Banner cycler

Motorlampe lyser p1110

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Motorlampe lyser p1110

7. jun 2021, 09:05

H vad er der galt og hvordan repareres det på en SAAB 9-5


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jun 2021, 13:54

Jeg mener det var den sammen fejl jeg fik på den gamle 9-3 da jeg fik den chippet og alle mine vakuum slanger fejlede fra en side. Har du skiftet eller kontrolleret dine vakuum slanger? Kan den godt lave ordentlig ladetryk?
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jun 2021, 15:28

For ca. 1. år siden skiftede jeg en lang (ca 85cm ) tynd ø4 slange som var total mørnet og var faldet af og det var vist også samme fejlkode. Nu har jeg set alle slangerne efter og jeg fandt en lille kort ca. 8 cm ø4 , som var meget mørnet og hård. Den har jeg skiftet til en silikoneslange. Så nu må jeg se om det har fjernet fejlkoden helt. Jeg har kun kørt 5-6 km efter jeg skiftede slangen, og da var der ingen fejlkode. Men jeg er ikke helt sikker på at fejlen er væk. Senere skal jeg køre en tur på 23 km og så må jeg se om fejlen er helt væk.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jun 2021, 22:14

Nu har jeg kørt en tur på 23 km, hvor jeg har tilsluttet min Mobilscan. De første ca. 16 km var der ingen fejlkode og motorkontrollampen var slukket. Men så viste min Mobilscan desværre igen fejl P1110 øv. Men motorkontrollampen tændte ikke under de 23 km, er det ikke mærkeligt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

8. jun 2021, 22:23

Næhh, fejlen er væk. Lampen slukker selv, når fejlen udbedres. Anti-lock (ABS) og CHECK ENGINE slukker selv, når fejlen er væk. Airbags (SRS) har ikke self-reset, man skal bruge en tester/scanner for at slukke lampen.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

9. jun 2021, 00:17

Ja jeg håber at fejlen er helt væk, men jeg havde jo nulstillet min Mobilscan og alligevel kom fejlkoden igen efter 16 km. Jeg kan ikke lige kontrollere den de næste par dage, for SAAB´en er nu på værkssted. Den taber motorolie og gearkassen skal ud, det bliver vist dyrt ifølge mekanikeren. Sidste synsdato var i går tirsdag den 8. juni og mekanikeren forventer ikke at den er klar før på mandag 14. juni. Jeg har ellers altid været i god tid med at få mine biler synet en uges tid før sidste synsdato, så der også er plads til omsyn. Håber ikke at jeg får en bøde eller at de fjerner pladerne? Er der nogen der har prøvet at overskide synsdatoen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

9. jun 2021, 10:17

FÅ RENSET OLIESPILDET AF , slet fejlkoderne, og kør skidtet til syn.
Så får du et overblik på hvad der skal laves.
Eller eventuelt om man skal trække stikket.
Du har et par ubekendte med at bilen periodisk går i stå, og så en fejlkode du ikke har fået udbedret, og muligvis nogle tårnlejer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

21. jun 2021, 14:30

Jeg kæmper stadigvæk med fejlkode P1110 komme efter 5-10 km kørsel. Min Mobilscan viser fejlen et stykketid før motorlampen tænder.
Jeg har kigge mange slanger efter og ikke fundet nogle dårlige. Har tænk på om det kan være luftfiltret der skal skiftet. Det har jeg aldrig skiftet. Eller noget med indsugningstemperatur eller sensor?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Motorlampe lyser p1110

21. jun 2021, 17:16

Jeg havde samme oplevelse kort tid efter jeg havde købt min 9-5 og googlede fejlkoden. Det fleste svar gik på det du allerede har været inde på, nemlig vacuumslangerne ved indsugningsmanifolden. Der var også nogle der nævnte utætheder ved BOV'en. Jeg skiftede alle de tynde vacuumslanger der var godt møre og har siden ikke fået fejlen (snart tre år siden). Hvis ikke jeg husker galt var der i alt fire af de tynde slanger. Jeg kan kun læse mig frem til, at du har skiftet de to af dem. Så hvis ikke du allerede har skiftet alle, så var det nok værd at forsøge.

