Banner cycler

Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

17. jul 2022, 21:44

Hej Alle
Jeg har haft to Saab 9-5, begge 2,3 turbo Aero. Den første fra 2002 og den nuværende er modellen fra 2008 med 260 HK.
Begge biler har haft meget blød affjedring i bag, og de har hængt meget lavt. For et halvt år siden valgte jeg at udskifte bærearme, støddæmper og fjedre, i håb om at det ville hjælpe. Men også med de nye fjedre, er den vildt blød og der skal ingen vægt i bilen før den hænger helt nede ved jordren. Jeg har indtryk af at dette er et generelt problem for modellen, er der nogen som har et godt forslag til løsning ? Jeg vil gerne have stivere fjedre i, men jeg har bestemt ikke lyst til at sænke den, da jeg synes at den er rigelig lav i forvejen.
Jeg kan også tilføje at jeg har været nødt til at sætte sims bag toppen på baghjulslejerne for bare at få den ud i en nogenlunde acceptabel cambervinkel. Den slider indersiden af baghjulene helt vildt.
Håber nogen har en god løsning?

Mvh.

Ole A
Vedhæftede filer
Saab 9-5 d. 17-07-22.pdf
Saab 9-5 2,3 Aero 260 HK sport combi 2008
(1.17 MiB) Downloadet 74 gange


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

18. jul 2022, 09:11

Saab har en løsning
Skærmbillede (30).png
Sport er en Aero undervogn.
Hvis den slider dæk på indersiden, og camber er ok. så er det sporingen det er galt med,
Har du fået den udmålt og justeret ? Og hvad er målene.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

18. jul 2022, 16:37

Hej Morten
Tak for svar. Bare for at være sikker på at jeg har forstået det korrekt: ud fra vedhæftede stell-nummer, må det være sættet til sportschassi som passer (32 025 656)?
Bilen er sporet. Det er camber-vinklen som er helt gal. Jeg kan bare ikke se andre årsager til det end at den altid kør med hjulene helt oppe i skærmkasserne. Den har mig bekendt aldrig været skadet.
Vedhæftede filer
Undervogn - afkodning af mærkeplade.png
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

20. jul 2022, 05:17

Det er også det nummer jeg er nået frem til, og det er ikke specielt dyrt.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... ats-3.html
Når det så er monteret så skal den 4 hjuls udmåles og justeres igen efter ca 1000 km.
Og her er det vigtigt at være omhyggelig!
Grønne tal er ikke nok!! vinklerne skal være ens +- 1 minut Specielt på bagvognen, da det er den der giver retnings stabiliteten.
Skærmbillede (31).png
Som udgangspunkt ville jeg forsøge at ramme ideal målene, køre ca. 10000 km og måle dæksliddet.
Og kompensere for sliddet med toe på baghjulene.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

20. jul 2022, 08:41

Hej igen
Mange tak for de kompetente råd endnu engang. Lige et sidste spørgsmål (ifm. dette emne): Det er selvfølgelig den rigtige løsning at skifte både fjedre og støddæmpere til det sæt som du(Morten) foreslår, men jeg har for meget kort tid siden udskiftet det hele til nyt original. (Bærearme, bøsninger, støddæmpere) der skulle vel ikke findes en lidt billigere løsning? Jeg tænker på nogle klodser eller lign. som man bare sætter i enden på fjedrene eller noget?
Det ville gøre lidt ondt at skulle smide alt det jeg lige har monteret i jerntønden.
Måske er der kun en vej: At skifte det hele en gang til ?
Kan du i øvrigt anbefale et værksted som tager sporingsopgaven alvorligt nok og som kender til forskellene på Saab undervogne (sport/alm.) Jeg har efterhånden fået det udført flere steder, og synes ikke rigtig at de har lagt den omhu i opgaven som man kunne ønske. (gerne i midt Vestjylland men ellers køre jeg gerne længere efter det)

Mvh.

Ole A
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

20. jul 2022, 10:18

Kan du i øvrigt anbefale et værksted som tager sporingsopgaven alvorligt nok og som kender til forskellene på Saab undervogne (sport/alm.) Jeg har efterhånden fået det udført flere steder, og synes ikke rigtig at de har lagt den omhu i opgaven som man kunne ønske. (gerne i midt Vestjylland men ellers køre jeg gerne længere efter det)


Tag du dig en hyggetur til Als og aftal en tid med Dr. Madsen i Svenstrup! Han ved, hvad han har med at gøre. Rasende kompetent og kompromisløs, krydret med en kæmpe forkærlighed for mærket. Han har det rigtige grej til opgaven, og resultatet bliver enestående (tør jeg godt garantere allerede nu).

Slå to fluer med ét smæk. Vagn´s Museum er nærmeste nabo, og er du blevet mættet af bil-oplevelserne, kan du/I passende tage en lille picnic-tur gennem Kongerigets længste skov og gerne hoppe i baljen i det herlige Østersøvand...ren balsam for sjælen! 8)

Når det er sagt, er der en ting i denne sag, der undrer mig: Hvorfor i alverden skulle det være nødvendigt at montere niveauregulering for at få vogntøjet til at stå rigtigt??? Det har jeg aldrig før hørt, endsige oplevet, ej heller blandt de utallige SAAB-ejere, der er stamkunder på nævnte værksted. Flere af disse med biltyper mage til din.

