Banner cycler

Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

8. sep 2021, 12:41

Min nyindkøbte Saab bliver bare ved med at give mig et smil på læben, samt et par svedpletter under armen :D

Alt virker inde i selve kabinen, alle lys, funktioner m.m, men den gider ikke blæse luft ud i kabinen?
Funktionerne til at indstille varme, tryk, on/off osv alt det virker, men den blæser bare ikke?

Ham jeg købte den af sagde det var modstanden der skulle skiftes, altså ude i den der lille boks til højre i motorrummet, som bare kan tages op og skiftes ud med en ny.

Men hvad tænker panellet, nogle ideer eller fif?


Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

8. sep 2021, 17:44

Halløj!

For lige at få klarlagt tingene: Hvilken blæser taler vi om? Iflg. din overskrift er det blæseren i motorrummet til AC, og iflg.teksten er det kabineblæseren? :roll:

Hvis det er den sidste, og hvis bilen har automatisk klimaanlæg, sidder formodstanden lige under selve motoren, med tilgang fra kabinen. Dvs. handskerummet skal pilles ud (smal sag), og så er der frit udsyn.
Modstanden har part.no.: 13250114

Er den med man. AC er part.no.: 90512510 - og må nødvendigvis sidde i samme område som den førstnævnte.
:wink:

/Henrik
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 10:21

Hej Henrik tak for svaret!

Jeg løste problemet i et lille hede anfald i varmen igår, og gav mit handskerum et dask med hånden også tændte airconditionanlægget fandme og begyndte at blæse lækker kold luft!

Men den har en lidt træls pivende lyd, hvad kan det mon være? Pivelyden er mest markant ved lav blæsehastighed og forsvinder med fuld knald på anlægget!

. A
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 13:48

Det kunne være lejerne på din blæsermotoren. jeg havde samme symptomer på min gamle 9-3 at den hylede ved lav hastighed hvilket krævede en ny blæser før det forsvandt, den skulle være ret nem at komme til fra handskerummet som Henrik skriver, så du kunne jo prøve at smøre lejet lidt og se om det ændre sig/forsvinder.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 13:55

Det med den pivende lyd er desværre et ret velkendt fænomen på de modeller. Til gengæld relativt enkelt at få fikset.

På vores ´03 9-3 SS 1,8t skyldtes det primært, at der ikke var nogen skærm eller beskyttelse overhovedet oven på ventilationsanlæggets indsugning, der hvor pollenfiltret sidder. Dette gjorde, at vand havde alt for let ved at trænge ned i "tragten"...og der sidder også kabineblæseren. Man kunne tydeligt se, at akslen i denne var godt rustet i den anledning. Da en opsmøring med noget velegnet fedtstof var som at lade vandet i bukserne, blev en ny motorenhed anskaffet.

Idag sidder der så en OE beskyttelse ovenpå, benævnt

Article : Avvisare
PartNo : 12765989
Usage : LHD


Mærkeligt, at den ikke havde det allerede :o Og efter nogle år med den nye motor, er der så småt igen begyndt at komme smålyde á la fårekyllinger derindefra...også ved helt lave hastigheder. Ikke specielt generende endnu, men jeg håber da på, at jeg dennegang kan "rense og smøre" mig ud af problemet.

Ellers er det kun en tur på lageret og hente endnu én. Jeg har to tilbage. De passer kun på biler med ACC, hvis du skulle mangle én engang. Motorerne er af mærket "Brose", som ellers er kendt for at lave kvalli-varer. Det er et Bosch-foretagende. De originale er (desværre) Valeo :(

Du skal nok være forberedt på at skulle derind igen ret snart, siden et "dask" på klappen kunne sparke liv i blæseren :shock:

Spørgsmålet er stadig: Er bilen med man. eller aut. klima, MCC >< ACC??

/Henrik
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 19:08

Bilen er med fuld automatisk AC.

Og har været inde og kigge og smøre lidt, og det har faktisk hjulpet lidt!

Samt har vi haft nogle testere på og kigget efter rust.

Ser ud til jeg har fået RIGTIG meget bil for 9.000,-.

Det eneste der irritere mig nu, er at der sidder et Hirsch badge nede ved fordøren.

Så smed vi lige en tester på og trillede op på 160 i 3 gear (på lukket bane :roll: )

Og den lavede kun 0.5 bar.

Er der nogen måde hvor jeg kan se om den faktisk har Hirsch eller om det er slået fra? Har prøvet og skrive til Hirsch men de vender ikke tilbage..

