Banner cycler

Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

1. aug 2022, 00:05

I dag søndag kom en ny fejlkode P1300 som jeg tjekkede med min Mobilscan, efter bilen pludselig satte ud under kørsel. Men den gik ikke helt i stå, så jeg kunne køre videre uden at stoppe.
Jeg fik ikke aflæst fejlkodeforklaringen inden jeg nulstillede fejlen, men har efterfølgende slået fejlen op på nettet, som viser flere forskellige fejlårsager.
Men hvad kan fejlårsagen til fejlkoden P1300 evt. være.
I maj 2018 skiftede jeg til en helt ny original tændkasette og 4 nye tændrør NGK BCPR6ES-11 og det hele har nu kørt 52.200 km
Jeg har efterset tændkasetten og den liner stadigvæk en helt ny udvendig og uden revner mv.
Tændrørerne ser også alle 4 stk fine ud og tændafstanden er 1,1 mm
Men hvor tit skal tændrør skiftet? og hvor lang levetid/km har tændkasetten?


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

1. aug 2022, 07:08

Fejlkoden betyder forbrændings udsættere på forskellige cylindre.
Trin et er at skifte tændrørene.
De er slidte efter 53000 km.
Det man ofte glemmer at de efter er midter elektroden der hvor den ender den skal ende med en skarp kant, jeg vil tro at dine er meget runde.
Det officielle udskiftnings interval er 60.000 km, hvilket er meget langt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

1. aug 2022, 09:43

Ok tak for oplysningerne.
Jeg har nu bestilt 4 nye tændrør, som jeg forventer at komme i morgen den 2. august
Så håber jeg at det er løsningen på P1300, for jeg er indkalt til undersøgelse på privathospital i Århus (2 x132 km) onsdag den 3. august. kl 11
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4475
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

1. aug 2022, 12:28

Blot husk - for en god ordens skyld - at rørene skal hedde: BCPR7ES-11 - af hensyn til korrekt varmetal!

Forudsat, at du også denne gang har valgt std.rør og ikke platin. Jeg skifter selv ved omkring de 30.000 km (anden model SAAB men samme rør). Og halvvejs i det forløb har de været ude for kontrol og korrigering af kontaktafstand.

Lykke til...også med sygehusbesøget :wink:

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

2. aug 2022, 05:19

Henrik.
Hvorfor anbefaler du et andet tændrør end det bilen er født med?
Hvis motoren er tunet, eller det er en R motor, så er et 7ér rør et glimrende og billigere alternativ til de dyre platinrør de var udstyret med.
Men på en standart motor så er der ingen ide i at montere et koldere tændrør.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

3. aug 2022, 15:35

Jeg købte de anbefalede tændrør i går og monterede dem.
Herefter kørte jeg en prøvetur på 20 km og senere endnu en tur på 20 km.
Det var kun den sædvanlige fejlkode, som tændte og ikke P1300, så der var håb forude.
I dag kørte jeg så til Århus ca. 138 km først på motorvej efter lillebælt ca. 100 km til Århus
Motorlampen tændte ikke på turen ud.
Men på vejen hjem stoppe jeg på resteplads uden at stoppe motoren.
Jeg skulle lige finde vej til Harald Nyborg i Fredericia. Det lå ca. 100 km fra Århus.
I Fredericia stoppede jeg i ca. 25 minuter. Så starte jeg og kørte hjemad, men ikke på motorvej
Men efter ca. 2 km hvor jeg i byen kørte i 2. gear pga trafikken, så gik bilen ud, men igen så når jeg at rede den, så jeg
ikke går helt i stå. Nu lyste motorlampen, så jeg fandt et sted at holde ind for at tjekke fejlen på min
Mobil Scan. Desværre var begge fejl der igen P1110 og P1300.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 5d53d2886d
Jeg nulstillede fejlene og kørte de resterende
38 km hjem uden problemer.
Det lader til at fejl P1300 er periodisk, men jeg kan tydeligt mærke når den kommer.
Da jeg starte den kolde bil her til morgen, var det som om den lige skulle igang inden den gik rigtigt. Lidt gas.
Er det tændkasset der er defekt? eller kan der være andre ting som driller tændingen?
Jeg forventer at jeg skal til Århus igen inden så længe, så puha!
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

