Banner cycler

9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 20:00

Hjælp

Den stoppede pludselig. For et stykke tid siden lyste motorlampen, og den mistede lidt turbo tryk, det gik over og kører som den skal igen, indtil i dag. Stoppede pludselig under kørslen. Når jeg drejer nøglen siger den tjek ok, der er lys og strøm, radio og aircon kører men der sker intet når nøglen drejes.

Har kørt 210.000 Km årgang 2008 Vector. .

Hjælp hvad sker der.

Bør i Virum ved københavn, den holder kun 3 km. fra min bopæl.

Har ingen autohjælp, det er jo en Saab Hmmm, nogen der har et bud, og billigste akutte vejhjælp.

Vh. Niels Eriik Vilmar


AllGasSaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. sep 2021, 09:25

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 20:12

Er desværre helt fra Jylland og vil bare kondolere!!
Samt har jeg ingen mekanisk snilde:(

Hvis jeg havde boet på Fyn eller tættere havde jeg med glæde mødt op med min Saab for at trække dig hjem, så du har bilen tæt på dig!!

Ønsker bilen og dig en hurtig og god bedring!☹️
Vandmanden
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. mar 2016, 15:42

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 21:09

Afmonter minuspol på batteri vent 5min, sæt nøglen i uden at dreje tag nøglen ud og sæt den i og prøv at starte.

Køb en Esid den kan udlæse fejl koder selv om der ikke er nogen i display.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 22:00

Hej Niels Erik

"Det er jo en SAAB" :roll: -efter mine erfaringer kan de være både lunefulde og drilske, så find et godt autohjælpsabonnement :) . Jeg har selv GF (via min forsikring), men FDM kan også anbefales, hvis man ellers er glad for at læse om biler (kan suppleres med Motor Classic, hvis man vil læse om vores biler og andre klassikere :D ).

Havde du skrevet i søndags, havde jeg gerne hjulpet (da var jeg faktisk i Virum), men den slags sker efter mine erfaringer sjældent, når hjælpen er lige i nærheden...

Mit bud er, at krumtapsensoren er stået af, men det er jo en tynd formodning af en fjerndiagnosticering. Prøv at google SAAB-specialist, så finder du én i nærheden, der måske kan redde dig ud af suppedasen. SAAB i Birkerød (Birkerød Bilforum) kunne også være en nærliggende løsning. Jeg ved ikke, om det er muligt at fejlsøge og evt. udbedre fejlen i vejkanten, men ellers kan de vel få den transporteret på værksted.

Held og lykke med det!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 22:24

Hov, hov NC, jeg har kun en gang fået kørt en Saab på værksted. Det er mange år siden hvor jeg fik kørt min V4 for langt frem i et t-kryds og en lastbil fjernede motor og front med sit støtteben. Værkstedet ville ikke reparere den, sikke nogen slapsvanse. Ellers har mine Saab'er altid været så venlige at gå i stykker når de har stået i indkørslen og jeg skulle ud og køre. Og så var der min gamle 900T som sparkede et ben ud af gearkassen efter for meget hjulspind, den kunne da hoste de sidste 2 kilometer hjem da et af gearene stadig virkede :lol:
Så abonnement på autohjælp, næ tak, ikke mig.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

9. sep 2021, 23:06

Hej Carlsson

Jaja, den er god med dig :wink: . Jeg har også prøvet at smadre en gearkasse på TT'eren ved Ravningbroen. Den "selvreparerede" efterfølgende, og kørte til Sjælland -dog minus 4. gear... Og min nuværende har da også en enkelt gang opgivet ånden på P-pladsen ved SAAB i Ribe.

