Banner cycler

9.5 batteri pludseligt dødt

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

9.5 batteri pludseligt dødt

20. sep 2021, 15:51

Hej

Jeg købte en nydelig 9.5 for 2 uger siden. Den kører fint, men søndag ville den pludseligt ikke starte. Falck kom ud og gav strøm, og så kørte den fint. Her til morgen var den flad igen.
Muligvist har jeg fået varsel, da den hver gang har startet en lille smule trægt, omend den har startet hver gang.
Der er strøm til centrallåsen og lys i instrumentbrættet.

Jeg tænker selvfølgeligt på Edwins om ikke at fejlfinde med lædderet, men med viden.
Er det sandsynligt, at batteriet, (Varta 78 Ah, alder ukendt), bare dør fra dag til dag?
Hvordan skulle et pludseligt strømdræn opstå lørdag nat?
Er der nogen anbefalinger til nyt batteri?
Nogen erfaringer med jumpstarter, kigger på en Hummer H1?

Med venlig Hilsen Henrik


900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

20. sep 2021, 19:28

Pludselig død i batteriet kan godt ske. Kortsluttede celler pga. sulfat.
Start motoren. Mål ca. 14V på batteripolerne. De14V fortæller om et godt ladesystem. Stop motoren. Fjern stelledningen fra batteriet. Bilen må sove over natten sådan.
Hvis bilen er flad næste dag, fortæller at bilen skal have et nyt batteri.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

20. sep 2021, 22:29

Jeg havde et 5 år gammelt silver varta der klappede sammen på en nat. Det gik fra stort set perfekt stand til ikke at kunne tænde kabinelyset. jeg gad ikke at give prisen for så dyrt et batteri når det alligevel ikke holder bedre end de billigere alternativer, så har nu et exide fra Thansen, om det er godt ved jeg ikke men det har da klaret opgaven på skiferie osv.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

20. sep 2021, 22:40

Hej Henrik

Er der ingen batteriindikator på jeres nymodens biler? :shock: Som i, at der vises spændingsfald på batteriet ved start? Det er der jo på 9K, og den har vist mig, at jeg skal have skiftet batteri inden vinterkulden indtræffer (jeg kender heller ikke alderen på mit Varta, men det er i hvert fald ikke af nyere dato). Så det er bare at få det skiftet -det koster jo ikke en herregård.

En Hummer H1 er sikkert effektiv, men vel også fælt dyr? Var det ikke bedre at bruge pengene på et ordentligt startbatteri (eller noget andet lækkert)? Jeg har selv haft jumpstarter i årevis, men overvejende for at have en mobil pumpe. Især den fra Biltema var også effektiv som starthjælp (i begyndelsen), men det gælder vist alle de billige (som så er under halv pris i forhold til H1), at de kun kan jumpstarte, når de er ret tnye. Så for starthjælpens skyld ville jeg vælge at låne en professionel hos det lokale værksted eller bruge autohjælp.

Jeg har de sidste mange år sværget til Varta, men altid handlet hos det lokale SAAB-værksted (som har givet en fornuftig pris :D ). De er nu gået over til at sælge Bosch, så det bliver nok mit næste valg (det sidste Varta til konens OG900 var også lidt "tvivlsomt asiatisk").

Nå, jeg kan se, at mit nuværende batteri (Varta E11 - 74 Ah - 680 A startstrøm), som faktisk har tjent mig vel i X antal år, koster 830 kr. hos Batteribyen.dk: https://www.batteribyen.dk/varta-e11-12-volt-74-ah. Det er incl. dag til dag -levering (de bruger ikke PostMord). Det passer vel også i en 9-5? Ellers kan du jo prøve at finde det helt rigtige på deres hjemmeside (eller et Bosch i Bilka).

