Banner cycler

HVO?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

HVO?

17. okt 2021, 08:17

Hejsa!
Jeg har en 9-3x ttid, og er super glad for den. Men lidt selverkendelse, diesel er på sigt lidt en døende race, men på arbejde (kører lastbil) snakkede vi lidt om at hvis kunderne vil betale det ekstra ville vi køre på hvo. Vi undersøgte det lidt, og alle Scania efter 2014 vist nok, er bygget til at køre på fuld diesel, half half af diesel og hvo og fuld hvo. Men hvad med en ttid'er fra 2010? De siger at alle diesel kan køre på hvo, men samtidig at det ikke er egnet for ældre køretøjer? Er der nogen der har prøvet at køre på det og virker det?
Lige pt kan det ikke svare sig med prisen på hvo, men det er lige så meget for om jeg kan køre i den i fremtiden :)


SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: HVO?

17. okt 2021, 13:27

Mjoee, jeg er ikke sikker. Det burde være muligt. En KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK taxamotor er vel det samme, uanset fabrikat.
HVO olie er lavet af slagteriaffald, såsom flæsk og bacon og fiskeolie fra affaldsfisk, vegetabilske olier, brugt madolie, restprodukter fra majs, rapsolie, sojabønneolie, camelinaolie, jatrophaolie og meget andet.
Jeg har ikke været i nærkontakt med en HVO bil. Stinker den af Guldkroens køkken og Esbjerg Havn? :lol: :lol: :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vandmanden
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 19. mar 2016, 15:42

Re: HVO?

17. okt 2021, 14:34

Kører ikke selv diesel, men her er link til svensk Saab side, der er nogen der har prøvet.
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... och-hvo100
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: HVO?

17. okt 2021, 15:34

Brug dog HVO. Et godt alternativ for det kanon-ulækre Diesel. HVO stinker ikke..
https://www.biofuel-express.com/da/hvo/
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: HVO?

17. okt 2021, 22:33

Alternativt brug GTL diesel lavet af naturgas, så CO2 ikke så godt men mindre lugt/partikler i nærområdet skulle det være godt til.

Problemet med HVO/GTL er at der ikke er tilsat aroma som gør at gummiringe udvider sig, så hvis det er gamle gummiringe så skulle de ikke være så fleksible mere og der kommer utætheder.

Mvh
Troels

Tilbage til "Modern Forum"