Samt til dig der kom kørende i Laurbjerg mod Hadsten 18:35 i dag, jeg takker for din hilsen, det fandme fedt at folk i Saab hilser på hinanden, havde det sku for fedt resten af min tur hjem!

8) 8) 8) 8) 8)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 19:38

OK. Så vidt, så godt. Der er kun tilbage at følge med i, om problemet opstår igen, eller hvor længe det holder med dine anstrengelser. Ellers er der som sagt råd for det. Naturligvis er der det.

Jeg ved ikke selv ret meget om dette Hirsch-trim. Men jeg kunne da forestille mig, at bilens VIN-nummer er selskabet bekendt. At den kun laver 0,5 bar (hvordan er det målt?) lyder lidt til den tynde ende. Den burde være højere...umiddebart bedømt.

Vi kører selv med et alternativt T8-trim nu, og forinden havde den Abbott. Jeg blev fortalt, at det mest af alt var et "snydetrim". Det fik jeg så endegyldigt bekræftet, da min Trionic doktor udlæste filen. Der er INTET ændret her, udover fjernelse af begrænsninger. En strammere aktuator til turboen og en sensor-ting i indsugning med et "kalibreret hul", der har til opgave at snyde softwaren, var alt, hvad der var...REN SNYD! :evil:

Det er som sagt historie nu, og vognen kører langt mere jævnt og harmonisk uden et overdrevent højt moment i de lave gear = gift for transmissionen! Ja, aktuatoren blev naturligvis ombyttet med en ganske almindelig standard-tingest. Ellers virkede det ikke, da den gik i "overboost" og dermed "fuel-cut".

Ja, Saab-folket er et særligt folkefærd, hvorfor en (anerkendende) hilsen i ny og næ ude i trafikken bestemt ikke er noget særsyn 8)

Prøv at køre i et rullende museumsstykke som jeg selv (9000 CDE fra M95). Der er indtil flere, der lige skal kigge en ekstra gang, når man mødes. Det bliver selvsagt mere og mere udtalt, eftersom modellerne langsomt men sikkert fades ud!
IMG_0046.jpg
/Henrik
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

9. sep 2021, 19:55

Rigtig folkekære!

Ej din Saab er virkelig flot, og står da super skarpt!

Må erkende min lige i øjeblikket står med primer sprøjtet ud over hele bagskærmen, fordi jeg lige glemte at dække af, også blæste det lige lidt for meget lærte jeg så.

Men altså øvelse gør mester, og står til at skulle slibe rust af i hele weekenden på bagskærmen med sandpapir.

Altså det er virkelig øv den ikke har det Hirsch trim eller så er det slukket?
Ham jeg købte den af siger han udlæste den til 0.9 bar, også fik den taget pladerne af, og stod stille i 3-4 måneder også købte jeg den.

Vi målte den sammen med min mekaniker som satte sådan en computer på, hvor han så kunne måle hvor mange kw den skød ud og hvilket ladetryk den lavede.

Men vores landeve...lukkede bane er ikke lige optimal til at skulle checke hvor meget ladetryk den laver, og vi har ikke et rullefelt.

Men vi fik den målt til 0.5, men den har jo en helt original udstødning på som blev skiftet for 1 år siden, og den tidligere udstødning var en sports udstødning.

Er der slet ingen herinder der måske kender en Saab ekspert(ligesom alle jer :wink: ) som har mulighed for at se om det Hirsch trim bare er slået fra, eller om det overhovedet er der på nu hvor Hirsch ikke svare?

Ellers er der jo ikke andet for end at købe et BSR Stage 1 til den, så den får 221 kaniner at køre på under hjelmen, kan jo ikke tage det Hirsch klistermærke af nu når det allerede sidder på. :D :D :D

I kan da lige få nogle billeder af hvad jeg fik for 9.000,-
Har selv fået at slibe en kæmpe rust bobbel ned til et ''mindre'' hul i lakken (ikke gennemtæret) så skal der bare slibes videre i weekenden også males!

https://imgur.com/a/m40bDns
https://imgur.com/a/eWu9Ij8
https://imgur.com/a/HAUb8QH
https://imgur.com/a/w6hSbfV

Og inden i kommentere på mine perler på sædet, så er det seriøst bare lækkert, når læderstuen er 500 grader varm, at kunne sætte sig på noget der ikke er varmere end solen:))
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 11:54

