Motorlampe lyser p1110
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Temperatur stigningen ser helt normalt ud.
Så stop med at se på den.
Da det er ikke det fejlkoden indikerer.
Den melder en fejl på trykket inden gasspjældet ved speeder slip.
Går motoren i stå ved at blokere indsugningen ?
Det er helt normalt at testeren viser fejlen før motorlampen, da den kun tænder når fejlen har optrådt 2 gange inden for relativ kort tid.
MVH
Morten
Så stop med at se på den.
Da det er ikke det fejlkoden indikerer.
Den melder en fejl på trykket inden gasspjældet ved speeder slip.
Går motoren i stå ved at blokere indsugningen ?
Det er helt normalt at testeren viser fejlen før motorlampen, da den kun tænder når fejlen har optrådt 2 gange inden for relativ kort tid.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Motoren gå ikke helt i stå, men nu kommer der en skrigende lyd op ved gasspjældet,
men jeg kan ikke rigtig høre eller se hvor lyden kommer fra helt nøjagtig.
men jeg kan ikke rigtig høre eller se hvor lyden kommer fra helt nøjagtig.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
o ringen på gasspjældet kan være et bud. Eller slangen til bremseforstærkeren.
Mulighederne er mange.
MVH
Morten
Mulighederne er mange.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Nu har jeg måske fundet utætheden.
Jeg kan ikke lige finde den hos Mapparttun og Speedpart.se
EPC part nr. er 49 40 698, men hvad er dimensionerne og materiale på den.
Når jeg søger på nette kommer en del amerikanske sider som kan levere, men finders der ikke
nogen der kan levere tættere på DK med kortere leveringstid?
Den ser ikke for godt ud, men hvor kan jeg købe en ny o-ring?Jeg kan ikke lige finde den hos Mapparttun og Speedpart.se
EPC part nr. er 49 40 698, men hvad er dimensionerne og materiale på den.
Når jeg søger på nette kommer en del amerikanske sider som kan levere, men finders der ikke
nogen der kan levere tættere på DK med kortere leveringstid?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Dette kunne evt. også være en mulighed: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000018507
Jeg har selv både metrisk og tommer sættene. Jeg tør ikke sige om en af ringene passer perfekt, det kan jeg lige undersøge, men kvaliteten har efter min erfaring været OK.
Lidt dyrere godt nok end bare den ene ring, men indregnet fragt og ventetid er det måske et godt alternativ.
MVH Mads
Jeg har selv både metrisk og tommer sættene. Jeg tør ikke sige om en af ringene passer perfekt, det kan jeg lige undersøge, men kvaliteten har efter min erfaring været OK.
Lidt dyrere godt nok end bare den ene ring, men indregnet fragt og ventetid er det måske et godt alternativ.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg har lige tjekket målene. Den originale ring er ca. 64mm i omkreds og 2,5mm i tykkelse. Den største ring i biltema sættet er 54x3mm, så det er nok på grænsen til at den kan bruges.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Ok, men jeg har bestilt den originale hos Neptun, som Morten henviste til.
Ja, det var dyrt, jeg købte også en ny o-ring til bypass røret pris 15 kr+ 18 kr +141i forsendelse ialt 174 kr.
Men det er helt lige meget, hvis det var løsningen.
Jeg har modtaget dem i går og monteret o-ringen ved indsugningen i dag.
Men desværre hjalp det ikke, motorlampen tændte efter ca. 10 km øv øv øv.
Ja, det var dyrt, jeg købte også en ny o-ring til bypass røret pris 15 kr+ 18 kr +141i forsendelse ialt 174 kr.
Men det er helt lige meget, hvis det var løsningen.
Jeg har modtaget dem i går og monteret o-ringen ved indsugningen i dag.
Men desværre hjalp det ikke, motorlampen tændte efter ca. 10 km øv øv øv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Er systemet så tæt nu ??
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg ved ikke om det er tæt nu.
Jeg kan prøve at blokerer indsugningen igen og se om motoren nu stopper.