3. aug 2022, 17:41

En ting der virkelig springer i øjnene er trykket i indsugnings manifolden på 2,5 Bar.
Det er ca. 1 bar for højt, når motoren er fuldt belastet. og her en den belastet med 10%
Men du kender proceduren afmonter stik, og rens, afmonter sensor og rens.
Derefter er det at måle med multimeter.
Skærmbillede (33).png
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

4. aug 2022, 00:49

Ja trykket ser mærkeligt ud.
Jeg har set på en rapport fra den 20/7 2022 hvor kun fejl P1110 optræder.
Her er belastningen 11 %
Manifoldtryk 0,2 bar og her passer det cirka med det du siger Morten.

Men hvis det skulle være IAT sensoren, som jeg skal rense og herefter kontrollere ledningsforbindelserne op til styreboksen?
Ja det har jeg gjort før. Men jeg har også købt en helt ny IAT sensor, men den ændrede ikke på fejlkoden P1110.
Så på et tidspunkt byttede jeg om til den gamle IAT sensor, og det er den jeg har kørt med et stykke tid.
Men kan et fejlsignal fra IAT bevirke at motoren sætter ud periodisk?
Jeg har for øvrigt stadigvæk den gamle tændingskassette liggende, som havde fejlen P1312 og før nye tændrør også fejl P1334
Men den kan vel ikke bruges til at fortælle os noget om fejlårsagen, hvis jeg sættet den på?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

4. aug 2022, 10:14

Det er ikke samme sensor, tryksensoren sidder i indsugnings manifolden, lige ved gasspjældet.
Skærmbillede (35).png
Skærmbillede (34).png
Skærmbillede (37).png
Men her er der 2 fordelings punkter inde i ledningsnettet ( J17 og J23), så når man måler gennemgang i ledningerne, så skal man rykke lidt i ledningsnettet, ved de to punkter.

Hvis den gamle tændkasette kun havde de fejlkoder, og der ikke var noget at mærke på motoren ellers, så kan man måske bruge den til at udelukke tændkasetten.
Grunden til nåske det er at du tidligere har oplevet næsten samme fejl uden at der blev fundet ud af hvorfor, var det med den gamle kasette?

Hvilket så bringer mig frem til dit valg af værksted.
Inden for de 2 sidste år har du haft fejl der er kommet og gået, uden at fejlen er blevet fundet helt med 100% sikkerhed, og at de flytter rundt til forskellige steder.
Jeg har været på både mærkeværksteder, og fik meget stor erfaring inden for de mærker, og jeg har været på et Bosch værksted i de senere år.
Og tro mig forskellen er stor. Når der skal fejlfindes.
1 man har ikke en kæmpe erfaring inden for alle bilmærker, og ens tester har ikke de samme muligheder som en original tester.
Og hvis man skal prøve en ny del så skal den købes, måske kodes, og det er ikke sikkert at den kan sendes retur igen.
Hvem tror du at der kommer til at betale for den del kunden eller værkstedet ??

