Banner cycler

NG93: Smeltet multistik i baglygte

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

NG93: Smeltet multistik i baglygte

8. dec 2021, 13:34

Bil: NG 9-3 sedan 2008, altså med hvide baglygteglas.

Forleden opdagede jeg tilfældigt, at lyset i min venstre baglygte var svagere end i højre. Da jeg ville tjekke lygten opdagede jeg til min skræk, at plasten på det lille multistik med fire ledninger var delvist smeltet! Det sidder stadig fast, men pga. skaden sidder det ikke som det skal og giver dårlig forbindelse. Jeg kan også mærke at ledningerne er ganske varme. Det gør mig mildt sagt lidt ængstelig!

For det første: hvad fanden kan dette skyldes, og for det andet: kan man selv købe sådant et stik et sted fra og skifte det selv, eller kræver det en tur på værksted?
Stik baglygte.jpg


2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: NG93: Smeltet multistik i baglygte

8. dec 2021, 16:42

Køv et stik af en hugger, et stik med ledninger. Samles med samlemuffer, med skruer. Korrosion i hun/han stik har givet dårlige forbindelser og derfor varme.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: NG93: Smeltet multistik i baglygte

8. dec 2021, 19:21

Har været udsat for præcis det samme på husstandens 9-3 SS af første aftapning, og her var det stel-forbindelsen (eller mangel på samme), der var synderen. Trak en ekstern stel - dvs. udenom stikket - og der kom atter blus på lampen. Det er noget halv-sart noget, fornemmes det. Måske det har sammenhæng i, at spændingen til pærerne varierer alt efter, om der er behov for alm. eller stoplys. Der anvendes jo en 21W pære selv til baglyset, men den lyser kun med en effekt svarende til de normale 5W :o

Eller er Edwins´ forslag det rigtige at gøre, hvis ikke du vil bøvle med en ekstra ledning til lygtens strømbaner :wink:

/Henrik
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: NG93: Smeltet multistik i baglygte

9. dec 2021, 16:46

Tak, begge. Prøver at kigge forbi en hugger.
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.

Tilbage til "Modern Forum"