Ellers overvejer jeg bare at købe en røgmaskine på ebay. Der er mange forskellige, men jeg vil helst
købe en fra Tyskland. ca. 1100 kr.
Jeg kan prøve at blokerer indsugningen igen og se om motoren nu stopper.
Ellers overvejer jeg bare at købe en røgmaskine på ebay. Der er mange forskellige, men jeg vil helst
købe en fra Tyskland. ca. 1100 kr.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Røgmaskinen er helt sikkert et stykke specialudstyr, men med gamle biler kan den være guld værd. Jeg havde min fremme for et par uger siden da jeg stadig døjer med periodisk dårlig gasrespons. Jeg fandt ingen lækager, men kunne konstatere at maskinen faktisk kan lave en del tryk. Nok til at sende olie ud af "røret" til oliepinden hvis man piller den ud
Min er model SDT-106, men de er desværre blevet noget dyrere siden jeg købte min. Jeg kan dog godt anbefale den og, som vi talte om til træffet, for kr.1100,- får man ikke mange timers fejlsøgning hos din lokale SAAB specialist.
Men prøv da lige at blokere indsugningen igen. Hvis du cirka kan lokalisere utætheden kan du prøve, med motoren i tomgang, at sprøjte lidt bremserens eller lignende ved div. samlinger og se om tomgangen ændrer sig. Pas dog på med brandbare væsker i motorrummet...
MVH Mads

Min er model SDT-106, men de er desværre blevet noget dyrere siden jeg købte min. Jeg kan dog godt anbefale den og, som vi talte om til træffet, for kr.1100,- får man ikke mange timers fejlsøgning hos din lokale SAAB specialist.
Men prøv da lige at blokere indsugningen igen. Hvis du cirka kan lokalisere utætheden kan du prøve, med motoren i tomgang, at sprøjte lidt bremserens eller lignende ved div. samlinger og se om tomgangen ændrer sig. Pas dog på med brandbare væsker i motorrummet...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Nu har jeg prøvet at blokere indsugningen igen. Hvis jeg bruge et stykke pap, som slutter helt tæt, så kommer den skrigengen lyd igen oppe ved gas spjældet.
Bliver jeg ved med at spærre af, så går motoren i stå til sidst. Men jeg kan ikke rigtig lokaliser hvor lyden kommer fra. Det skal måske sige sådan, når jeg blokerer luftstilførelsen?
Jeg har prøvet at demontere stålskærmen ved stålwiren for bedre at kunne se hvor spjældhuset er spænd fast med 3 bolte og en pakning. Jeg har også prøvet efterspænde de 3 bolte.
Jeg har bremserens, men jeg tør ikke bruge det, da der står at der er ekstrem brændbart.
Der sidder flere elektriske føler ved gasspjæld og indsugningsmanifold, kan det være en af disse som er defekte?
Bliver jeg ved med at spærre af, så går motoren i stå til sidst. Men jeg kan ikke rigtig lokaliser hvor lyden kommer fra. Det skal måske sige sådan, når jeg blokerer luftstilførelsen?
Jeg har prøvet at demontere stålskærmen ved stålwiren for bedre at kunne se hvor spjældhuset er spænd fast med 3 bolte og en pakning. Jeg har også prøvet efterspænde de 3 bolte.
Jeg har bremserens, men jeg tør ikke bruge det, da der står at der er ekstrem brændbart.
Der sidder flere elektriske føler ved gasspjæld og indsugningsmanifold, kan det være en af disse som er defekte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Du er gået fra meget utæt til mindre utæt, det er da fremgang.
1 meter haveslange kan gøre underværker for at lokalisere lyden, den skal ikke hyle, men gå i stå efter ca 4-5 forbrændinger.
Bremserens i små mængder er der ikke den store fare ved, sålænge man ikke sprøjter direkte ned på forrøret, eller i generatoren, og at have en ildslukker i nærheden er stærkt anbefalet.
Men en røg test med en klud i udstødningsrøret er desværre det nemmeste, selvom det selvom det kan tage tid lad den køre i minimum et kvarter..