Et eksempel på en meget langvarig fejlsøgning.
En 4 år gammel audi A6 kommer ind fordi den er løbet tør for strøm en mandag morgen.
Batteri bliver opladet, alle fejlkoder bliver slettet, der var kun ca 40.
Batteri starter, og generator samt afladning bliver kontrolleret alt er ok.
Kører en kort tur fejl på trykket i urea systemet, og bilen aflader med ca 2 ampere.
Kontrollere systemet visuelt for utætheder, og der er ingen.
Snakker med chefer, om den fejl jeg har fundet, og det kræver en ny tank, den koster kun 12000 kr og ca 3 timer til at skifte den. Så vi bliver enige om at finde ud af hvad der aflader bilen inden vi afgiver et tilbud.
Ringer til Bosch hotline, og beder om en lokation af sikringsbokse, og en sikrings beskrivelse, samt om der er nogen erfaring med netop dette problem, de kan trække oplysninger direkte fra Audi, samt hvad andre Bosch værksteder i hele verden har oplevet
Får en oversigt næste dag, og får lokaliseret afladningen til kamera modulet.
Fat i hotline igen og beder om en lokalisering af modulet og et lednings diagram.
Oplysningerne får jeg onsdag morgen, efter adskillelse af bagagerum, og en del udmåling så bliver fejlen lokaliseret til at det er kamerane der er tændte konstant. selve modulet koster kun 20000 kr.
Så nu er vi nået til onsdag eftermiddag.

Fat i hotline igen, da nu er der noget specifikt at gå efter.
Bliver ringet op torsdag morgen, hvor de har fundet at bilen skal have lavet opdateringer på 4 styre bokse, og både kameramodul, og urea modul er indbefattet. Dette er meget normalt for en bil der er importeret fra Tyskland.
Lige pt. jeg jeg vel brugt 18 timer på bilen.
Aftaler en tid hos Audi, for at få lavet opdateringerne, da det er gratis, da bilen er indkaldt for at få lavet dem, og om de ikke kan finde afladnings problemet.
De kan tage den i løbet af næste uge, så den bliver send afsted om fredagen.
Der går så en uge og fredag formiddag kommer bilen retur til os.
Snakker med chefen, og Audi har ikke fundet afladnings fejlen, men den skal findes ARRGH, nu giver den ikke kun grå hår, men også en mulighed for at blive skaldet.
Men det kan jeg jo så tænke lidt over til mandag.
Fredag aften når jeg en beslutning urea tanken skal afmonteres og frakobles, selvom det tager et par timer, Det er den eneste måde at komme til stikket.
Mandag får jeg ok fra chefen til at prøve min ide.
Tank bliver afmonteret og testeren bliver sat til at logge afladningen.
Tirsdag morgen efter en studering af loggen, og ingen afladning Jubii.
En ny tank bliver bestilt, den ankommer om torsdagen bliver monteret og tester bliver sat på igen. fredag morgen ingen afladning.
Problemet er endelig løst :D
Og kunden kan afhente bilen fredag efter tre uger på værksted :) :) :)
Samlet tidsforbrug hos os over 3 arbejdsdage, regningen Fra Audi kender jeg ikke.
Men en del af timeforbruget er blevet afskrevet som lærepenge, da det var en god kunde, og vi lærte en del af forløbet.
Det var kok min værste fejlfinding i løbet af de 30 år jeg har været mekanikker.

M.v.h.
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

4. aug 2022, 11:44

Du har vist en tryksensor på en model år 2002.
Min SAAB er fra år 2001og her er det kun IAT sensor (431) som findes ifølge WIS.
Tak for en lang forklaring om service og valg af værksteder.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

4. aug 2022, 16:25

Hov. Jeg har vist forvekslet sensor 431 med sensor 407 IAT, de ligner lidt hinanden.
Diverse komponenter SAAB 9-5 2001.pdf
(573.44 KiB) Downloadet 9 gange
Men nu har jeg fundet dens placering. Den er har jeg ikke haft fat i før.Den har kun 3 ledninger
som du har vis på skitsen. Med er det i selve stikproppen, som du har vist, at jeg skal rykke J23 og J17 og er der nogen modstand
jeg skal mål i selve sensoren?
Ledningerne går til 608 er det i tronic stikket med stikbene nr. 22 69 og 11 ?

