Banner cycler

Sidespejle

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Sidespejle

9. jan 2022, 18:15

Øv mit venstre sidespejle lignede efterhånden noget fra 1800 tallet, overfladen var blevet helt brun og i hjørnet var det ved helt at slippe og så virkede varmen ikke mere
IMG_20220109_180217223~2.jpg
Så der måtte et nyt til, desværre kunne jeg ikke finde et med auto dæmpning som der er i min bil så det blev til et standard spejl. Jeg syntes det begynder at knibe lidt med nogle reservedele efterhånden eller er det bare mig der leder de forkerte steder? (Håber jeg tager fejl)


Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Sidespejle

10. jan 2022, 11:20

Det problem havde jeg allerede tiden med Missy :|

De er vist nok (desværre) helt udgået.......
Men der til just NG 9-3 snakkes/skrives der meget -
om en "ombygningssats" til den lidt nyere 9-3'er.
Dertil kommer så også ekstra arbejde med at male kåbe...... :roll:

The automatic dipping mirror glasses until yearsmodel 2009 are not longer available.
It is possible to use the 2010 glasses if you replace the cover and the frame as well. This kit contains all needed parts.


https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1071329/
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Sidespejle

10. jan 2022, 14:13

Ja, specielle dele som det her bliver mere og mere et problem at hitte. Men der er råd for det (som allerede nævnt).

Det i linket er til højre side. Det er vel nærmere det her, du skal bruge:

Article : Spegelglas
PartNo : 12845642
Usage : 2010-2011, LHD, LH, Wide angle
Automatisk avbländning


https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1043638/

Jeg troede egentligt, at 9-3 erne fra og med MY09 havde de "store" spejle, men det er så åbenbart først fra året efter, de kom. Det smarte er jo, at man kan opgradere til den nyere model. Hvis altså man insisterer på fortsat at have den aut. afblænde-funktion :wink:

Iøvrigt er jeg gerne aftager af dit det gamle, forudsat at det er med vidvinkel og fungerende varme! Det skal kunne passe i en MY06 og modsvare partnummer: 12795600 :!: :idea:

/Henrik
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Sidespejle

10. jan 2022, 18:52

Varmen virker ikke længere, og jeg ved heller ikke med dæmpe delen, for det er ikke rigtig til at se noget i det længere så mit bedste bud er at det heller ikke virker desværre. Nu har jeg bare sat et almindeligt spejl i, så det føles som en helt opgradering at kunne se noget igen :oops: :oops: :oops:
Det virker som lidt af en operation at skifte til et spejl fra en 2010 da man i så fald også skal have det malet i den rigtige farve, så ind til videre bliver det vidst bare ved tankerne så, når man ikke kan finde selve glasset. :cry:
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Sidespejle

11. jan 2022, 15:56

Esbenw skrev:
10. jan 2022, 18:52
Varmen virker ikke længere, og jeg ved heller ikke med dæmpe delen, for det er ikke rigtig til at se noget i det længere så mit bedste bud er at det heller ikke virker desværre.
Nu har jeg bare sat et almindeligt spejl i, så det føles som en helt opgradering at kunne se noget igen :oops: :oops: :oops:
Det virker som lidt af en operation at skifte til et spejl fra en 2010 da man i så fald også skal have det malet i den rigtige farve, så ind til videre bliver det vidst bare ved tankerne så, når man ikke kan finde selve glasset. :cry:

Ja det er noget 🤬

Havde vi snakket om V4 - SAAB 99 - OG 900 etc etc så var man næsten klar over det kunne blive et problem....
Men på de relativt "nyere" er det ikke sjovt -
måske sådan noget som får mange til at give op på mærket :roll:
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Sidespejle

16. jan 2022, 16:13

Hej

Jeg går ud fra, at det er modellen med hele svineriet (el-foldbart med hukommelse og automatisk nedblænding) -iflg. EPC:
Article : Rear view mirror
PartNo : 12833429
Usage : 2004-2009, LHD, LH
Supplementary Description : Framework
Electrically foldable
With store function
Automatic dimming
Order Quantity : 1

-altså med art. no. 12 833 429.

Så kan Speedparts åbenbart skaffe det (sikkert fra Orio):

https://shop.speedparts.se/en/prod/saab ... el-22.html

-formedelst 2.944 träkronor og med fri fragt (men man fraskriver sig returret).

Mvh/NC

PS: Er den automatiske nedblænding en fed feature? Jeg har kun prøvet det i en VW, og kun på bakspejlet, og erindrer det ikke som specielt overbevisende. Men på bakspejlet kan jeg jo også selv bestemme (om jeg vil blændes og kunne se øvrige trafikanter eller bare undgå blænding) på mit gammeldags manuelle :D .
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Sidespejle

16. jan 2022, 17:25

Hej

Jo den er med hele balladen, med folde spejle osv. Jeg syntes folde funktionen er meget smart. De folder kun ind hvis man holder låse knappen inde eller trykker på knappen på spejlet. Og så folder den først ud når man kører over 30 km eller hvis man trykker på knappen. Hmm om blænde ned funktionen er fed tja jeg har egentlig aldrig tænkt så meget over den men jeg kan godt se forskel når jeg nu kører med et spejl hvor det ikke er i og et hvor det er. Jeg syntes egentlig det fungere fint, men det var sgu nok ikke noget jeg gad at give penge for hvis jeg skal være ærlig. Men jeg er også typen der syntes at automatisk bagklap er en smule overvurderet feature. Det er en feature der løser et problem der ikke var der i første omgang :roll: :wink: :roll: :wink: .
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sidespejle

16. jan 2022, 18:42

Bilen kan ikke synes. Varme og nedblænding er ikke nødvendigt. En glarmester kan tilpasse et spejlglas. Hans spejl limes på det gamle spejl. Brug kontaktlim.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Sidespejle

16. jan 2022, 18:46

Hej igen.