Et alternativ er at rense indsugnings manifolden for olie, og kigge efter olie efter lang tids brug., eller ganske simpelt kigge efter olie på indsugnings manifolden lige pt.
MVH
Morten
1 meter haveslange kan gøre underværker for at lokalisere lyden, den skal ikke hyle, men gå i stå efter ca 4-5 forbrændinger.
Bremserens i små mængder er der ikke den store fare ved, sålænge man ikke sprøjter direkte ned på forrøret, eller i generatoren, og at have en ildslukker i nærheden er stærkt anbefalet.
Men en røg test med en klud i udstødningsrøret er desværre det nemmeste, selvom det selvom det kan tage tid lad den køre i minimum et kvarter..
Et alternativ er at rense indsugnings manifolden for olie, og kigge efter olie efter lang tids brug., eller ganske simpelt kigge efter olie på indsugnings manifolden lige pt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Det med en klud i udstødningen? Skal kluden slutte helt tæt og hårdt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Ja det skal den, men det kan kun bruges ved en røgtest
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Ok, nu har jeg købt/bestilt en røgtester SDT 106 via e-bay, kommer fra Tyskland senest 16 juni.
Pris 1210 kr incl. moms og fragt. Den kan jo bruges til alle bilmærker.
Jeg har ikke bestil ekstra røgvæske mv., men det kan vel købes i Danmark?
Pris 1210 kr incl. moms og fragt. Den kan jo bruges til alle bilmærker.
Jeg har ikke bestil ekstra røgvæske mv., men det kan vel købes i Danmark?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Du skal bare bruge “baby badeolie”. Det kan købes i de fleste supermarkeder samt Matas og sikkert også andre steder. Mit købte jeg i rema1000.
I instruktionerne til maskinen står at man ikke må hælde vand i maskinen. Røgvæske til “diskotek-røgmaskiner" er en slags glykol/vand blanding, så det kan man ikke bruge.
MVH Mads
I instruktionerne til maskinen står at man ikke må hælde vand i maskinen. Røgvæske til “diskotek-røgmaskiner" er en slags glykol/vand blanding, så det kan man ikke bruge.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Lige en tilføjelse til ovenstående (med link):

Ikke noget fancy ved den. Det er bare en vegetabilsk olie med lidt hjælpestoffer, så det meste olie kan sikkert bruges.
MVH Mads

Ikke noget fancy ved den. Det er bare en vegetabilsk olie med lidt hjælpestoffer, så det meste olie kan sikkert bruges.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg var lige i Rema 1000 i dag og så efter Baby olie.
og nu skulle jeg lige til at spørge dig Mads om Baby badeolie kunne bruges.
Men du har besvaret mit spørgsmål med billedet af det jeg også så på i Rema.
Så tak for hjælpen.
Jeg modtager måske allerede røgmaskinen 9-10 juni, så det bliver spændende.
og nu skulle jeg lige til at spørge dig Mads om Baby badeolie kunne bruges.
Men du har besvaret mit spørgsmål med billedet af det jeg også så på i Rema.
Så tak for hjælpen.
Jeg modtager måske allerede røgmaskinen 9-10 juni, så det bliver spændende.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Nu har jeg modtaget røgtesteren.
Jeg har nu også afprøvet den, og den virker fint.
Men der kom meget røg ud ved oliepåfyldningsdækslet som er helt nyt, men det er jo fjederbelastet, så det skal ved åbne, når der kommer tryk på?
Jeg havde lukket udstødningsrøret med en klud.
Men der var 2 andre steder, som jeg godt kunne se igennem røgen.
Der kom også røg nede ved o-ringen på oliepåfyldningstragten.
o-ringen gik i stykker da jeg ville pille den af. Jeg havde en som godt kunne passe noget lunde.
Så kom der også røg ved indsugnings kanalen, den helt til venstre hvor der sad en flange med 2 studse til 6 mm slanger.
Den var også tætnet med en o-ring som også gik i stykker da jeg pille den af.
Jeg havde ikke en ny o-ring så jeg fuskede med 2 o-ringe og fik det tæt håber jeg.