Så det spørgsmål vdr. tændkassetten
Tændkassetten blev skiften maj 2018
Motor sætter ud første gang 6. maj 2020 men ingen fejlkoder/motorlampe
Motor sætter ud sidste gang 7. juni 2020 men igen fejlkoder/motorlampe
Motorlampe lyser fejlkode P1110 den 20. juni 2020 på grund af vaccumslange ved BOV var faldet af. NY udskiftet.
Motorlampe lyser fejlkode P1110 den 6. juni 2021 men motor sætte ikke ud og årsag ikke fundet. alt er næste prøvet.
Motor sætte ud og nu både fejlkode P1110 og P1300 29. juli 2022
Nye tændrør den 2. august 2022
Efter lang tur på ialt ca. 240 km den 3. august 2022 inden motoren sætter ud og begge fejlkoder vises P1110 og P1300
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

5. aug 2022, 07:25

Ups det var en fejl, men det gør ikke noget da en 2001 og en 2002 model er ens i opbygning.
Trin et er at afmontere stikket, og kontrollere visuelt for skader, og forurening, derefter at rense det med kontaktrens.
Trin to afmonter sensoren, og kontroller for skader, vend sensoren på hovedet, og fyld den med kontaktrens. brug eventuelt en pensel til at fjerne de værste belægninger.
Lad kontaktrensen virke i et par minutter. dunk forsigtig sensoren ned på et fast objekt, således at rensen kan løbe ud af sensoren.
Gentag øvelsen indtil rensen er helt ren, saml det hele igen.
Mål med monteret stik og tænding på bilen Imens du rykker i ledningsnettet.
Der skal du måle 5 v stel og ca. 2,1 volt Voltene må ikke flytte sig når du rykker i ledningsnettet.
Det tyder på at du kan bruge den gamle tændkasette for at udelukke en fejl på den nyere, det kan aldrig skade at prøve.
Men 100% sikkerhed opnår man aldrig med en brugt komponent, specielt ikke da det er en periode fejl.
Jeg ville nok have kørt rundt med en tændkasette i bagagerummet, således man kan skifte den hvis bilen opfører sig mærkeligt igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

5. aug 2022, 12:04

ok i går rensede jeg selve MAP sensoren med kontaktrens efter din forskrift.
Der sidder 2 små oringe hvor den en var klemt i stykker og gik over da jeg demonterede sensoren.
Jeg havde ikke lige en ny o-ring, men jeg havde 2 stk som var tyndere, men som til sammen så ud til at passe på.
Jeg ved ikke hvor vigtigt o-ringene er? Det skal vel være helt tæt.
Men jeg kørte en sædvanlig tur på ca. 20 km med diverse ophold. Den sædvanlige fejlkode P1110 kom efter
ca. 10 km som den plejer, men bilen satte i ud og fejlkoden P1300 kom heller ikke på turen.
Nu har jeg i dag målt på MAP stikproppen med tænding på.
Imellem A og B er der 5 Volt
Imellem B og C er der 4,9 Volt og i ikke 2,1 V
Imellem A og C er der 0 volt
Jeg ved ikke om det er OK?
Jeg prøver lige at kører lidt videre for at se om om fejl P1300 dukker op igen.
Da jeg ikke regner med at skulle til Århus før en gang efter den 22 august, så har jeg lidt tid at løbe på
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

5. aug 2022, 14:13

Det lyder fornuftigt hvis stikket ikke er monteret på sensoren.
Men jeg tror du har byttet rundt på pin a og b
De 2,1 volt får du kun med stikket monteret, og måler imellem pin a og c på bagsiden af stikket.