Jeg ser også, at noget er helt skævt her. Enten er Camber helt ved siden af eller - og det tror jeg mere på - er bageste sporing helt godnat. Den skal IKKE slide dækkene på den måde.

Så...jeg vil koge det ned til at sige: Gør alvor af det første og behold din nye undervogn, som den er, for en tid endnu, indtil doktoren har fældet sin dom! :wink: :idea:

Jeg kan desværre ikke bidrage med mere men håber oprigtigt, at du får det løst (på normal manér, forstås!)

Ses vi på Als?

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

21. jul 2022, 10:45

Jeg faldt lige over lidt data på højden, målt fra bunden af fælkanten til skærm kanten.
https://29e571aa-a-62cb3a1a-s-sites.goo ... edirects=1
Sjovt nok blev de fjernet fra WIS på et tidspunkt.
Ja du kan få lavet en spacer til at lægge imellem fjeder og anlægsflade, men det fjerner ikke problematikken med at den synker meget når der er læs på, og jeg tvivler på at det bliver billigt!!
Et sænkning sæt med ekstra tykke spacere kan måske løse en del af problemet.
Men så er der spørgsmålet om at støddæmperne kan dæmpe fjedrenens egen frekvens.
Hvis man først begynder at eksperimentere selv, så kan det hurtigt blive dyrt.
F.eks. på min gamle Volvo der var jeg igennem 2 sæt støddæmper, og 4 sæt fjedre inden jeg fandt et godt kompromis.
Så da alderen trykker så har jeg en tendens til at gå med et gennem prøvet koncept.
Dæk mærke, og type, samt dæktryk har også en stor betydning for dæksliddet.

M.v.h.
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

21. jul 2022, 18:33

Efter min erfaring har SAAB'er altid haft problemer med at de hænger med "bagdelen" og 9-5 er ikke nogen undtagelse. Din virker dog noget mere ekstrem end hvad man lige normalt oplever.
Har du fået tjekket at der ikke er noget der mekanisk er ved at kollapse bagi? Modellen er kendt for at ruste i inderskærmen hvor fjeder og støddæmper jo er monteret. Nærmere bestemt ruster den hvor bagagerumsbunden er svejset sammen med inderskærmen. Jeg har selv været ved at udbedre det på min ca. 10 år ældre 9-5'er. Det kan være svært at se rust da det kan være skjult bag plastindeskærmen. Det lyder dog usandsynligt at den skulle være rusten, men med de fejl du beskriver kan det være en mulighed. Især hvis nye fjedre/støddæmpere ikke har gjort den store forskel.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

22. jul 2022, 21:40

Jeg tror jeg må søge professionel hjælp:-)
Dog lige endnu et spørgsmål til panelet:
Ifølge det dokument som Morten delte, skal der være 610 mm fra nederste fælgkant til skærmkant. Ved tom bil måler jeg kun 570mm. (den er altså for lav)
Det kunne jo være at jeg simpelthen har monteret de forkerte fjedre. Det er vedhæftede, som er monteret. Er vi ikke enige om at de burde passe?
Vedhæftede filer
Fjedre og støddæmper monteret.pdf
(223.33 KiB) Downloadet 66 gange
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

23. jul 2022, 06:22

40 mm i forskel det lyder helt vildt :ugeek
Vi er enige om at du måler fra bunden af fælgkanten til der hvor skærmkanten bukker 90 grader ind ?
Skærmbillede (32).png
Og ar resevehjulsbaljen ikke er fyldt med beton, eller vand ?
Delene ser rigtige nok ud.
Du trænger kraftigt til nye dæk, jeg ville aldrig spilde min tid på at 4 hjuls udmåle en bil med de dæk !!!
Jeg er helt enig med at der skal en pro. på sagen, og så kan du samtidigt få stillet en diagnose på din hyle lyd ved drejning, da det ikke lige umiddelbart giver mening med differentialet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

23. jul 2022, 13:40

Jeg har ikke nogen interesse i at jage en skræk i livet på dig, men jeg er oprigtigt bekymret for, at noget er alvorligt galt her, set ud fra billedet, som M.V. viser!!