Når du alligevel er dernede, så kontroller også nipler og t-stykker og tilslutning til spjældhus og plasticventilen som nogle af slangerne er sluttet til. Der kan være et brud som er vanskeligt at se - brug fx et spejl.

På det her link er der nogle billeder hvor man kan se de områder som jeg skriver om:
http://saabworld.net/showthread.php?t=25528

Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

28. jun 2021, 20:35

Jeg får stadigvæk fejlkode P1110 efter ca. 15 km kørsel på mobilscan, med ikke på motorlampen. Hvis jeg nulstiler komme fejlkoden først efter yderlige ca. 5 km og motorlampen tændes først efter ca. yderligere 10 km.
Jeg har nu skiftet i alt 5 tynde slanger og jeg har renset Airflow censer og jeg har sat nyt luftfilter i. Det har måske aldrig været skiftet for det var det originale SAAB filtet der sad der, og det var meget beskidt. Men ingen af delene har hjulpet helt for fejkoden dukker stadigvæk op.
Der findes 2 -3 tynde slanger yderlige, som er meget besværlige at komme til . Elstikket og forskellige andre dele skal demonteres, for at jeg kan komme til disse slangen, som sidder langt nede og inde mod førersædet. De er ikke så belastet af motorvarmen, men måske skal jeg alligevel også skifte dem?
Jeg søger med lys og lygte, men har endnu ikke fundet fejlen, hvor skal jeg lede?
Vil en tech 2 tester kunne fortælle helt nøjagtig hvor fejlkoden opstår?
Udskift af vaccumslanger 2021-06-27.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

29. jun 2021, 05:07

Trin 1 Skift alle slanger !!!
En visuel kontrol er ikke nok. De kan være så bløde at de kollapser når de ser vakuum.
Hvis fejlkoden stadig dukker op så er det i gang med at kontrollere ventiler for mekaniske fejl.
Og nej enTec2 tester er ikke mere uddybende.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Motorlampe lyser p1110

29. jun 2021, 19:16

Hej,
Jeg ser fine blå slanger, men en envejsventil, der ser ældre ud. Har du checket, at de virker som de skal og vender de rigtigt?
Bare en tanke. Held og lykke med at finde fejlen.
Mvh, Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorlampe lyser p1110

29. jun 2021, 21:56

Som Nemsaab skriver, tjek slanger og kontravent mv.

Skift dem ALLE, de har samme alder og er lige skøre og trætte.

Så køb noget slange og bliv "glad" over det er fixet.


Her er en Youtube video der viser hvordan, samt et diagram over slangerne.

https://www.youtube.com/watch?v=-lxAJb-Flik
Vedhæftede filer
Slanger.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorlampe lyser p1110

29. jun 2021, 22:13

Hej Gunnar

Jeg har prøvet noget tilsvarende med min 9K -der hed fejlen dog P0105 (slange til tryksensor). Det var så efter, jeg havde skiftet slanger og ventil, og fejlen forsvandt af sig selv, da mekaniker Jørgen ved SAAB havde udlæst fejlen, kigget undrende på alt det nye og konstateret, at alt burde være perfekt... Ventilen kostede 250 kr., så den er vel værd at skifte (min gamle var vist ok, men så sprød i plasten, at den var næsten umulig at skifte slanger på). Og den kan selvfølgelig også vendes forkert -har du tjek på, om det er tilfældet?

Og så ser jeg (udover de fine blå slanger) også nogle sorte, en plasticstuds og en gummitylle, der ser lidt tvivlsomme ud. Noget af dette måtte jeg også skifte, da det ikke fornuftigt kunne genbruges efter skift af vacuumslanger -det var for træt/stift/revnet.

Held og lykke med det :) .