Lige netop ved startbatteri er jeg undtagelsesvis ikke enig med Edwins -de skal alligevel skiftes jævnligt, er ret billige og nemme at skifte, så det kan næppe betale sig at lave mere eller mindre bekostelige test o.l. for at være helt sikker på, at det er træt.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

20. sep 2021, 22:51

Fruen havde en 9000. En morgen var batteriet fladt, en gammel Bären tung klump. Jeg målte spænding under drift. Den kunne lade. Jeg målte strøm. Der var ingen afledning. Jeg har osse en SAAB. Jeg hentede et batteri hos Harald Tuborg, 60 Ah. 500 slag i ansigtet. Alt var OK.
Det er nok et lynkineserbatteri. ALLE batterier er kinesiske, osse Varta..
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/au ... ah-venstre
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

21. sep 2021, 00:13

Naboen havde en Volvo. Bilen var altid flad om morgenen. Han havde en lille automatisk lader på altid på bilen. Jeg målte på bilen. Der var en lille afladning, ca. 2A.
Generatoren havde en utæt diode. Bent købte en huggergenerator. En rar mand var lykkelig. Bent var pensionist, derfor ingen mønter. Jeg fortalte ham, at man skal ikke købe en ny stump til en ældre bil.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

21. sep 2021, 01:00

Bosch = Kina.
Exide = Indien.
Varta = Kina.
Bären = Kina.
Samme suppe.. :roll: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

21. sep 2021, 01:18

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

22. sep 2021, 09:21

Hej
Tak for alle indput.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er batteriet, inden jeg køber nyt, så jeg målte spændingen, og den var 11,9v. Nu har jeg taget batteriet ud og lader det, så må jeg se hvad der sker.
På toppen af batteriet er der indgraveret nogle tal, heriblandt 0118, som kunne være Jan 2018.
Jeg har tidligere læst om lys i handskerummet, så det må jeg tjekke.
Vh Henrik
900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

22. sep 2021, 10:14

Hej Henrik

jeg ville starte som Edwin skriver lige at tjekke on bilen lader (start bilen og så skal du kunne måle omkring 14 V (13.8 er også fint)) men hvis du måler f.eks. 11-12 V så er der noget galt med bilen. Hvis du kun måler 11,9 på batteriet efter en køretur så er det batteriet den er gal med, det skulle gerne være på mindst 12,5V efter ladning.

men ja det lyder godt nok ikke for imponerende hvis det batteri kun har holdt små 3 år

mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

22. sep 2021, 20:07

opdatering:
Batteriet har ladet hele dagen. Spændingen på 12,3. Isat og bilen startede nydeligt. Spændingen ca 13.8-9 med motoren igang. Mobiltelefon på video og ind i handskerummet, mørke. Motorslukket og spænding på 12,3. Da jeg håber på, at problemet mirakuløst forsvinder, har jeg ikke prøvet sidste del af opskriften, nemlig at frakoble stel og se, om den taber spænding over natten, jeg vil lige se, om den kan starte i morgen tidlig.
Vh Henrik
900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

22. sep 2021, 20:30

Hvis den kører med 13,9v så virker generatoren. Jeg skal på ingen måde gøre mig til nogen ekspert i batterier. Men jeg syntes hvis du har ladet hele dagen at 12,3v lyder lidt lavt det burde være på mindst 12,5 -12,7. Ved 12,3 er det nærmest kun på halv kapacitet, Ved 11,9 er det vidst nærmest helt dødt.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

22. sep 2021, 22:55

Enig. Det er en lidt lav hvilespænding på et friskopladet batteri.

Den rigtige test er batteriet under belastning. Dvs. mens bilen tørner.
Tag stikket til tændkasseten af og sæt voltmeteret på batteriet. Enten med en hjælper eller så du selv kan se metret mens du tørner motoren. Spændingen skal ikke gå under 10,5v (cirka ved de temperaturer vi har nu).

Hvis du tørner ca. 5 sekunder og læser spændingen.
Herefter skal batterispændingen stige til hvilespændingen på 12,4 V.

Værksteder har en tester specifikt til dette der automatisk belaster batteriet under test.

