Banner cycler

9-3 1.8i 2008 problemer og spørgsmål.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

konradst
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. jul 2021, 17:34

9-3 1.8i 2008 problemer og spørgsmål.

18. jul 2021, 17:45

Hej, jeg er en ny ejer af en SAAB 9-3 1.8i fra 2008.
Jeg er dog begyndt at opleve nogle problemer. Problemerne kan beskrives som at bilen "hopper" eller hvad jeg måske på engelsk ville kalde "jerk", det forekommer mest tydeligt når jeg kører i et for lavt gear i forhold til min hastighed, og kan nogenlunde mindske det ved at gå i et højere gear. Det sker også hvis jeg hurtigt pumper speederen, og nogle gange uden forklaring sker det lige når jeg træder speederen ned. Det føles som om at motoren enten fejltænder, eller er ved at dø ved for meget brændstof eller for lidt. For nogle dage siden hvor den havde stået stille i 10 timer efter jeg havde været på arbejde, startede jeg den motoren hvor den døde igen øjeblikkeligt. Derefter startede jeg den igen hvor motorlampen kom på. Jeg kørte den 30km hjem, og parkerede hvor motorlampen så var slukket morgenen efter og har været slukket mange hundrede kilometer siden. Jeg satte en OBD tester til hvor der kom mange fejlkoder frem, mange jeg tror er gamle koder.
Jeg forstår heller ikke om der er forskel på "Status: Confirmed" og "Status: GM failure record", i disse fejlkoder, samt om det kun er muligt at slette fejlkoderne ved hjælp af Tech2 da jeg som sagt tror det er gamle koder, og derfor ville slette dem for at få et overblik og se hvilke der eventuelt dukkede op på ny.

Her ses alle fejlkoderne jeg fik:

============1==============
P0136
Raw code: 0136
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - circuit malfunction

============2==============
P1565
Raw code: 1565
ECU: Engine control unit
Status: GM failure record
OBDII: Speed Control Command Switch Out of Range High
Bus Signal/Message Failures: invalid serial data received [0x71]
============3==============
P0501
Raw code: 0501
ECU: Engine control unit
Status: GM failure record
OBDII: Vehicle speed sensor (VSS) - range/performance problem
[0xF0]
============4==============
P0621
Raw code: 0621
ECU: Engine control unit
Status: GM failure record
OBDII: Alternator warning lamp - circuit malfunction
General Electrical Failures: voltage below threshold [0x03]
============5==============
P0530
Raw code: 0530
ECU: Engine control unit
Status: GM failure record
OBDII: AC refrigerant pressure sensor - circuit malfunction
General Electrical Failures: short to ground or open [0x06]
============6==============
P1530
Raw code: 1530
ECU: Engine control unit
Status: GM failure record
OBDII: A/C Clutch Circuit Malfunction
Saab: Pedal Position Sensor 1 & 2 Circuit Sum Out Of Range
General Electrical Failures: short to ground or open [0x06]
============7==============
P0136
Raw code: 0136
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - circuit malfunction
General Electrical Failures: open circuit [0x04]
============8==============
P1565
Raw code: 1565
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: Speed Control Command Switch Out of Range High
Bus Signal/Message Failures: invalid serial data received [0x71]
============9==============
P0501
Raw code: 0501
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: Vehicle speed sensor (VSS) - range/performance problem
[0xF0]
============10==============
P0621
Raw code: 0621
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: Alternator warning lamp - circuit malfunction
General Electrical Failures: voltage below threshold [0x03]
============11==============
P0530
Raw code: 0530
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: AC refrigerant pressure sensor - circuit malfunction
General Electrical Failures: short to ground or open [0x06]
============12==============
P1530
Raw code: 1530
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test failed since DTC cleared, History DTC, Current DTC since power up
OBDII: A/C Clutch Circuit Malfunction
Saab: Pedal Position Sensor 1 & 2 Circuit Sum Out Of Range
General Electrical Failures: short to ground or open [0x06]


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 1.8i 2008 problemer og spørgsmål.

18. jul 2021, 22:07

Hej Konrad
Start med at finde ud af om din generator lader som den skal eller om batteriet kan holde strøm.
Alle de fejl, som ikke virker særligt specifikke til ét enkelt problem, kan tyde på at der er noget helt andet galt end det koderne antyder.
Hvis ECU’en ikke får høj nok spænding kan man få alle mulige uforklarlige fejl som du oplever.
Hvis batteri og generator er iorden kan det være en dårlig tændingskontakt eller måske dårlige stelforbindelser.
Jeg vi i hvert fald gætte på at der er tale om én eller flere elektriske fejl.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"