0.9 til 1.1 bar lyde meget rigtig for hirsch, men Jeg tror ikke "bare" man kan slå hirsch fra. det er jo trods alt en overskrivning af tabeller i motorstyringen for at opnå rigtige fordeling mellem Luft, benzin, timing på tænding, temperatur osv osv, med mindre det er en snyde tuning som Henrik har prøvet, men det er hirsch nu ikke. Så enten er software blevet overskrevet eller der er blevet sat en ny ecu i den uden der er blevet lagt hirsch i den igen. Det er vidst ikke helt unormal at ECU går til en gang i mellem da den sidder på motoren (meget varmt) under det sorte plastik. Hvis den ikke er blevet tunet igen derefter vil det ikke virke og du vil have en 150 hk version igen. En anden mulighed er at den faktisk er tunet men en eller anden fejl forhindre den i at lave mere en "grund lade tryk" hvilket er ca. 0.5 bar. Der burde være nogle i her eller på FB siden (er ikke selv på FB) som kan tjekke om det er med hirsch
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 12:29

Hvilken facebook gruppe er der snak om?

Da der nemlig sidder et fint Hirsch mærke hvor det skal sidde, og tænker da ikke nogle bestiller det mærke fra Ebay for at smide på ved døren?

Er meget interesseret i at finde ud af om der er ny ECU i eller om den overhovedet har været tunet, fordi hvis tuningen er væk, skal jeg så betale for den igen, da det jo kom med bilen?

Eller det skal jeg vel når SAAB er lidt væk pt?

Nogle der har erfaringer med BSR eller skal jeg prøve og skaffe Hirsch hvis det overhovedet er muligt?

Den køre ellers godt, kan tøffe afsted dagligt med 130-140km/t og har et gennemsnits forbrug på 8.4-5 l/100km er det helt væk eller?

Samt hvilke fejl kunne være skyld i den ikke laver det tryk den skal?
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 13:40

Selv om jeg har en med samme motor har jeg ikke så meget ide til hvad der kan give problemer, men på de gamle OG9-3 er vakuum slanger et standard problem der kan give det symptom, min den gamle ende jeg også med at skulle skifte alle slanger før den lavede ladetryk. hvor i landet bor du? svendwind i sønderjylland burde kunne undersøge dette og installere hirsch hvis det mangler. Min egen fik lagt hirsch i nede ved ham. men der er sikkert andre saab forhandlere der kan det.
forbruget lyder normalt...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 14:12

Jeg bor i Midtjylland, så tager gerne turen syd på for at få smidt Hirsch i eller i det mindste checket om det overhovedet er på.

Ved du hvordan jeg får fat i ham Esben?

Mvh. Alexander
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 14:24

formoder du mente ham her https://svendwind.dk/hjem .. mun ikke der er andre i midtjylland der også kan tjekke det, der lå da en tidligere forhandler af saab i randers, vil da tro han også kan klare det? måske :-)
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 14:24

formoder du mente ham her https://svendwind.dk/hjem .. mun ikke der er andre i midtjylland der også kan tjekke det, der lå da en tidligere forhandler af saab i randers, vil da tro han også kan klare det? måske :-)
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 15:16

Yes ham der, kan dog ikke lige se og finde nogle i nærheden af Midtjylland/Randers hvor jeg er bosiddende..

Ærgeligt, for er virkelig nysgerrig på om Hirsch er på :))
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 15:32

Hvad fik du med af papirer på bilen? Der bør/skal foreligge noget dokumentation i servicemappen i form af et certifikat på trimningen, som jeg ved det. Jeg ved ikke, om Hirsch også sætter en label på motorens ECU, som eks.vis Abbott gør det. Men det kan du jo lynhurtigt selv finde ud af. Og endeligt har jeg også flere gange set, at der på bilernes låseplade/kølerramme sidder en mærkat fra Hirsch.

Det er ikke bare sådan at ændre på softwaren, da det kræver "systemadgang". En udlæsning af filen bør være det første step, når man stadig ikke er blevet klogere. Det kender jeg en, der kan. Men det bliver blot noget af en rejse for dig, da du skal godt 230 km sydpå.

/Henrik
AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: Saab 9-3/1.8t/2005 - AC blæser virker ikke?

10. sep 2021, 16:53

Tidligere ejer har desværre mistet servicebogen, men han leder efter den på nuværende tidspunkt.

Hvordan kommer jeg lige til ECU'en for at se om der eventuelt sidder noget på?

Fordi det eneste Hirsch mærke jeg kan finde sidder på indersiden af døren?

Hvad kan ham du kender cirka 240km syd på?

Køre med glæde hvis han kan lave noget magi.

Tilbage til "Modern Forum"