Herefter pillede jeg oliepåfyldningsdækslet af og proppede ¨åbningen til,
og lavede en ny røgtest.
Nu så det ud til at det hele var tæt. Men proppen ved oliepåfyldningen skulle holdes godt på plads, for der kom godt med tryk på.
Nu har jeg nulstillet fejlen og så skal jeg ude og køre en tur på 10 +10 km som jeg plejer.
Jeg vender tilbage senere.
Jeg har nu også afprøvet den, og den virker fint.
Men der kom meget røg ud ved oliepåfyldningsdækslet som er helt nyt, men det er jo fjederbelastet, så det skal ved åbne, når der kommer tryk på?
Jeg havde lukket udstødningsrøret med en klud.
Men der var 2 andre steder, som jeg godt kunne se igennem røgen.
Der kom også røg nede ved o-ringen på oliepåfyldningstragten.
o-ringen gik i stykker da jeg ville pille den af. Jeg havde en som godt kunne passe noget lunde.
Så kom der også røg ved indsugnings kanalen, den helt til venstre hvor der sad en flange med 2 studse til 6 mm slanger.
Den var også tætnet med en o-ring som også gik i stykker da jeg pille den af.
Jeg havde ikke en ny o-ring så jeg fuskede med 2 o-ringe og fik det tæt håber jeg.
Herefter pillede jeg oliepåfyldningsdækslet af og proppede ¨åbningen til,
og lavede en ny røgtest.
Nu så det ud til at det hele var tæt. Men proppen ved oliepåfyldningen skulle holdes godt på plads, for der kom godt med tryk på.
Nu har jeg nulstillet fejlen og så skal jeg ude og køre en tur på 10 +10 km som jeg plejer.
Jeg vender tilbage senere.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Øv. Efter kørsel ca. 9 km og stop og en pause på ca. 10 min og kørsel ingen ca. 1,5 km så tændte motorlampen øv øv øv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Hej Gunnar. Olieproppen burde kunne holde det tryk røgmaskinen laver, så måske det er olietragten der er skæv? Jeg har vist en ny liggende, så måske jeg kan sende den til dig som (stor)brev...
Ellers kan du prøve at flytte pakningen fra din nye oliepind over på den gamle. Bare for at se om den nye pind kunne være defekt/skæv.
Under kørsel skal der ikke være tryk i krumtaphuset men er vil være lidt vakuum grundet krumtapudluftningen. Dette burde jo så hjælpe med at suge proppen tæt.
Hvis du er sikker på at systemet er helt tæt, så kan du prøve at monterer den originale temperatur/tryk-føler igen på trykrøret. Bare for at udelukke at den nye skulle være defekt.
MVH Mads
Ellers kan du prøve at flytte pakningen fra din nye oliepind over på den gamle. Bare for at se om den nye pind kunne være defekt/skæv.
Under kørsel skal der ikke være tryk i krumtaphuset men er vil være lidt vakuum grundet krumtapudluftningen. Dette burde jo så hjælpe med at suge proppen tæt.
Hvis du er sikker på at systemet er helt tæt, så kan du prøve at monterer den originale temperatur/tryk-føler igen på trykrøret. Bare for at udelukke at den nye skulle være defekt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Ja, men husk på at jeg har afspærret udstødningen med en klud.
Der kommer et højt tryk, prøv at se:
https://www.youtube.com/shorts/D19utEg42hw
Røgen der komme nede fra er tætnet ved o-ringen
Jeg tvivler på at det er en skævhed, men jeg har både det gamle og det ny dæksel.
Jeg har også den gamle tragt, men den mangler en studs til en slange for jeg har ændret til nyt system på et tidspunkt.
Der var også en utæthed ved samlingen med et ø10 rør. Det er en slags lynkobling med en o-ring indvendig, som jeg ikke har.
Jeg ved ikke om man kan få en ny kobling, jeg kan ikke finde den i Wis eller Epc?
Jeg har lavet noget rigtigt fusk som holder tæt nu, men det hjalp heller ikke motorlampen tændte efter 7km + pause 10 min og yderlige 1,5 km.
