Det er ikke samme sensor, tryksensoren sidder i indsugnings manifolden, lige ved gasspjældet.
Men her er der 2 fordelings punkter inde i ledningsnettet ( J17 og J23), så når man måler gennemgang i ledningerne, så skal man rykke lidt i ledningsnettet, ved de to punkter.
Hvis den gamle tændkasette kun havde de fejlkoder, og der ikke var noget at mærke på motoren ellers, så kan man måske bruge den til at udelukke tændkasetten.
Grunden til nåske det er at du tidligere har oplevet næsten samme fejl uden at der blev fundet ud af hvorfor, var det med den gamle kasette?
Hvilket så bringer mig frem til dit valg af værksted.
Inden for de 2 sidste år har du haft fejl der er kommet og gået, uden at fejlen er blevet fundet helt med 100% sikkerhed, og at de flytter rundt til forskellige steder.
Jeg har været på både mærkeværksteder, og fik meget stor erfaring inden for de mærker, og jeg har været på et Bosch værksted i de senere år.
Og tro mig forskellen er stor. Når der skal fejlfindes.
1 man har ikke en kæmpe erfaring inden for alle bilmærker, og ens tester har ikke de samme muligheder som en original tester.
Og hvis man skal prøve en ny del så skal den købes, måske kodes, og det er ikke sikkert at den kan sendes retur igen.
Hvem tror du at der kommer til at betale for den del kunden eller værkstedet ??
Et eksempel på en meget langvarig fejlsøgning.
En 4 år gammel audi A6 kommer ind fordi den er løbet tør for strøm en mandag morgen.
Batteri bliver opladet, alle fejlkoder bliver slettet, der var kun ca 40.
Batteri starter, og generator samt afladning bliver kontrolleret alt er ok.
Kører en kort tur fejl på trykket i urea systemet, og bilen aflader med ca 2 ampere.
Kontrollere systemet visuelt for utætheder, og der er ingen.
Snakker med chefer, om den fejl jeg har fundet, og det kræver en ny tank, den koster kun 12000 kr og ca 3 timer til at skifte den. Så vi bliver enige om at finde ud af hvad der aflader bilen inden vi afgiver et tilbud.
Ringer til Bosch hotline, og beder om en lokation af sikringsbokse, og en sikrings beskrivelse, samt om der er nogen erfaring med netop dette problem, de kan trække oplysninger direkte fra Audi, samt hvad andre Bosch værksteder i hele verden har oplevet
Får en oversigt næste dag, og får lokaliseret afladningen til kamera modulet.
Fat i hotline igen og beder om en lokalisering af modulet og et lednings diagram.
Oplysningerne får jeg onsdag morgen, efter adskillelse af bagagerum, og en del udmåling så bliver fejlen lokaliseret til at det er kamerane der er tændte konstant. selve modulet koster kun 20000 kr.
Så nu er vi nået til onsdag eftermiddag.
Fat i hotline igen, da nu er der noget specifikt at gå efter.
Bliver ringet op torsdag morgen, hvor de har fundet at bilen skal have lavet opdateringer på 4 styre bokse, og både kameramodul, og urea modul er indbefattet. Dette er meget normalt for en bil der er importeret fra Tyskland.
Lige pt. jeg jeg vel brugt 18 timer på bilen.
Aftaler en tid hos Audi, for at få lavet opdateringerne, da det er gratis, da bilen er indkaldt for at få lavet dem, og om de ikke kan finde afladnings problemet.
De kan tage den i løbet af næste uge, så den bliver send afsted om fredagen.
Der går så en uge og fredag formiddag kommer bilen retur til os.
Snakker med chefen, og Audi har ikke fundet afladnings fejlen, men den skal findes ARRGH, nu giver den ikke kun grå hår, men også en mulighed for at blive skaldet.
Men det kan jeg jo så tænke lidt over til mandag.
Fredag aften når jeg en beslutning urea tanken skal afmonteres og frakobles, selvom det tager et par timer, Det er den eneste måde at komme til stikket.
Mandag får jeg ok fra chefen til at prøve min ide.
Tank bliver afmonteret og testeren bliver sat til at logge afladningen.
Tirsdag morgen efter en studering af loggen, og ingen afladning Jubii.
En ny tank bliver bestilt, den ankommer om torsdagen bliver monteret og tester bliver sat på igen. fredag morgen ingen afladning.
Problemet er endelig løst
Og kunden kan afhente bilen fredag efter tre uger på værksted
Samlet tidsforbrug hos os over 3 arbejdsdage, regningen Fra Audi kender jeg ikke.
Men en del af timeforbruget er blevet afskrevet som lærepenge, da det var en god kunde, og vi lærte en del af forløbet.
Det var kok min værste fejlfinding i løbet af de 30 år jeg har været mekanikker.
M.v.h.
Morten