Den ligner en gammel Bimmer fra 70´erne med den "tunge" bagende og stærkt negative camber! Det var helt normalt for dem, når blot der blev lagt en bette indkøbspose i bagagerummet. En 9-5 skal ikke se sådan ud, særligt ikke i en "aflastet" tilstand :!:

Jeg deler bekymringen - eller den mulige teori - med Jensen: Der er meget, der taler for, at der er noget, der er ved at "kollapse" i bagvognen. Og ja, så kan der såmænd også skjule sig noget længere inde bagved, som ikke umiddelbart er iøjnefaldende: RUST! Det er ikke et fremmede fænomen på de modeller, skulle jeg hilse og sige. Jeg har set flere "uhyggelige" tilfælde, som jeg slet ikke troede muligt! :shock: :cry:

Få taget action på det snarest - ikke mindst for din/jeres sikkerheds skyld! Nye dæk kan ordnes i samme ombæring, så den del er OK ved 4-hjulsudmålingen. Kør ikke mere end allerhøjest nødvendigt, vil jeg sige. Det er dog stadig tilrådeligt at frekventere det omtalte værksted hernede sydpå. Den kommer næppe i bedre hænder :idea:

Mvh. Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

24. jul 2022, 11:39

De her kæmpe rustskader i taler om burde være opfanget da man skiftede fjedre og støddæmpere.
Vi snakker om at fjederkonsollet skal flyttes 40 mm op i bilen, uden at man opdager det, og tæringen skal være ens i begge sider.
Dvs 2 langsgående vanger skal være tæret væk + en inder skærm, Det havde man nok opdaget ved udskiftning.
Alene grundet den bunke af rust der ligger under bilen efter udskiftning.
I min verden er det en fejl 40
Enten ved udskiftning eller det er et sæt sænknings fjedre der er fejl markerede.
Det er umuligt at stille en fjerndiagnose, da man ikke kender til forløbet, før under og efter udskiftning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

24. jul 2022, 13:06

Det er umuligt at stille en fjerndiagnose, da man ikke kender til forløbet, før under og efter udskiftning.


Det er der jo altid. Det kan hurtigt blive til en gættekonkurrence, som jeg nødigt selv vil deltage i. Spørgeren må til hver en tid forvente at få "diffuse" svar og kan forhåbentligt selv konkludere ud fra dem, hvad der er det bedste at gøre i en given situation. Det handler for mig om at få "guidet" den uheldsramte SAAB-ejer i rigtig retning. Men iblandt hænder det naturligvis, at man er 100 på, at man selv ligger inde med svaret.

M.V. - du holder dig jo ikke selv tilbage for at svare på...ja, snart sagt alt herinde. Til gengæld prøver du da ihærdigt på at få dokumenteret tingene/mulige teorier/diagnoser, hvilket er helt fint. Folk påskønner jo også dette i fejlsøgningens hellige navn, men du bidrager jo lidt selv til begrebet "fjerndiagnose", alene i kraft af din svarfrekvens (kan vi kalde det) :wink:

I mens venter vi spændt på dommen over den hængende bagvogn, og hvad ejermanden har tænkt sig at sætte i værk :roll:

/Henrik
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

26. jul 2022, 12:12

Der er mange muligheder, og man skal ikke udelukke noget. Hvis der for nylig er foretaget en reparation med nye dele tilsvarende de originale bør disse jo som udgangspunkt være i orden.
Jeg ser en del You-Tube fra et par forskellige professionelle mekanikere (i USA). Noget som er lidt overraskende her, er hvor ofte de modtager dele som slet ikke passer til den bil de er ved at arbejde på. Derudover kan delene være de korrekte udfra alle forskrifter, men af så ringe kvalitet at de ubrugelige. Så bare fordi man har monteret nye dele behøver ikke at betyde at de er problemfri. Hvis ikke mekanikeren dobbelttjekker at delene er korrekte og brugbare kan man ende i en træls situation. Med fjedre og støddæmpere er der jo altid en acceptabel tolerance, og da bilen forlod værkstedet kan den have haft den næsten rigtige højde, da fjedrene ikke endnu havde nået at "sætte sig".

Men en alternativ vurdering fra en anden mekaniker vil nok være en god ide. Hvis ikke der er mekaniske defekter (ekstrem rust), så er det ikke voldsomt tidskrævende at afmontere, de næsten nye, fjedre og støddæmpere for at kontrollere at partnumre svarer til hvad du burde have fået monteret.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-5 Aero - meget blød affjedring i bag

28. jul 2022, 11:39

Henrik.
Jeg er vel arbejdsskadet efter 30 år i branchen
Men jeg er ikke et SAAB orakel.
Så det er tilbage til basis fejlfinding.
Observer, mål, og konkluder!
Hvis der er en af de 3 ting der fejler så er det forfra igen.
Og det har jeg prøvet en del gange, selvom jeg har udført det hele personligt.
Desværre er fejlfinding ikke en eksakt videnskab, da der er mange ting der kan indvirke på det symptom bilen har.
Min bror har f.eks.. samme problem, efter han fik synet min fars gamle 9-5 efter 4 års stilstand.
Den er sunket 40 mm. efter 4 måneders brug i bagvognen.
Helt uden synlige fejl.
Løsnings modellen bliver at udskifte fjedre og dæmpere med et sænknings sæt, for at få den hævet 10 mm.
Da det lå på lager.
Langtids problemerne det må vi vel se.
Virker løsningen på OP`s bil det aner jeg ikke, men det lyder som om at han kører ofte med tung last .

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"