Du kan jo altid kontrollere tætheden med noget røg.
Og ja det er vigtigt at den er helt tæt.
Der noget der kunne tyde på at dine udsættere er temperatur relaterede, Herovre så er temperaturen droppet med 10 grader fra i går til i dag.
Prøv med den gamle tændkasette, da temperaturen skulle stige vildt i næste uge.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

5. aug 2022, 18:20

Jeg har ikke mål med stikket monteret i sensoren, det er jo ikke så nemt.
Men jeg har ikke taget fejl af A B og C. A og B er på linie og C er forskudt og A er sort ledning B er Rød/ hvid ledning og C er orange.
Men jeg kan prøve med stikket monteret hvis jeg kan trykke målespidserne ind ved siden af ledningerne.
I dag har jeg også kørt den sædvanlige tur på 20 km og efter et ophold og ialt ca. 10 km tændte fejl P1110 igen.
Jeg nulstillede ikke fejlen midtvejs, og efter hjemkomst var der kun fejlen P1110 og ingen fejl P1300.
Ja den 3 august var det ret varm og jeg kørte ekstra mange km inden inden bilen satte ud, så måske har det noget med
temperaturen at gøre. Første gang bilen satte ud med fejlkode 1300 var det søndag den 31. juli om eftermiddage, jeg kan ikke
lige huske hvor varm det var, men jeg kørte kun de sædvanlige 20 km.
På fredag den 12. august ser det ud til at blive varmest her i Veflinge med 26 grader ifølge DMI, så kan jeg prøve den gamle tændkassette også.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

6. aug 2022, 09:18

Jeg havde helt glemt hvor elendige at standart ledninger på et multimeter er til bil brug.
Da jeg i mange år har brugt målepinde af denne type.
https://el-supply.dk/maalepind-1mm-roed ... 679-5234.2
Og så en tur i Bil tema
For at købe
https://www.biltema.dk/varktoj/malevark ... 2000044266
og
https://www.biltema.dk/varktoj/malevark ... 2000044131
Så burde man være dækket ind til de fleste måle opgaver der opstår på en bil.
I følge DMI var det 25 grader i Odense denne søndag.
Monter den gamle tændkasette i dag, og brug den i 3 dage, for at se om den laver nykker.
Læg den derefter i bagagerummet, og monter den nye kassette, og kør med den for at se om den laver nykker.
Hvis den gør så byt rundt på dem med det samme og se om den laver det samme.
Dette er stort set for at udelukke en fejl på kassetten.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

6. aug 2022, 10:44

Nej jeg kan ikke måle noget når MAP stikket er monteret i sensoren.
Jeg har prøvet ved at stikke tre nåle ind ved siden af ledningerne bag på stikket, men jeg kan ikke få forbindelse.
Ikke engang de 5 V kan jeg måle med stikket monteret.
Hvis det er meget vigtigt at vide om der er 2,1 volt imellem C - B eller C - A så er den eneste mulighed
jeg har er at klippe ledningerne over og samle dem med kronmuffer?
Jeg kom i tvivl om det jeg målte på 4,9 V om det var imellem C-B ,men ja det var det. Imellem ledningerne orange og rød/hvid.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

6. aug 2022, 10:48

Ok tak jeg prøver det med kasetterne. Jeg har fundet den gamle frem.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

6. aug 2022, 13:13

Det er faktisk meget vigtigt at du kan måle 5 volt imellem pin a og c.
Medmindre SAAB har brugt en type tryksensor jeg ikke kender.
Men prøv at måle fra stelpol på batteri til pin c med stikket afmonteret og tænding tilsluttet der skal være 5 volt, eller meget tæt på.
Desværre har jeg ikke en bil jeg kan kontrol måle på, men der måske en venlig sjæl på forummet der læser dette, der vil foretage denne måling.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

6. aug 2022, 16:33

Nu har jeg målt på stelpol på batteri til pin c og der er kun 0,03 Volt.

Jeg har nu idag kørt 2 ens ture på ca. 20 km med ophold ved 9,1 km med den gamle tændkasette.