Men alle de andre gange (incl. motorhavari på totakteren syd for Hamborg på vej mod Østrig) har jeg nu været lykkelig for en god forsikring/vejhjælp).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

10. sep 2021, 06:47

God morgen Niels Erik.
Et godt sted at starte, er forslaget om at afmontere minuspolen som beskrevet.
På den måde får du genstartet alle de mange elektriske systemer der er i en moderne bilmotor.
Er dét problemet, er du atter kørende enkelt og billigt.
Jeg har en ven der er lokomotivfører. Han skulle engang køre et IC4 tog fra den ene ende af Jylland til den anden. Først døde motor 1, så motor 2 og 3 så han lige kunne slæbe sig ind på et vigespor med motor 4 og sidste! Han lukkede derpå kørecomputeren ned, ventede lidt og startede op igen med normalt liv i alle 4 motorer.
Nu er det ikke rimeligt for en SAAB at blive sammenlignet med et IC4 tog, men alligevel.
Min mekaniker foreslog engang det samme, da jeg ikke kunne starte min 9-3 med B204i motor.
Det hjalp nu ikke.
Når en motor har rundet de flere hundrede tusind kilometer nærmer tiden sig, hvor ting begynder at slides, og driftstop kan opstå.
Så er det godt at have et abonnement på vejhjælp udover at få foretaget omhyggelig service.
Selv har jeg flere gange haft fin og hurtig hjælp overalt i Europa af Falck.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

10. sep 2021, 09:52

Tak for jeres altid assistance. Den startede faktisk i går aftes så jeg kunne få den hjem, med motorlampen tændt, men den kørte. Forsøger at få den til mit værksted. Har kørt bil i 45 år uden havari, ikke engang i mina gamle Fiat Mareaér på tur i Europa, så mon ikke det har tjent sig hjem hvis jeg kommer til at betale for vejhjælp inden jeg når værkstedet.

Er faktisk FDM medlem, så nu er det vist tid til vejhjælp tillæg.

Min Saab nr. 5, en Vector SC og har ikke tænkt mig at skilles fra den lige nu, der er stadig benzin og den kører normalt så godt.

Niels Erik
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

10. sep 2021, 10:46

Siden den faktisk startede, kan det stadig godt være krumtapsensor eller tændkassette?

Niels Erik
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

10. sep 2021, 15:23

Svaret må være: Jaj :o

Blot kan det IKKE være en tændkassette, for en sådan har bilen ikke. Den kører med løse spoler, en til hver cyl.

Jeg har prøvet fænomenet selv uden dog at blive klogere på årsagen. Kendsgerningen er blot den, at efter nogen tids stilstand ville dyret ikke igang igen. Der skete INTET, når nøglen blev vredet til start. Kun, at alle lamperne gik ud, men aldeles ingen lyd fra starteren eller andet. Ikke engang et KLIK :x

Den ene gang ventede jeg blot i noget tid, prøvede at låse bilen via fj.betj., låse op, prøve igen osv. Pludseligt skete der noget, og sveden kunne tørres af panden. Det efterlod selvsagt en del utryghed. Jeg havde jo ingen alarmer at støtte mig til.

I det andet tilfælde - og i en anden 9-3´er - fik jeg den idé, at måske starteren var synderen, at kullene derinde stod i en "ugunstig" position ifht. kummutatoren, hvis man forestiller sig, at der kan forekomme "sorte pletter" på en sådan pga. alderdom osv. Derfor valgte jeg som det første at sætte bilen i gear og give den et skub for at tørne motoren en smule, hoppe ind og prøve, og den startede pr. omgående...uden et kny!

I dit tilfælde må det (alt andet lige) være lettere at have med at gøre, tænker jeg, siden du har fået en CHECK ENGINE :roll:

/Henrik
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

14. sep 2021, 13:58

Tak for alle gode råd, den har fået ny krumtapsensor og kører bedre end nogensinde.

Mange hilsner
Niels Erik Vilmar
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. okt 2021, 10:42

Hej igen

Har siden skift af krumtapsensor haft en enkelt morgen hvor motorlampen pludselig lyste igen og den kørte ligesom uden "turbo". Kørte et par km. slukkede motoren og så var den klar igen og kører stadig.

Siden jeg havde haft - polen af batteriet, og krumtapsensoren er skiftet viser benzinforbruget 11,4 liter pr. 100, den plejer at kunne holde sig på 10,0 og derunder. Ret underligt, kan det have at gøre med krumtapsensoren eller hvad?

Hjælp

Niels Erik Vilmar
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. okt 2021, 11:18

Tændkassette og krumtapsføler er vist et 200kkm nødvendigt service "kit" til Saab.