Mvh/NC

PS: Hvis luftfilteret aldrig har været skiftet, ville jeg også gennemgå alle andre eftersynspunkter og sikre, alt alt nu er skiftet som foreskrevet. Det er virkelig træls med sådan en bil, der blot er blevet nødtørftigt vedligeholdt/kørt ned i den sidste del af forrige ejerskab.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

30. jun 2021, 00:32

Tak for de god råd og også for skitsen af slangerne. Nu har jeg lidt at arbejde med.
Hvordan kontrollere jeg ensretterne (kontraventilerne), er det bare ved at puste igennem den med munden og se om der er gennemgang/ ikke gennemgang?
De 3 yderste slanger til højre på skitsen er dem jeg mangler og som er svære at komme til.
Jeg har tidliger købt 2 meter silikoneslang og jeg har stadigvæk ca. 1,1 meter tilbage. Den lange slange til Bov er skiftet tidligere, med det er en sort slange. Når jeg tæller nærmere efter, så har jeg indtil nu skiftet 6 slanger incl. den lange og 2 meget korte, hvoraf den en var der stof uden på. Dem kan jeg ikke rigtig se på skitsen. Men nu skifter jeg alt hvad jeg kan se og tjekker kontraventilerne.
Men hvordan tjekker man BOV, som siddet på den lange slange foran.
Der sidder også nogle magnetventiler T7 vaccumventiler og styreventilen, hvordan kan man undersøge om de virker som de skal? Jeg ved ikke hvad de laver.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorlampe lyser p1110

30. jun 2021, 14:04

BOV enheden kan godt være defekt, men de holder normalt længe.

Hvis du søger lidt på SKD kan du læse dette:

Se i bunden af tråden:

viewtopic.php?f=1&t=26131&p=211615&hilit=BOV#p211615
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. jul 2021, 00:24

Nu har jeg skiftet alle siliconeslanger ø4/ø8, der er ialt 10 stk i forskellige længder. Jeg har også tjekket de 2 små kontraventiler og de virker som de skal og vender også rigtigt. Men fejlkoden P1110 komme desværre igen efter et stykke tid og senere lyser motorkontrollampen også.
Nu må jeg se efter andre ventiler og det kan vel også være tykkkere slanger det er galt med? sikkerhedsventilen (BOV) vil jeg prøve at undersøge for fejl, hvis det er muligt.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

1. jul 2021, 07:41

Jeg går ud fra at alle slanger sidder korrekt.
Så her er et bud på en hurtig fejlsøgning.
Afmonter vakuumslangen på indsugningsmanifolden.
Sug og pust i slangen, systemet skal være tæt.
Hvis det ikke er tæt så klem slangerne indtil du har lokaliseret utætheden.
Afmonter vakuum slangen på bypass ventilen (BOV) pust og sug igen og der skal være fri gennemgang.
Ingen gennemgang så kontroller slanger for gennemgang, samt solenoiden for gennemgang..
Afmonter bypass ventilen, kontroller membranen for revner, og kontroller at den kan bevæge sig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

1. jul 2021, 10:47

Ok nu har jeg fejlsøgt efter din anvisning Morten

Vakuumslange ved indsugningsmanifolden er tæt både når jeg puster og suger.
Vakuum slange på bypass ventilen (Bov) afmonteret så er der fri gennemgang både når jeg puster og suger.

Når bypass ventilen er afmonteret kan jeg ikke se nogle revner. Jeg kan også åbne membranen med en skruetrækker, men skal passe på at den ikke kommer til at hænge når jeg slipper. Når jeg puster og suger i begge tilgange/afgange er den tæt. Puster jeg i vakuum tilslutningen er den også tæt, men membranen bevæger sig ikke. Suger jeg derimod, så kan jeg blive ved med at suge indtil jeg afspærer afgangsstudsen til indsugningsmanifolden, så bliver den tæt. Der sker ingen ting ved at afspærre den anden studs, jeg kan blive ved at suge.
Jeg kan ikke afgører om den virker som den skal, men der skal sikker et større påvirkning til at åbne ventilen end det jeg kan give med munden?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorlampe lyser p1110