Jeg prøver lige at teste uden klud i udstødningen, for at se om dækslet så ikke åbner.
Der kommer et højt tryk, prøv at se:
https://www.youtube.com/shorts/D19utEg42hw
Røgen der komme nede fra er tætnet ved o-ringen
Jeg tvivler på at det er en skævhed, men jeg har både det gamle og det ny dæksel.
Jeg har også den gamle tragt, men den mangler en studs til en slange for jeg har ændret til nyt system på et tidspunkt.
Der var også en utæthed ved samlingen med et ø10 rør. Det er en slags lynkobling med en o-ring indvendig, som jeg ikke har.
Jeg ved ikke om man kan få en ny kobling, jeg kan ikke finde den i Wis eller Epc?
Jeg har lavet noget rigtigt fusk som holder tæt nu, men det hjalp heller ikke motorlampen tændte efter 7km + pause 10 min og yderlige 1,5 km.
Jeg prøver lige at teste uden klud i udstødningen, for at se om dækslet så ikke åbner.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Det må være røret til bremseforstærkeren du har "fikset". Det er jo ikke raketfysik, så fusk er fint nok, bare den er tæt burde det ikke skabe problemer. Den skal dog være tryktæt. Hvis der fiser ladetryk ud, så vil det sandsynligvis kunne give den fejlkode du døjer med.
Jeg har engang hørt en person der havde en slange der blev pustet ud af en gummibøsning under tryk men suget tilbage på plads når der igen var vacuum på systemet. Den specielle lynkobling er for at undgå dette. Så gå evt. alle studser igennem på trykrøret og se om de sidder ordentligt fast.
Til sidst kan det også være intercooleren der er flækket, men så det kun viser sig når der er ladetryk. Det kan være svært at konstatere uden at trykprøve.
MVH Mads
Jeg har engang hørt en person der havde en slange der blev pustet ud af en gummibøsning under tryk men suget tilbage på plads når der igen var vacuum på systemet. Den specielle lynkobling er for at undgå dette. Så gå evt. alle studser igennem på trykrøret og se om de sidder ordentligt fast.
Til sidst kan det også være intercooleren der er flækket, men så det kun viser sig når der er ladetryk. Det kan være svært at konstatere uden at trykprøve.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Det hele er tæt nu, undtaget ved oliedækselet. Jeg har prøvet uden klud i udstødningen, men dækslet åbner sig alligevel.
Jeg har også prøvet med det gamle dæksel og også med den gamle tragt, som jeg havde liggende. Men uanset hvordan jeg
kombinere ny og gamle dele, så åbner dækselerne sig under røgtesten på grund af trykket.
https://youtu.be/Hw14EJlJWrQ
Der er ikke andre utætheder nu og påfyldningstragtene er ikke skæve. Jeg kan prøve at fjerne påfyldningsdækselet og sætte en prop i hullet, den vil jo så suge sig fast under kørsel.
Hvis motorlampen så stadigvæk tænder, så er det ikke pga. utætheder men noget helt andet. Måske elektriske følere?
Jeg har også prøvet at skifte til min gamle IAT sensor, men motorlampen tænder alligevel.
Hvis inter cooler er flækket kan jeg så ikke se utætheden på røgtesten?
Jeg har også prøvet med det gamle dæksel og også med den gamle tragt, som jeg havde liggende. Men uanset hvordan jeg
kombinere ny og gamle dele, så åbner dækselerne sig under røgtesten på grund af trykket.
https://youtu.be/Hw14EJlJWrQ
Der er ikke andre utætheder nu og påfyldningstragtene er ikke skæve. Jeg kan prøve at fjerne påfyldningsdækselet og sætte en prop i hullet, den vil jo så suge sig fast under kørsel.
Hvis motorlampen så stadigvæk tænder, så er det ikke pga. utætheder men noget helt andet. Måske elektriske følere?
Jeg har også prøvet at skifte til min gamle IAT sensor, men motorlampen tænder alligevel.
Hvis inter cooler er flækket kan jeg så ikke se utætheden på røgtesten?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg ville ikke være bekymret for olie dækslet bliver utæt når det ser tryk, da det højest ser et meget lille overtryk når motoren er i drift.