Endnu en gang vil jeg henvise til e-SID'en :idea: til NG 9-3. I den kan du programmere, hvordan spejlfoldefunktionen skal fungere.
Der er nu en ver. 3, som kan endnu mere end ver. 2. :!:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Sidespejle

17. jan 2022, 16:34

Okay ja det er selvfølgelig ret smart at man kan det. Men jeg syntes nu faktisk de virker meget smart som de er hvor den kun folder dem ind hvis man trykker på knappen og ude igen på samme måde, og ikke som i vores clio som bare folder dem ind og ud når man låser. På denne måde kan man lige folde dem ind hvis man skal køre ind et smalt sted.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Sidespejle

17. jan 2022, 17:38

Gad vide, hvorfor der er forskel på spejlglassene mellem en LHD og en RHD bil, når funktionerne er nøjagtigt de samme (varme/afblænding og vidvinkel). De har hver sit partnummer...mystisk, eller???

På andre SAAB´er kan de da snildt byttes om indbyrdes. Har gjort dette på en 9000, men det er måske noget andet her?

Havde ellers fundet et til venstre side, som ønsket, til 125£ + porto +... :shock:

/Henrik
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Sidespejle

17. jan 2022, 18:02

Det er nok ikke så nemt at se på det billede jeg har taget da det er taget lidt nede fra for ikke at få mig selv med i spejlet, men når man ser det er det ikke symmetrisk. Det er breder i bunden end i toppen, så det er ikke det samme spejl. Her er et billede af bagsiden:
IMG_20220117_175938515~2.jpg
Så det skal være det rigtige spejl for at det kan være i "huset"
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Sidespejle

18. jan 2022, 15:35

Hej Esben (?)
Hmm om blænde ned funktionen er fed tja jeg har egentlig aldrig tænkt så meget over den men jeg kan godt se forskel når jeg nu kører med et spejl hvor det ikke er i og et hvor det er. Jeg syntes egentlig det fungere fint, men det var sgu nok ikke noget jeg gad at give penge for hvis jeg skal være ærlig. Men jeg er også typen der syntes at automatisk bagklap er en smule overvurderet feature. Det er en feature der løser et problem der ikke var der i første omgang
Lige mine ord :D . Der er mange mange tosserier, der bedst kan betegnes salgsgas (og garanterer dyrere reparationer, når bilen bliver ældre). Automatik kan være fint, hvis den gør, hvad man selv ønsker. Fx automatisk nedklapning af sidespejle, når bilen sættes i bakgear: En fantastisk feature, når man skal bakke ud af et værksted (eller på andre åbne pladser), hvor der ikke lige er striber eller kantsten, som vel er ideen med nedklapningen :roll: . Eller automatisk oplåsning, hvis man har nøglen i lommen -når man nu plejer at tage en ekstra gang i dørhåndtaget for at sikre, at bilen er låst :wink: . Det eneste, jeg savner, er et morfargear, der skifter mellem frem og bak, når jeg ønsker det, og ikke kun, når jeg husker at skifte :lol: .

Det sagt, så ville jeg nok overveje at skaffe det rigtige, hvis resten af den specielle model ellers er i fin stand. Især, da du har været tilfreds med funktionen. Det holder sikkert sagtens værdien "blandt venner", hvis du skulle sælge bilen (eller skrotte den på et tidspunkt :( ).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sidespejle

18. jan 2022, 15:51

Bilen kan ikke synes. Varme og nedblænding er ikke nødvendigt. En glarmester kan tilpasse et spejlglas. Hans spejl limes på det gamle spejl. Brug kontaktlim.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Sidespejle

18. jan 2022, 19:14

Hej Edwin, mun ikke ham synsmanden skal være ekstrem pernitten hvis han skal opdage at auto funktionen på spejlet ikke virker, jeg har monteret et almindelig spejl uden blænde funktionen da det andet er umuligt at finde. Selve sensoren siddet i bakspejlet og det vil jo i så fald kræve at en skal sidde med en lommelygte for at få det til at aktivere, alt andet virker... Det har jeg aldrig set de har tjekket endnu, men ja i princippet skal alle monterede ting virke ellers kan den ikke godkendes.
Det var skønt på den gamle saab med træk at man skulle kæmpe for at hive det lort af for at montere igen og ikke røre ved det ind til næste syn. :evil: :evil: :evil:
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sidespejle

18. jan 2022, 20:39

Auto-nedblænding er ikke et bilsynskrav, det er bare overflødigt lir. Man ser blinde pletter og delamineret sølvfolie i spejlet. No go.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"