1. tur gik næsten som det plejer bortset fra opholdt var meget kort så fejlkoden P1110 kom ret hurtigt efter opholdet.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 1136991c3b
Jeg nulstillede fejlen da jeg var hjemme igen. Men ingen fejlkode P1300
2. tur Inden jeg nåede at sætte igang kom fejlkoderne P1312 og P1334 på Mobil Schan, men motorlampen tændte først senere
ved opholdet på 9,1 km hvor også P1110 fejlen viste sig på Mobil Scan.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 6e9fba9af5
Men bilen satte ikke ud og ingen fejlkode P1300.
Fejlkoderne P1312 og P1334 er dem som kasserede den gamle tændkasette i maj 2018 den havde ikke fejlkode P1110 eller P1300.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

7. aug 2022, 08:10

Ups jeg fik byttet rundt på sensor typerne :oops:
Jeg burde nok havde lært at læse et lednings diagram. :oops:
Så de 0 volt på signal ledningen er gode nok. med stikket afmonteret.

Hvis den gamle kasette kun laver de to fejlkoder og ellers kører ok, uden udsættere.
Så kan den bruges til at verificere at den nye laver en periodisk fejl.
Kør med den gamle i et par dage mere byt rundt, og smid den gamle i bagagerummet, således at du kan teste med den hvis den nye laver nykker under kørsel.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 289
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

7. aug 2022, 17:20

Mortenvig skrev:
7. aug 2022, 08:10


Hvis den gamle kasette kun laver de to fejlkoder og ellers kører ok, uden udsættere.
Så kan den bruges til at verificere at den nye laver en periodisk fejl.

MVH
Morten
Men både den nye og den gamle kasette melder den samme fejl P1110 og stort se på samme tid på min sædvanlige tur på
19,1km lige efter et ophold på ved 9,1 km.
Fejlkoden P1300 som tænder når bilen sætter ud, har jeg i kun oplevet 2 gange den 31. juli og den 3. august hvordet var meget varmt.
Idag kørte jeg igen den sædvanlige tur på 19,1 kr stadigvæk med den gamle tændkasette. Igen tændte fejlen P1110 lige efter opholdet
ved 9,1 km. Jeg ser bort fra fejlene P1312 og P1334 de er ikke interessante her.
Men jeg to nogle Mobil Scan løbende og noget jeg undrede mig over var indsugningtemperaturen.

Da jeg var hjemme lod jeg bilen køre i tomgang et stykke tid og tog løbende test med Mobil Scan og
hvor indsugningtemperaturen også steg løbnde.
Skal den ikke være ca. udtemperaturen? i dag højst 18-19 grader? prøv se testene
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... f8baddafe9 38 grader
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... e1ca3318a6 54 grader
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 3b5a34583b 59 grader
Jeg tog 6 målinger men her den første og sidste og midterste inden for ca. 7 min
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1462
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Nyt emne ny fejlkode P1300 Saab 9-5 SE 2001

8. aug 2022, 07:54

Der er ingen logisk sammenhæng imellem en periodisk P1300, og en konstant P1100 fejlkode.
Så konklusionen må være at det er to separate fejl.
For at løse p1100 koden relativt nemt.
Så kræver det en tec2 tester, og en del erfaring i at bruge denne, samt erfarings værdier inden for mærket.
Din indsugnings luft temperatur er helt normal.
Og du har ingen fejlkoder der relaterer til din indsugnings temperatur !!!!
Det eneste tidspunkt hvor den er lig med udetemperaturen er i ganske kort tid efter den først start på dagen.
Den vil stige når bilen holder stille, eller kører langsomt, da der ikke er nogen luft gennem strømning igennem kølerne.
Den laveste indsugnings temperatur man kan opnå, ligger ved omkring de 80 km/t.. og med konstant hastighed i længere tid, men den vil altid være noget højere end ude temperaturen, Hvis man f.eks.. accelererer kraftigt op til de 130 km/t. så vil man også se en temperatur stigning.
Mobilscan er åbenbart fin nok til at læse fejlkoderne, man kan ikke stole på beskrivelserne af koderne, lige så snart at det er mere end P0 koder, men det gælder mange universal testere, selv meget dyre testere. Og selv om man har en meget dyr tester, så kan man aldrig være 100% sikker på at den læser den rigtige kode, eller hele koden.
Her kan man kun stole på en mærke specifik tester.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"