Og det har ingen betydning for din fejlkode.
Røg testen burde finde en utæt intercooler.
Ved du hvilket tryk du tester med?
I teorien så kunne det være studsen på indsugnings manifolden der er blokeret, af gamle slange rester, så prøv at kontrollere den.
MVH
Morten
Og det har ingen betydning for din fejlkode.
Røg testen burde finde en utæt intercooler.
Ved du hvilket tryk du tester med?
I teorien så kunne det være studsen på indsugnings manifolden der er blokeret, af gamle slange rester, så prøv at kontrollere den.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Morten har selvfølgelig ret (igen). Utæthed på vacuumsiden bør ikke kunne give den fejlkode, så oliepinden eller andet på vacuumsiden er ikke dit problem i dette tilfælde.
Problemet bør ligge på tryksiden, så altså fra kompressorhus -> intercooler(inkl. slanger) -> trykrør -> spjældhus -> manifold.
Hvad gjorde du for at tætne ved spændebåndet på kompressorhuset?
MVH Mads
Problemet bør ligge på tryksiden, så altså fra kompressorhus -> intercooler(inkl. slanger) -> trykrør -> spjældhus -> manifold.
Hvad gjorde du for at tætne ved spændebåndet på kompressorhuset?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Røgtesteren giver et tryk på 15 psi => 1,034 bar
Hvis kompresserhuset er = turbolader, så udskiftede jeg spændebåndet.
Studs ved indsugningsmanifol er det det lange rør, hvor jeg udskiftede o-ringen ved spjældhuset og som sidder fast med et spændebånd?
Eller er det den modsatte side, afgang fra spjældhuset til manifold?
Hvis kompresserhuset er = turbolader, så udskiftede jeg spændebåndet.
Studs ved indsugningsmanifol er det det lange rør, hvor jeg udskiftede o-ringen ved spjældhuset og som sidder fast med et spændebånd?
Eller er det den modsatte side, afgang fra spjældhuset til manifold?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Ja det er spændebåndet på turboen jeg mener. Jeg kan huske at den stadig var utæt efter du havde sat et nyt spændebånd på. Men hvis du har kunnet få den tæt efterfølgende burde det jo ikke være problemet.
Jeg tvivler på at den er utæt mellem spjældhus og manifold hvis ikke de har været adskilt.
Så vi er ved at løbe tør for muligheder. Derfor er intercooler og slanger næsten sidste mulighed. Men røgtesteren burde jo lave nok tryk til at en utæthed ville vise sig her.
Sidste mulighed er en elektrisk fejl, men så er vi ovre i en helt anden type fejlfinding. Især hvis den er periodisk
MVH Mads
Jeg tvivler på at den er utæt mellem spjældhus og manifold hvis ikke de har været adskilt.
Så vi er ved at løbe tør for muligheder. Derfor er intercooler og slanger næsten sidste mulighed. Men røgtesteren burde jo lave nok tryk til at en utæthed ville vise sig her.
Sidste mulighed er en elektrisk fejl, men så er vi ovre i en helt anden type fejlfinding. Især hvis den er periodisk

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Gunnar
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokeret.
Hvis du kan lave et tryk på 1 bar i hele indsugnings systemet, og du ikke har nogen røg så er det tæt.
MVH
Morten
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokeret.
Hvis du kan lave et tryk på 1 bar i hele indsugnings systemet, og du ikke har nogen røg så er det tæt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg forstår ikke helt hvor følgende er:
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokere.
Prøv med en skitse.
Jeg tror at det hele er tæt, ingen røg, men jeg kan tjekke en gang til med prop i oliepåfyldningshullet.
Periodisk fejl vil jeg ikke kalde det for motorlampen tænder meget konstant, efter at jeg har kørt i alt ca. 7-11 km med en stop pause under vejs.
det er studsen på indsugnings manifolden, hvor vakuum slangerne til benzintryk regulatoren og aflastnings ventilen sidder på, den må ikke være blokere.
Prøv med en skitse.