Fair nok. Sliddele..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. okt 2021, 23:25

Hej Niels Erik

Har din mekaniker kendskab og en tester til SAAB? Det må være første step at udlæse evt. fejl, inden der fortsættes med vilde gæt/fjerndiagnosticering og "fejlsøgning med læderet". (Viking: Tændkassetten kan det jo ikke være, når HF_Eco skriver, at det ikke findes på denne model :wink: . )

Du skriver:
ny krumtapsensor, og har aldrig kørt bedre
Er det som: Har aldrig været mere kvik? For så kan det jo bare være, at den vil have lidt ekstra havre for din sporty kørsel. Diametralt modsat kan det selvfølgelig også skyldes, at trimmet er gået tabt, så den nu kører mere uøkonomisk (så burde den også være mere sløv, men måske også mere behagelig i karakteristikken -jeg ved ikke, om du har mulighed for at "fyre den af" i det pæne Virum :D ).

Var det oprindelige startproblem, at startmotoren slet ikke ville tørne? For så ville bundstykket til tændingslåsen (eller startspærren) være den oplagte fejlkandidat. Det kunne måske også forklare, at motoren døde under kørsel, men selvfølgelig ikke, at det hjalp at skifte krumtapsensoren. Det kan jo også være en kombination, hvor både krumtapsensor, bundstykke/startspærre og evt. motorstyring (som vist sidder meget udsat på din model) spiller sammen i en uhellig alliance. Jeg har også set andre tråde, hvor benzintankudluftning, vacuumslanger oma. har været i spil.

Men er der registreret en fejl, er det jo det nemmeste at starte derfra. Det gjorde jeg desværre ikke, da krumtapsensoren på min 9K stod af efter 50.000 km, så der blev også lige fejlsøgt med læderet først. Som én eller anden WHO-mand på et tidspunkt sagde: "Test, test, test!!! :D

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

6. okt 2021, 03:18

Helt enig. Mok en Tech2 tester på sagen. Det er jo en GMSAAB, nye fejl og er mulige. Der er altid fejlkoder på motorlampen. Gamle koder gemmes i hukommelsen, medmindre nye koder slettes.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

8. okt 2021, 14:29

Mange tak for alle gode informationer. Skete igen i går, lampen lyser og al power er væk (næsten som en almindelig bil)

Underligt, men jeg har konstateret, at hvis den har holdt stille, og så kommer det helt mærkelige, med højre hjulpar højt på en kantsten i en del timer, så sker det.

De sidste 2 gange har det været en morgen med bilen parkeret på den måde. ???

Kører igen nu, med lysende lampe.

Niels Erik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

8. okt 2021, 21:33

Flyt til Esbjerg kommune. Her er det ulovligt at holde med højre hjulpar på kantstenen :lol: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

12. okt 2021, 23:52

Hej.
Fandt du en løsning på problemet?
Jeg har fuldstændigt det samme problem (undtagen det med kantstenen ;-)), inklusiv underligt højt benzinforbrug lige pludselig, på en 9-3 2,0t fra 2006 med 220kkm på tælleren (B207E).
Jeg har udlæst fejlkoderne P0034 og P0035, som vist er noget med en by-pass ventil til turboen.
Den koster under 300 kr hos Saabparts.com incl vacumslange.
Det kan muligvis også være en boost control valve, som koster 450 kr samme sted.
Jeg forsøger at finde svarene på diverse Saab-sites ift. hvad disse to koder normalt betyder på vores biler, så lad mig gerne høre, hvis du har fundet den endelige løsning.
PS: jeg bor 3 km fra dig.

Hilsener
Lars Munkedal
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

14. okt 2021, 11:48

Hej Lars. Tjek denne, der har haft samme problem som dig: https://www.saabcentral.com/threads/hel ... es.731119/
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

15. okt 2021, 15:14

Hej.
Tak for linket, puha ja det havde jeg så ikke lige overvejet: ny motorstyring. Heldigvis er det jo ikke en ekstremt dyr post.
Ud over by-pass ventiler, har jeg googlet mig frem til, det også kan være lav oliestand i automatkassen.
Fik bilen på værksted i går. Kørte en tur på 20 km, parkerede i 1/2 time, og så ville den ikke starte. Startmotoren drejede slet ikke. Efter en time kom vejhjælpen og satte en booster på, og så startede den helt normalt - flere gange. Men på vej hjem gik motoren ud 500 m fra hvor vi bor. Efter en time kunne jeg godt starte den igen med besvær, og det lugtede meget af benzin. Så kørte jeg den på værksted...
Hilsener
Lars
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