1. jul 2021, 15:59

Den skal holde tæt ved 0 bar(g) og plus tryk, og skal åbne ved vakuum tryk


Her er lidt hvornår og hvorfor:

Det første klip viser en BOV ventil der sender overtrykket til det fri. På Saab sendes trykket tilbage til indsugningen for ikke at lave trix med luftmængden luftmåleren ( LMM ) enheden måler.

https://www.youtube.com/watch?v=ox581_iG5wg

https://www.youtube.com/watch?v=hYIL_XvlYTE

Der hvor der fejler, er at de ikke kan holde tryk / holde tæt med fuldt turbo tryk med motoren for åben gasspjæld.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 08:59

Gunnar det du har verificeret er at selve den mekaniske/luft del af systemet virker, ved speederslip.
Så nu har vi i princippet kun solenoid ventilen tilbage.
Hvordan virker den, og hvorfor sidder den der?
Hvorfor Saab ville gøre alt for at fjerne den fede lyd af BOV ;)
Selve ventilen består af et stempel, en fjeder der holder stemplet lukket, og en solenoid der trækker i stemplet.
spændingssløs tilstande så er forbindelsen til manifolden åben, når den bliver aktiveret så bliver slangen før gasspjældet aktiv, og manifold slangen lukkes lukkes.
Dette3 betyder at ved speederslip, så har vi en tilslutning med vakuum og en med tryk., motorstyringen kan nu pulserer spændingen og dermed bestemme vakuummet til bypassventilen, og dermed hvor meget og hvor hurtigt den åbner.

Næste punkt er at sætte slange fra aflastningsventilen direkte på studsen i indsugnings manifolden.
Og at blokere tilslutningen fra gasspjældet.
Kør en tur og se om det ikke har afhjulpet problemet.

MVH
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 10:14

Jeg er ikke helt med på hvad jeg skal gøre.

Næste punkt er at sætte slange fra aflastningsventilen direkte på studsen i indsugnings manifolden.
Der er 3 slange i aflastningsventilen 2 blå og 1 sort som går til BOV. Højre venstre eller sort?
20210702_093247.jpg
Indsugningsmanifolden der er 2 blå slanger hvortil højre eller venstre?
20210702_093213.jpg

Og at blokere tilslutningen fra gasspjældet. Hvilke tilslutning højre eller venstre?


Kør en tur og se om det ikke har afhjulpet problemet.
Ja, det er jeg med på når slangerne sidder rigtigt.
Hvis der har hjulpet er det så sikkerhedsventilen der er defekt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 10:37

Hvis vi kigger på ventilen.
Slangen modsat stikket den højre studs skal blokeres.
Slangen til venstre skal afmonteres på manifolden, og slangen der vender frem, skal flyttes over på manifolden.
Og ja hvis der ikke er nogen fejlkoder, så er ventilen defekt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 16:25

Jeg har flyttet slangerne som beskrevet Morten.
Nu har jeg kørt en tur på 25 km blandet kørsel og motorlampen tændte ikke og mobilscan meldte ingen fejlkode. Men nogle få gange bliver mobilscan gul hoved og viser motortemp på helt op til 99 grader kortvarig og kortidsbrændstoftilførelse -10 gul. Men hurtig falder motortemperaturen ingen til 88 grader.
Men der er vist en anden historie.
Men tilsyneladende virker det hele uden denne megnetventil, jeg kan ikke mærke nogen ændringer under kørslen.
Så hvilket formål har ventilen?
Skal jeg bestille en ny ventil?
Jeg går ud fra at der ikke sker noget ved at køre med slangerne udenom magnetventilen.
Jeg lader slangerne være og kører senere i dag en tur på ca. 2 x 10 km så kan jeg se om fejlkoden forbliver væk.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 17:36