Batterier er slet ikke af samme kvalitet som de var i "gamle" dage.
På jobbet skifter jeg for 10.000 vis af kroner batterier i nødbelysningsanlæg der ikke har lavet andet end modtage en vedligeholdelses ladestrøm i 3 år hvor efter de kreperer. Dvs de har aldrig udført dagens arbejde i deres levetid.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

23. sep 2021, 01:11

Godtså, generatoren virker. Det her lugter af dødt batteri, men man skal sikre at der ikke nogen afledning under stilstand. Mit billige Harald Tuborg batteri, Branford, holdt 4 år.
Mit gamle TYSKE (Mareg) batteri blev 11 år gammel. Verden er fuld af lynkineserlort. Det hedder globalisering.. :twisted:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Gissel
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. feb 2009, 19:21

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

23. sep 2021, 11:18

Dette er en interessant tråd, for når en ny SAAB efterhånden er blevet en ældre/gammel SAAB, der ofte har kørt mange kilometre skal sliddele skiftes i stigende grad.
Som for eksempel batteriet.
Her på matriklen har vi kun én bil, SAAB´en over alle SAAB´er! Og den er både gammel, snart 23 år, og har kørt mange kilometre, 570.000.
Og da vi kun har én bil skal den gerne kunne køre hver gang det er nødvendigt. Året rundt!
Så driftsstop er trælse. Men er svære at undgå helt.
Som nu batteriet der pludseligt giver op. Dét er møj træls! For nok kan man måske få den igang igen med et hjælpebatteri eller en Jump Starter, men næste gang bilen går i stå er problemet der igen hvis en celle er brudt sammen, og da måske midt i krydset ved Nørreport i Aarhus, hvor det er alles kamp mod alle: Busser, letbane og alle personbilerne!
Denne tråd har givet mange gode anvisninger, men for mig, der ikke kan skrue ret meget er det vigtigt, at når den begynder at blive en langsom starter og batteriet er ved at nærme sig de 5 år da at få målt batteriet ud ved mekanikeren. Specielt hvis en langtur ud på Europas veje er forestående, veje hvor det måske ikke er så let lige at tage et offentligt transportmiddel.
5 år??
Ja, Edwin har ret: Batterier er ikke hvad de var!
Bilens første batteri holdt 10 år og gav strøm til 260.000 km.
Andet batteri holdt 5 år og 140.000 km.
Tredie batteri holdt 5 år og 110.000 km.
Fjerde batteri holdt 3 år og 50.000 km. O.K..Retfærdigvis skal nævnes at det blev købt i hast i et supermarked i midten af England og kun var på 56Ah.
Nu kører vi med et batteri på 77 Ah og strøm nok til at vække selv den mest sløve SCANIA motor med et brøl, som mekanikeren sagde.
Morale: Det gælder om at forebygge, hvad enten det drejer sig om menneskekroppen eller noget maski-mekanisk i SAAB´en! :D
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

24. sep 2021, 21:45

Hej Henrik

Du har vist strammet tråden maksimalt ift. at sikre, at det ikke kan være andet end batteriet :D . Du kan næppe regne med de 0118 som produktionsdato -min reservedelstroldmand fra SAAB i Ribe kunne i hvert fald ikke finde alderen på mit Varta-batteri ved at kigge på det. Og det er vel også betydningsløst, hvis dit batteri har været "mishandlet": Fx totalt afladet nogle gange, eller levet i lang tid delvist opladet.

En historie fra det virkelige liv: Konen var voldsomt utilfreds med den manglende startsikkerhed hos hendes OG900. Hun ville have en ny, mindre bil, og købte en Micra. Den startede fint i de første 3-4 år, hvorefter den fik samme skavank som den gamle (batteriet var nok fra Indien som resten af blikdåsen, men det er næppe af betydning...). Den sure gamle tænkte, at det kunne Nissan klare for hende :evil: . Hun fik et nyt Bosch monteret, og det var da fint i et års tid eller så. Men så startede problemerne på ny.

