Banner cycler

Motorstyring 9.3 1,8t 2007

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Steffen6705
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. jul 2021, 18:08

Motorstyring 9.3 1,8t 2007

18. okt 2022, 19:10

Min Saab 9.3 1,8t Hirsch fra 2007 er begyndt at vise symptomer på, at motorstyringen er ved at stå af. Den melder følgende fejlkoder:
P0245, Wastegate magnetventil fejl
P0201, indsprøjtningsdyse 1 fejl
P0202, indsprøjtningsdyse 2 fejl
P0203, indsprøjtningsdyse 3 fejl
P0204, indsprøjtningsdyse 4 fejl
Svend Wind mener at det med stor sandsynlighed er fejl i ECU'en og en ny vil koste omkring 10.000 kr. Verninge Auto har ingen.
Jeg har fundet en brugt ved Speedparts til1500 SEK. Er det bare at bestille sådan en hjem og så få den kodet til min bil, eller er der noget jeg har overset?

Mvh
Steffen


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

19. okt 2022, 04:43

Hvis det er den her du mener?
https://shop.speedparts.se/en/prod/ecu- ... 8-fwd.html
Så dækker prisen kun en kloning af din egen boks.
Dvs de flytter alle data over fra din egen boks over i en anden, som du også skal sende med!
Når den kommer tilbage til dig så er det bare at sætte i og dreje nøglen, da den er kodet til bilen.
Prisen dækker ikke en anden brugt boks!!!
Men du kan vælge at de skal finde en i rullemenyen, og få sendt et tilbud på hvad det koster.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

29. okt 2022, 08:52

Hej alle
Jeg begyndte at søge lidt angående denne fejl og fandt frem til denne youtube video som beskriver det egentlige problem og giver en løsning.
Kort opsummering; varme er det store problem og over tiden dræber det et eller flere komponenter i ECU'en.
Isolering eller relokering af ECU'en er en god idé men hvis der allerede er opstået skade er det nok bare en midlertidig løsning.

Som beskrevet tidligere i denne tråd er en ny ECU umulig at finde. Mange brugte ECU'er er også blevet "kogt" gennem hele deres levetid, så fejlen kan opstå igen. Iøvrigt skal en brugt ECU fra en anden bil jo også parres og kodes hvilket kræver TECH 2 tester.

Tilbage til videoen: Det komponent der normalt brænder af er en 6*gate-driver TPIC46L02DB som er den der sender signalet til de udgangstransistorer (FETs) der driver de fire indsprøjtningsdyser samt "wastegate" kalder de den i videoen. (Jeg mener dog at den styrer magnetventil til ladetryksstyring og bypass ventil til turbo, men de styrer jo også til dels wastegaten.)
Som man kan se på linket er det en meget simpel og billig "logik-chip" der på nuværende tidspunkt er billig og let tilgængelig, til trods for "chips mangel".
I videoen nævner han at de 5/6 FETs også kan være defekte, men de er noget mere hårdføre og skal sandsynligvis ikke skiftes. Disse har jeg ikke lige fundet, men de burde heller ikke være svære at skaffe.

Operationen kræver at man åbner ECU'en som er limet sammen. Dette skal gøres noget forsigtigt for ikke at beskadige komponenter på printet i ECU'en.
At afmontere chippen er nok det værste, da det kræver at man fjerner den beskyttende film der er sprøjtet på printet/komponenterne samt en varmluft-aflodningsstation, eller hvad den kaldes. Det kan kræve en del varme og tålmodighed at få den af.
Men hvis man har arbejdet med lodning af SMD elektronik, så er det ikke voldsomt besværligt, men nok ikke det første projekt man skal gå i gang med som nybegynder.

Der findes også en god/lang tråd om emnet på Trionictuning.com men de kræver login så desværre er den ikke åbent tilgængelig før man opretter en bruger derinde.
Jeg har ikke læste den igennem, men hvis vil vide mere om problemet vil jeg anbefale at man opretter en bruger og læser hvad der er skrevet derinde.

Angående forebyggelse, så nævner han i videoen relokering af ECU'en. Man kan også vælge at bare isolere ECU'en fra motoren, men det er nok ikke den bedste løsning da alt elektronik i forvejen er indkapslet i 5mm aluminium. Så at flytte den et par centimeter yderligere væk fra den varme motor er nok ikke en permanent løsning, men blot en udskydelse af det uundgåelige.

Han beskriver en fyr i Taiwan der har fabrikeret et relokerings-kit: https://www.saabplanet.com/ecu-t8-repair-kit-saab-9-3/
Det består af forlængede ledninger samt et beslag til en ny montering af ECU'en. Dette er nok den bedste løsning. Jeg tør dog ikke sige om ham Taiwaneseren er mulig at komme i kontakt med...

Alternativt bør man også selv kunne forlænge ledningerne, men det kræver jo nok lidt klippe/klistre i bilens ledningsnet...

Jeg håber det kan give lidt hjælp til andre der skulle have samme problemer, da det jo potentielt kan tage livet af rigtig mange biler af denne model. Det er nok de færreste der er klar på at ofre ~10.000,- på en omkring 15 år gammel bil, så jeg kan forestille mig at mange allerede er blevet skrottet på baggrund af denne fejl.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Steffen6705
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. jul 2021, 18:08

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

22. dec 2022, 13:22

Jeg fik skaffet en brugt motorstyring fra Sverige og har fået klonet den til bilen ved Svend Wind. Nu kører bilen som en ny bil igen.

Mvh og go´jul
Steffen
Niller1972
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. apr 2022, 23:23

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

6. jan 2023, 11:04

Hej hvad gav du for omkodningen og boks ialt ? Tumler lidt med nogle problmer jeg tror kommer derfra.
Mvh Claus
PS hvor kommer ham svend vind fra ?
Saab 9-3 1,8t hirsch
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

6. jan 2023, 11:43

Nu har han et reklamebanner øverst på siden.
Eller er det direkte link her
https://svendwind.dk

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Steffen6705
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. jul 2021, 18:08

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

6. jan 2023, 15:43

Niller1972 skrev:
6. jan 2023, 11:04
Hej hvad gav du for omkodningen og boks ialt ? Tumler lidt med nogle problmer jeg tror kommer derfra.
Mvh Claus
PS hvor kommer ham svend vind fra ?
Jeg gav ca. 2500 kr. inkl. forsendelse for T8-motorstyringen og ca. 2500 kr. for omkodningen. Der blev brugt godt en time på kodningen.

mvh
Steffen
Niller1972
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29. apr 2022, 23:23

Re: Motorstyring 9.3 1,8t 2007

18. mar 2023, 13:35

Hej tak for svar.
Fik gang I bilen igen. Det var heldigvis ikke boksen :)
Mvh Claus
Saab 9-3 1,8t hirsch

Tilbage til "Modern Forum"