Det eneste formål ventilen har er at fjerne støj, når bypass ventilen åbnes,
Hvis man kan leve med støjen, så kan du roligt køre videre, med den som den er nu.
Funktionen af bypass ventilen er den samme, bare mindre forfinet.
Min gamle Volvo med et åbent luftfilter, lød som en Brian bil på motorvejen.
Man var aldrig i tvivl om hvornår man slap speederen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. jul 2021, 20:09

Nu har jeg kørt yderlige 9 km uden fejlkodemeddelelse og herefter en pause på ca. 15 min og så kørte jeg ca. yderlige 2,5 km og så tændte motorlampen dessværre. Mobilscan tilsluttede jeg så da jeg havde kørt yderlige 0,5 km og holdt stille og det var fejlkode P1110 som den viste. Jeg nulstillede fejlen og kørte efter en pause de ca. 8 km hjem uden feljkoden eller motorlampen tændte.
Så der noget der tyder på at der er andre ting end magnetventilen, som påvirker fejlmeddelsen, men hvad kan det være?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: Motorlampe lyser p1110

3. jul 2021, 11:03

Hvad betyder fejlkode p1110 helt præcist?
I starten af denne tråd blev der skrevet om fejl det VIST havde denne fejlkode.
Og trods mange forsøg kommer denne fejlkode stadig frem efter at du har kørt kortvarigt.
Håber ikke jeg blander for meget ind i det her, men har du tænkt på EVAP ventilen?
Jeg mener at vide at ved kold motor står den åben og lader benzindampe suge ind i indsugningen indtil motortemperaturen når op på omkring 40 grader. Herefter åbner og lukker den hele tiden med en tikkende lyd. Hvis den går i stykker sendes der hele tiden dampe ind i motoren og blandingen bliver for fed, hvorefter der kommer en fejlmelding.
Altså ingen fejlmelding før motoren bliver varm.
Giver det mening?
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

3. jul 2021, 11:41

Det giver mening, men da jeg ikke er fagmand kun selvlært, har jeg meget svært ved alle disse forkortelser.
Gissel du må forklare mig hvad EVAP ventilen betyder og hvor den sidder henne.
Hvordan kan jeg kontrollere om den virker som den skal?

Jeg har lige søgt på kun fejlkode P1110 og ud for Saab står der:
Charge Air Bypass Valve. Performance Problems = Ladeluftomløbsventil. Ydelsesproblemer
Men er det BOV ventilen eller andre årsager til ydelsesproblemer?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: Motorlampe lyser p1110

3. jul 2021, 13:12

Jeg er ikke tekniker men kan oplyse at EVAP står for Evaporator Canister Purge Valve og sidder på min OG 9-3 bag motorblokken. Googler du EVAP kommer der billeder frem af den, og så vil jeg tro du let kan finde den også på en turbomotor.
Jensen har beskrevet problemer med den, dog i en anden sammenhæng 27. marts 2010 og du kan finde det ved at google EVAP ventil funktion. Så kommer blandt mange Jensens tråd op her på siden.
Jeg havde engang for mange år tilbage en Check Engine i lang tid. Den kom ganske som du beskriver når motoren blev begyndende varm og svandt når motoren var blevet kold. Udlæsning af fejl på værkstedet sagde "for mager eller fed blanding" og intet andet. Efter lang tids fejlsøgning kom min mekaniker til at tænke på den ventil. Den blev skiftet og siden har det virket på min nu 565.000 km. gamle SAAB.
Jeg mener der er tale om en elektromagnetisk ventil som, når den er aktiv ved varm motor afgiver en svag tikkende lyd som udtryk for at ventilen åbner og lukker og derved sender en anelse benzindampe ind i indsugningen. Hvis den ikke virker står ventilen konstant åben og der suges således for mange dampe ind i motoren, altså for fed blanding. Som jeg læser plancher om ventilen er den den sidste station i et udluftningssystem fra benzintanken.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jul 2021, 10:01

