Banner cycler

polere lygteglas

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

clement
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 5. sep 2011, 21:46

polere lygteglas

20. sep 2022, 16:50

Kan man skille en xenonlygte ad på en 9-5 fra 2010 (gamle model) og polere glasset, som sidder inde foran pæren. Mine er blevet helt matte på den øverste halvdel


Mvh.
Clement

9-5 2,0 Stationcar årg. 2010 Hirsch
tidligere 9-5 2,0 T årg. 1999
tidligere 9000 årg. 1990
tidligere 900 årg. 1986
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: polere lygteglas

21. sep 2022, 07:49

Hele lygten skal varmes op, for at blødgøre limen der holder glasset fast på lygtehuset, herefter kan man brække glasset af huset.
Men desværre er det ikke linsen der er blevet mat, det er en belægning der stammer fra reflektoren inde bag linsen.
Så det hjælper ikke at polere linsen, da det er reflektoren der er defekt.
Det eneste der hjælper på det er at udskifte hele projektoren.
Eller at købe en ny lygte.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
clement
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 5. sep 2011, 21:46

Re: polere lygteglas

21. sep 2022, 08:42

Hej Morten.
Tak for svar, 2 yderligere spørgsmål
1. kan reflektoren være blevet beskadiget i forbindelse med skift af pærer. Lyset var nemlig mærkbart dårligere efter skift af pærer
2. så reflektoren kan skiftes uden at skifte hele lygten, de ser jo godt nok ud til at være dyre

mvh
Bjarne
Mvh.
Clement

9-5 2,0 Stationcar årg. 2010 Hirsch
tidligere 9-5 2,0 T årg. 1999
tidligere 9000 årg. 1990
tidligere 900 årg. 1986
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: polere lygteglas

21. sep 2022, 10:12

Der kan komme alle mulige forureninger på pæren ved udskiftning, og det har hverken pære eller lygte godt af.
Men det mest sandsynlige er pærens kvalitet og farve, da det kan have stor indvirkning på lysudbyttet, som man opfanger det.
Xenonlygter af denne generation har store problemer med reflektoren, på alle bilmærker.
Så det er muligt at finde erstatnings dele, hvis man søger lidt på nettet.
Men det kan gå hen at blive et kæmpe projekt hvis det skal laves ordentligt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4478
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: polere lygteglas

21. sep 2022, 14:17

Hej!

Tillad mig at bidrage her:

Det er helt korrekt, at parabolen el. reflektoren er problemet her. De bliver udbrændte over tid og ligner noget, vi kender fra udslidte halogenlamper, der tydeligt ses udefra. I nogle tilfælde bliver de helt gule, nærmest. Som vi alle kender fra både 900 og 9000, blandt andet.

Jeg viser her et billede af det, der sker med disse halvsløje reflektorer. Det er fra vores egen 9-3 SS fra ´03, som havde et utilfredsstillende lysudbytte, selv efter skift af pærerne:
IMG_0510.jpg
Den fik et par "nye" lygter (pissedyrt!!)

De gamle kunne bruges til et "projekt"/agere res.dele til andre, så derfor ville jeg gå bag ind og skære en passende åbning i lygtehuset for at få reflektordelen gravet ud. Her viste forklaringen på det ringe lys sig omgående.

Hvis ikke man vil lænses for en mindre formue ved at købe spritnye og komplette lamper, er der disse alternativer:

1) Sende reflektorerne til omforkromning el.

2) Anskaffe nye, løse reflektorer fra ex.vis firmaet Retrofitlab, som muligvis kan tilbyde nogle, der passer i D1S-serien til en 9-5 :roll:

Det sidste har jeg selv gjort for år tilbage, da de var tiltænkt ovennævnte 9-3 men alligevel så ud til at blive et større projekt. Ja, lige indtil, vi fandt "de vises sten" og hittede en anvendelig løsning. Så de ligger stadig på hylden og venter på at komme i min egen 9-3 SS, der står lidt i kulissen (nej, den har ikke udbrændte reflektorer).

Hvis du vælger at gå ind forfra og pille glasset af, skal der anskaffes en omgang ny butylgummi, der monteres efter firmaets anvisninger. Jeg synes, det er lettere at gå ind fra bagsiden og så lime det udskårne stykke godt fast igen til slut. Her vores egen 9-3 lygte:
IMG_0508.jpg
DU MÅ PÅREGNE NOGET MODIFICERING, NÅR DU VÆLGE MULIGHED #2!

Den store fordel ved delene fra bemeldte firma, er, at der er tale om ægte reflektorer og ikke plastic belagt med et jammerligt tyndt lag crome.

Pt. har jeg kendskab til én SAAB-fantast, som er lykkes med dette, og jeg siger bare: DAMN, SIKKE ET LYSUDBYTTE!! Jeg glæder mig til at få det samme.

Lykke til...

/Henrik

Tilbage til "Modern Forum"