Jeg tror at det hele er tæt, ingen røg, men jeg kan tjekke en gang til med prop i oliepåfyldningshullet.
Periodisk fejl vil jeg ikke kalde det for motorlampen tænder meget konstant, efter at jeg har kørt i alt ca. 7-11 km med en stop pause under vejs.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Det er hvor dine små blå slanger sidder. Studsene kan være kokset til, og så vil aflastningsventilen (bov’en) ikke fungere. Det kan give svingende ladetryk som p1110-koden er tegn på.
Når du har bypasset magnetventilen til bov’en bør du kunne høre bov’en konstant så og åbne når bilen går tomgang eller ved lav fart/påløb. Jeg tror vi talte om det ved træffet i Svendborg hvor en anden 9-5 havde en sjov kalkun klukkende lyd da den kom trillende forbi.
MVH Mads
Når du har bypasset magnetventilen til bov’en bør du kunne høre bov’en konstant så og åbne når bilen går tomgang eller ved lav fart/påløb. Jeg tror vi talte om det ved træffet i Svendborg hvor en anden 9-5 havde en sjov kalkun klukkende lyd da den kom trillende forbi.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-3 SSi '06
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Det er nr 12 på skitsen
I bund og grund svarer det til hvad en 9000 kører med, og den vil jeg ikke kalde støjende.
Mere lyd et åbent luftfilter, men det er ulideligt at hører på ved motorvejs kørsel.
Mest lyd en bow der blæser ud i det fri, men det kræver en ændring i softwaren.
En korrekt virkende BOW/ aflastnings ventil skal give en wosch eller et pift, alt efter hvilken type ventil man vælger.
Hvis man får fugle kvidder, så er det ventilen der er justeret forkert, da det er lyden af kompressor hjulet der staller,
Og det er netop det man vil undgå med denne ventil.
Men det er et sidespor.
Grunden til at der sidder en magnetventil er at de kan styre åbningen, og hastigheden af ventilen, for at lave et mere støjsvagt system.
MVH
Morten
Ved at fjerne magnet ventilen fra systemet så fremkommer der en ganske lille lydændring.I bund og grund svarer det til hvad en 9000 kører med, og den vil jeg ikke kalde støjende.
Mere lyd et åbent luftfilter, men det er ulideligt at hører på ved motorvejs kørsel.
Mest lyd en bow der blæser ud i det fri, men det kræver en ændring i softwaren.
En korrekt virkende BOW/ aflastnings ventil skal give en wosch eller et pift, alt efter hvilken type ventil man vælger.
Hvis man får fugle kvidder, så er det ventilen der er justeret forkert, da det er lyden af kompressor hjulet der staller,
Og det er netop det man vil undgå med denne ventil.
Men det er et sidespor.
Grunden til at der sidder en magnetventil er at de kan styre åbningen, og hastigheden af ventilen, for at lave et mere støjsvagt system.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
Jeg har nu haft studsen nr. 12 afmonteret, men der er fuld gennemgang i begge tude.
Det var her jeg havde lavet lidt fusk med 2 o-ringe, så for en sikkerheds skyld, ville jeg lige lave endnu en røgtest, og
så virkede skidtet ikke, der kom ingen røg. Så blev jeg nød til at læse den engelske brugsanvisning lidt mere grundigt.
Det viser sig at røgtesteren ikke forbruger olien, kun "låner den". Jeg have fyldt 30 ml på flere gang når jeg brugte den. Da jeg tømte beholderen kom
der ca. 200 ml ud. Så kom jeg 30 ml på igen og nu virkede den igen.
Jeg har nu tømt røgtesteren for olie efter jeg har brugt den.
Man kan desværre ikke se hvor meget olie den bruger og hvor meget der er tilbage.
Men det hele var tæt nu, der kom ingen røg nogen steder.
Jeg kører ikke uden om magnetventilen længere, det er et godt stykke tid siden jeg vendte tilbage til normalen.
Men det ændrede ikke på at fejlkoden P1110 stadigvæk kommer.
Kan en lille utæthed ved pakningen til udstødningsmanifolden have nogen indflydelse på fejlkoden P1110?