Ja jeg husker nu, at jeg tidligere har arbejdet med EVAP ventilen under mit indlæg: "Motoren sætter pludselig ud under kørsel" hvor Morten gav en meget grundig forklaring på funkktionen. Jeg kørte også i en længer periode med en prøvelampe parallet over EVAP ventilen, men ventilen virkede tilsyneladen som den skulle og der var ingen fejlkode p.g.a. den. Derimod kom fejlkoden P1110 under forløbet, hvor jeg opdagede at den lange vacuumslage til BOW ventilen var helt mørnet og faldet af. Efter skift af denne vacuumslange har motoren ikke længer sat ud og det er ca. år siden nu.
4670477 p119a020 Udluftningsventil, brændstoftank SAAB 9-5 611228-56 (4).jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jul 2021, 10:15

Evap systemet et typisk overkompliceret SAAB system.
InkedSkærmbillede 2021-07-04 06.40.35_LI.jpg
Der var en grund til at de gik på røven!!
Den med blå cirkel er den elektriske ventil, som er nævnt oven over, og den giver sjældent problemer.
De to envejs ventiler med røde cirkler giver som regel problemer.
Nemmeste kontrol, er at afmontere slangen bag gasspjældet, pust og sug i slangen, og den skal holde tæt.
På min var det gummislangen på gasspjældet der var knækket, og den kan ikke købes løst.
70 euro for en komplet slang inc. ventiler :twisted:
Så der blev købt en envejsventil med 6 mm studser, og noget 6 mm slange, de passer på ventilen, og studsen på gasspjældet, slangen til indsugnings røret blev fjernet for at forenkle systemet, og således har jeg kørt i mange år.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jul 2021, 13:40

Nu har jeg testet slangen ved gasspjællet, og den holder tæt både når jeg puster og når jeg suger. Slangen ser også fin ud.
Men jeg har kørt en tur her til morgen på 31 km uden ophold. For i går sent på dagen stod jeg og rodede ved de tykker slanger og her opdagede jeg at slangen til EVAP ventilen var faldet af. Det er en speciel slangekobling, som jeg også for nogle dage siden roede med, fordi jeg fik øje på at der sad en plastbøjle løs, og som jeg troede skulle spænde koblingen fast. Men nu har jeg erfaret plastbøjlen ikke er til at stamme koblingen med, men til at demontere koblingen, så det har jeg jo nok gjordt på et tidspunkt. Hvornår ved jeg ikke lige, men jeg vil tro at det er på et tidspunkt efter at jeg har flyttet ø4 vacuumslangerne ude om sikkerhedsventilen. Så derfor den tur til morgen på 31 km hvor hverken motorlampen eller mobilscan viste fejl. Men det mærkelige var, da jeg startede og tilsluttede mobilscan så viste den fejlkode P1110 hvorefter jeg nulstillede fejlen og den dukkede ikke op på hele turen.
Her fornyligt har jeg prøvet at starte igen uden at kører og tilslutte mobilscan og så dukker fejlkodenP1110 op igen uden at motorlampen tænder, så det er lidt mærkeligt at den dukker op når jeg starter.
Men nu vil jeg køre nogle dag for at se om fejlkoden også dukker op under kørsel. Hvis den ikke dukker op under kørsel eller motorlampen tænder, så er det vel ret sikkert at det er sikkerhedsventilen det er galt med.
Så tør jeg godt køre til omsyn for der er kun 11 km til synsstedet.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jul 2021, 18:31

Det lyder meget mystisk, fejlen skal optræde 2 gange under en kørecyklus inden motorlampen tænder.
Dvs. 2 gange frisk acceleration, hvor turboen laver tryk.
Er softwaren i motorstyringen original?
Jeg ville nok prøve en anden eller flere apps på telefonen, når der skal udlæses fejlkoder.
For jeg tror vi er blevet ført på vildspor, af en app der ikke lige kan læse de bil specifikke fabriks koder riktigt :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

4. jul 2021, 19:47

Nej, det eneste problem nu er at fejlkoden optræder hvergang jeg starter motoren og herefter sætter mobilscan til. Så nulstiller jeg fejlen, og den optræder herefter ikke på hele turen, kort eller lang og motorlampen tænder helllerikkke. Først når jeg stopper motoren for at holde en pause og derefter igen starter, så komme fejlkoden på mobilscan, men ikke på motorkontrollampen. Så nulstiller jeg igen før jeg kører.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

