperaturen kom max. oppe på 100 grader under hele forløbet, men den en motorkøleblæser tændte af og til ved ca. 98 grader.
Jeg udlæste forskellige Mobilscan rapporte og en enkelt gang så jeg også fejlkode P1260 men det var kun en gang den optrådte.
Denne fejlkode nævnes også her i SKD i forbindelse med gasspjæld: https://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?t=20371

http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... c5971602c1
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... d2d73928a1
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... aa61fe6c96
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... b6b27c4380
Er der noget der hedder slange til tomgangsregulator? Hvor sidder den? En person mente at det kunne være den.
Min varmeanlæg og blæser køre hele tiden på maks hastighed, hvis ikke jeg skruer ned elle slukker helt for det. Det bevirker af spændingen stiger fra 13,2 V til 13,6 V når jeg slukker for det.
Hvis bilen under kørsel bruger mere strøm end der produceres, kan det så have indflydelse på hvordan gasspjældmotoren virker?
De høje omdregninger på 4000-5000 omdr kom ikke under hele forløbet, hvor bilen stod stille.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

5. mar 2023, 14:25

1 det lyder fornuftigt.
2 din generator lader ikke nok, og aflader dermed batteriet under kørsel.
Efter en time så burde spændingen ligge meget tæt på 14 volt.
3 det tyder på at du har fået stål spåner på magneten, og den blokerer spjældet, hvilket fejlkoden også tyder på.
Men det kan også tænkes at du har en vacum læk efter gasspjældet, der årsag til de forøgede omdrejninger,
Men fejlkoden kan også være forårsaget af at du har drejet amen tilbage rent fysisk.
Det kan være at den er gået i limp home mode læs op på hvordan den nulstilles
Skærmbillede (84).png
4 hvis du har klimaanlæg, og den kører på fuld drøn så er du nok løbet tør for kølemiddel, eller en anden fejl i anlægget. Læs i wis hvordan du udlæser fejlkoder og 0 stiller dem.
Det er gasspjældet der styre din tomgangs hastighed, og der er ingen ekstra slanger, eller ventiler der styrer det, så det er åbne igen og kontrollere for spåner, og træghed i spjældet.
Og ja en lav batterispænding, kan give mange underlige problemer, specielt da styrenhederne forsøger at kompensere for det.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

5. mar 2023, 17:14

Ja den var gået i limp home. De to videoer på youtube viste mig hvordan det ikke skulle virke, for plasttandhjulet fulgte med når jeg
drejede på gassen. Det var svært at se hvad der egenlig foregik på youtube, men det lykkese mig at bikse med det så det sagde klik. Nu fulgte plasttandhjulet ikke med. Nu er der ingen problemer med tomgang og efter 2 turer en på 2 x 9 km og en tur på 2 x 15 km fungere det hele som det skal. Omdregning, temperatur og spænding ligger som normalt. Det kan godt være at spændingel ligger lidt lavt under kørsel, men uden econ ligger der alligevel på 13,8 V . Sådan har det ligge de sidste par år og jeg har faktisk en hel ny generator med rem og ruller liggende som jeg købt ved speedparts, men jeg har ikke taget mig sammen til at skifte den og da jeg skal af med bilen snart, så ved jeg ikke rigtigt om jeg vil skifte den. Men fejlkoden P1110 er der jo stadigvæk og om det løses ved af købe en anden brugt gasspjæld, det er spørgsmålet???
Men YAHU nu tør jeg godt køre til København på onsdag den 8 marts.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1746
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

6. mar 2023, 09:51

Jeg tror ikke at et andet gasspjæld vil løse problemet, det var mere et langskud fra min side at ledninger hvis isolering var gået i opløsning kunne lave en eller anden form for kortslutning og give anledning til fejlen.
Ok du har så kørt rundt med en halv defekt generator i 2 år, bedømt ud fra dine volt målinger, og batteriet løber tør for strøm efter en vinter. hvis du ikke anser det som et problem, så har jeg ingen ord.
Ydermere så har denne tråd også snart 2 års fødselsdag.
Det kunne tænkes at der er en sammenhæng imellem de to problemer!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"