Banner cycler

Saabtid igen

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Saabtid igen

13. sep 2021, 22:47

Goddag
Efter nogle år på græs, har jeg nu købt en 9.5 Estate fra 2003 med et pænt BSR trim 2. Den er både sjov og god at køre i, så det er en fornøjelse.
Der er selvfølgeligt nogle ting at skrue på i en gammel bil. Koden til det originale anlæg mangler, låsen til bagsmækken har humørsyge, og skal oftest åbnes med nøgle. A/C kan vist ikke køle, og selvom den kun har kørt 6.000 på olien, skal den nok skiftes.

Dette blot en lille hilsen, der kommer nok mere :-)

Med venlig hilsen Henrik
(Henslev)


900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Saabtid igen

19. sep 2021, 19:05

Hej igen. :D

Koden til anlægget er stelnummeret. - Og det skal kodes ind med en tech2 så det er værksted eller en man kender.

Hvis anlægget er byttet skal du bruge stelnumemret fra donorbilen. - Hvis det ikke haves er det så vidt jeg ved umuligt.

Man taler om at gifte/skille anlæg til bilen.

Der er to muligheder:

1. Pluk anlægget fra donorbilen og skriv stelnummeret ned.
2. Sæt Tech2 på og programmer det ud. Herefter plukkes anlægget ud.

Har man brugt metode 2 kan anlægget umiddelbart "giftes" med den nye bil.

Indtil da må du nyde motorens brummen.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Re: Saabtid igen

2. okt 2021, 07:05

Hej Thomas.

Ja det bliver nok mest motorens brummen. Det andet lyder lidt krøllet for mig, men måske en gang hvor den skal på værksted. Og hvis det cirkus skal til hver gang batteriet har været koblet fra, så er det ikke så godt.

Mvh Henrik
900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Saabtid igen

2. okt 2021, 13:45

Tillykke med at det er Saab tid igen :D
Jeg har nu aldrig oplevet, at radioen i min 9-5 har bedt om kode efter batteriet har været afkoblet. Måske den skal stå længe uden strøm for at gøre det?
Good motoring, som de siger i UK.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saabtid igen

2. okt 2021, 15:55

Jeg ved ikke hvor langt den har kørt men min den gamle 9-3 med b205 motor som også var tunet havde kørt omkring 245k da jeg solgte den og den var også virkelig slem til at lave olien sort, og det blev værre og værre som den blev ældre. De sidste år jeg havde den skiftede jeg olie hver ca. 5-6 kkm for at være sikker på ikke at få problemer med Stoppet oliesi eller kæde. Hvis man kan skifte det selv tror jeg det er godt givet ud at skifte med det interval da det jo ikke koster noget i forhold til en ny motor.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Saabtid igen

3. okt 2021, 00:33

Mht. sort olie, så har jeg haft en aha-oplevelse med min Jensen-Healey fra 1974. Den har en 2l Lotus-motor, som jeg hvert forår skifter olie på. Efter ganske få køreture, kunne jeg hvert år konstatere, at olien hurtigt blev sort. Der er oliekøler på, og i år fandt jeg så endelig på, at blæse slanger og køler igennem med moderat med trykluft og ud væltede der noget sort tyktflydende tjære-agtigt stads. Og tænk, i år har olien været olie hele sæsonen.

Kan man drage paralleller? Sikkert, for hvorfor skulle der ikke aflejres ‘guf’ i bunden af vores Saab oliekølere?
Om man på samme måde kan trykke det ud med luft, har jeg endnu ikke forsøgt på mine B205’ ere. Men det burde jeg jo nok overveje, om man kan - det vil i hvert fald være nemmere end at rense bundkar og si med jævne mellemrum. Bare en tanke.
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Torben P
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. dec 2021, 20:04

Re: Saabtid igen

5. dec 2021, 20:17

Jeg har lige skiftet kæder, strammere mv. renset oliesien og skiftet oliekøler på min 9-3 hirsh 1.8T 2007 280.000 km
kunne nemt have været endt i havari af motor, da en af kædeførings skinderne var knækket og lå i bundkaret. Kæden havde iøvrigt slidt mod nogle skruer og små metaldele var der også. Motor bar præg af sort olie og der har været skiftet med 10.000 km intervaller. Så rens af mange dele, og det ser ud til at fungere godt.

Tilbage til "Modern Forum"