15. okt 2021, 16:18

Shotgun troubleshooting er en dyr sport. Udtagning af fejlkoder er en god start.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

18. okt 2021, 21:57

Hej.
Koderne står i tråden ovenfor. Nu er der tilkommet en fejlkode på startspærren. De er godt nok ikke udlæst med en TECH2, og den kunne måske giver flere detaljer om problemet.

Forleden kørte min kone en tur på ca. 20 km, og på et tidspunkt mens hun holdt for rødt, havde motoren "opført sig underligt".
Men hun kom videre, parkerede som normalt, og da hun kom tilbage for at køre videre, drejede startmotoren slet ikke rundt.
Men efter 1 time startede den helt fint (hun prøvede flere gange).
Senere samme dag kørte hun tre ture à ca 20 km uden problemer.

Motorlampen lyste på de første af turene, og om aftenen udlæste jeg fejlkoderne P0034 og P0035.
Jeg slettede ikke noget.

I dag torsdag kørte jeg til Ballerup (ca. 20 km - motorlampen var slukket), parkerede, og da jeg skulle starte igen, drejede startmotoren ikke (alt andet var som normalt).
Jeg prøvede, at koble batteriet fra et kort stykke tid; det hjalp ikke.
Så tog jeg ECU'en (motorstyringen) ud for at køle den af - på Google mente nogen nemlig, at de to fejlkoder på samme tid skyldes en defekt/overophedet ECU... Men det gjorde ingen forskel.
Den næste time forsøgte jeg at starte bilen med jævne mellemrum, 20 gange måske, mens vi ventede på vejhjælp. Uden held.
Så kom vejhjæpen, satte en måler/booster på batteriet (hvilespænding 12,4 V, lader med 14,2V - dvs. OK, batteriet er 2-3 år gammelt), og bilen startede helt normalt, flere gange. Selvfølgelig :-[

Vi kørte så selv de 20 km hjem, og 500 m fra hvor vi bor, begynder motoren at hoste og sætter ud. Jeg parkerede bilen, og prøvede at starte den igen. Startmotoren drejede, men motoren startede ikke.
Vi gik hjem og spiste aftensmad, og ca. en time senere cyklede jeg op, og prøvede at starte bilen igen; det lykkedes lige, efter et par forsøg. Der lugtede meget af benzin.
Men igang igen kørte bilen helt fint og normalt.
Fejlkoden var nu noget med startspærren.

Hilsener Lars
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

19. okt 2021, 17:20

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

28. okt 2021, 10:02

Så har jeg været hos Saab i Birkerød og fået udlæst fejlkoder ordentligt. Den siger Fejl i T8 = P06001. Det er rigtig kedeligt for det betyder ny styreenhed. Den er i rest hos Saab. Bor på Sjælland så jeg har vist en lille udfordring lige nu.

Nogen i klubben der kan hjælpe.

På forhånd tak
Niels Erik Vilmar
aboy
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29. okt 2018, 11:26

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

28. okt 2021, 10:08

Giv et kald til de dedikerede Saab-forhandlere på Sjælland, Fyn mv et kald. Det kan være, de har den på lager.
Du kan finde dem her: https://saabparts.com/dk/boka-service/
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

28. okt 2021, 15:21

Har du kigget hos speedparts?
https://shop.speedparts.se/sv/prod/ecu- ... riven.html
Jeg går ud fra at det er billigere end at købe en ny…
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

28. okt 2021, 17:56

Køv en ECU fra en hugger.
Min '92 Og900 fik et ANTI LOCK lys. Det var en syg trykkontakt på ventilblokken. Kontakten kom fra en hollandsk hugger. Den kom med posten. 100 dask. Alt var godt. :lol:
Man kan Google alt, undtaget et BJ og en måneds husleje.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

28. okt 2021, 18:20

Hmm, der skal suge$ mere blod. ECU'en skal gifte$ med bilen. En TECH2 skal bruge$. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

29. okt 2021, 13:03

Tak for jeres input. Ikke nogen let ting og kan jo konstatere, at kun Svend Wind kan hjælpe mig. Kører en tur til det sydlige Jylland på mandag og får den fikset. Dyrt og dejligt.

