Banner cycler

Skifte fjederben på NG9-3

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Skifte fjederben på NG9-3

3. nov 2022, 10:26

Hejsa,

den korte version:
er det nogenlunde enkelt, uden diverse specialværktøj og uden adgang til lift, at skifte et fjederben selv? Og bør man skifte begge sider samtidigt? (Bilen er en 2008 9-3 SS)

Den lange version:
Bilen dumpede til syn pga. lidt rust i det ene fjederben. Jeg spurgte ham om det var noget man kunne skifte selv, men det frarådede han med den forklaring, at det kræver en eller to fjederstrammere for at presse fjeder sammen, og det kunne godt drille.
Nu har jeg imidlertid kigget i Haynes og det ser jo ud til at man slet ikke skal afmontere fjederen, da den er en del af benet - er dette korrekt? Og i så fald, er det svært at skifte, for eksempel i forhold til at skifte bremser?
Hvad angår at skifte i kun den ene side eller begge sider - jeg spørger, da jeg kan se at fjederben sælges parvis mange steder, hvilket jeg tolker som at det er bedst at skifte i begge sider, men hvor vigtigt er det?

Til sidst: hvis jeg vil skifte selv, er der noget jeg skal være opmærksom på? Noget som er indlysende at skifte samtidigt, når nu man har fjederbenet afmonteret?

PS: synsmanden bemærkede lidt ujævn slitage på fordæk, og anbefalede en sporing. Jeg antager, at det er smartest at spore EFTER skiftet?

På forhånd tak!


2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skifte fjederben på NG9-3

3. nov 2022, 18:16

Ja de skal skiftes parvist.
Sværhedsgrad ikke så stor, hvis man køber komplette fjederben.
Bolte og møtrikker kan dog være meget rustne.
Stabilisator arme skal ofte skæres af, så 2 i reserve kan være rart.
Man skal passe på ikke at få trukket i trækakslerne.
Ja altid en sporing efter man har rodet med undervognen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Skifte fjederben på NG9-3

3. nov 2022, 22:21

Tak for svar, Morten.

Et tillægsspørgsmål: det er først nu gået op for mig, at støddæmperen sidder inde i fjederbenet. Men nu bliver jeg i tvivl: hvis jeg køber dette sæt, følger ny støddæmper så med??

https://www.maptunparts.se/chassi/fjade ... 2003-.html
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6754
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Skifte fjederben på NG9-3

4. nov 2022, 07:54

Hej Jakob.
Ja den du linker til er komplet så hvis alt går vel bør der ikke mangle noget.
Men som Morten skriver, krængningsstabilisator ledet kan give problemer, så køb et par nye af disse alternativt forstærket version som jeg nok ville vælge.
De tre bolte i hver side i toppen kan måske være en god idé at have i baghånden. Jeg har i hvert fald prøvet at knække dem på en 9-5. Det er dog standard gevind og styrke, så ikke så besværlige at skaffe hvis du skulle være uheldig.
Beslaget til bremseslangen er ændret efter 2008, så måske skal det modificeres på dette fjederben. Ved nærmere eftersyn ser det ud til at disse fjederben har begge beslag, så det nederste skal bare ikke bruges og kan evt. skæres af.

Jeg har selv lige skiftet støddæmperne på min, hvor jeg dog genbrugte de gamle fjedre, så det er nogenlunde i frisk erindring. De to store bolte ved spindlen kan være rustne og sidde godt fast. Møtrik til krængningsstabilisator-led sidder som regel godt fast. Jeg vil nok helst ikke undvære en god slagnøgle, men det kan sikkert lade sig gøre uden.
Jeg vil anbefale at du bader boltene, møtrikker og clipsen til bremseslangen i rustløsner først. Herefter er det bare en håndfuld bolte og et par møtrikker, så ikke nogen særlig stor operation.
Og som Morten siger: Sporing bagefter da nogle af målene kan ændre sig med andre støddæmpere. Min ændrede sporing efter jeg skiftede støddæmperne i hvert fald. Jeg har selv sporet den, men skal nok forbi et værksted på et tidspunkt.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Skifte fjederben på NG9-3

4. nov 2022, 08:02

Mads, fantastisk info, mange tak!

Jeg skiftede "kødben" i starten af denne sommer, så de burde ikke være groet fast endnu, men det med boltene er godt at vide!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skifte fjederben på NG9-3

4. nov 2022, 10:23

Fjederben eller støddæmper, det er et kært barn med mange navne, og i dette tilfælde kan de begge bruges.
Men det er et komplet fjederben lige til at montere, så du bør ikke tænke på navneforvirringen.
Ved samling så brug lidt lejefedt på gevind og bolte, det kan spare dig for en masse besvær senere.
Jeg ved at der er mange der bruger kobberfedt, men efter min mening sviner det meget, uden at give nogle fordele.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Skifte fjederben på NG9-3

4. nov 2022, 14:25

Tak igen, Morten!

Og beklager hvis jeg gentager mig selv, men - når nu jeg er i gang, er der så noget andet jeg med fordel kan skifte (bøsninger eller lign) som bliver meget nemmere at komme til med fjederbenet afmonteret?
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Skifte fjederben på NG9-3

4. nov 2022, 16:48

Nej ikke som jeg ser det, medmindre man har planer om at splitte det hele ad for en totalrenovering.
Men hvis jeg stod overfor problemet at der skulle udskiftes en bærearm, og et fjederben.
Så ville jeg starte med fjederbenet, og når det så er sidder på sin plads, så gå videre med bærearmen.
Og det var selv med adgang til lift og alt værktøj.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"