Gennem de sidste mange måneder har der af og til været problemer med at starte bilen. Ialt måske 5-6 gange.
De sidste 2 gange med en dags mellemrum og ved første start om morgenen i garagen.
Ved startforsøg er alle lys og advarselslamper tændt som de skal, motoren drejer villigt rundt men ingen start før efter flere forsøg på op til 15-20 sekunder. Når den så starter er der ingen benzinlugt og normal motorgang. Alle dagens øvrige starter er normale.
Tændrør er skiftet for nylig. Brændstofpumpen skiftet august 2021. Jeg er så gammel at jeg ikke mere sikkert kan høre relæet til brændstofpumpen! Har forsøgt med fugtafvisende spray på strømfordeler uden overbevisende effekt og mekanikeren har søgt efter gnister ved kabler uden at finde noget galt.
Periodiske fejl er ikke nemme, men nu skal den til stort eftersyn på onsdag og så håber jeg at der er et startproblem efter en nat på værkstedet.
Har nogle af jer en idé som jeg kan tage med?
9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
Redaktør: Bestyrelsen
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
Hold øje med omdrejningstælleren når du starter.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: 9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
Kunne være returventil ved benzinpumpe, denne fejl kan så udelukkes ved at shunte pumpen, så der er benzin til stede i fuelrail.
Som Morten er inde på kan cps også være en mulighed, de fejler oftest når motoren er varm. Been there, done that.
Som Morten er inde på kan cps også være en mulighed, de fejler oftest når motoren er varm. Been there, done that.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
Hej Søren,
Jeg kigger lige med her:-) Du må meget gerne skrive, hvis du finder ud af, hvad problemet er. Jeg oplever lidt af det samme med min 9 3 fra 2000. En gang i mellem vil den ikke starte, som regel om morgenen. Indtil videre har den startet i 2. forsøg hver gang dog. Men det er som om, at jeg kan høre der hvor motoren skal starte, men den springer ligesom over og går ikke i gang, og derfra kører starteren bare og motoren er ikke i nærheden af at starte indtil jeg drejer nøglen og forsøger igen.
Mvh
Peter
Jeg kigger lige med her:-) Du må meget gerne skrive, hvis du finder ud af, hvad problemet er. Jeg oplever lidt af det samme med min 9 3 fra 2000. En gang i mellem vil den ikke starte, som regel om morgenen. Indtil videre har den startet i 2. forsøg hver gang dog. Men det er som om, at jeg kan høre der hvor motoren skal starte, men den springer ligesom over og går ikke i gang, og derfra kører starteren bare og motoren er ikke i nærheden af at starte indtil jeg drejer nøglen og forsøger igen.
Mvh
Peter
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 2,0i, MY 99. Periodiske startproblemer
Så skulle problemet være løst.
Tak for ideer.
Forklaring: Benzinfiltret var meget snavset med en grødet mørk væske indeni, hvilket kan være noget af forklaringen, men hovedårsagen er nok krumtap sensor. Da den blev taget ud sad der en krans rust omkring sensor hvilket har presset føleren lidt ud så kontakten har været dårlig.
Denne sensor blev sidst skiftet i 2009 ved 275.000 km.
Mekanikeren virkede overbevisende så vi kører trygt ud i vinteren.
Tak for ideer.
Forklaring: Benzinfiltret var meget snavset med en grødet mørk væske indeni, hvilket kan være noget af forklaringen, men hovedårsagen er nok krumtap sensor. Da den blev taget ud sad der en krans rust omkring sensor hvilket har presset føleren lidt ud så kontakten har været dårlig.
Denne sensor blev sidst skiftet i 2009 ved 275.000 km.
Mekanikeren virkede overbevisende så vi kører trygt ud i vinteren.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- Kaptajnen
- SAAB NET NYBEGYNDER