Krydser fingre hele vejen. Mener, da den nu er nulstillet, at jeg kan komme alle 300 km. bare jeg ikke slukker motoren.

Ser frem til hjemturen.

Vh. Niels Erik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

31. okt 2021, 23:02

Hej Niels Erik

Ærgerligt, at det ikke kunne løses lokalt. Og det undrer mig lidt: For ikke så mange år siden havde de autoriserede værksteder mulighed for at trække på kollegernes reservedelslager, så man fx i Ribe kunne se, at min stærkt ønskede reservedel fandtes i Ringsted -og så kunne den skaffes dag til dag. Det ville jo alt andet lige være billigere at sende stumpen til Nordsjælland (og du vil sikkert gerne betale lidt overpris...?), end at du skal trille over til det sydvestligste af Sønderjylland for at få den monteret.

Nå, nu får du i hvert fald chancen for et kompetent check for alle fejl (og evt. lidt trim oveni), så god tur! Og husk pas, så du kan teste lasteevnen hjemad med billig øl, sodavand og andet godt fra grænsebutikkerne. Nogen tager jo turen bare for det, så det kan måske virke som medfinansiering.

Mvh/NC

PS: Jeg skal faktisk samme vej (i hvert fald til Kolding) i morgen, men vi kommer næppe til at ses, da du vel skal tidligt afsted, og vi har andet for i Virum ved middagstid. Min 9K starter og kører i øvrigt uden nykker p.t. (7-9-13).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Vilmar
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 25. apr 2016, 12:24

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

3. nov 2021, 11:05

Så har vi været forbi Svend Wind. Den kørte uden problemer til det jyske heldigvis. Motorstyring blev fikset på 3 timer, skiftet til vinterhjul og nusset lidt.

En rigtig god oplevelse, brugte 11 liter pr. 100 km. derover, og 7,6 liter pr. 100 km. hjem, ret markant må man sige, trækker som et godstog.

Har haft den i 3 år uden at nå ned på den benzinøkonomi, så der har nok været noget hele tiden.

Tak for alle jeres gode tanker.

Mange hilsner
Niels Erik
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

4. nov 2021, 20:57

Hej.
Efter at have kigget på det link, aboy satte ind i tråden tidligere (tak for det!!), begyndte jeg at tro mere og mere på, at det var min ECU, der var problemet, selvom jeg kun havde fejlkoderne P0034 og P0035 (samtidigt).
Til sidst opførte bilen sig helt vanvittigt, når den var varm, og holdt stille: startmotoren blev bl.a. aktiveret stødvis, med nøglen i on-position; noget som også omtales i det link, aboy gav mig. Men bilen ville i øvrigt ikke starte.

To mekanikere anbefalede uafhængigt af hinanden, at jeg skulle gå mine stelforbindelser efter; det hjalp dog ikke i mit tilfælde.

Jeg forsøgte derfor, at skaffe en ECU her i Danmark, men det lykkedes ikke (jeg prøvede nu heller ikke længere væk end Verninge Auto på Fyn ;-).

I Sverige er udvalget bedre, og jeg fik Speedparts.se til at klone min ECU over på en ECU, de skaffede fra en hugger. Det var kun en lille smule angstprovokerende, at sende sin bils pacemaker med posten til udlandet ;-)

Min originale ECU har reservedelsnummer 55353231, og den "nye" er en 55352688. Altså lidt ældre. Det går fint, problemet ser ud til at være løst - så håber jeg bare, den holder =-0
Det hele kostede mig ca. 3.700 DKR incl. porto. Jeg valgte også løsningen, fordi Speedparts kloner ens del indenfor 1-2 arbejdsdage. Forsendelse er i bedste fald dag-til-dag, i værste 3-4 dage hver vej. Dvs. du vil typisk kunne være oppe at køre inden for en uge. Andre steder skal man regne med 2-3 uger.