7. jul 2021, 06:39

Det er det der er problemet.
Motoren ser ikke ladestyk, og speederslip 2 gange,
Når du slukker motoren, og derefter starter den.
Den kode den læser er en specefik kode for SAAB, og det er ikke sikker at den læser koden riktigt.
Hvis man skal være helt sikker på koden, så skal den læses med en Tec2
Jeg har oplevet at selv en Bosch tester spyddede den forkerte kode ud, da den var mærkespecefik, og vi måtte finde en original tester til mærket for at få udlæst den riktige kode.
Så man kan selv forestille sig hvordan en universal app kan blive forvirret, og ikke udlæse den korrekte kode.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

15. jul 2021, 00:34

Men jeg har stadigvæk fejlkode P1110. Hvis jeg ikke tilkobler min mobilscan, så lyser motolampen efter ca. 5 km. Tilslutter jeg så mobilscan, så viser den fejlkode P1110, som jeg så nulstiller.

Men P1110 siger bl.a. indsugningsluft temperatur (IAT) sensor (D/C) afbrudt eller kortslutte
Kan (IAT) sensor (D/C) være defekt ? kan man måle om den er defekt? eller for strøm på de 4 ledninger.
Hvor går ledningerne hen, det er ikke ledt at følge ledningerne, for de er bundet sammen med andre ledninger og omviklet isolerbånd hele vejen.

Er der andre insugningslufttemperatur følere?

Hvad med BOV kan det være den der driller?
Jeg har skiftet alle vacumme slanger ø4 og efterset ø6 slanger, som ser fine ud og kører stadivæk uden om magnetventilen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Madsens
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 237
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:00

Re: Motorlampe lyser p1110

15. jul 2021, 06:29

Død bov ventil, har lige været der.
Sæt et stykke slange på studsen, kan du suge i slangen er den død.
Medlems no. 171

Lincoln Premiere 1957
Peugeot 107 Trendy Aircon 2007
Sprite Musketeer 1974
99Turbo-78 5 dørs renoveringsbil
99Turbo-80 2 dørs renoveringsbil
9-5 Arc 2,3 Estate 2002
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

15. jul 2021, 08:13

Enig med Niels ang. P1110.
Se min gamle tråd ang. min 9-3 med samme problem:
viewtopic.php?f=1&t=31126&p=244731
På min var det vacuumslanger der hjalp selvom de ikke så ud til at fejle noget. En utæt BOV kan dog give samme problemer. Hvis BOV lækker vil du også mangle turbotryk. Jeg mener at den skal lave 0,8 BAR max. Jeg har haft en BOV der ikke kunde holde over 0,5 BAR, og så mangler man nok cirka 30HK på toppen.
Hvis BOV er død, så køb en metal BOV. Dem i plastik som man kan købe i dag (ikke bosch) er elendige. De koster 2-300 men holdbarheden er elendig. For ca. det dobbelte kan man få dem i metal hvor holdbarheden er 10x bedre. eks: https://www.rendcarparts.com/saab-volvo ... D4441895MZ
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

15. jul 2021, 23:24

Jeg har i et foregående indslag haft BOV afmonteret og pust og suget i den og der virkeden den tilsyneladen som den skulle. Men måske skal jeg bare bestille en ny, så kan den da udelukkes.
Men hvad med den magnetventil med 3 slanger (hedder vist APC), som sidder foran motoren, kan den være årsag til fejlkoden. Hvordan tjekker man, at den virker som den skal.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