Alt er målt igennem, generatoren fejler intet, og der er ingen tegn på hvilestrømsforbrug udover at holde startspærre og anden elektronik i gang. Omvendt er jeg ret sikker på, at milliongearet i bilen, som holder motoromdrejningerne MEGET lavt ved bykørsel (godt for benzinforbrug men nok skidt for opladning) er forklaringen på, at batteriet får det skidt. Og i nogle periode kører hun netop kun småture i Ribe. Så nu er løsningen at sætte hjemmelader på hver den første.

Så uanset alder og kvalitet på dit batteri er det i mine øjne færdigt. Det eneste, der vist ikke har været nævnt i tråden, er oxidering af batteripolerne eller polskoene (har jeg faktisk prøvet en enkelt gang -på konens DAF :roll: ). Så få nu det batteri skiftet :) , og lad os høre, om det ikke løser alle problemerne.

Mvh/NC

PS: Konen skulle så også lige have cyklen pumpet i går, og det foregår med startspærre/pumpe. Den var bare flad... Efter at have kigget nøje på manualen (og kigget udenom sikkerhedsadvarslerne om ikke at tage den med i bad etc...), så jeg, at den bør oplades en gang om måneden. Så nu kommer den med i turnussen med opladning hver den første. Og det er nok forklaringen på den dårlige holdbarhed og startevne hos de tidligere jumpstartere, jeg har haft. Så køber du en jumpstarter (uanset hvor dyr), skal den passes.

PPS: Det er rigtigt, at batterier ikke er, hvad de var. De er jo blevet servicefri, og der klemmes utrolig mange Ah og startstrøm ud af dem, selvom de er blevet lettere (til gavn for ressourceforbrug, bly etc.). Om det så kan opveje den halverede levetid, er jo et godt spørgsmål.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

25. sep 2021, 18:39

God eftermiddag

Så har jeg sat nyt batteri i, og bilen starter fint. Jeg valgte den nemme og billige løsning at købe i jem og fix, som har slået sig ned i vores baghave. Batteriet er på 74 Ah, og som NC_Ribe bemærker er det måske med spec. for batterier ligesom for Hi-Fi (som det hed i min ungdom:-), en alenlang række af tal garanterer ikke lydkvalitet og lydoplevelse. Men jeg valgte trods alt 74 Ah frem for 60, da jeg alligevel regner med, at de sidste par hundrede er givet godt ud. Vi får se i oktober 2024.

Vh Henrik
900i bordeaurød, den rigtig farve til 900
900i, 2,1, hvid, 5 døre, suveræn
900 grifen, lortebil
900i, 2,1. Træt gearkasse
Vw polo, kort visit
9000i, 2,3. Døde mellem hænderne på mig
9000 2,3 T, fantastisk og bedste benzinøkonomi af alle (-polo)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9.5 batteri pludseligt dødt

26. sep 2021, 01:03

Jamen, teløgge med et nyt batteri, Autozone til 700 pisk. Nok osse et lynkineserbatteri. Ingen årsag til blive flået af et fancy navn, som Bosch, Varta osv. Det er samme surdej.
Et batteri bliver nedbrudt ved ladning og afledning, uanset batteri type. Jeg skal ikke have en elektrisk bil. Disse biler er gode nok, men batterierne er IKKE gode. Noget udueligt skrammel. Hehe, jeg og familie kørte på motorvejen i Indiana, med benzinbil. En Tesla lå i læ, tæt bag en lastbil. Teslaen havde tabt pusten. At grave dybt i røvlæderet, for en ny batteri pack. $$$$$$$$$$$$$$.. :mrgreen: :lol:
Min Nokia telefön er batteritræt. Fruens elcykel er batteritræt, de lovede 300-400 ladecykler. Den har fået 80-100 cykler. Flere millioner tons af døde batterier. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"