Atech2.dk skal have ca. 4.135 DKR for at reparere en ECU, og 5.875 DKR for en renoveret ombytningsdel (+ porto hver vej), hvor min del jo bare er gammel og ikke renoveret. Men de bruger gennemsnitligt 8-9 dage på selve reparationen.

Anyways, nu triller bilen igen :-)
Tak for de gode råd.

Hilsener
Lars
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. nov 2021, 06:51

Man skal altid være opmærksom på en ting ved brugte dele.
Man kan være uheldig at arve samme eller nye fejl.
Samme fejl er den værste, er det den nye brugte del der defekt, eller ligger fejlen i bilen.
Og levetiden kan være særdeles kort.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. nov 2021, 08:53

Jeg er helt opmærksom på de ting, du skriver, Morten.
Der er jo en grund til at de biler er blevet skrottet. Defekt motorstyring kunne let være en af dem.
Derfor forsøgte jeg også at overtale Speedparts til at finde en skrotbil, der havde været i et uheld af en slags; men det kunne Speedparts ikke lige tage sig af. På den måde er de lidt for hurtige måske.
Jeg forsøgte også selv at skaffe en del, hvor historien var kendt, men uden held.

Nu har jeg dog min originale ECU, og den kan jeg jo få renoveret, hvis det er.

Hilsener
Lars
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

5. nov 2021, 12:12

Har i monteret en spacer som denne: :?: viewtopic.php?t=34599

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

7. nov 2021, 07:43

Jeg har meget svært ved at se hvilken nytte 4 gummiben, og en alu plade skal gøre.
Benene flytter styringen op og tættere på motor coveret, et potentielt varmere sted.
Og de laver styringen flydende, så nu kommer stikforbindelser og lednings net under en større belastning end de er beregnet til.
Hvis alu pladen skal virke som varmskjold, så er den fejlplaceret, da den skærmer for den lidt køligere luft der komme fra indsugnings manifolden.
Den oprindelig placering af styreenheden er dårlig, den sidder i en ovne der vibrerer.
Den eneste ordentlige løsning er at flytte styreenheden til et koldere sted i motorrummet, og montere den på karossen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

7. nov 2021, 20:32

Jeg har selv lavet et lille varmeskjold vha. en tynd aluminiumsplade monteret med 6 mm gevindstænger (dvs. fuld elektrisk forbindelse) og møtrikker; delene kostede under 100 kr. Det løfter ECU'en ca. 2,5 cm, og jeg tror ikke luften er så meget varmere "deroppe". Vigtigere er det at skærme mod strålevarmen fra indsugningsmanifolden, som lokalt er ret kraftig.
Forleden prøvede jeg at lægge min hånd på bagsiden af ECU'en efter en køretur, og den var så varm, at jeg hurtigt fjernede hånden igen.

En af dagene prøver jeg det samme, og ser om varmeskjoldet gør en umiddelbar forskel.

På det her link er beskrevet en løsning fra en Saabejer i Taiwan, hvor ECU'en flyttes hel frem til en placering bag ventilatoren, så vidt jeg kan se. I et varmere klima kan det måske være fint, men jeg tænker, ECU'en måske sidder lidt udsat for fugt i vores del af verden.

https://www.saabplanet.com/saab-t8-elec ... odule-ecm/

Hilsener Lars
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 Sport Combi 2.oT B207R døde

8. nov 2021, 08:48

Hånden er en meget dårlig temperatur måler.
Et stegetermometer med en snor til føleren er langt at foretrække.
Man kan man holde øje med temperaturen under kørsel, og når bilen er stoppet.
Uden at fjene skjolde og åbne motorhjælmen, en langt mere realistisk måling end med håndspålæggelse.
Jeg kan meget bedre lide den løsnings model du linker til, men der plads til forbedringer.
Ledningene bør fikseres med et beslag inden de går ind i stikket.
Faren for vand ville jeg ikke være særligt bekymret om. Båse styring og stik er forseglede, og det er ikke så svært at lave en plade der skærmer for direkte vand sprøjt.
Den fjerner 3 problemer en høj arbejds temperatur, og vibrationer.
Men kan introducere nye problemer, føring og fiksering af motorledningsnet er meget viktigt for levetiden!!
Det har 10+ år lært mig med et hjemme lavet lednings net lært mig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"