18. jul 2021, 11:04

Start med at skifte ALLE vacuumslanger, ikke kun dem der ser møre ud.
Så kan du prøve at udskifte BOV hvis du stadig får fejl. Se det evt. som forebyggende vedligehold. Den gamle BOV kan du evt. trykteste hvis du har en lille pumpe med manometer, men efter erfaring er plastik modellerne elendige, så en ny i metal vil sikkert være en god investering.
Her er også en ventil, så kan du vælge farve:
https://www.qualitec.dk/recirkulerende- ... gLFLPD_BwE
Jeg kender den ikke men har selv kørt med en lignende billig ventil der fungerede ganske udmærket. Min krævede dog en kort slange og spændebånd da en af studserne ikke var samme størrelse som originalt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

21. jul 2021, 13:12

Jeg har bemærket at når jeg f.eks køre 60 km/h ved hastigsbegrænsning og når denne begrænsning ophører, så trykker jeg på gaspedalen og hastigheden stiger langsomt, men hvis jeg så letter lidt på speederen, så stiger hastigheden hurtiger op til de 80 km/h. Jeg ved ikke om det er helt normalt eller der er noget galt med turbo eller andre dele?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

21. jul 2021, 18:29

Det kan godt være BOV'en der ikke kan holde tryk.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

21. jul 2021, 23:49

Fint, jeg har bestilt en ny.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

26. jul 2021, 23:57

Så har jeg modtaget den nye BOV lørdag og monteret den søndag den 25.
Søndag kørte jeg efter monteringen 23 km uden ophold og måtte kun nulstille fejlkoden P1110 ved start. Efter en lille pause kørte jeg 9 km hjem og ingen fejlkode. Mandag kørte jeg uden mobilscan tilsluttet og kørte 2 x 25 km og senere ca. 2 x 11 km uden at motorkontroldlampen lyste. Så nu er jeg meget optimistisk, og håber på "Vi" har fået bugt med fejlkoden, tak. Jeg ser lige tiden and nogle dage endnu og så kan jeg overveje at tilslutte magnetventilen igen, som jeg stadigvæk kører uden om. :D
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

2. aug 2021, 00:36

Nu har jeg kørt en hel ugen uden at motorkontrollampen har lyst, så nu kan jeg godt konkludere at problemet er løst med fejlkode P1110. Det var en defekt BOV som blev udskiftet. Jeg siger tak for hjæpen til alle som har bidraget.
Så prøver jeg måske at tilslutte sikkerhedsventilen igen, som jeg lige nu kører uden om.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Motorlampe lyser p1110

2. aug 2021, 08:25

Hej Gunnar.

Det ser ud til, at dit problem er løst med den nye BOV. :D

Det er sådan, vi hjælper hinanden i SKD. :idea: Der ligger en enorm videnbase hos medlemmerne. :idea:
Men det er også vigtigt, at der følges op på problemløsningerne, og det er her, jeg vil sige dig personligt tak for løbende at fortælle om, hvordan det efterhånden lykkedes at indkredse årsagen til fejlmeldingen. 8) Ser frem til endelig information med genmonteret sikkerhedsventil.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorlampe lyser p1110

2. aug 2021, 21:57

Ja, mange tak for opdateringen Gunnar. Det lyder lovende. Er den blevet bedre til at tage gassen med den nye bov?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorlampe lyser p1110

28. aug 2021, 11:30

Øv øv øv
Nu har jeg kørt i nøjagtig 1 måned uden fejlkoder efter at jeg uskiftede BOV.
Men så lyste motorlampen pludselig igen den 25 august og da jeg endelig fik tilkoblet MobilScan, så viste fejlkoden desværre igen P1110.
P1110 siger noget om IAT sensor, skal jeg nu udskifte den?
Jeg har efterset alle de nye vaccumslanger og kan ikke rigtigt finde på andre ting?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorlampe lyser p1110

29. aug 2021, 06:58

prøv det kan aldrig skade, og den er ikke speciel dyr
mvh
morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorlampe lyser p1110

30. aug 2021, 00:49

Du skal først bruge ohmmeteret, før du griber efter læderet i baglommen.

https://saabwisonline.com/d1/9-5/2011/2 ... at-sensor/

Jeg kender ikke din bil, det kan være en ca. værdi.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"