Det var her jeg havde lavet lidt fusk med 2 o-ringe, så for en sikkerheds skyld, ville jeg lige lave endnu en røgtest, og
så virkede skidtet ikke, der kom ingen røg. Så blev jeg nød til at læse den engelske brugsanvisning lidt mere grundigt.
Det viser sig at røgtesteren ikke forbruger olien, kun "låner den". Jeg have fyldt 30 ml på flere gang når jeg brugte den. Da jeg tømte beholderen kom
der ca. 200 ml ud. Så kom jeg 30 ml på igen og nu virkede den igen.
Jeg har nu tømt røgtesteren for olie efter jeg har brugt den.
Man kan desværre ikke se hvor meget olie den bruger og hvor meget der er tilbage.
Men det hele var tæt nu, der kom ingen røg nogen steder.
Jeg kører ikke uden om magnetventilen længere, det er et godt stykke tid siden jeg vendte tilbage til normalen.
Men det ændrede ikke på at fejlkoden P1110 stadigvæk kommer.
Kan en lille utæthed ved pakningen til udstødningsmanifolden have nogen indflydelse på fejlkoden P1110?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Motorlampe lyser p1110
En utæt udstødnings manifold giver normalt ikke en fejlkode, jeg har haft 3 med utætte manifolder, og ingen fejlkode.
Men det har en negativ indflydelse på din benzinøkonomi, trækkraft, og måske en bil der ikke kan synes.
Det er som regel manifolden der har slået sig, og den skal rettes af, en ny pakning virker som regel kun i kort tid.
Prøv at rense MAP sensoren i indsugningsmanifolden.
Jeg plejer at vende den på hovedet, sprøjte kontaktrens ned i den, vente et par minutter, og så dunke den forsigtigt ned på et bord, med noget papir oven på bordet.
Øvelsen gentages indtil der ikke kommer mere olie ud af sensoren.
Imens du hygger dig med dette så start med at fjerne kabine sikring nr 17, og monter efter endt reparation.
Fjernelsen af sikringen skulle gerne fjerne alle fejlkode, og alle adaptions værdier.
Så starter du bilen slukker for klimaanlægget, og kører motoren driftsvarm, og derefter lade den gå i tomgang i 2 minutter.
Sluk motoren i 10 minutter, og gentag øvelsen, dette er for at den skal lære at gå i tomgang.
Så er det ud at køre, og finde en tom vej.
sæt bilen i 3 gear og accelerér med fuld gas fra 2000 til 4000 omdrejninger, dette skal gøres 3 gange.
Dette er for at den skal lære at regulere turbotrykket.
Lav gerne en log af den sidste acceleration
MVH
Morten.
Men det har en negativ indflydelse på din benzinøkonomi, trækkraft, og måske en bil der ikke kan synes.
Det er som regel manifolden der har slået sig, og den skal rettes af, en ny pakning virker som regel kun i kort tid.
Prøv at rense MAP sensoren i indsugningsmanifolden.
Jeg plejer at vende den på hovedet, sprøjte kontaktrens ned i den, vente et par minutter, og så dunke den forsigtigt ned på et bord, med noget papir oven på bordet.
Øvelsen gentages indtil der ikke kommer mere olie ud af sensoren.
Imens du hygger dig med dette så start med at fjerne kabine sikring nr 17, og monter efter endt reparation.
Fjernelsen af sikringen skulle gerne fjerne alle fejlkode, og alle adaptions værdier.
Så starter du bilen slukker for klimaanlægget, og kører motoren driftsvarm, og derefter lade den gå i tomgang i 2 minutter.
Sluk motoren i 10 minutter, og gentag øvelsen, dette er for at den skal lære at gå i tomgang.
Så er det ud at køre, og finde en tom vej.
sæt bilen i 3 gear og accelerér med fuld gas fra 2000 til 4000 omdrejninger, dette skal gøres 3 gange.
Dette er for at den skal lære at regulere turbotrykket.
Lav gerne en log af den sidste acceleration
MVH
Morten.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk